Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatilakaivurin hydrauliikka  (Luettu 22709 kertaa)

Raffe74

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Maatilakaivurin hydrauliikka
Tervehdys, olen mahdollisesti ostamassa Haka 2000 merkkinen maatilakaivuri. Kaivurissa on oma hydrauliöljysäiliö ja erillinen pumppu jonka pyörittää erillinen moottori (Mersun paku diisseli, on ollut pienessä ruoppaus vehkeessä kiinni)

Riittäiskö traktorin oma hydrauliikka? (Fiat 680 tuotto n 35l/min, paine ?)
Riittäiskö traktorin voimanulosoton kierrokset (540) hydraulipumppuun? meinaan jos kiinnitäis pumpun sopivaan paikkaan ja akseli väliin?.
Fiiattiin on hankalaa laittaa nokkapumppu  :-\ (pumpusta ei ole tällä hetkellä mitään tarkempaa tietoa)

Ja mitä mieltä olette traktorin koosta tähän laitteeseen? mitähän tommonen kaivurihärveli painaa?

Hyviä ideoita otan kiitollisena vastaan  :)

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3627
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
No tuohon kokojuttuun.....yhdistelmänähän tuo kuulostaa ihan hyvältä ja jopa sopusointuiselta . Tuo mainitsemasi Fiatin oman pumpun tuotto (35l/min) on kaivurikäyttöön vaatimaton , toki se silläkin liikkuu mutta hitaanlaisesti . Yksi vaihtoehto olisi tietysti suurentaa pumppua moottorin kyljessä , siihen saa muistaakseni 42 litraisen pumpun ........
Hakassahan on alunperin ollut oma hydraulipumppu jota traktorin ulosotto pyörittää ja asennuskin oli sellainen pikasysteemi . Valitettavasti minulta puuttuu tieto millä nopeudella pumppua pyöritettiin , mutta uskoisin että se oli 540 . Jos sinulle tulee sen kaivurikaupan yhteydessä se mersun diiseli niin ota se pumppu irti ja varmista ensin että pyörimissuunta on oikea ajatellen traktorin ulosottoa .


ps . olen muuten kiinnostunut ostamaan sen mersun koneen .......

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Mulla on kronoksen maatilakaivuri ja oon käyttäny sitä aina ulosottoakseliin laitettavalla hytrauliikkapumpulla, että onnistuupi varmaan. Tosin en tiijä hakan kokoluokkaa, mulla itellä tuo ronos on v 1986 ostettu 350:nen ja toemii vieläe alakuperräesellä pumpulla.
Elämä on parasta kometiijjaa

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Fiiatin omaa pumppua en itse menisi suurentamaan, on aina vaara että jakopään kestoikä lyhenee kun kuormitus kasvaa.

Ittellä kaverilta lainassa 702:n päälle rakennettu, persveivariksi tehokas kaivuri. Siinä kun on ajovoiman ulosotto, niin voa tapissa on hydraulimoottori jolla konetta pystyy siirteleemään vaikka ojaa kaivaessa. Erittäin kätevä ominaisuus jota ei löydy välttämättä edes kaikista uusista traktorikaivureista.

kaivurissa on keulapumppu jolla toimii kaivupuomi ja traktorin omalla kaksoispumpulla toimii ohjauksen lisäksi kulmakaivuulaite ja saparovedolla toimiva ajo.

Jos kaivurissa ei ole ajovoimanottoa niin sitten on turvallisinta laittaa lisäpumppu voimanottoakselin päähän.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

jussij

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 159
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Itselläni on Laukkavirran koneen Tähti 10 -kaivuri omalla hydrauliikalla. Pumppu on voa -akselin päässä ja välissä on "ylentävä" vaihteisto nostamaan kierroksia hydr. pumpulle. Kaivutöissä traktorin Valmet 6300 kierrokset ovat 1100 - 1400 rpm.

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Kyseisellä kaivurilla takavuosina on tullut kaiveltua eräskin tunti, tuttu peli. Haka oli Fiat 580 DT:n perässä tuppisovituksella. Passelin kokonen kaivuri 680:n perään. Niin olihan siinä 580:ssä etukuormaaja vastapainona. Miten sulla onko ek.? Jos on ek.,niin tuppisovitteet ehdottomasti kiinnitettävä etukuormaajan sovitteisiin. Yksi 640 Fiatti katkastu kytkinkopasta kun sovitteet ei olleet yhdessä.

Hakan hydrauliika pumppua pyöritetään 540 kierroksilla. Pumpun tuotto muistaakseni n. 40 litraa. Eli varsin vaatimaton, liikkeet oli suht rauhallisia. Pumppu tuli suoraan voa. akselin päähän. Traktorin hydrauliikkaa ei tosiaankaan kannata käyttää.

Mulla olis muuten myytävänä Fiattiin käypäset tuppisovitteet. Taitaa olla muutakin Haka kaivurin osaa.

Raffe74

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka

ps . olen muuten kiinnostunut ostamaan sen mersun koneen .......

Moro, Juu myyntiin se luultavasti menis....On kuulemma vähän ajettu mutta mistä sen tietäis.



Miten sulla onko ek.? Jos on ek.,niin tuppisovitteet ehdottomasti kiinnitettävä etukuormaajan sovitteisiin. Yksi 640 Fiatti katkastu kytkinkopasta kun sovitteet ei olleet yhdessä.

Hakan hydrauliika pumppua pyöritetään 540 kierroksilla. Pumpun tuotto muistaakseni n. 40 litraa. Eli varsin vaatimaton, liikkeet oli suht rauhallisia. Pumppu tuli suoraan voa. akselin päähän. Traktorin hydrauliikkaa ei tosiaankaan kannata käyttää.

Mulla olis muuten myytävänä Fiattiin käypäset tuppisovitteet. Taitaa olla muutakin Haka kaivurin osaa.


Moro, Ek ei ole. Tarkoitus oli kyllä käyttää traktorin 3pistekiinnitys vähäisen käytön takia. Mutta jos myyt tuppisovitteet hyvään hintaan niin  ::) Onko pohjapanssari jollain tavalla tiellä jos laittaa tuppisovitteet? löytyiskö myös Hakan oma hyd.pumppu? Missä päin maata muuten?
Jos Hakan oma pumppu antaa n 40l /min ja Fiattin oma 35 niin...erohan ei ole niin suuri  ::) vai onko muita syitä miksi ei kannata käyttää traktorin oma hydrauliikka.

Kiitos vastauksista tähän mennessä

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
yks syy on ainaki se että ei mee epäpuhtauksie rattorin hytrauliikkaan aenaskaa sitä kautta.
Elämä on parasta kometiijjaa

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Löysinpä isäukon varastosta Haka 2000:sen esitteen. Painoksi ilmoitetaan 820 kg ilman kauhaa ja luultavasti myös ilman tuppisovitteita. Hydepumpun tuotto on 39 l/min 175 bar paineella.
Öljysäiliön tilavuus 50 litraa.
Se traktorin hydrauliikan käyttö saattaisi tietysti pienessä käytössä onnistuakkin, mutta monta venttiiliä ja pikaliitintä matkan varrella vatkaa turhaan öljyä. Jos vaan mahdollista niin värkkäile se pumppu ulosottoakselille parempi tulee niin. Mulla ei ole Hakaan hydepumppua varastossa, jokunen letku näkyi olevan.
Ne tupet näkyi olevan Kurpan tekemät ja ne käy mm. 680 DT:hen.
Jos sinä niitä oikeasti tarviit, niin voisin luopua niistä 150 eurolla, onko se hyvä hinta?
Ylä-Savossahan sitä olaan asusteltu. Entä itse?

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3627
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka

ps . olen muuten kiinnostunut ostamaan sen mersun koneen .......

Moro, Juu myyntiin se luultavasti menis....On kuulemma vähän ajettu mutta mistä sen tietäis.


No jos noin on niin s-postiosoitteeni löytyy tuolta profiilistani  :)

Raffe74

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Löysinpä isäukon varastosta Haka 2000:sen esitteen. Painoksi ilmoitetaan 820 kg ilman kauhaa ja luultavasti myös ilman tuppisovitteita. Hydepumpun tuotto on 39 l/min 175 bar paineella.
Öljysäiliön tilavuus 50 litraa.
Se traktorin hydrauliikan käyttö saattaisi tietysti pienessä käytössä onnistuakkin, mutta monta venttiiliä ja pikaliitintä matkan varrella vatkaa turhaan öljyä. Jos vaan mahdollista niin värkkäile se pumppu ulosottoakselille parempi tulee niin. Mulla ei ole Hakaan hydepumppua varastossa, jokunen letku näkyi olevan.
Ne tupet näkyi olevan Kurpan tekemät ja ne käy mm. 680 DT:hen.
Jos sinä niitä oikeasti tarviit, niin voisin luopua niistä 150 eurolla, onko se hyvä hinta?
Ylä-Savossahan sitä olaan asusteltu. Entä itse?

Tuppisovitteen hinta on mielestäni ihan ok. Asun Kemiössä (etelä suomi) Jos pääsen kauppoihin sen kaivurilaite myyjän kanssa niin ostan kyllä ne sovitteet tohon hintaan. Mietitään kuljetusta sitten.  Palataan asiaan.. :)

Traktorimies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Onko Puraatilla vielä jäljellä ne sovitteet

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
Onko Puraatilla vielä jäljellä ne sovitteet
on

Traktorimies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
laitapa sähköpostilla yhteystiedot tai puhelinumero tälle palstalle niin palataan asiaan

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Maatilakaivurin hydrauliikka
laitapa sähköpostilla yhteystiedot tai puhelinumero tälle palstalle niin palataan asiaan
yv.tä pukkasin tulemaan