Minun täytyy näin kelkkailun harrastajana ja myös maanomistajana laittaa oma kommenttini tähän viestiketjuun. Näissä kelkkailujutuissa kirjoitetaan aina kelkkaREITEISTÄ. Täällä Luumäellä, missä minä asustelen ja kaikissa lähikunnissa on satoja kilometrejä kelkkaURIA. Toivoisin, ettei maanomistajat sotke näitä reittejä ja uria keskenään. Siis kelkkaura on ura, jossa kelkkailijat saavat maanomistajan suostumuksella ajella.
Valtaosa tämän valtakunnan kelkkailupaikoista on näitä uria. Siinä maanomistajalle ei tule mitään velvoitteita tai vastuuta yhtään mistään, pojat saavat siellä ajella ja jos ne ei noudata so*****ja sääntöjä senkun kieltää ajelun. Paikkakunnallasi on todennäköisesti jonkinlainen kelkkakerho, joka on joskus käynyt sinulta sen luvan kysymässä siihen, saako he sinun maillasi ajella. Ollaan katsottu järkevä paikka uralle ja so***** säännöistä puolin ja toisin.
Kelkkareitti taasen on virallinen 'reitti' kaikkine rasitteineen ja sääntöineen.
Näin kelkkailuharrastajalle ja meidän kelkkakerholle on itse asiassa ollut pelkkää haittaa koko kelkkareittikeskustelusta. Ne reittisuunnitelmat elää kokonaan omaa elämäänsä, me harrastajat ei itse asiassa tiedetä oikein kuka niitä suunnittelee ja minne. Sitten nämä reittisuunnitelmat vielä aiheuttaa maanomistajissa kielteistä ajattelua koko harrastuksesta.
Vuodatan vielä vähän lisää.... Kelkkailun vastustajat aina puhuu siitä kun se on 'turhaa ja tarpeetonta'. jos kaikki sellainen kiellettäisiin, kieltolistasta tulisi kyllä mielenkiintoinen. Käytännössähän se kieltäisi aivan kaikki maailman harrastukset jääkiekosta anoppilassa käyntiin asti.
Asiallista keskustelua toivoen.
Jeps, jeps, kirjoitat asiaa!
Itsekin tässä kesällä sovin suunnistajien kanssa kilpailujen järjestämisestä metsässäni, järjestäjät ottivat asiallisesti yhteyttä ja sovittiin mahdollisista rajoituksista, taimikot yms. Kilpailut olivat ja menivät, ilman ongelmia. Näin homman pitääkin toimia.
HUOM! MTK ja Ympäristöministeriö pyrkivät muuttamaan ajourat reiteiksi!Mutta nyt MTK yhdessä Ympärristöministeriön (Pekka Tuunanen) kanssa on ryhtynyt "laajentamaan" jokamiesoikeuskäsitettä, ts. murentamaan yksityistä omistusoikeutta. Mm. pj Marttila ilmoitti joulun alla, että hän kannattaa moottorikelkkareittien rakentamista, mikä sisältää pakkolunastuksen. Tästä saatiin esimakua kesällä Kiuruvedellä, missä yksityisen omistajan metsän halki raivattiin 1 km pätkä kelkkareittiä poliisivartiossa. Isännälle maksettiin kertakaikkinen korvaus 150 € MTK:n hintasuositusten mukaisesti.
Nyt MTK on yhdessä Ympäristöministeriön kommareitten kanssa laatimassa opasta "Jokamiesoikeuksista".
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/tieliikennelaki_koskemaan_moottorikelkkauria_6820869.html1. http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
"Toinen käytännön muutos maastoliikennelain muutosesityksessä koskee mönkijöitä. -Mönkijäreitit eivät tällä hetkellä ole laissa mukana ja ne on nyt tarkoitus myös saada lain piiriin, toteaa Pekka Tuunanen."
2. http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
MTK on mukana murentamassa yksityistä omistusoikeutta. Maanomistajista (metsänomistajat mukaanlukien) vain n. 10% on MTK:n jäseniä. MTK ei voi esiintyä maanomistajien edustajana.
3.
http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf s. 10 ja 12. maanomistajakorvauksia on maksettu MTK:n suositusten mukaisesti 160 € km, mikä on puhdasta sosialisointia. MTK ei edusta meitä.
4.
http://www.luonnonvoimaa.net/fin/matkailupalvelut/luonto_liikunta_kalastus_yms__/moottorikelkkailu/?id=16 http://www.ko-ke.fi/ Ilmaiseksi pakkolunastetuilla moottorikelkkareiteillä tehdään bisnestä!
5.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1619&lan=fi Ympäristöministeriö tulkitsee aika mielivaltaisesti "jokamiesoikeus"-käsitettä, toisen maaomaisuudella saa tehdä melkein mitä vaan, kunhan siitä ei ole "vähäistä suurempaa haittaa". Alunperin jokamiesoikeus salli marjastamisen ja sienestämisen sekä tilapäisen kulkemisen toisen maalla.
6.
http://www.luontoyrittaja.net/152.html "Vaikka vapaa luonnossa liikkuminen on yksityishenkilöille pitkälti sallittua, maanomistajan lupa on lähtökohtaisesti suositeltavaa hankkia kaupallista luontomatkailua varten, oli sitten kyse sieniretkistä tai kalliokiipeilystä. Uusimpien ympäristöministeriön tulkintojen mukaan kuitenkaan sillä, että toisen maalla toimitaan kaupallisella periaatteella tai muutoin järjestäytyneesti, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta. Liiketoimintaa siis saa harjoittaa toisen maalla, jos siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa eikä lupia välttämättä tarvita. "
-Millä oikeudella Ympäristöministeriö "laajentaa" jokamiesoikeutta Suomen Perustuslain vastaiseksi?
7. TV2 Suomi-Express ohjelmassa esiteltiin moottorikalkkareitin suunnittelua Savossa, suunnitelma oli tehty maanomistajilta salassa. Paikallisen Ely-keskuksen päällikkö totesi vain, että maanomistajien olisi pitänyt olla aloitteellisia käydä tutustumassa kunnanvirastossa suunnitelmiin. Tämä on täysin nurinkurista menettelyä, reitin suunnittelijan olisi pitänyt kertoa suunnitelmista maanomistajille eikä päinvastoin. Valitusajat olivat menneet jo umpeen. Uuden maastoliikennelain perusteella voidaan ko. reitti pakkolunastaa ja halvalla!