Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luunappi päivässä kasvattaa luonnetta. Tai ei...  (Luettu 5846 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
luunapilla korvataan auktoriteetin puutetta - ja lahjoilla ajan........ surkein asia mitä on keksitty on laatuaika....... ei sitä voi ennalta kalenteriin merkitä koska lapsi/ nuori tarvii aikaa
Rautainen vastaus!
Nothing is Something Worth Doing

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Älä nyt superi ota niin vakavasti. Kunhan hiukka provosoin sinua.

Mitäs tekisit jos saisit kiinni itte teosta esim. tuhoamassa sun omaisuutta vaikkapa jonkun täysin kuritta kasvaneen nilviäisen?

Meinaakko ettei sun käpy kärvähtäis?

 :D

"Oi kun kilttikiva kun päästit ilmat mun auton renkaista."  Noinko sanoisist?

 ;D
Kui mää ain olen paras?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee se jos mikään pitää paikkansa.
Lapsena saatiin monesti remmiä ja tukistusta eikä siitä jäänyt traumoja.
Supersammakoki tulee vielä huomamaamaan vapaakasvatuksen kirot .

Kurittamatta kasvattaminen ei tarkoita vapaata kasvatusta. Tai tietysti jonkun itsestään epävarman ja autoritäärisen ääliön mielestä, muttei tavan ihmisten ;)
Kuritta vastaan kurittamatta on siinä eroa sanassa meinaan ,jos pärjää ilman tukistusta niin hyvä on ,tai oikeastaan se on tosi hyvin ,valitettavasti ei tosi elämässä näin tahdo monestikkaan olla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
1. Lahjonta
2. Uhkailu
3. Kiristys
4. Kuritus
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

simmo

  • Vieras
Minä olen saanut selkään lapsena ja rajusti.Tukkapölly oli sellainen,että tähtiä näkyi silmissä.
Olin kateellinen veljelleni,jota mielestäni lellittiin ,enkä minä saanut tarpeeksi huomiota.Äiti oli menettää järkensä mun kanssa,koska mikään kuri ei minuun tehonnut,minut olis voinut hakata kuoliaaksi,koska keksin aina uutta kiusantekoa.lopulta äiti sai tarpeekseen minusta ja ajoi pois kotoa heti,ku keskikoulu loppui.Olen ihmetellyt jälkeenpäin,miten oikein selvisin maailmalla,olisin voinut vaikka alkaa dokaamaan tai sortua prostituutioon.Mutta onneksi löytyi hyviä ihmisiä,jotka otti töihin ,ettei tarvinnut kadulla asua. Karsea lapsuus ja nuoruus. Mutta se aika oli sellaista,että vanhemmat oli sodan jälkeen tosi rikkinäisiä,eivätkä jaksaneet keksittyä kaikkiin lapsiin.
Luulen,että olen itse jonkin verran kurittanut lapsia,mutta en niin kovalla kädellä kuin mitä minua kuritettiin.Olen sitä mieltä,että joskus pieni kurinpito on paikallaan.jos lapsenlapsi ei tottele minua,saatan sanoa,pitääkö mummon tukistaa,mutta siihenpä se sitten jää.
Olen nykyään taysin väkivallaton ja vihaamaton ihminen,kiitos uskoontuloni.  Hyvin harvoin muistelen lapsuuttani,niin väkivaltaista se oli.En kuitenkaan voi syyttää äitiäni,koska mitäpä hän muuta osasi minun kanssa.Olimme molemmat hukassa toisiltamme ???

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Älä nyt superi ota niin vakavasti. Kunhan hiukka provosoin sinua.

Mitäs tekisit jos saisit kiinni itte teosta esim. tuhoamassa sun omaisuutta vaikkapa jonkun täysin kuritta kasvaneen nilviäisen?

Meinaakko ettei sun käpy kärvähtäis?

 :D

"Oi kun kilttikiva kun päästit ilmat mun auton renkaista."  Noinko sanoisist?

 ;D
Kyllä käpy kärvähtää, tänäänkin on kärvähtänyt ja tulevaisuudessa varmaan kasvavissa määrin. Kurittaminen on oiva tapa saada lapsi toimimaan halutulla tavalla, siinä on vain se ongelma, että lapsi toimii oikein vain silloin kuin auktoriteetti näkee ja vain siksi kun sen jälkeen tulee selkään. Hän ei välttämättä ymmärrä syytä siihen, miksi pitää toimia juuri tietylla tavalla.

Mä lähtisin siitä, että kaikki kuritus on kiellettyä, sillä ei me aikuisetkaan toisiamme kuriteta, ei lapsi saa olla erivapaus fyysiseen satuttamiseen vaikka kyse olisi vain harmittomasta tukkapöllystä. Ja lasta pitää opettaa ja ohjata, lapselle pitää kertoa syyt miksi sammakon autonrenkaita ei saa puhkoa ja sammakon pitkävihaisuutta ei saa käyttää pelotteena. Vain opastamalla lapsi ymmärtää sen hyödyn mikä hyvästä käytöksestä seuraa ja silloin hän toimii siten myös silloin kun auktoriteetti ei ole näkemässä. Pitää myös ymmärtää että lapsi ja etenkin nuori tekee virheitä, todella paljon virheitä, ne virheet pitää tietenkin korjata ja käsitellä, mutta tärkeää on myös antaa uusi mahdollisuus.

Ja timppendaalin esimerkissä tuo täysin kuritta kasvanut nilkki ei lenenyt perheenjäsen, joten hänen kohtalostaan ja syistään ko. toimintaan en osaa sanoa mitään. Mutta et sitten viitsinyt siinä enää provosoida lisää vaikka siihen olikin oivallinen tilaisuus...  ;D :P

Ps. Mun mielestä oli tosi surkeaa kun nuorena oli joitain kavereita jotka ei uskaltaneet mennä kännissä kotiin. Ok, se oli moka. Mutta Mielestäni kun humalainen nuori tulee kotiin, se pitää tietenkin ottaa asiallisesti vastaan ja käsitellä asia selvin päin, ovella meuhkaaminen ei auta ketään. Pelosta porukka sitten nukkui jossain pankin automaattitiloissa ja meni aamulla kotiin valehdellen olleensa kaverilla yötä.

Viimeksi muokattu: 20.11.11 - klo:22:00 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5281
Lähtisin itsekin siitä, että naapurin lasten piruiluun vastaaminen ei ole kasvatusta vaan jotain ihan muuta, ainakin itse ollaan keskitytty omien vekaroiden kasvattamiseen (tai, kasvavat kyllä kasvattamattakin). Ja jostain syystä olemme säästyneet renkaiden tyhjennyksiltä, polttoainevarkauksilta ym., vaikka keskellä kylää avoimella lukitsemattomalla politiikalla kaikki olisi mahdollista. No, suunnilleen koko kylän nuoriso on jossain vaiheessa käynyt (työ)keikalla meillä, ehkä se auttaa.

Vielä ei ole tarvinnut kurittamiseen turvautua, ainoastaan ihan pienenä, kun ei vielä sanoja ymmärrä, niin täytyy käteen näpäyttää, ennenkuin työntävät sen nuotioon...

Homma lähtee kyllä omasta käyttäytymisestä. Jos ei oma esimerkki riitä, niin pitää kurittaa. Ainakin lähistöllä fyysistä kuritusta näyttävät harrastavan ne, jotka eivät muulla - vähiten omalla esimerkillä - pysty jälkikasvuaan ohjaamaan.

Aikaa ja rakkautta, en oikein muiden kasvatus"menetelmien" päälle ymmärrä. Kurittamattomuus on, kuten AS totesi, ihan eri juttu kuin vapaa kasvatus.

Ja mokiakin pitää nuorena tehdä. Ne vain sitten tilanteen tasaannuttua puidaan rauhassa. Sen olen koettanut sanoa, että mokia tekee jokainen ja ne pitää tunnustaa. Niiden peittelyä ja piilottelua voi rangaista, mokia itsessään ei.

Petri

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Joskus kun pikkuset meinaa hölmöyttään tehdä jotain oikeasti vaarallista ni on tullu napattuu senverran reilulla otteella kiinni et tietävät et ihan oikeesti meinas käydä hassusti ja sen takia estettiin.

Toki tän jälkeen kerrotaan et miks noin ei saa tehdä ja mitä siinä voi käydä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Juu, kyllä minäkin olen kersoja vetänyt käsistä, jaloista, hupusta ja housunlahkeesta pois vaaranpaikoista, lammikoista, ojista, kiviltä, kukkapenkistä, jne. Useasti on tultu sisään, menty syömään, kylpyyn, siivoamaan, nukkumaan, huutava pallero kainalossa. Se on normaalia, mutta tuhmuuden jälkeinen tukkapölly ei.

jos ne nyt päättää porukalla hypätä ojaan, niin poishan ne sieltä pitää jollain saada, vaikka sitten onkimalla. Ei siinä enää auta uhkaus viikon TV kiellosta ja karkkipäivän menetyksestä...  ;D

Viimeksi muokattu: 21.11.11 - klo:00:27 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Greenpwr

  • Vieras
Juu, kyllä minäkin olen kersoja vetänyt käsistä, jaloista, hupusta ja housunlahkeesta pois vaaranpaikoista, lammikoista, ojista, kiviltä, kukkapenkistä, jne. Useasti on tultu sisään, menty syömään, kylpyyn, siivoamaan, nukkumaan, huutava pallero kainalossa. Se on normaalia, mutta tuhmuuden jälkeinen tukkapölly ei.

jos ne nyt päättää porukalla hypätä ojaan, niin poishan ne sieltä pitää jollain saada, vaikka sitten onkimalla. Ei siinä enää auta uhkaus viikon TV kiellosta ja karkkipäivän menetyksestä...  ;D

 Joskus voimakas ja intensiivinen äänilähde on siirretty asuinkiinteistön ulkoseinän viereen ja kun olen mennyt mukana selittämään syitä sekä seurauksia, olen saanut ilmoituksen perheen fiksummalta aikuiselta liiasta hempeämielisyydestä... Kyssillä psykoiltiin välimiehen kanssa, epikriisi alkoi: lapsella on erittäin voimakas perusturvallisuus...koululaisen opettaja tuumaa, että kotona reippaat pojat on koulussa mukavia...parempi ehkä näinpäin... Ja lapsilta pitää pyytää anteeksi, kun semmoinen paikka tulee, auktoriteetti pitää ansaita...omalla esimerkillä.

Jätkä

  • Vieras
Pakkohan lasta on joskus kurittaa, mutta ei sitä tarvitse hakata sentään.

Noi on muutenkin vähän luonnekohtaisia juttuja, toinen uskoo puhetta paljon enempi kuin toinen, mutta esim. näppäimistön ja hiiren takavarikoiminen muutamaksi päiväksi, on hyvin tehokasta kuritusta.

 Toinen ehkä auttava keino on murkkuikäisiltä viedä omanhuoneen ovi pois.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
oon sitä mieltä että tämän päivän nuoret ovat aika fiksuja ja puhumalla selviää aika paljon  on tietysti tiety ikä että tukka pölly ei oo pahitteeksi ja sitä toivoo että se järki alkais kasvaa siellä pää nupissa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66102
juu!   tota puhumista joskus sivusta seurannu ja totean vain että nyky jässeille on vanhojen turha lähteen puhumaan!   on joskus teksti takasin sellasta että tosa vaiheessa mulla kyllä kärtsäis!

              nähdäänhän me jatkuvasti noista kahdesta aukista ja m-i:stä että vähän tissii ja sit jenkkikassissa kanto!    ja vain joka kolmannen kannon kohalla nostettu!    ei paljon kaunasempii ja ittekeskeisii löydy tältä saitilta!                                 ja tietty sen takia kun vanhat on viettäny laatuaikaa kannellen kannokossa joka on ollu jonkin kepuisännän ::) :P :P!

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
"Vanhempien tärkein tehtävä on tuotaa lapselle pettymyksiä"

Oikeaa metodia ei tässäkään asiassa ole. Kasvatuksen hedelmistä todistaa tämän päivän tilastot, masentuneisuudesta tullut uusi kansantauti Suomeen. Varmaa on, että pettymyksen tuottamista vanhemmat välttelevät viimeiseen asti nykyään. Kokis ja hampurilainen tekee mielen iloiseksi?

Jätkä

  • Vieras
"Vanhempien tärkein tehtävä on tuotaa lapselle pettymyksiä"

Oikeaa metodia ei tässäkään asiassa ole. Kasvatuksen hedelmistä todistaa tämän päivän tilastot, masentuneisuudesta tullut uusi kansantauti Suomeen. Varmaa on, että pettymyksen tuottamista vanhemmat välttelevät viimeiseen asti nykyään. Kokis ja hampurilainen tekee mielen iloiseksi?

 Syöppäs pelkästään tuota ruokavaliota muutama päivä niin huomaamaan olevasi vetämättömässä tilassa. Työ ei tunnukivalta, laiskottaa ja pikku asiat alkavat suorastaan vituttamaan.