Ruotsin tilanne on mielenkiintoinen. Onkohan se ihan suunniteltua, että Ruotsin menestymistä ei ole täällä pahemmin selvitetty tai asiaa ei ole vain huomioitu. Tässä olisi MOT:lle tutkittavaa 
Kyllä mun on aika helppo nähdä minkä takia Suomi ajautui EU:hun. Talous, turvallisuus ja länsimaalaisuus. Aika omituista olisi ollut jäädä yksin tänne suurvallan kupeeseen. Mun mielestäni Suomea ei oikein voi verrata Norjaan tai Sveitsiin. Norskit upporikkaita öljynpumppaamisen ansiosta. Sveitsin talous ja riippumattomuus ihan oma lukunsa historiassa. Olen ehkä ensimmäisen kerran agron historiassa samaa mieltä Auliksen kanssa jostain asiasta eli talouden ja korkojen vakaudesta. Jos meillä olisi oma markka, niin me olisimme heti jonkun Soroksen tapaisen sijoittajan valuuttakeinottelun armoilla.
Kaikki nuo edellä mainitut ongelmat tosin kalpenee sen kaikkein suurimman ongelman edessä, mikä tuosta itsenäisyydestä olisi aiheutunut. Meillä ei kertakaikkiaan ole tässä maassa enää todellisia valtiomiehiä johtajana. Viimeinen kuoli vuonna 1986. Ehkä Lipponen ja Niinistö pääsevät lähimmäksi tuota asemaa. Ero on hirmuinen siihen tilanteeseen verrattuna mikä meillä oli edellisen itsenäistymisen aamunkoitteeessa 6.12.1917. Silloin oli varaa mistä valita ja meillä oli voimakas kansallistunto ja usko itseemme. Ja ilmeisesti paljon parjattu venäläinen kulttuuri kuitenkin jalosti hyviä virkamiehiä, jotka pystyivät ottamaan maan haltuunsa itsenäistymisen jälkeen. Mitä meillä olisi tänä päivänä? Mikä olisi poliitikkojen missio ja miten itsenäinen maa luotsattaisiin eteenpäin. Mun mielestäni populisteilla ei ole ollut tähän järkeviä ratkaisuja esitettävänä.
P.S. Lehtimäki on ihan järki äijä. Me ollaan vaan asioista erimieltä
Ehkä
kiitos vaan kehuista mutta sinun opettamisesi kysyy murrosikäisten opettajan
hermoja

suomi on so***** jo kaksi kertaa historiamme aikana venäjän etupiiriin
ja eu on valmis tekeemään sen kolmannen kerran jos venäjä uhkaa
saksan alueita,,,,,joten yksin ollaan edelleen

mitä tulee euroon ja sorokseen niin markan sijaan sorokset pömpöttävät
nyt vain isompaa palloa eikä suuruus ole este,,,,,,näinä eurovuosina
ei muuten mikään itsenäinen valuutta ole ollut vaikeuksissa,,,,vaan
niinkuin olet ehkä huomannut,,,juuri euromaat ovat vaikeuksissa korkotasojen
kanssa