Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvitaudit ja sadon laatu 2011  (Luettu 23142 kertaa)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Pari kertaa olen sertinä ostanu. Molemmilla kerroilla säkkiä aukaistessa todennu, että pitäiskö ittekin ruveta siementuottajaksi. Ikinä en olisi omista valkannu semmosen näköistä siementä kylvettäväksi, mutta itihän ne ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Anniinakin on pientä. Sertisäkissä 33.2 tsp.... :D :D Ei oikeen tienny oliko siilosta päästetty vuotuiset hiirenpaskat torveen ja laitettu vaaleenpunasta väriä sekaan... :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Horttanainen

  • Vieras
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Kunnollinen lajittelia ja peittain maksavat.
En ole onnistunut löytämään  kunnollista peittauslaitetta, enkä ratkaisemaan peittauslogistiikkaa ja peitatun siemenen käsittelyä.
Kuivurissa ei voi peitata, koska peitattua viljaa saataa sekaantua myyntiviljan joukkoon ja siten  peitattua viljaa ei voi siirrellä kuivurin putkistoissa ja siiloissa juuri tämän sekaantumisvaaran takia.

Kylvökoneessa ei ole peittauslaitetta eikä täyttövaunussa, siispä en ole harrastanut peittausta lainkaan, lajitellut tosin olen, senkin vanhalla Horsma-merkkisellä lajittelijalla.

Mitään betonimyllypeittausta en ala puuhastelemaan, se on hidasta, vaivalloista ja epäterveellistä.

Peittaaminen kaikkinensa on aika epäterveellistä puuhaa, ja peitattua siementä saattaa siis joutua vääriin paikkoihin, ja jos sitä jää yli, ei sekään ole hyvä, joutuu pussittelemaan, pusseja säilyttämään ladon nurkissa, hiiret ja rotat syö...yms. hankaluuksia peitatun siemenen kanssa puljaamisessa.

Että sikäli olen tuon Kylmiksen linjoilla,  mutta  sertisiemen vaan maksaa niin hitosti.

Viimeksi muokattu: 29.07.11 - klo:19:21 kirjoittanut Horttanainen

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Hyviä lajittelijoita on kuivurin alakerrat täynnä, eikun kyselemään ja jos omistaja ei itse viitsi päivystää lajittelijan vieressä niin tarjoudut itse siihen.
Jussin nestepeittain on hyvä. Jos haluaa säästää sumuttaa Baytanit reppuruiskulla suoraan kylvökoneeseen, tosi kustannustehokasta ja siistiä.
Käteinen ratkasee

Horttanainen

  • Vieras
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Hyviä lajittelijoita on kuivurin alakerrat täynnä, eikun kyselemään ja jos omistaja ei itse viitsi päivystää lajittelijan vieressä niin tarjoudut itse siihen.
Jussin nestepeittain on hyvä. Jos haluaa säästää sumuttaa Baytanit reppuruiskulla suoraan kylvökoneeseen, tosi kustannustehokasta ja siistiä.

Miten tuolla reppuruiskulla saa aineen leviämään tasaisesti siemeniin, niitähän tarvii siis kait välillä sekoittaa?

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Hyviä lajittelijoita on kuivurin alakerrat täynnä, eikun kyselemään ja jos omistaja ei itse viitsi päivystää lajittelijan vieressä niin tarjoudut itse siihen.
Jussin nestepeittain on hyvä. Jos haluaa säästää sumuttaa Baytanit reppuruiskulla suoraan kylvökoneeseen, tosi kustannustehokasta ja siistiä.

Miten tuolla reppuruiskulla saa aineen leviämään tasaisesti siemeniin, niitähän tarvii siis kait välillä sekoittaa?

Samalla laitat, kun täytät konetta. Jos haluaa voi kepillä sekoitella.
Käteinen ratkasee

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Miksei ny kukaan selitä ja perustele sitä 130000euron puimuri-investointia??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Miksei ny kukaan selitä ja perustele sitä 130000euron puimuri-investointia??

Konetäppärimiehet lukee vain konepalstaa...
Käteinen ratkasee

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Ei mitään torjuntaa eikä laonestoja. Kyl meni ihan vituix taas  :D Sato jää varmaan viiteen tonnin, mutta syö se kana sen 5 tonniakin  ::) Ja.... kalliilla syökin  ::)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Puimuris jotenkin säädöt kunnos, niin paikallinen yrittäjä lajittelee suurteholajittelijalla kerralla läpi. Nestepeittaus omatoimisesti. Tää yhdistelmä toiminu mulla ainakin moitteettomasti.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Piti vielä lisätä listaan se, että omalla siemenelläkin on arvo, eli se hinta minkä olisit saanut jyvistä, kun myyt ne kauppaan. Joskus laskin, että sertisiemen maksaisi koko viljelyalalle viisi tonnia ja omista siemenistä kylväessä, siemenviljan arvo oli parin tonnin luokkaa. Erotus ei siis ole vallan mahdoton, kun laskee kunnollisen määrän peittausainetta mukaan. Plus nämä muut kulut.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Piti vielä lisätä listaan se, että omalla siemenelläkin on arvo, eli se hinta minkä olisit saanut jyvistä, kun myyt ne kauppaan. Joskus laskin, että sertisiemen maksaisi koko viljelyalalle viisi tonnia ja omista siemenistä kylväessä, siemenviljan arvo oli parin tonnin luokkaa. Erotus ei siis ole vallan mahdoton, kun laskee kunnollisen määrän peittausainetta mukaan. Plus nämä muut kulut.

5000-2000=3000. Ei ole mahdoton ero...

 :D :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Miksei ny kukaan selitä ja perustele sitä 130000euron puimuri-investointia??
No kun tää on sen verran yksinkertainen juttu, että ei tätä tarvitse sen kummemmin tavata, mutta käydään tämä nyt sitten läpi.

Elikkä, tolla rahalla saa mielestäni 5000-sarjan nyykkärin. Itse ainakin ottaisin sellaisen. Hinta on verollinen. Vaihdossa mulla olisi tarjota kymmenen vuotta vanha Sampo, reilu 500 tuntia ajettu, jonka arvo on 55000e. Verollinen erotus 75000e, alvi 0% 61000e.

Sitten miettimään mitä tolla 61000 tonnilla saa. Ensinnäkin kaikki naapurit kateelliseksi->aivan parasta :D
Mutta sen jälkeen, mulla on käytännössä vuosikymmeniksi OIKEA PUIMURI, joka kestää ja säilyttää arvonsa ja on puintiteholtaan erittäin hyvä. Ja kaikki tämä vain 61000:lla. Mun mielestäni erittäin hyvä kauppa.

Pitää muistaa, että jos ei nyt osta tuolla hintaa konetta, niin väliraha kasvaa ja siirtyminen nyykkäriin käy aina vain hankalammaksi. Kyllä yksi suurimmista virheistä meidän tilalla on ollut se, ettei kymmenen vuotta sitten investoitu kunnolliseen puimuriin. Tommosen nyykkärin mikä nyt maksaa 130000e, olisi saanut 500000mk:lla. Nyt jos taas odottaa kymmenen vuotta, niin toi puimuri maksaa 176000e. Nyt vielä keskimääräinen viljatila saa hyvälaatuista kalustoa edes jonkinmoisella rahalla, mutta kymmenen vuoden päästä tuo vanhan miljoonan puimuri on tavoittamattomissa :'(

Tämän paremmin ei voi 130000e puimuria perustella ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Piti vielä lisätä listaan se, että omalla siemenelläkin on arvo, eli se hinta minkä olisit saanut jyvistä, kun myyt ne kauppaan. Joskus laskin, että sertisiemen maksaisi koko viljelyalalle viisi tonnia ja omista siemenistä kylväessä, siemenviljan arvo oli parin tonnin luokkaa. Erotus ei siis ole vallan mahdoton, kun laskee kunnollisen määrän peittausainetta mukaan. Plus nämä muut kulut.

5000-2000=3000. Ei ole mahdoton ero...

 :D :D
Jos tuijottaa pelkkää hintaa, mutta kun pitäisi katsoa kokonaisuutta. Koko summalla saa ensinnäkin agribonusta ja sen voi vähentää verotuksessa. Ja sitä baytan universaalia pitäisi myös oikeasti laittaa sinne jyviin kunnolla jne. Kyllä näistä kuluja tulee.

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Hyvä pointti! Jos olis vielä jauhepeittaus käytössä, siiryisin ostosiemeneen :D Voi niitä intiaaniksi maskeeraus aikoja  :'(