Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Polttoainetta l/km  (Luettu 14216 kertaa)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 562
Vs: Polttoainetta l/km
Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m 
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on raketti tai vähintäänkin yliäänikone.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 562
Vs: Polttoainetta l/km

Yllättävintä on minun mittauksillani se,että kaikkien noiden mainittujen traktoreiden keskikulutus pyörii 0,45-0,55 l/km haarukassa.Kärryajoissa puolet matkasta kuormalla,puolet tyhjänä.

Et sitten raaski kertoa perävaunun painoa, tai yhdistelmän kokonaismassaa ;- )

Vertailuksi, KV:n testissä T202 Direct kulutti 0,567 l/km eco-asetuksella ja 0,596 l/km normaaliasetuksella, perävaunumassa 17,4 tonnia.

---niin.Siis nyt ajossa oleva yhdistelmä:V T160+Quicke65+Roagna THL20+lava=6000?+800?+5800(tieto)+2500(lavan paino arvio)=yhteensä 15,1tn tyhjänä.
--tässä Vallun mittauksen aikan ajelin purkujätteitä joiden painosta mulla ei oo oikein käsitystä.Liekö 5-7tn kuormaa ollu.
--Nuo NH vehkeiden mittaukset tein aikoinaan myös purkupuiden ajossa silloin oli eri koukkukärry ja lavat,mutta painot hyvin lähellä samaa.
--tuostahan sitten päästään aika lähelle Directin perävaunumassaa ja yllätys yllätys myös aika lähelle samaa kulutusta

Directin kokonaispaino näkyy olleen 25090 kg eli vähän enemmän, lisäksi koko koematka täydellä kuormalla. Joku mäkikin lie matkalla ollut, kun kaikkien testattavien nopeus on pudonnut minimissään alle 15 km/h. Ei tuosta kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi vetää, paitsi että traktoriyhdistelmän kulutus tiekuljetuksissa on erittäin paljon suurempi kuin kuorma-auton.

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26081
  • vastustan
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
minkaslaisia kierroksia d pitää tasasella kuorman kans huippuvauhdissa?
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

realisti

  • Vieras
Vs: Polttoainetta l/km
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D

Niinhän sitä äkkinäinen luulis  ;D

sievin ohitte usein tulee ajeltua niin eipä siin paljoo mäkiä näy...taino se yks "laskettelukeskus" on. Onkohan se kumpare ihan luonnontekele vai jokin vanha kaatopaikka?

tempaseppas kannuksen puolelta eskolasta kohti kukonkylää, niin rupeaa monet itäsuomenkin mäistä tuntumaan keveiltä. ;)

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Mitäs kuskasit? Pari kertaa ajelit ohi varmaan jos sulla sininen lava kärryssä, pisti vaan silmään ettei ollu ihan naapuruston traktori ;)

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.

Laillisesti menis vielä pari tonnia enemmänkin. Ja kyllä se ihan kohtuullisesti jaksaa mennä. Kulutuslukemat varmaan kohtuu lähellä totuutta. Ainakin reissun jälkeen löpömittari näyttää, että olisi neljännes tankillinen ainetta jäljellä. Ja tankkihan oli muistaakseni 230 litraa ja reissussa ajotietokoneen mukaan menisi vajaa 160 litraa, niin täsmää.

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
minkaslaisia kierroksia d pitää tasasella kuorman kans huippuvauhdissa?

Suunnilleen 1800

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Mitäs kuskasit? Pari kertaa ajelit ohi varmaan jos sulla sininen lava kärryssä, pisti vaan silmään ettei ollu ihan naapuruston traktori ;)

Sipulia kuskattu sinisillä lavoilla. Ja Varkauden ohi ajeltu, tosin renki ollu ajamassa. Toinen lava 15 ja isompi reilu 20 m3. Lukemat on katottu isomman lavan kanssa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Polttoainetta l/km
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.

Laillisesti menis vielä pari tonnia enemmänkin. Ja kyllä se ihan kohtuullisesti jaksaa mennä. Kulutuslukemat varmaan kohtuu lähellä totuutta. Ainakin reissun jälkeen löpömittari näyttää, että olisi neljännes tankillinen ainetta jäljellä. Ja tankkihan oli muistaakseni 230 litraa ja reissussa ajotietokoneen mukaan menisi vajaa 160 litraa, niin täsmää.

 Valtra 142 Direct:n massa on 5350 kg jota esim. etukuormaaja lisää max. 1000kg. Vannepainoilla saataneen 500kg lisää joten kokonaismassaksi tulisi maksimissaan vajaa 7000kg. Perävaunun kytkentämassa saa olla 3 x traktorin massa, eli 21000kg , josta 3000 kg menee aisapainoon , jota ei lasketa traktorille eikä kärryn kytkentämassalle. Joten veikkaisin että kärryn massa kuormineen voisi laillisesti olla n. 24000 kg josta vähennetään siis se em. 3000kg. Eli olet sittenkin oikeassa ja veikkaan että sun traktoris rekisteröintimassa olis n. 6750kg? Osuinko edes lähelle? Perustelu: 6750kg x 3 + 3000 kg = 23250kg(kärryn kokonaismassa.) Johon lisätään traktorin kokonaismassa 6750kg = 30000kg eli pari tonnia enemmän kuin sulla oli nyt.   :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

sivusta seuraava

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Polttoainetta l/km
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Polttoainetta l/km
Aika lailla näyttäisi olevan kulutukset samaa tasoa meikäläisen mittausten kanssa.Siis luokassa 0,45-0,55.
Ja melkein sama ajaako raputtomalla,rapullisella,urku auki vaim ecolla.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Polttoainetta l/km
Aika lailla näyttäisi olevan kulutukset samaa tasoa meikäläisen mittausten kanssa.Siis luokassa 0,45-0,55.
Ja melkein sama ajaako raputtomalla,rapullisella,urku auki vaim ecolla.

Mulle on kans tullu semmoinen vaikutelma noista cr-koneista, että kulutus on aika suoraan suhteessa tehtyyn työhön nähden, melko riippumaton ajotavasta, kierroksista tms.

Vanhemmilla koneilla kulutuskäyrässä oli kyllä selvä ero mm. eri kierrosluvuilla

sivusta seuraava

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Polttoainetta l/km
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.

Nyt on keppi valtralla tehty sama reissu, eli valtra 8050 jossa syöttöä se mikä stanadynen pumpusta irtoaa.
Ajossa huomattua, että rähinää ja savua riittää, koppi aika meluisa kun on jo directiin tottunut, ja jousituksen puute tekee ajosta epämukavaa. Pienemmät mäet meni heittämällä, isommissa loppu nopeus aika sama kuin d.ssä. 5 minuuttia nopeammin tuon sivun kuitenkin ajoi. Taaskaan ei ajeltu mitenkään taloudellisesti, vaan urku auki mentiin.
Odotin isoa kulutusta, onhan tää aika syöpön oloinen traktori,  mutta kuinkas kävikään....
38 litraa meni... eli 0.417 l/km!!

Onhan 8050 noin 2000kg kevyempi kuin directi, vaan silti ihmetyttää.
Onhan moottoritkin ihan eri sukupolvea, mutta perseelleen on kehitys cr koneissa mennyt.
Ehkä kulutus eroon vaikutta myös se että keppi koneella voi kuorman kanssa rullata alamäet kaasu ylhäällä, direct kun pistää automaattisen moottori jarrutuksen päälle kun nopeus ylittää 55km/h, vaikka moottori jarru ei ole käytössä.
Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.