Hajanainen kauppa olisi vaikeaa hallita, pitää myös muistaa kuka tuottet markkinoi.
Kenen sitä hallita pitää? Eikös jokainen kauppa/kauppaketju hallitse oman toimintansa? Ja miten hitossa kauppa voi olla hajanaisempaa muualla ja silti kulutustarpeet halvempia?
Hallinnasta ja vallasta koko paletissa epäilemättäkin on kysymys, ainakin osuuskaupan johdossa.
Maakunnassa avattiin vast'ikään uusi S-market moottoritien kupeeseen. Dirikka hehkutteli 18000 nimikettä!! Ruokakaupassa on siis 18.000 nimikettä, mutta esimerkiksi kotimaisesta lihasta tehtyä kinkkusuikaletta ei välttämättä löydy. Siinä se kuluttajan valinnan mahdollisuus.
Samaa asiaa voidaan lähestyä sitäkin kautta, että jos kotimainenkin kinkkusuikale vaihtoehto löytyy, niin kilohinnassa on 1/3 lisää. Tuotteiden sisäänostohinnan ero ei ole merkittävä, mutta koska kuluttaja on valmis preferoimaan kotimaista, voidaan siten syntyvän korkeamman lisäarvon tuotteen katetta nostaa. Psykologisesti onnistunutta hintamielikuvan luontia, jossa hintanirsoimmat voivat siten riemuita "halvasta" kinkkusuikaleestaan: alkuperästä viis, mutta halavalla!!!