Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...  (Luettu 19667 kertaa)

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Levällään niinkuin jokisen eväät koko homma.

Laitoin äsken kyntöaurat perään ja aloin kuullostella suhinan lähdettä.
Pää epäilys oli tuo jarruventtiili, mutta sittenhän tuon ulkopuolisenkin pitäisi olla tehoton.
Toki suhina tuntui tulevan melko läheltä jarruventtiiliä.?. Olisiko kuitenkin voinut kuulua tuolta ulkop.lohkon päästä sarjaliitäntä nipan seudulta?
Tai tokihan jarruventtiilikin voi suhistaa, kun öljy virtaa sen läpi jatkuvasti.

Viimeksi muokattu: 19.08.11 - klo:22:39 kirjoittanut forssoni

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Mitäs öljyä mahtaa olla käytössä?

Aika järjestelmä, jos jarruventtiilissä suhisee, kun nostolaitteita nostaa. :o
Käteinen ratkasee

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Ei kai vaan ole O-rengas pumpulta tulevan liitoksen nipasta alkanut vuotaan.
Jos oikein muistan nipan O-renkaan vuoto aiheuttaa paineen karkaamisen ulkopuolisen lohkon paluupuolelle.
Taisi olla myös niin,että ulkopuolisen paine pysyi ennallaan,mutta nostolaite 'väsähti'.
Alkaa vaan olla 15 vuotta kun korjasin jotenkin tutun kuulloista ongelmaa.....

Toinen mahdollisuus taitanee olla Klick.Klacin vaijerin venyminen/vääärä säätö...taisi aiheuttaa kans suhinata....

Keväällä auroja kunnosellessa teki Jxu case saman eli aurat tippui pikkuhiljaa alaspäin sis pieni nykäys silloin tällöin ja kun menin koneelle huomasin vain että peräöljyt makaa maassa ! O rengas lohkonvälistä oli tullut tiensä päähän n 4500h ajettu

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Tohtiikos muuten tuon nostolaite venttiilin ottaa irti ilman koko kannen pois nostoa? Vai tippuuko jotain o-rekaita tai jousia yms?
Katselin noita räjäytyskuvia niin sielläkin oli pari jousta. Aloin vain muistelemaan oliko se tuo venttiili joka tekohengitettiin kasaan eikä varoventtiili. Jostain nimittäin poikkesi 0.5 kierrosta jousesta ja se pala otettiin pois+ jouduttiin hoonailemaan osia. Tämän homman teki huoltomies joten ei ole oikein tietoa mikä paikka oli kyseessä.

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Ei hyvä, ei hyvä, vieläkään...

Nyt tehty seuraavat toimenpiteet.

Pumppu uusittu viikko sitten.
Toinen apusylinteri asennettu.
Varoventtiilit putsattu. Oli hajonneesta pumpusta lähtenyt alumiinimoskaa..
Suodatin vaihdettu.
Sarjaliitäntä nipan o-rengas uusittu.
Ulkop.hydr. lohko rempattu pari vuotta sitten.

Nyt aurat nousee tyhjäkäynnillä, mutta kun ne saa ylös ja kone käy tyhjäkäyntiä niin eipäs se jaksa korjata sitä asentoa. Eli aurat valuu hissukseen alaspäin, mutta kone ei jaksa nostaa nostolaitetta uudelleen määriteltyyn korkeuteen. Toki koneella pärjää tosi hyvin jo näinkin, mutta olisi se mukava, kun nostolaite pelaisi niinkuin se pelasi ennen.

Voisiko nostolaitekannesta olla joku säätö vituillaan, vai millä kone määrittelee tuon nostokorkeuden "muutoksen"?

Kesälläkin ajoin nevalla 180-90 fiiatilla palakonetta ja se keikutti niinkuin kiikkustuoli, kun korjaili nostolaitteen asentoa. Siinä nostolaitteen valumisen näki ihan silmissä. Suurin piirtein kerran 10 sekunnissa se nosti palakoneen uudesta määriteltyyn kohtaan.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Ei hyvä, ei hyvä, vieläkään...

Nyt tehty seuraavat toimenpiteet.

Pumppu uusittu viikko sitten.
Toinen apusylinteri asennettu.
Varoventtiilit putsattu. Oli hajonneesta pumpusta lähtenyt alumiinimoskaa..
Suodatin vaihdettu.
Sarjaliitäntä nipan o-rengas uusittu.
Ulkop.hydr. lohko rempattu pari vuotta sitten.

Nyt aurat nousee tyhjäkäynnillä, mutta kun ne saa ylös ja kone käy tyhjäkäyntiä niin eipäs se jaksa korjata sitä asentoa. Eli aurat valuu hissukseen alaspäin, mutta kone ei jaksa nostaa nostolaitetta uudelleen määriteltyyn korkeuteen. Toki koneella pärjää tosi hyvin jo näinkin, mutta olisi se mukava, kun nostolaite pelaisi niinkuin se pelasi ennen.

Voisiko nostolaitekannesta olla joku säätö vituillaan, vai millä kone määrittelee tuon nostokorkeuden "muutoksen"?

Kesälläkin ajoin nevalla 180-90 fiiatilla palakonetta ja se keikutti niinkuin kiikkustuoli, kun korjaili nostolaitteen asentoa. Siinä nostolaitteen valumisen näki ihan silmissä. Suurin piirtein kerran 10 sekunnissa se nosti palakoneen uudesta määriteltyyn kohtaan.

Sen tiedän, että vanhoissa Massikoissa tuon kannen ja siinä olevien vivustojen säätö on ammattimiehen työtä. Ja tarvitaan sellaisia kummallisia työkaluja. Olen nähnyt ko. vekottimen ja olipa todella jännittävä kokemus  ;D

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
No massikan nostolaite nyt onkin aivan oma lukunsa. Mutta kyllä tästä työvoitto otetaan tavalla tai toisella. Viimeistään sitten kun konetta entisöidään eläkepäiville. ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
No massikan nostolaite nyt onkin aivan oma lukunsa. Mutta kyllä tästä työvoitto otetaan tavalla tai toisella. Viimeistään sitten kun konetta entisöidään eläkepäiville. ::)

Onko tuossa fiiussa sitten vielä kamalampi   :o

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
No massikan nostolaite nyt onkin aivan oma lukunsa. Mutta kyllä tästä työvoitto otetaan tavalla tai toisella. Viimeistään sitten kun konetta entisöidään eläkepäiville. ::)

Onko tuossa fiiussa sitten vielä kamalampi   :o

Tiedä forssonin fiiun nostolaitteesta mutta ko. viiattien nostolaite parhaasta päästä.
 Tullut parina viime päivänä ikävä kun on salaojittanut Deutsilla, akilleen kantapää nostolaitteen tarkkuus. Ihan liian suuret liikkeet minimissään, useampi sentti auran perällä ::) Valmetin miesten ihan turha sanoa mitään vallun nostolaitteen tarkkuudesta, sellainenkin löytyy :) Fiiatissa vain oli hiton tarkka nostolaite, oikeen muuta siitä ei olekaan ikävä vaikka mukava kampe olikin :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Jupu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Entisessä 80-90sä oli samantyyppinen vika,suhis ja ei nostanu kunnolla.Klik klakin oli ex omistaja poistanut käytöstä ??? mutta en tiedä mistä vika johtui.Jos jätti esim aurat (3siipiset) ylhäälle tyhjäkäynnillä niin suhina alko.

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Työvoitto tästä otetaan se on selvä. Nyt vasta pyöritty netissä tutkimassa räjäytyskuvia.

Eilen illalla tuli mieleen tälläinen vikatyyppi.

Nostolaiteventtiilin karaahan säädellään klik-klakin, säätövivun ja nostosylinterin asentojen mukaan?
Eli klik-klakilla: ylös ja säädetylle korkeudelle lasku
Vivulla: määrättyyn korkeuteen nosto ja lasku.
ja männästähän otetaan karan "sulku ja avaus tarpeen" tieto. Eli onko varret liian alhaalla tai ylhäällä pyydettyyn asentoon nähden.

Menikö tähän asti oikein?

Nythän nostolaite nostaa painavan taakan tyhjäkäynnillä, kun:
Nostetaan klik-klakilla tai säätövivulla.
Mutta, kun nostomäntä vajoaa taakan painosta se ei avaakkaan karaa ollenkaan/ tarpeeksi korjatakseen asentoa. Asento kyllä korjaantuu, kun painaa kaasulla pienen painepiikin hydrauliikkaan.

Eli voisiko vika olla seuraava:

Nostoventtiilin kara takkuaa?
Pelittää silloin, kun tulee äkillinen säätötarve. Eli vedetään vivusta tai laukaistaan klik-klakilla.
Mutta, kun varret vajoaa hiljalleen jää kara jumiin eikä päästä painetta nostosylinteriin.
Ainoastaan korkeampi paine (kaasun polkaisu) tai nostolaitten vivun heilauttaminen saa noston aikaiseksi.

Vikadiagnoosia tukee vielä muistikuvat siitä, kun nostolaite 5-7 vuotta sitten halvautui täysin. Huoltomies teki koneen työkuntoon sunnuntai aamuna "koplaten". Sillon oli jostain jousesta poikennut 0.5-1.5 kierrosta. Myös jotain karaa se hoonaili porakoneella pyörittäen ja kovasti muistuttaa räjäytyskuvassa näkyvältä nostokaralta.
Tämän jälkeen nostolaite pelitteli pitkän aikaa hyvin. Korjausnoston puuttumiseen ei  kiinnitetty huomiota sillä vähän ennen halvautumista oli tiivisteet uusittu ja nostolaite piti todella hyvin.
pikkuhiljaa, kuitekin tehot on alkanut kadota ja syytä on etsitty vähän joka paikasta.
Nythän koneella on ollut vielä sellainen taipumus, että se lämmittää öljyjä melkolailla, kun esimerkiksi ajelee pidemmän matkan tiellä kyntöaurat perässä. Eli öljyhän ei silloin mene kokonaan vapaakierrolla? Vaan osa yrittäisi mennä hivenen avonaisen nostolaitekaran välistä sylinteriin lämmittäen öljyjä.

Vai ollaanko tässä aivan hakoteillä? ???

sorkkis

  • Vieras
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Nostolaite pysyy suht hyvin ylhäällä. Mutta öljyt lämpöisenä saattaa hieman laskea jolloin se tarvitsisi korjausliikkeen joka jää tekemättä. Tai yritystä on mutta öljy karkaa suhinana jonnekkin väärään paikkaan.

Koko nostolaite kansi on rempattu pariin otteeseen. Toisella kerralla avaus tosin oli turha. Mutta tuon venttiilin voisi kokeilla vaikka itsekkin purkaa josko sieltä löytyisi jotain rikkonaista.

Ei lepopainevettiilissä olis paskaa ? Ylipaineventtiili rikki ?

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
ylip.venttiilin tarkisti NH-huoltomies pumpun vaihdon yhteydessä. Ja eihän se antaisi sitten 190baria edes pikaliittimestä.

Lepopaineventtiili? Eikös öljy mene juuri tuon saman nostolaitekannessa olevan karan kautta sylinteriin tai vapaana virtauksena ohi.

sorkkis

  • Vieras
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
ylip.venttiilin tarkisti NH-huoltomies pumpun vaihdon yhteydessä. Ja eihän se antaisi sitten 190baria edes pikaliittimestä.

Lepopaineventtiili? Eikös öljy mene juuri tuon saman nostolaitekannessa olevan karan kautta sylinteriin tai vapaana virtauksena ohi.

En muista miten ne meni . 780 fiiun kanssa tapeltiin niin perkeleesti aikoja sitten .

forssoni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: 110-90 nostolaite voimaton. Ei pilki...
Syksy, kyntöaurat ja fiiatin nostolaite....
Taas kävi viiatti pajalla, kun tuo nostolaite ei vieläkään toimi oikein. Ja pajareissun jälkeen tilanne oli sama. Taakkaa nousee hienosti ylös, mutta kun olisi korjausnoston aika niin alkaa perästä kuulua suhinaa. Paineet on kuulemma ok joten niistä se ei ole kiinni.
Eilen sain itse vielä yhden ajatuksen jota puhelimen välityksellä kokeiltiin. Eli suhina kuulemma muuttui kun painoi jarrua. Seuraavaksi kokeiltiin varret alhaalla että oliko jarruletkun pikaliittimessä paine. -> ei ollut. Seuraavaksi varret ylös. -> ei painetta. Taakan hiukan laskettua jolloin nostolaitteen pitäisi korjata alkoi taas suhina kuulua ja kas kummaa pikaliittimen nipan sai vaivoin painettua pohjaan jolloin öljy alkoi virrata liittimestä. Eli seuraava purku/poisto kohde on kai tuo jarruventtiili..