Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ropon syö tulosta!  (Luettu 25597 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Ropon syö tulosta!
Robojen ympärillä on samanlaista hypeä kuin älypuhelinmaailmassa. Huomenna alkaa uuden mallin myynti ! Tosin sillä ei voi tehdä juuri mitään uutta, mutta kaikki näyttää erilaiselta.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ropon syö tulosta!
Lypsyyn, ruokintaan,juotto vasikoiden hoitoon,kuivittamiseen ja hiehonavetan ruokintaan kuluu kahdella työtekijällä aikaa n.2*5 tuntia päivässä.Lypsäjä lähinnä vain lypsää toinen työntekijä tekee muut hommat sillä aikaa,lehmät jaettu niin että puolet kerrallaan on odotustilassa.
Minä laittasin robotit ja lähettäsin toisen työntekijän muihin hommiin...  ;D ;D

Hempukka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Ropon syö tulosta!
Miten siten kannattuvuutta lasketaan aukottomasti?
Meillä jo voi laskea kannattavuuden piikkiin sen, ettei taistella kaheleitten lehmien lypsyn kanssa. Siinä voi rauhassa juoda kaffetta ja katella, kun hieho yrittää potkia roboa. Ei ne kauan hulluimmatkaan edes yritä.
Kyllä meillä lähtis kokonaan lehmät, jos nyt joku hilais aseman tuohon ja sanoisi, että lypsäkää noi sata tuossa. Ei jaksettais. Aamuin illoin ajetaan viivelehmät boxiin, josta itse menevät roboon. Hiehot oppivat 1-10 päivässä menemään itse lypsylle, vaikka niitä ei etukäteen opeteta.
Mutta aikaa sitten menee ja paljon poikimisiin ja vasikoiden hoitoon. Lisäksi tietysti muihin hoitohommiin.
Robotteihin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Lehmäaineksessa on huomattavasti jalostettavaa ja parannettavaa, ihan ensiksi lypsettävyys. Punainen robo ei ymmärrä hitaita lehmiä. Se on sen suurin ongelma.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Ropon syö tulosta!
Lypsyyn, ruokintaan,juotto vasikoiden hoitoon,kuivittamiseen ja hiehonavetan ruokintaan kuluu kahdella työtekijällä aikaa n.2*5 tuntia päivässä.Lypsäjä lähinnä vain lypsää toinen työntekijä tekee muut hommat sillä aikaa,lehmät jaettu niin että puolet kerrallaan on odotustilassa.
Minä laittasin robotit ja lähettäsin toisen työntekijän muihin hommiin...  ;D ;D
Miksi sen toisen pitää mennä muihin töihin - eikö robon pitänyt säästää talonväkeä siinä lajissa ?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ropon syö tulosta!
Kolmen ropsan karjaan ei taida vielä yhdestä työntekijästä päästä eroon, ei ainakaan jos lypsyaseman laittaa ajantasalle....mutta tekemiskysymyshän tuo on. Lypsytyöhön sitoutuvasta työmenekistä saa 70-80% pois robotilla (korjatkaa jos olen väärässä). Meillä menee noin 5h päivässä lypsyyn, joten tuosta se 80% ei vielä antaisi yhtä duunaria pois, vaikka 4hx365 onkin lähes yhden työntekijän tuntimäärä. Lehmiä maidossa on jotain 180...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ropon syö tulosta!
Vähän asian vierestä mut kuitenkin,ensi vuonna lähtee meijeriin 1,5-1,6 miljoonaa litraa maitoa.Nyt ja varmaan vielä jonkun aikaa lypsetään 2*3 tandemilla.Eli nyt vähän vinkkiä mitä jatkossa 3 robottia,iso lypsyasema vai.....

Riippuu valitusta strategiasta. Ehkäpä iso karuselli, johon saapi robokädet joskus maailmassa....?

Buaaaahhhaaaahha ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ropon syö tulosta!
Lypsyyn, ruokintaan,juotto vasikoiden hoitoon,kuivittamiseen ja hiehonavetan ruokintaan kuluu kahdella työtekijällä aikaa n.2*5 tuntia päivässä.Lypsäjä lähinnä vain lypsää toinen työntekijä tekee muut hommat sillä aikaa,lehmät jaettu niin että puolet kerrallaan on odotustilassa.
Minä laittasin robotit ja lähettäsin toisen työntekijän muihin hommiin...  ;D ;D
Miksi sen toisen pitää mennä muihin töihin - eikö robon pitänyt säästää talonväkeä siinä lajissa ?
Suotta siellä 2 pyörii, jos hommat hoituu yksinkin. Vaikuttanee palkkauskustannuksiin??  ::) ::)

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Ropon syö tulosta!
yhden navetan rakentaneena sanon että robottisysteemi on halvempi rakentaa kuin asema. Investointiavustukseen lypsytavalla ei ole suoraa vaikutusta. Lypsylaitteisto hinnoitellaan suoraan jostain v....n taulukosta x€xlehmäpaikka+lypsyyn käytettävän alueen lattianeliöt X€xlattiaM2. Laittaako 30000 vai 150000€ aseman niin avustus on sama. Ainoastaan lattianeliöt vaikuttaa asiaan.