Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko edessä viljelytapojen muutos  (Luettu 6395 kertaa)

Kamikatze

  • Vieras
Onko edessä viljelytapojen muutos
Aihe ehkä kuuluu kasvinviljelypuolelle,mutta kun siihen liitetään järkyttävän  kallis löpö mielestäni aihe kallistuu tekniikankin puolelle.
Tilasin aamupäivällä löpöä kun huomasin että raakaöljyn hinta nousi yli 100 $  Mopö  hinta alkaakin jo  hipoa 1,2 eur ,niin jonkin sortin muutos on piankin edessä jos öljyn hinta vain jatkaa nousuaan.  Pers'aukinen viljelijä on pian  liemessä kalliin öljyn vuoksi ,mutta myös muidenkin kustannusten nousun vuoksi.  Eli pitääkö tässä alkaa harrastaa maataloutta .....hömppäheinää sun muuta.....? :o

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
Ei siinä tosiaankaan paljon menetä, jos näillä panoshinnoilla pistää maksialat viherlannoitusnumea ja luonnonhoitopeltoa, ei tarvitse tehoviljellä kuin 35% pinta-alasta. Öljyn lisäksi lannoitteet ovat ihan sikahinnoissa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
 Eikun lisää hintaa pellonvuokriin ja isommat koneet! Kyllä tekis terää kunnon koronnosto monelle kouhopäälle.. :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
Useampi varmasti luomuakin miettii, ja hömppäheinää yms.  On tarkoitus ensikesäksi laskea paalin hintoja uusiksi. Laskin pikaisesti, että eu-tukia huomioimatta liikutaan 2,8-3,5 €/paali (8 kg) hinnoissa. Itselläkin kun on tuettomia peltoja, niin koettava vängätä nyt tuotteiden hintoja ylös että kannattaa.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12531
  • Virolaista kiitos!
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
En koe, että polttoaineen kulutus olisi mikään ongelma. Kaikki riippuu siitä minkälaisella kalustolla ajelee. 80-luvun neliveto liikkuu pyhällä hengellä, mutta nykyaikainen, ympäristöä säästävä kuusimukinen juo talon konkurssiin. Säästöjen nimissä siirrytään suorakylvöön yms. huithapeli viljelyyn, mutta kyllä siinä käytännössä tuottavuus kärsii, kun pellolta ei saa kunnollisia satoja. Todelliset säästöt jäävätkin minimaalikseksi ja parhaassa tapauksessa tuottavat tappiota.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
Eikun lisää hintaa pellonvuokriin ja isommat koneet! Kyllä tekis terää kunnon koronnosto monelle kouhopäälle.. :)

Joo kyllä pitääs tulla muutosta johonki suuntaan ku tääläki jotkut maksaa vähä yli 20000e hehtaarilta  :(

Ja vuokraa maksetaan 700e hehtaarilta :(

No kyllä se etehen viä monella voi tulla ku oikeen on satojatuhansia velkaa ja koroot pompsahtaa, ku nuo muutamat maat menee nurin, niin on monella kovat ajat edessä... liiankin kovat helposti

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
En koe, että polttoaineen kulutus olisi mikään ongelma. Kaikki riippuu siitä minkälaisella kalustolla ajelee. 80-luvun neliveto liikkuu pyhällä hengellä, mutta nykyaikainen, ympäristöä säästävä kuusimukinen juo talon konkurssiin. Säästöjen nimissä siirrytään suorakylvöön yms. huithapeli viljelyyn, mutta kyllä siinä käytännössä tuottavuus kärsii, kun pellolta ei saa kunnollisia satoja. Todelliset säästöt jäävätkin minimaalikseksi ja parhaassa tapauksessa tuottavat tappiota.

No siinä on kyllä alusta loppuun silkkaa paskaa joka sana

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
En koe, että polttoaineen kulutus olisi mikään ongelma. Kaikki riippuu siitä minkälaisella kalustolla ajelee. 80-luvun neliveto liikkuu pyhällä hengellä, mutta nykyaikainen, ympäristöä säästävä kuusimukinen juo talon konkurssiin
Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.

montöör

  • Vieras
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos

Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.
[/quote]

Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. ???

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
Yksi syy kulutuksen nousuun linee se, että massaa on tullut lisää huomattavasti, ehkä jopa 30-40%. Sitä kun pehmällä alustalla kuljetetaan, niin pelkkä koneen oma ajovastus on huomattavasti suurempi. Minkä sitä massaa ja tehoa tarvitaan?. Joskus vetelin 4 metrin joustopiikkiäestä traktorilla, jossa oli tehoa 75 hv ja painoa noin 3,5 tonnia. Traktorissa oli 73 litran tankki ja kyllä sillä 8 tuntia paahdoin ja tankin pohjalla oli vielä ainetta, oletettavasti kulutus luokkaa 8,5 l/h

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos
Tuosta painosta meinasin myös avautua. Itsellä 6 m äes ja 4-siipinen paluuaura liikkuu 4,5 t painoisella 110hp kuutosnelikolla kuin tyhjää, niin tehon kuin painon puolesta. Vanhemmalla 4 t/95 hp kokeiltu molempia myös eikä mitään ongelmia. Kylvökone painaa 4 t tyhjänä mutta kummasti sitäkin liikuttaa 3,8t painoinen 90hp nelosnelikko. Jos tuota isompaa ajattelisi uudistaa niin neloskoneeseen on tyytyminen, ja tehoa tuskin silti saa enempää jos samanpainoisen ottaa.

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos

Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.

Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. ???
joo,samaa oon huomannu.
nykyjään näissä "vähäpäästösissä" moottoreissa on hyötysuhdetta laskettu..vai minkä takia nokka akselin ajotusta on muutettu?pakoventtiili on liian kauan auki-pakokaasua menee imutahtiin sekaan.. :oja maailma pelastuu?
ja minkä takia vakio turboahtimesta ei tullut kun 0,3- 0,5 bar painetta
Ite olen muuttanut 5v vanhan 4.5 litrasen 4 koneen 90ponihevosvoimasen caseen master power säätöturbon,lisänyt välijäähyttimen,poistanut äänenvaimentimen,lisännyt pumpusta pari kierrosta syöttöä ja ennakkoa aste aikasemmalle,äkeen edessä tarvii olla isompi ilmanpuhdistin(volvo fl-6)-muutoin alkaa max kierroksilla suod.tukkeutumis valo vilkkumaan-kevyemmissä hommissa voi ajella vakio suodattimella.
nyt tehoa penkissä(valmeka) n80kw-voa akselilta,ahtopainetta max1,5,(alle 1700krs löytyy vielä n 1.bar.) ahtolämmöt max 50 astetta kesällä-lauhuttimen jälkeen putoo n 30astetta.
jäähd.veden lämmöt alhasemmat kun vakiona.
nyt koneesta alkoi vääntöä löytymään.
ne tehtaan ilmottamat uuden koneen huippu väännöt ja vääntömomentin nousu%on ihan keksittyjä ::)kai niihin esittelylehtisiin tarvii jotain keksiä..?
nyt ei enää kone sammu kynnettäessä kun tullee saviläpi kohalle ;D
ja pakoputkesta tulee komee vihellys..ja savua kun kaasupoljinta tallaa..niinkun traktorin pakoputkesta kuuluukin tulla?
löpön kulutus on hivennen putonut uudesta,kynnössä n15 litraa/h ja moottori käy viileempänä
nykyjään ei taija saaha uusia traktoreita valmiina?piti ite vähän säätää? ;D
[/quote
perässä on 3 siipiset paluuaurat ja 4,1m 57 piikkinen s-piikkiäjes ja 3m lautasäjes. :-\

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27823
  • vastustan
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos

Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.

Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. ???
[/quote]mukavuus lisää kulutusta, suunnanvaihtimen, pikavaihteiden, ulosoton pakat, heppa pari per pakka, jopa enemmänkin....
isompi rengaskoko, ilmastointi, kasvanut jäähdytystarve tilavuus/tehon takia, voimansiirron jäähdytys jne jne
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos

Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.

Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. ???
mukavuus lisää kulutusta, suunnanvaihtimen, pikavaihteiden, ulosoton pakat, heppa pari per pakka, jopa enemmänkin....
isompi rengaskoko, ilmastointi, kasvanut jäähdytystarve tilavuus/tehon takia, voimansiirron jäähdytys jne jne
[/quote]


  Totta joka sana..

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Onko edessä viljelytapojen muutos

Tottahan tuo on, vaikka nuo uudet moottorit ovat mukamas vähäpäästösiä, niin polttoainetta ne syövät toiseen malliin kuin vanhat ilman erinomaista moottorinohjausta olevat koneet. En sitten tiedä, mihin vähäpäästöisyys perustuu, mutta jonnekin kuitenkin häviää huomattava määrä polttoainetta ilman että se esim. näkyisi eriomaisina suoritusarvoina.

Mihin helxxxxiin se soppa menee. Sama pelto-sama kone perässä-vanhempi
n. samantehoinen vie pö: tä vain puolet siitä mitä uusi. Ei vuoda-ei savuta
mutta vikkeläst on tankki tyhjä. Tais tulla lyötyä käsi syvälle pasxxxn. ???
mukavuus lisää kulutusta, suunnanvaihtimen, pikavaihteiden, ulosoton pakat, heppa pari per pakka, jopa enemmänkin....
isompi rengaskoko, ilmastointi, kasvanut jäähdytystarve tilavuus/tehon takia, voimansiirron jäähdytys jne jne
[/quote]
Deutzissa etujousituksen punnertaminen kuullostaa kovalta työltä.