nuffikuskien märkiä päiväunia. Ei se Santalahden topin loota niinpal voi tehdä. Laatikon I=1.5 Eli maksiminopeus 45km/h pumpun ollessa vakiosäädöissä.
Oletuksena maksimikierrokset 2400 kieppeillä. Jotta 70 nopeus loikkarilla olisi mahdollinen, moottorin kierroksien tulisi olla reilut 3700. Mitähän BMC tykkäis tuollaasista lukemista?
Matematiikka on tylsää, alvit ei
Nuffield 460 huippunopeus on tehtaan ilmoituksen mukaan perusrengastuksella HUOM.
2000 rpm:llä noin 30 km/h
Loikkarin avulla saadaan huippunopeus
45 km/h 2000 rpm:llä. 2400 kierroksella Nuffield 460 kulkee jo 54 km/h.
Oma ottaa 2600 rpm, tarkastettu dynotuksen yhteydessä. Näin ollen teoreettinen huippunopeus on 58,5 km/h, mutta sitä ei saavuteta kuin alamäessä vastuksesta johtuen.
10/60 välitykset ovat hieman tuosta erilaiset, olisikohan 32 km/h 2000 rpm:llä.
Sitten tieto jolla 10/60 Nuffin saa kulkemaan 70 km/h.
Kuivajarruisen Synchro Leylandin jarruakselin ja vetoakselin rattaan vaihtamalla (käy suoraan) muuttuu perävälitys niin, että Nuffi kulkee 2000 rpm:llä 38 km/h (tätä on aikoinaan myyty H-mallin Leylandeina, muttei suomessa).
Tuohon loikkari: 57 km/h 2000 rpm. Ja kun kiekat suurennetaan 2400 rpm:n kulkee Nuffield ihan täysin "vakiokomponentein" 68,7 km/h.
Ja tämä puhdasta matematiikkaa
Ps. Moni on haastanut meidänkin kylällä minun "seittämänkymppiä" kulkevasta nuffista. Jos auto ajaa loivassa alamäessä perässä, näyttää moni japsi-auto n. 68 km/h sillä kympin mittarivirheellä kun oma nopeus n. 56-57 km/h
Siitä ne legendat yleensä johtuu, mutta on täysin Nuffin komponentein myös saavutettavissa.
Mutta tosiaan aina ei hurjastella, eikä muutenkaan toimita kuin puheissa "kovakulkusina". Pidetään Nuffieldin legendaa ja perinnettä kovakulkuisimpina urakkapeleinä yllä, se on tehtävänämme!