Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan viljely  (Luettu 6462 kertaa)

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Viljan viljely
Sanokas nyt onko märän viljan puinnissa mitään järkeä?

Tässä olen jo useampana vuonna ihmetellyt kotitilani lähimmän viljelijän hommia. Hän käy puimassa aina yö aikaan ja monesti on puinut vielä kovien sateiden aikaan ja välittömästi niiden jälkeen ja tänäänkin pui vielä pari tuntia rankkasateen jälkeen. Puinti kasveina on ollut ohra, kaura ja vehnä ja viljeltyä on 23ha.
Itse en mitenkään ymmärrä mikä järki tässä voisi olla, koska hänellä ei mikään muu työ ole estänyt päivä/kuivana puintia. Kerran häntä opastin ja sanoin, että pitäisi odottaa kun on valmista ja kuivaa ja että tappiot on pienemmät kun kuivaa ei tarvitse pahemmin kiuvata, mutta sanoi että appiukko maksaa öljyt.
Tiedän, että siellä appiukko maksaa kaikki kulut myyntiin asti ja itse en ole keksinyt mitään muuta syytä kuin sen, että hän haluaa appiukolle mahdollisimman suuret kulut. Vai voisiko olla jokin muu syy? Toivottavasti, koska vanha isäntä on asian mies.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Viljan viljely
Mut jos hää on kuutamoviljelijä?  Ja tekee appiukolle vielä pimeetä hommoo!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljan viljely
Maanviljely on semmoista hommaa, että tässä ei tarvitse välttämättä järkeä ollenkaan. On erikoisia taloja ja erikoisia tapoja, mutta se on heitin asiansa. Tässäkin tapauksessa vaikea ymmärtää kaverin aivoituksia. Voi olla ihan puhtaasti ajattelemattomuutta ja kova usko omaan asiaansa. Hän on omasta mielestään oikeassa.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Viljan viljely
  Jospa ne lehmätkin kannattais lypsää kolmesti vrk:ssa kuukautta ennen poikimista, tiedä häntä. ;D

jusßa

  • Vieras
Vs: Viljan viljely
Tulee enemmän kuormia tuolla tavalla  ;D

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Viljan viljely
No järkeähän ei munkaan hommissa ole, mutta tällä mennään. Nyt olen puinut parina iltana/yönä. Tiistaina ajoin ensin päivän, sitten ilta-askareiden jälkeen vielä muutaman tyhjennyksen. Eilen satoi aamupäivällä ja vielä iltapäivälläkin, mutta illalla oli mielestäni puitavaa. Tosin kaste alkaa haitata yleensä klo 23 jälkeen viimeistään. Päivä piteni mukavasti eilen sillä, että oli vasikka ritilänpäällä puolenyön jälkeen kun iltakierroksella kävin!

Mulla on suht joustava päivätyö enkä sen vuoksi ole tänä syksynä hukannut puintipäiviä. Puimurin tekninen vika on kerran keskeyttänyt homman kahdeksi päiväksi ja kolme kertaa muutamaksi tunniksi, Muuten aikaansaannos tuolla pienellä Sampolla on melko vaatimaton, mutta edelleen - tällä mennään. Vajaat kaksi hevosvoimaa/puitava hehtaari, mutta sauhua lykkää Valmetti koko ajan!

Mielenkiintoinen rahoitusratkaisu siellä naapurissa. Meillä on vähän toisinpäin noiden kulujen kanssa, mutta ei sentään makseta kaikkia appiukon (asumis)kuluja :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Vs: Viljan viljely
Se viljelee vaan appiukon mieliks. Perintöä odotellessa, merämehtää, rantatonttia ja sen semmosta. ;D Tuli het ekana mieleen.
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.

Karju

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 501
Vs: Viljan viljely
Sanokas nyt onko märän viljan puinnissa mitään järkeä?

Tässä olen jo useampana vuonna ihmetellyt kotitilani lähimmän viljelijän hommia. Hän käy puimassa aina yö aikaan ja monesti on puinut vielä kovien sateiden aikaan ja välittömästi niiden jälkeen ja tänäänkin pui vielä pari tuntia rankkasateen jälkeen. Puinti kasveina on ollut ohra, kaura ja vehnä ja viljeltyä on 23ha.
Itse en mitenkään ymmärrä mikä järki tässä voisi olla, koska hänellä ei mikään muu työ ole estänyt päivä/kuivana puintia. Kerran häntä opastin ja sanoin, että pitäisi odottaa kun on valmista ja kuivaa ja että tappiot on pienemmät kun kuivaa ei tarvitse pahemmin kiuvata, mutta sanoi että appiukko maksaa öljyt.
Tiedän, että siellä appiukko maksaa kaikki kulut myyntiin asti ja itse en ole keksinyt mitään muuta syytä kuin sen, että hän haluaa appiukolle mahdollisimman suuret kulut. Vai voisiko olla jokin muu syy? Toivottavasti, koska vanha isäntä on asian mies.
Jo vain oli juttu,appiukolla pörssi tällis.Ei kannata opettaa,menee niinkuin vasikankusi sepeliin ???

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Viljan viljely
Sanokas nyt onko märän viljan puinnissa mitään järkeä?

Tässä olen jo useampana vuonna ihmetellyt kotitilani lähimmän viljelijän hommia. Hän käy puimassa aina yö aikaan ja monesti on puinut vielä kovien sateiden aikaan ja välittömästi niiden jälkeen ja tänäänkin pui vielä pari tuntia rankkasateen jälkeen. Puinti kasveina on ollut ohra, kaura ja vehnä ja viljeltyä on 23ha.


Mikä puimuri mahtaa olla kyseessä. Meinaan voi olla vähän nihkeetä saada tavara sisälle ja silppurista ulos. :o
Käteinen ratkasee

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Viljan viljely
Siinä Sampo pui, missä sorsa ui!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Viljan viljely
Claas alkaa tehdä puuroa säiliön täyttökierukkaan, jos vilja on yli 25%, ei se varmaan sitten Claas ollut.

-SS-

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Viljan viljely
Niin monta tapaa ku on isäntää. Yksi 35 ha tila vaihtaa joka kolmas vuosi uuden Sampon. ::) Se ainoa oikeatapa, mikä se sitten on?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Viljan viljely
eli vaihtaa uudella öölillä olevaan kun entisen mustuu! ::)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Viljan viljely
Claas alkaa tehdä puuroa säiliön täyttökierukkaan, jos vilja on yli 25%, ei se varmaan sitten Claas ollut.

-SS-

Niim mut jos tyhjentää siiloa ennenkuin se ruuvi alkaa työntää sitä puuroa! Elikkä ajaa vaan siilon puolilleen.....

brotofobia

  • Vieras
Vs: Viljan viljely
Ei kai sinne tankkiin asti paljoo päädy kun puintiväli on pakko pitää aivan auki että mössö menee kelasta edes läpitte. Ja kai siellä seulatkin on kiinni  ;D