... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
Mikähän tuon Verdon omapaino on? Litteestä tulee jo 19000kg ja vaikka rengastus olisi 1050/55 R32 tuntuisi että tulee siitä jonkinlainen pinnalapysymis ongelma?
Onneksi ne suurtenpainojen maanrakenteeseen vaikuttavat ongelmat on saatu poistettua päiväjärjestyksestä käyttämällä urakoitsijaa. 80-90 luvullahan oli melkein jokaisessa maatalousalan julkaisussa juttua mitä suuret massat vaikuttavat maan rakenteeseen vaikka pintamaahan ei jäisikään jälkiä.
Joo, likaiset työt voi jättää palkkamurhaajalle. Punnitkaapas piruuttaan myös suurimpien traktori+tankkeriyhdistelmien akselipainoja. Monessa tapauksessa moisia lasteja ei saisi kuorma-autolla ajella asfaltilla.
http://www.ely-keskus.fi/fi/Liikenne/Lupaasiat/Erikoiskuljetukset/Hakemustenkasittely/Documents/suurimmat_sallitut_massat.pdfEN nyt mistään löytänyt sitä vektorikuvaa, josta selviää se, että suuri rengasmassa johtaa man tiivistymiseen syvältä. Pinnan tiivistyminen, esi. jyräys voi olla jopa positiivista, kyntökerroksen osalta helposti kuohkeutettavaa, mutta syvältä todella hidas prosessi. Se, että kone pääsee eteenpäin tehden vain lievät varhot, ei kerro pohjamaan kohtalosta.
http://www.mtt.fi/mtts/pdf/mtts129.pdf