Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi MTK vaikeni?  (Luettu 5744 kertaa)

minä-itte

• Vieras
Miksi MTK vaikeni?
Miksi MTK oli hiljaa, kun kepuministeri S-L Anttila haki "torjuntavoittoa" Brysselistä?

Nyt MTK repostelee ja vaatii ministeri Koskista avaamaan sika- ja kanatukineuvottelut EU:n kanssa.

MTK vaatii ministeriä avaamaan

sika- ja siipikarjaneuvottelut

MTK:n johtokunta vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Koskista (kok.) avaamaan EU-komission kanssa neuvottelut sikojen ja siipikarjan tuesta.

Johtokunta esittää vaatimuksen kirjelmässä, joka toimitetaan ministerille tänään keskiviikkona. Johtokunta käsitteli asiaa tiistain kokouksessaan.

Jos mitään ei tehdä, komission kanssa tehty 141-ratkaisu leikkaa Etelä-Suomessa neljänneksen sika- ja siipikarjan tuesta.

Ministeriö kaavailee tiettävästi tuen leikkaamista myös pohjoisessa niin, ettei tukiero kasva.

Kokonaissummana sika- ja siipikarjatalous menettäisivät etelässä 8 ja pohjoisessa 6 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 leikkaus on vielä suurempi.

MTK muistuttaa, että liha-alalla on jo ilman leikkausta kannattavuuskriisi. Sitä ei voitu ottaa huomioon syksyllä 2006, jolloin nykyinen 141-ratkaisu linjattiin.

MTK on esittänyt vaatimuksen aiemminkin. Asia oli esillä lihakriisikokouksessa kaksi viikkoa sitten. Silloin Koskinen ei antanut mitään lupauksia.

MTK on esittänyt alkusyksystä asiaa myös suoraan maatalouskomissaarille. MTK muistuttaa, että komission tehtäviin kuuluu puuttua markkinoiden häiriötilanteisiin.

Kansalliset

neuvottelut menossa

Kansallisista tuista sovitaan maatalouden tukineuvotteluissa, jotka ovat parhaillaan menossa.

Budjettiesityksen mukaan kansallisiin tukiin on ensi vuonna 544 miljoonaa.

Se on 15 miljoonaa vähemmän kuin tänä vuonna, ja 26 miljoonaa vähemmän, jos summasta vähennetään puolet viime vuoden ennakkona maksetusta kriisituesta.

MTK:n mielestä takaisinperintää tulee lykätä maatalouden kannattavuuskriisin takia.

HEIKKI VUORELA"

...ai niin, ministeriö harkitsee tasapuolisuuden nimissä leikkauksia myös tundratukiin. ...ei ihme, jos Simonkadullakin herättiin...ja etelän viljaltahan onkin jo leikattu pois kansalliset tuet MTK/kepun edunvalvonnalla. ...muille maksetaan kansallista 544 milj €.

S-L:lle ei "torjuntavottoneuvotteluissa" kelvannut MEPien Itälä ja Virrankoski lobbausapu.

minä-itte

• Vieras
Vs: Miksi MTK vaikeni?
Rimpiläinenkin on vaiennut Repussa (ainoa sinne kirjoittava) .

Sepedeus

• Vieras

Mihkään se Kankkunen on kadonnut ;D

Aulis Anttila

• Vieras
  Mihkään se Kankkunen on kadonnut ;D

Lienee katkolla... on ollu jo puoli vuotta   :P :P

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mistä syystä mtk:lla nyt on tullut mure.

Jäljet oli nähtävissä kun Huittisissa aikoinaan pidettiin kriisikokousta.
Missä silloin oli mtk;n terävin johto.Silloin olisi ollut suora kanava oman puolueen mm-ministerille, varsinkin kun silloisen eduskunnnan kepusiivellä oli oikein vaaliteemana maaseudun tulotason nosto.

Mutta silloin mtk haistatti piiiiiiiiitkät paskat ja oli viettämässä pikkujoulua, tammikuussa.

kepu/mtk;n toiminta, helvetin asiatonta, vain ja ainoastaan kepukiimaan kallellaan.

NYT KEPULAISET LIHANTUOTTAJAT, JOTKA EIVÄT EDES VAHINGOSSAKAAN MOITTINEET s-l anttilaa tai saati edes korkeaojaa, SAAVAT MAISTAA OMAA LÄÄKETTÄÄN JA PÄÄSEVÄT NAUTTIMAAN TÄYSIN RINNOIN MAINOSTETUISTA TORJUNTAVOITOISTA.

Ennenkuin mtk;n uskottavuus palautuu edes pikkuisen, on mtk;n myönnettävä virheensä ja heitettävä nykyjohto helvettiin. Muutoin jokainen tuottaja ymmärtää, jotta mtk;n johtokaarttin ainut tehtävä on peitellä epäonnistuneen keskustalaisen maatalouspolitiikan jälkiä ja muka terästäytyä, vaikka se juna on jättänyt aseman jo aikaa sitten..

Viimeksi muokattu: 02.11.11 - klo:16:07 kirjoittanut Eemeli

Loordi Fordson

• Vieras
Mistä syystä mtk:lla nyt on tullut mure.

Jäljet oli nähtävissä kun Huittisissa aikoinaan pidettiin kriisikokousta.
Missä silloin oli mtk;n terävin johto.Silloin olisi ollut suora kanava oman puolueen mm-ministerille, varsinkin kun silloisen eduskunnnan kepusiivellä oli oikein vaaliteemana maaseudun tulotason nosto.

Mutta silloin mtk haistatti piiiiiiiiitkät paskat ja oli viettämässä pikkujoulua, tammikuussa.

kepu/mtk;n toiminta, helvetin asiatonta, vain ja ainoastaan kepukiimaan kallellaan.

NYT KEPULAISET LIHANTUOTTAJAT, JOTKA EIVÄT EDES VAHINGOSSAKAAN MOITTINEET s-l anttilaa tai saati edes korkeaojaa, SAAVAT MAISTAA OMAA LÄÄKETTÄÄN JA PÄÄSEVÄT NAUTTIMAAN TÄYSIN RINNOIN MAINOSTETUISTA TORJUNTAVOITOISTA.

Ennenkuin mtk;n uskottavuus palautuu edes pikkuisen, on mtk;n myönnettävä virheensä ja heitettävä nykyjohto helvettiin. Muutoin jokainen tuottaja ymmärtää, jotta mtk;n johtokaarttin ainut tehtävä on peitellä epäonnistuneen keskustalaisen maatalouspolitiikan jälkiä ja muka terästäytyä, vaikka se juna on jättänyt aseman jo aikaa sitten..

Jos pätevyyttä arvostaa, niin tuolla tyhjänpäiväisellä omaan tuotantosuuntaan riippumattomalla kirjoittelulla teillä minä-itte ja Eemeli olisi loistava tulevaisuus MTK:ssa sekä Kepussa mitä kirjoitusten laatuun että määrää tulee.........On tainnut juna mennä aseman ohi, kerran jo takaperinkin...... :D :D

minä-itte

• Vieras
MaasTul tänään:

MTK vaatii 141-

ratkaisun avaamista

Sika- ja siipikarjatalouden tuen vähentyminen johtuu 141-ratkaisusta. Suomi ja EU-komissio neuvottelivat sen syksyllä 2007.

MTK:n johtokunta vaatii nyt ratkaisun avaamista sikojen ja siipikarjan osalta, jotta tukileikkaukset voidaan estää.

Johtokunta lähetti asiasta keskiviikkona kirjeen maa- ja metsätalousministeri Jari Koskiselle (kok.).

MTK on esittänyt vaatimuksen aiemminkin. Asia oli esillä lihakriisikokouksessa kaksi viikkoa sitten. Silloin Koskinen ei luvannut neuvottelujen avaamista.

Koskinen toivoo ratkaisun löytyvän markkinoilta eli kustannusten nousun siirtymisestä tuottajahintaan. Sen toiveen hän on esittänyt monessa tilaisuudessa.

Tuottajahintojen nousu on myös tuottajien ja MTK:n ensisijainen toive. Se ei ole kuitenkaan toteutunut.

MTK on esittänyt alkusyksystä sikojen ja siipikarjan tukien avaamista myös suoraan maatalouskomissaarille. MTK huomauttaa, että komission tehtäviin kuuluu oma-aloitteisesti puuttua markkinoiden häiriötilanteisiin.

Miksi ämteekoo oli hiljaa S-L Anttilan ministerikaudella? "Torjuntavoitto"leikkaus on ollut tiedossa jo neljä vuotta. Oliko hälläväliä, kun tukileikkaus koski vain Etelä-Suomea?  Nyt tuli Simonkadullekin hätä, kun tasapuolisuuden nimissä myös C-alueen tuet laitetaan samalle viivalle ts. niitäkin joudutaan leikkaamaan.

Miksi S-L Anttilalle ei kelvannut Virrankosken ja Itälän lobbausapu?

Jotta totuus ei unohtuisi, niin EU vaati Suomen sikatukiin leikkauksia kasvaneen tuotannon takia, mikä oli vastoin liittymissopimuyksen tukiehtoja. Kasvu alkoi oikein todella toisen kepuministerin Korkeaojan aikana, herra jopa yllytti lisäämään tuotantoa antamalla sialle lisää tukirahaa 5 milj € maatalouden TUPO-potista...loppu 15 € käytettiin lomittajien palkankorotuksiin...TUPO-rahasta ei liiennyt senttiäkään viljelijäväestön tulojen nostamiseen.  Tämän ratkaisun takapiruna oli nimenomaan MTK.

Meidän ässällä eilen  tanskalainen kinkku 3,45 €/kg, kotimainen 3,94 €/kg. Eipä taida olla paljon varaa nostaa hintaa.

Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:08:50 kirjoittanut minä-itte

horsetail

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
MTK vaikeni - minä itte ei. Minä itte näyttää seuraavan maailman menoa ensisijaisesti kepun virheiden kautta. Nyt kun kepu ei ole vallassa, niin ei se voine kovin vaikuttaakaan asioiden kulkuun - Urpilainen/Katainen eivät sitä kuuntele. Minä - Itte, millaisena näet Suomen maatalouden tulevaisuuden tämän hetken tapahtumien valossa ? Hämmästyn jos ilmoitat ettei sinulla ole siitä näkemystä !

minä-itte

• Vieras
MTK vaikeni - minä itte ei. Minä itte näyttää seuraavan maailman menoa ensisijaisesti kepun virheiden kautta. Nyt kun kepu ei ole vallassa, niin ei se voine kovin vaikuttaakaan asioiden kulkuun - Urpilainen/Katainen eivät sitä kuuntele. Minä - Itte, millaisena näet Suomen maatalouden tulevaisuuden tämän hetken tapahtumien valossa ? Hämmästyn jos ilmoitat ettei sinulla ole siitä näkemystä !

Suomen maataloudella on tulevaisuutta, kunhan kepulainen "aluepolitiikka" ja MTK heitetään sivuun.

Aulis Anttila

• Vieras
Heitto...
Suomen maataloudella on tulevaisuutta, kunhan kepulainen "aluepolitiikka" ja MTK heitetään sivuun.

Niinhän on jo tehty... itku ja huuto agraarisosialistien tupailloissa on kaamea  :P   ;D ;D

mixutech

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Se sika ja siipikarjan tukien leikkaus on suoraan etelän viljelijöiden etu. Nyt ehkä peltojen vuokra/myyntihinta taso laskee ja tulee vähän kohtuullisemmaksi.

Mitäs m-i kokoomus on tehnyt? Kun sika ja siipikarja tukien leikkauksista puhuttiin maatalousvaliokunnassa, niin kokoomus edustajat eivät sitä siellä vastustaneet. Onko se sitä kokoomuslaista maatalouspolitiikkaa?
Hallituksesta käsin pystyy vaikuttamaan kaikkeen mihin haluaa. Kauanako kokoomus on ollut hallituksessa viimeisen 20-vuoden aikana?

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kun nykyhallitus saa edes hallitsemattomassa uppoamisen tilassa olevan maatalouspolitiikan vakiintumaan, on siinäkin täysi työ.

Edellisen hallituksen s-l anttila, uhostaan huolimatta, ei saanut edes byrokratiaa vähennettyä, vaan kävi tyystin toisin päin.

Päivän maastulli, ihankuin jostakin taivaasta olisi pudotettu tukiheikennykset. Ei sanallakaan edellisen kepulaisen maatalouspolitiikan arvostelua.

Hyi helvata.

Pohjanpoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kertokaa mitä kokoomus on saanut aikaan maatalouden eduksi.
Ainoa mitä olen huomannut viimeaikoina LOMITUSRAHOJA lisättiin.
MTK tarjoaa Koskiselle mahdollisuutta näyttää kokoomuksen kyvyt maatalouspolitiikassa
aatteles Minä itte miten näyttävää se on kun olet Seutulassa vastaanottamassa Koskista
kun kokoomusministeri Koskinen palaa korjatun hyvän sika ja kanasopimuksen kanssa.

Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:11:24 kirjoittanut Pohjanpoika

RÖLLI

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
On se jo nähty, että MTK:sta ei ole juurikaan etuja ajamaan. Kantaa ottavat vain tiettyjen tuotantosuuntien etujen ajamisessa. Järjestöhän pitäisi olla MAATALOUSTUOTTAIN keskusjärjestö joka ajaa KAIKKIEN tuottajien etua.

Poliitikoista voi sanoa puolueesta katsomatta lähes samaa.
Vai voiko joku väittää, että "hänen" puolueensa on saanut jotain merkittävää aikaiseksi maatalutta ajatellen. Kertokaa esimerkkejä.
Urpilaisen sakki vihreillä maustettuna on kyllä myrkkyä meikäläisille. No suurimpia syyllisiä ovat he jotka heidän pillinsä mukaan tanssivat.

Mtk:ssa eikä poliitikoissa ole yhtäkään meidän edunvalvojaa joka osaa -ja saa sanotuksi kuinka asiat ovat ja mitä pitäisi tehdä.
En osaa minäkään asioita ajaa mutta sellaiset jotka ehdolle ryhtyvät niin heidän pitää tosissaan miettiä onko minusta siihen? Ei lähdetä sinne vain paremman palkkapussin ja mukaavuuden takia istuskelemaan

minä-itte

• Vieras
Kertokaa mitä kokoomus on saanut aikaan maatalouden eduksi.
Ainoa mitä olen huomannut viimeaikoina LOMITUSRAHOJA lisättiin.
MTK tarjoaa Koskiselle mahdollisuutta näyttää kokoomuksen kyvyt maatalouspolitiikassa
aatteles Minä itte miten näyttävää se on kun olet Seutulassa vastaanottamassa Koskista
kun kokoomusministeri Koskinen palaa korjatun hyvän sika ja kanasopimuksen kanssa.

Eipä ole nyt paljon tehtävissä, kun kepulaisten neuvottelemä liittymissopimus ja S-L Anttilan "torjuntavoitto" sitovat kädet.

Muutosta voi saada vasta ensi vuonna käytävissä EU-tukiuudistusneuvotteluissa.