Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.  (Luettu 6798 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/lunastuslain-muutos-pienent%C3%A4%C3%A4-maanomistajan-kuluriski%C3%A4-1.3500

Maastulli hehkuttaa, kuinka maanomistajan riski pakkolunastusvalituksessa pienenee.

Sen Maastulli "unohtaa" kertoa, mitä muissa medioissa on ollut luettavissa: valitusluvat muuttuvat entistä tiukemmiksi, ts. pääomaltaan alle 10 000 € käsittävät riidat eivät saa valituslupaa.

MTK:n yhdessä Ympäristöministeriön kommareitten kanssa ajama ykstyisomaisuuden pakkolunastus huvikäytttöön nopeutuu, mm. MTK:n hinnoitteleme 150 €/km kelkka- ja mönkijäreittipakkolunastus ei käytännössä saa koskaan valituslupaa.  Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu huomattavasti...rakennetaan vieläpä poliisivartiossa niinkuin Kiuruvedellä tapahtui.


Muutenkin MTK on ollut voimakkaasti murentamassa yksityistä omistusoikeutta.

MTK on perseestä!
 

Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:04:50 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
Missä vaiheessa on Tuunasen ja MTK:n "Pieni punainen kirja", opas yksityisen omistusoikeuden murentamiseen?

minä-itte

  • Vieras

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
On se hyvä, että asioihin saadaan vähän vauhtia ...

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
se on pieni paska meressä koko minäminäminäminä- itten kelekkareitti vouhotus

verrattuna kakojen tekemään tuhoon tässä maassa :)

ja mitäse on teheny ja tullee tekemään maanviljelijöille :)
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

gutiguti

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
MTK:kö ne lait säätää

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
MTK:kö ne lait säätää

Ei säädä (onneksi...). Mutta MTK edustaa neuvotteluissa maan- ja metsänviljelijöitä. Viime aikoina on tuntunut siltä, että mtk ei yritäkään puolustaa maa- ja metsätaloutta vaan on mukana muuttamassa ja hyväksymässä maaseutua puuhapuistoksi, jossa muut kuin maanomistajat saavat käytännössä melkein mitä vain.

Tuo 10000 € raja on niin korkea, että yksittäisten huvittelureittien pakkoperustaminen helpottuu. Kun korvaus vastaa noin yhden vuoden puun kasvua, niin se on tasoltaan naurettava. Haitan suhteuttaminen esim. liito-ovarakorvauksiisa pinta-alaan voi äkkiseltään kuulostaa oikealta, mutta käytännössä se johtaa siihen, että suuren ökymökkitontin omistaja saa korvauksia mutta elinkeinoaan metsässä harjoittava ei saa mitään vaikka rahallinen haitta olisi paljon suurempi kuin mökkiläisen.

Onko tosiaan niin, että näihin ketjuihin kommentoivat vain ne, jotka eivät maata omista kuin enintään omakotitalo- ja mökkitontin verran? Vai onko niin, että suurimmalle osalle on hällä väliä, kuka ja millä tavoin heidän metsiään, teitään ja peltojaan käyttää käytännössä korvauksetta?  Sitä on turha kuvitella, että reitit jäisivät pelkkiin kelkkareitteihin. Niiden perässä tulevat vähintän hevoset ja mönkijät. Samalle reitille nämä ryhmät eivät mahdu, eivätkä myöskään reitillä tule pysymään.

Horttanainen

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
MTK:kö ne lait säätää

Ei säädä (onneksi...). Mutta MTK edustaa neuvotteluissa maan- ja metsänviljelijöitä. Viime aikoina on tuntunut siltä, että mtk ei yritäkään puolustaa maa- ja metsätaloutta vaan on mukana muuttamassa ja hyväksymässä maaseutua puuhapuistoksi, jossa muut kuin maanomistajat saavat käytännössä melkein mitä vain.

Tuo 10000 € raja on niin korkea, että yksittäisten huvittelureittien pakkoperustaminen helpottuu. Kun korvaus vastaa noin yhden vuoden puun kasvua, niin se on tasoltaan naurettava. Haitan suhteuttaminen esim. liito-ovarakorvauksiisa pinta-alaan voi äkkiseltään kuulostaa oikealta, mutta käytännössä se johtaa siihen, että suuren ökymökkitontin omistaja saa korvauksia mutta elinkeinoaan metsässä harjoittava ei saa mitään vaikka rahallinen haitta olisi paljon suurempi kuin mökkiläisen.

Onko tosiaan niin, että näihin ketjuihin kommentoivat vain ne, jotka eivät maata omista kuin enintään omakotitalo- ja mökkitontin verran? Vai onko niin, että suurimmalle osalle on hällä väliä, kuka ja millä tavoin heidän metsiään, teitään ja peltojaan käyttää käytännössä korvauksetta?  Sitä on turha kuvitella, että reitit jäisivät pelkkiin kelkkareitteihin. Niiden perässä tulevat vähintän hevoset ja mönkijät. Samalle reitille nämä ryhmät eivät mahdu, eivätkä myöskään reitillä tule pysymään.

Hyvä kirjoitus sinulta. Ja lisättäköön  sitten vielä se etttä monet on kuitenkin valmiita maksamaan isojakin hehtaarihintoja pelloista ja jotkut metsistäkin,  vain senkö vuoksi että voivat sitten  käytännössä lahjoittaa käyttöoikeuden kalliiseen maahansa  virkistyskäyttäjille.

jompsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
 Minun täytyy näin kelkkailun harrastajana ja myös maanomistajana laittaa oma kommenttini tähän viestiketjuun. Näissä kelkkailujutuissa kirjoitetaan aina kelkkaREITEISTÄ. Täällä Luumäellä, missä minä asustelen ja kaikissa lähikunnissa on satoja kilometrejä kelkkaURIA. Toivoisin, ettei maanomistajat sotke näitä reittejä ja uria keskenään. Siis kelkkaura on ura, jossa kelkkailijat saavat maanomistajan suostumuksella ajella.
 Valtaosa tämän valtakunnan kelkkailupaikoista on näitä uria. Siinä maanomistajalle ei tule mitään velvoitteita tai vastuuta yhtään mistään, pojat saavat siellä ajella ja jos ne ei noudata so*****ja sääntöjä senkun kieltää ajelun. Paikkakunnallasi on todennäköisesti jonkinlainen kelkkakerho, joka on joskus käynyt sinulta sen luvan kysymässä siihen, saako he sinun maillasi ajella. Ollaan katsottu järkevä paikka uralle ja so***** säännöistä puolin ja toisin.
 Kelkkareitti taasen on virallinen 'reitti' kaikkine rasitteineen ja sääntöineen.
Näin kelkkailuharrastajalle ja meidän kelkkakerholle on itse asiassa ollut pelkkää haittaa koko kelkkareittikeskustelusta. Ne reittisuunnitelmat elää kokonaan omaa elämäänsä, me harrastajat ei itse asiassa tiedetä oikein kuka niitä suunnittelee ja minne. Sitten nämä reittisuunnitelmat vielä aiheuttaa maanomistajissa kielteistä ajattelua koko harrastuksesta.
 Vuodatan vielä vähän lisää.... Kelkkailun vastustajat aina puhuu siitä kun se on 'turhaa ja tarpeetonta'. jos kaikki sellainen kiellettäisiin, kieltolistasta tulisi kyllä mielenkiintoinen. Käytännössähän se kieltäisi aivan kaikki maailman harrastukset jääkiekosta anoppilassa käyntiin asti.
 Asiallista keskustelua toivoen.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
Minun täytyy näin kelkkailun harrastajana ja myös maanomistajana laittaa oma kommenttini tähän viestiketjuun. Näissä kelkkailujutuissa kirjoitetaan aina kelkkaREITEISTÄ. Täällä Luumäellä, missä minä asustelen ja kaikissa lähikunnissa on satoja kilometrejä kelkkaURIA. Toivoisin, ettei maanomistajat sotke näitä reittejä ja uria keskenään. Siis kelkkaura on ura, jossa kelkkailijat saavat maanomistajan suostumuksella ajella.
 Valtaosa tämän valtakunnan kelkkailupaikoista on näitä uria. Siinä maanomistajalle ei tule mitään velvoitteita tai vastuuta yhtään mistään, pojat saavat siellä ajella ja jos ne ei noudata so*****ja sääntöjä senkun kieltää ajelun. Paikkakunnallasi on todennäköisesti jonkinlainen kelkkakerho, joka on joskus käynyt sinulta sen luvan kysymässä siihen, saako he sinun maillasi ajella. Ollaan katsottu järkevä paikka uralle ja so***** säännöistä puolin ja toisin.
 Kelkkareitti taasen on virallinen 'reitti' kaikkine rasitteineen ja sääntöineen.
Näin kelkkailuharrastajalle ja meidän kelkkakerholle on itse asiassa ollut pelkkää haittaa koko kelkkareittikeskustelusta. Ne reittisuunnitelmat elää kokonaan omaa elämäänsä, me harrastajat ei itse asiassa tiedetä oikein kuka niitä suunnittelee ja minne. Sitten nämä reittisuunnitelmat vielä aiheuttaa maanomistajissa kielteistä ajattelua koko harrastuksesta.
 Vuodatan vielä vähän lisää.... Kelkkailun vastustajat aina puhuu siitä kun se on 'turhaa ja tarpeetonta'. jos kaikki sellainen kiellettäisiin, kieltolistasta tulisi kyllä mielenkiintoinen. Käytännössähän se kieltäisi aivan kaikki maailman harrastukset jääkiekosta anoppilassa käyntiin asti.
 Asiallista keskustelua toivoen.


Jeps, jeps, kirjoitat asiaa!

Itsekin tässä kesällä sovin suunnistajien kanssa kilpailujen järjestämisestä metsässäni, järjestäjät ottivat asiallisesti yhteyttä ja sovittiin mahdollisista rajoituksista, taimikot yms. Kilpailut olivat ja menivät, ilman ongelmia. Näin homman pitääkin toimia.

HUOM! MTK ja Ympäristöministeriö pyrkivät muuttamaan ajourat reiteiksi!

Mutta nyt MTK yhdessä Ympärristöministeriön (Pekka Tuunanen)  kanssa on ryhtynyt "laajentamaan" jokamiesoikeuskäsitettä, ts. murentamaan yksityistä omistusoikeutta. Mm. pj Marttila ilmoitti joulun alla, että hän kannattaa moottorikelkkareittien rakentamista, mikä sisältää pakkolunastuksen. Tästä saatiin esimakua kesällä Kiuruvedellä, missä yksityisen omistajan metsän halki raivattiin 1 km pätkä kelkkareittiä poliisivartiossa. Isännälle maksettiin kertakaikkinen korvaus 150 € MTK:n hintasuositusten mukaisesti.

Nyt MTK on yhdessä Ympäristöministeriön kommareitten kanssa laatimassa opasta "Jokamiesoikeuksista".

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/tieliikennelaki_koskemaan_moottorikelkkauria_6820869.html

1.  http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
 
"Toinen käytännön muutos maastoliikennelain muutosesityksessä koskee mönkijöitä. -Mönkijäreitit eivät tällä hetkellä ole laissa mukana ja ne on nyt tarkoitus myös saada lain piiriin, toteaa Pekka Tuunanen."
 

 
2.  http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
 
MTK on mukana murentamassa yksityistä omistusoikeutta. Maanomistajista (metsänomistajat mukaanlukien) vain n. 10% on MTK:n jäseniä. MTK ei voi esiintyä maanomistajien edustajana.
 
3. http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf
 
s. 10 ja 12.  maanomistajakorvauksia on maksettu MTK:n suositusten mukaisesti 160 € km, mikä on puhdasta sosialisointia. MTK ei edusta meitä.
 
4. http://www.luonnonvoimaa.net/fin/matkailupalvelut/luonto_liikunta_kalastus_yms__/moottorikelkkailu/?id=16
 
http://www.ko-ke.fi/
 
Ilmaiseksi pakkolunastetuilla moottorikelkkareiteillä tehdään bisnestä!
 
5. http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1619&lan=fi
 
Ympäristöministeriö tulkitsee aika mielivaltaisesti "jokamiesoikeus"-käsitettä, toisen maaomaisuudella saa tehdä melkein mitä vaan, kunhan siitä ei ole "vähäistä suurempaa haittaa". Alunperin jokamiesoikeus salli marjastamisen ja sienestämisen sekä tilapäisen kulkemisen toisen maalla.  
 
6. http://www.luontoyrittaja.net/152.html
 
"Vaikka vapaa luonnossa liikkuminen on yksityishenkilöille pitkälti sallittua, maanomistajan lupa on lähtökohtaisesti suositeltavaa hankkia kaupallista luontomatkailua varten, oli sitten kyse sieniretkistä tai kalliokiipeilystä. Uusimpien ympäristöministeriön tulkintojen mukaan kuitenkaan sillä, että toisen maalla toimitaan kaupallisella periaatteella tai muutoin järjestäytyneesti, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta. Liiketoimintaa siis saa harjoittaa toisen maalla, jos siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa eikä lupia välttämättä tarvita. "
 
-Millä oikeudella Ympäristöministeriö "laajentaa" jokamiesoikeutta Suomen Perustuslain vastaiseksi?
 
7. TV2  Suomi-Express ohjelmassa esiteltiin moottorikalkkareitin suunnittelua Savossa, suunnitelma oli tehty maanomistajilta salassa. Paikallisen  Ely-keskuksen päällikkö totesi vain, että maanomistajien olisi pitänyt olla aloitteellisia käydä tutustumassa kunnanvirastossa suunnitelmiin. Tämä on täysin nurinkurista menettelyä, reitin suunnittelijan olisi pitänyt kertoa suunnitelmista maanomistajille eikä päinvastoin. Valitusajat olivat menneet jo umpeen. Uuden maastoliikennelain perusteella voidaan ko. reitti pakkolunastaa ja halvalla!

Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:17:06 kirjoittanut minä-itte

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
palioko minä itte on valmis maksaan siitä että saa ajella kelkkareitillä €/km :)
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

minä-itte

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
palioko minä itte on valmis maksaan siitä että saa ajella kelkkareitillä €/km :)

Jos on kyse traktorilla ajosta niin paljon.

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
palioko minä itte on valmis maksaan siitä että saa ajella kelkkareitillä €/km :)

Jos on kyse traktorilla ajosta niin paljon.

siinä voi tulla pikkusen hankaluuksia jos rattorilla lähtee kelekkasafarille :)
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
Ainakin täällä meilläpäin, kelkkareitit ja urat yleensä kulkee soita, sähkölinjoja, järveselkiä, metsäteitä ja muita jo valmiiksi käytettyjä reittejä pitkin, ei niitä taimikoihin vedetä eikä muihin vitikoihin.
Tosin tilannehan voi olla vähän eri, kun valtionmaita on yli puolet koko kunnan maista ...

Kysehän on siitä, että se kelkkailu tapahtuisi valvotulla reitillä tai uralla yhteisesti so*****jen pelisääntöjen mukaan ...

sorkkis

  • Vieras
Vs: Kelkkareittien pakkolunastus nopeutuu.
Ainakin täällä meilläpäin, kelkkareitit ja urat yleensä kulkee soita, sähkölinjoja, järveselkiä, metsäteitä ja muita jo valmiiksi käytettyjä reittejä pitkin, ei niitä taimikoihin vedetä eikä muihin vitikoihin.
Tosin tilannehan voi olla vähän eri, kun valtionmaita on yli puolet koko kunnan maista ...

Kysehän on siitä, että se kelkkailu tapahtuisi valvotulla reitillä tai uralla yhteisesti so*****jen pelisääntöjen mukaan ...

Kyllä meilläpäin ihanpirruuttaski jonkun tontinläpi tai parraasta mettälohkosta .

Vastustakaa tota hanketta , ihan perseestä .  >:(