Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin takarenkaat  (Luettu 11376 kertaa)

Kamikatze

  • Vieras
Puimurin takarenkaat
Sanokaapas onko suurta hyötyä laittaa sr 680 /mf 20  noin 11 tuumaa leveät  takarenkaat leveämmiksi. Kun taka-akseli on raideleveydeltään kapeampi ja pyörät  kulkee etupyörien välissä niin puimuri alkaa heti mutkittelemaan jos etupyörät painuvat hiemankin ja nostavat maata takapyörien kulku-uralle.
Toisin sanoen onko leveämmästä takapyörästä enemmän haittaa  ellei sitten levitä vetopyöriäkin samalla.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Puimurin takarenkaat
Tärkeintä on että ne yleensä PYÖRII siis laita traktorikuvioiset. Aikanaan SR 500 :sen pienet ja sileet takapyörät lakkas pyörimästä vaikka eturenkaat ei uponnu kun hokkien verran.Nykyisessä 48s:ssä 12,5-18 trkuvio ja pyörii vähä upoksissakin,raideleveys tosin sama kun eessä.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1338
Vs: Puimurin takarenkaat
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla  jatkaa saman verran ja ohj. syl  korvakot
uuteen paikkaan.

renkaiksi 14,5-20  tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski  vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.

olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)

kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.

kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu,  kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.

mulla 680 sr vielä etupäässä  540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Puimurin takarenkaat
Kyselin vähän hintoja tänään ja sain noin 500 eur tarjouksen ripakuvioisesta rengasparista . Leveys ei muuttuisi  ja olisiko tästä hintaan nähden riittävästi hyötyä .Kapeasta takapään raidevälistä on se haitta että kun painuu hieman enemmän niin puimuri menee ajossa kieroon jomman kumman takapyörän mennessä vetopyörän raiteeseen. Auttaisiko ripakuvio kulkua eteenpäin  ja ohjaamista  muutenkin  kuin vain peruutettaessa . Puimuri menisi enemmän sinne minne olisi tarkoitus eikä puskisi niin kauan kunnes takapyörät ovat kovalla maalla.
Varmasti tuttu asia näitä koneita ajaneille.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Puimurin takarenkaat
Kyllä auttaa.Ja unohtu mainita että laita vetokuvio "väärinpäin" niin pyörii vielä herkemmin.

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Puimurin takarenkaat
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla  jatkaa saman verran ja ohj. syl  korvakot
uuteen paikkaan.

renkaiksi 14,5-20  tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski  vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.

olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)

kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.

kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu,  kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.

mulla 680 sr vielä etupäässä  540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.


Laitoiko uuden takapalkin vai jatkoitko vanhaa molemmin puolin ?. Tehtaan palkkihan on sen verran ohutta prässättyä peltiä että hieman arveluttaa levittäminen .Tiedän tapauksen jossa takapalkki on  hajonnut hitsauksistaan .

 Olkatappien kulma on myös askarruttanut jos  renkaita levitetään . Niiden muuttaminen lienee helppoa saamalla jos akselia alkaa levittämään .

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Puimurin takarenkaat
Käteinen ratkasee

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Puimurin takarenkaat
Tämän varmaan olet jo lukenut
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=3311

No, enpä ole lukenut Murtolaa ennen kuin nyt . Hyvä linkki ja kuvat selventävät asian . Silti se revennyt taka-akseli kummittelee mielessä.

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Puimurin takarenkaat
Kuinkahan poliisi ja vakuutusyhtiöt suhtautuvat, jos tuollanen leviää tiellä ja aiheuttaa vahinkoa sivullisille?

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Puimurin takarenkaat
Kuinkahan poliisi ja vakuutusyhtiöt suhtautuvat, jos tuollanen leviää tiellä ja aiheuttaa vahinkoa sivullisille?

Eikös ainakin ohjauksessa ollut, ettei saisi hitsattuja olla. Mutta en tiedä, kiinnostuvatko ennenkuin tulee tosiaan joku vahinko.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Puimurin takarenkaat
Meillä on tuollainen mf 240, joka on kuuluisa surkeasta etenemiskyvystä. Taakse kun laittoi traktorikuvioiset väärinpäin niin kulku parani huomattavasti, vaikka leveyttä ei tullut kuin pikkaisen lisää. Jos alkaa painua niin peruuttamalla pääsee aina pois. Etupään ristikudosrenkaissa painetta niin vähän kuin tohtii pitää. Ei mene vieläkään kovin pahoista paikoista, mutta ei ole tarviskaan. Jos on liian märkää niin suotta lähteä sotkimaan peltoa siinä tapauksessa. Nelivetoinen puimuri tässä mielessä hieman kyseenalainen laite :P Raiteet tulee joka tapauksessa ja pellon rakenteen tappaa tälläkin systeemillä tehokkaasti.

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Puimurin takarenkaat
Mulla on tuo mf 20 ja edessä renkaat 18,4 *26 ja  nämä renkaat ovat todella hyvässä kunnossa ,ei kyllä raaskisi vaihtaa ilman välirahaa ?   Takarenkaat ovat kuluneet ja renkaiden vaihto tullee muutenkin kohta eteen . Täytyy kysellä vielä jotain toista rengasliikettä ja rengasmerkkiä josko saisi edullisemmin

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Puimurin takarenkaat
Mitenkäs ne muuten yleensä sitten on noissa puimureissa, joissa takarenkaat kulkee eturenkaiden kanssa samaa jälkeä, onko renkaiden ulkoreunat samalla tasolla, vai onko takarenkaat eturenkaiden keskikohdalla? Maanantaina levitetään Sampon takaraideväliä.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Puimurin takarenkaat
Mitenkäs ne muuten yleensä sitten on noissa puimureissa, joissa takarenkaat kulkee eturenkaiden kanssa samaa jälkeä, onko renkaiden ulkoreunat samalla tasolla, vai onko takarenkaat eturenkaiden keskikohdalla? Maanantaina levitetään Sampon takaraideväliä.

Hokkien keskilinjat samaan linjaan etu- ja takapäässä, niin on paras kulkukyky. 10' ja alle pöydillä näin ei myöskään niin herkästi oikaise laihoon, tuohan juuri lienee ollut tarkoitus noissa kapeissa takaraideväleissä pikkupuimureissa  :-\

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1338
Vs: Puimurin takarenkaat
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla  jatkaa saman verran ja ohj. syl  korvakot
uuteen paikkaan.

renkaiksi 14,5-20  tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski  vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.

olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)

kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.

kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu,  kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.

mulla 680 sr vielä etupäässä  540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.


Laitoiko uuden takapalkin vai jatkoitko vanhaa molemmin puolin ?. Tehtaan palkkihan on sen verran ohutta prässättyä peltiä että hieman arveluttaa levittäminen .Tiedän tapauksen jossa takapalkki on  hajonnut hitsauksistaan .

 Olkatappien kulma on myös askarruttanut jos  renkaita levitetään . Niiden muuttaminen lienee helppoa saamalla jos akselia alkaa levittämään .
Alkuperäistä takapalkkia käytin, poikki vaan molemmin puolin ja
400 mm levyä väliin, 5 mm 355 ruukin levyä,
helpommallahan takapalkki nykyään pääsee, kun suurempikehäinen
rengas, kehdon korvat heikoin lenkki, vrt 2000 srj sampoon,
samat ainerakenteet ja paksuudet.

helpommalla? pääsis jos löytys 2000 srj sampon taka-akseli
korvakoiden sopivuudesta ei tietoa.
taitaa maksaa aika lailla varaosana 2000 srj sampon
takapalkki, sitä en tiedä, käykö 680  oka-akselit
2000 srj takapalkkiin.

680 ja alkupään 2000 srj sampojen hinta-ero  melkonen
(oli muutama vuosi sitten) kannatti tehdä tuo
taka-akseli muunnos.