Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämpökanaalin tekeminen?  (Luettu 18662 kertaa)

Raudanmaa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 443
  • Sympaattinen ?
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
Jos on joku tulisija siinä rakennuksessa johon kanaalia vedät - niin sitä ei kannata purkaa :) :)
sielussani tumma laulu helää..............

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
tuossa on muovipytkeen verrattuna se hyvä puoli että saa niin kuuman veden kiertoon kuin haluaa. muoviputkella 55 astetta taitaa olla maksimi :o

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
tuossa on muovipytkeen verrattuna se hyvä puoli että saa niin kuuman veden kiertoon kuin haluaa. muoviputkella 55 astetta taitaa olla maksimi :o

95´C.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
Useimmat "Pex lämpökanaalit kestää tosiaan hetkellisesti max 95 c ja oliko jatkuva 80 c  ::)
En lähtisi itse kanaalia tekemään ellei ihan pakko.. Tuossa valmiin putkenkin laitossa hommaa on aikalailla.
Melko jäykkää tavaraa asetella kaivantoon  :P

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
tuossa on muovipytkeen verrattuna se hyvä puoli että saa niin kuuman veden kiertoon kuin haluaa. muoviputkella 55 astetta taitaa olla maksimi :o

95´C.

Just näin ,vielä 90 luvulla oli tuo 60 astetta ja olisin ottanut rullalta kanaalin mutta kun ei annettu taetta tuon korkeampaan lämpötilaan .  Kun tein jatkon  taloon vedin rullalta riittävän suuren  kanaalin valmiiksi maahan ja kun tulee vanhan (nyt17v )kanssa ongelmia liitetään vain putket kiinni.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
tuossa on muovipytkeen verrattuna se hyvä puoli että saa niin kuuman veden kiertoon kuin haluaa. muoviputkella 55 astetta taitaa olla maksimi :o

95´C.



kyllä se kestää mutta muoviputki kovettuu liitoksien luota ja samalla haurastuu

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
Meillä eka lämpökanaali tehtiin vuonna 79 kahdesta tuuman teräsputkesta,olisikohan ollu 200 muoviputkia ja noin 3m välein vanerikiekot joihin poratuilla reiillä putket paikoitettiin muoviputkeen mahd.keskelle.Eristyksen suorittivat ammattiäijät uretaanilla.Tuolloin valmiita kanaaleja oli,mutta olivat kalliita.Tai ainakin suhteessa paljon kalliimpia kuin nykyään.Kanaali kesti bauttiarallaa 15 v.Ei huvittais näillä hinnoilla tehdä tommoista enää.
Millä tavoin hajosi? Vai tuliko lämpövuoto liian suureksi ???
Varmaan paras tehdä ensin maanpäällä sopivan pituisia elementtejä jotka sitten yhdistää kanavaojassa. Liitoskohtaan ns. holkki jonka eristät liitoksen jälkeen.
6 metrisiä paloja on aikomus tehdä lämpimässä pajassa. Putkien päät yhteen kumiholkein ja klemmarein, tuosta on hyviä kokemuksia ennestään :-\
   Jos hommaan rupean niin kokemusta tulee ja varmaan viisastunkin. Hiukan soikean mallinen uretaani, 20 senttiä korkea ja 30 senttiä leveä, pitäisi tulla maksamaan noin 7€ metri joten ei se ilmainen ole itse tehdenkään :-\
  Mihinhän hintaan tuota tehdastekoista mahtaa halvimmillaan saada?  Minulla ei muuta käsitystä ole hinnasta kun että joku vuosi sitten oli saanut joku vähän päälle 50€ metri taipuisaa kanaalia :-\
Jos on joku tulisija siinä rakennuksessa johon kanaalia vedät - niin sitä ei kannata purkaa :) :)
;D   Ei ole tarkoituskaan, juuri oli kaverin kanssa puhetta että kun itse taistelen lämpöjen kanssa ulkona niin emäntä saa tehtyä kellarin kattilaan tulet ;D

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
niin mulla on 90-luvulla hommattua osa kanaalista

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
ja tosiaan taloon vedettiin toissa vuonna kanaali ja se kestää korkeampaa lämpööööööö

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
??? Vai pitääkö se vaan muovittaa ympäri jollain rullamuovilla ja pitää peukkuja että se pitää yli vuoden  ???
Juuri noin oli ajatus tehdä :-[
 Uretaanihan ei kauheasti pitäisi imeä vettä, päinvastoin, uretaani pitäisi olla täysin vesitiivistä :-\ :-\

Ei ehkä pitäisi juu... Mutta silti katiskankohot kelluvat eri syvyydellä keväällä kuin syksyllä. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta luulisin että älyttömästä vettymisestä  :'(

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
??? Vai pitääkö se vaan muovittaa ympäri jollain rullamuovilla ja pitää peukkuja että se pitää yli vuoden  ???
Juuri noin oli ajatus tehdä :-[
 Uretaanihan ei kauheasti pitäisi imeä vettä, päinvastoin, uretaani pitäisi olla täysin vesitiivistä :-\ :-\

Ei ehkä pitäisi juu... Mutta silti katiskankohot kelluvat eri syvyydellä keväällä kuin syksyllä. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta luulisin että älyttömästä vettymisestä  :'(
Ne katiskankohot jotka minä olen nähnyt ovat olleet styroxia, tuota olen ihmetellyt koska styrox kyllä vettyy :-\ :-\    En nyt enää ihan varma ole tuon uretaanin vedenkestävyydestä, finnfoam ei ainakaan vety millään :-\

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
??? Vai pitääkö se vaan muovittaa ympäri jollain rullamuovilla ja pitää peukkuja että se pitää yli vuoden  ???
Juuri noin oli ajatus tehdä :-[
 Uretaanihan ei kauheasti pitäisi imeä vettä, päinvastoin, uretaani pitäisi olla täysin vesitiivistä :-\ :-\

Ei ehkä pitäisi juu... Mutta silti katiskankohot kelluvat eri syvyydellä keväällä kuin syksyllä. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta luulisin että älyttömästä vettymisestä  :'(
Ne katiskankohot jotka minä olen nähnyt ovat olleet styroxia, tuota olen ihmetellyt koska styrox kyllä vettyy :-\ :-\    En nyt enää ihan varma ole tuon uretaanin vedenkestävyydestä, finnfoam ei ainakaan vety millään :-\

Just Finnfoam -kohot uppoavat kesässä. Mut en tiedä että johtuuko se haurastuminen valosta, kuplat puhkeavat ja vesi menee kapilaarisesti sisään.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
??? Vai pitääkö se vaan muovittaa ympäri jollain rullamuovilla ja pitää peukkuja että se pitää yli vuoden  ???
Juuri noin oli ajatus tehdä :-[
 Uretaanihan ei kauheasti pitäisi imeä vettä, päinvastoin, uretaani pitäisi olla täysin vesitiivistä :-\ :-\

Ei ehkä pitäisi juu... Mutta silti katiskankohot kelluvat eri syvyydellä keväällä kuin syksyllä. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta luulisin että älyttömästä vettymisestä  :'(
Ne katiskankohot jotka minä olen nähnyt ovat olleet styroxia, tuota olen ihmetellyt koska styrox kyllä vettyy :-\ :-\    En nyt enää ihan varma ole tuon uretaanin vedenkestävyydestä, finnfoam ei ainakaan vety millään :-\

Just Finnfoam -kohot uppoavat kesässä. Mut en tiedä että johtuuko se haurastuminen valosta, kuplat puhkeavat ja vesi menee kapilaarisesti sisään.
??? ???    Tuohon uretaanin vedenimemiseen taisin löytää vastauksen.   Myyjä sanoi että kevyin tarkoituksiini soveltuva uretaani jota heillä on painaa 40kg/m3.   Tiesin kuitenkin että keveämpiäkin löytyy 10kg/m3 lähtien mutta luulin myyjän tarkoittavan että tuo on liian haurasta.    Justiinsa löysin tiedon että uretaania on avosoluista ja umpisoluista, umpisoluinen painaa keveimmillään 40kg kuutio :o :o
    Tulkoon susi jos on tullakseen. Tuleepahan harjoitusta uretaanitouhuista ;D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
Uretaani ei vety, ja muut sadut menneiltä ajoilta!!   Muutama vuosi sitten tuli vastaan räystästipun alle unohtunut kolmen kuution varaaja, painoi liki tonnin tyhjänä.....   Sitten kuviteltiin, että kyllä se varmaan kuivuu kun antaa aikaa ja lämpöä. Ja paskat.   Lopulta purettiin pellitykset, ja se uretaani oli niin täynnä vettä kuin pesusieni olla voi. Ei muuta kuin petkeleellä uretaanit irti, että sai pöntön hiekkapuhallettua ja maalattua ennenkuin ruostuu puhki!  Uretaani vettyy, ja hyvin vettyykin, jonka jälkeen rauta siellä sisällä ruostuu nopeammin kuin missään muualla!

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Lämpökanaalin tekeminen?
Meilläkin hajosi 10 vuotta sitten vanha varaaja, mikä oli itse eristetty uretaanilla ja laitettu pelti päälle. Yllättäen se meni puhki, mutta sitä ei heti edes huomattu, kun uretaani imi kaiken veden itseensä. Oli 3 m3 varaaja aika raskas viedä tallista pihalle.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.