Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvitaudit ja sadon laatu 2011  (Luettu 23121 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011

"No kun tää on sen verran yksinkertainen juttu, että ei tätä tarvitse sen kummemmin tavata, mutta käydään tämä nyt sitten läpi.

Elikkä, tolla rahalla saa mielestäni 5000-sarjan nyykkärin. Itse ainakin ottaisin sellaisen. Hinta on verollinen. Vaihdossa mulla olisi tarjota kymmenen vuotta vanha Sampo, reilu 500 tuntia ajettu, jonka arvo on 55000e. Verollinen erotus 75000e, alvi 0% 61000e.

Sitten miettimään mitä tolla 61000 tonnilla saa. Ensinnäkin kaikki naapurit kateelliseksi->aivan parasta
Mutta sen jälkeen, mulla on käytännössä vuosikymmeniksi OIKEA PUIMURI, joka kestää ja säilyttää arvonsa ja on puintiteholtaan erittäin hyvä. Ja kaikki tämä vain 61000:lla. Mun mielestäni erittäin hyvä kauppa.

Pitää muistaa, että jos ei nyt osta tuolla hintaa konetta, niin väliraha kasvaa ja siirtyminen nyykkäriin käy aina vain hankalammaksi. Kyllä yksi suurimmista virheistä meidän tilalla on ollut se, ettei kymmenen vuotta sitten investoitu kunnolliseen puimuriin. Tommosen nyykkärin mikä nyt maksaa 130000e, olisi saanut 500000mk:lla. Nyt jos taas odottaa kymmenen vuotta, niin toi puimuri maksaa 176000e. Nyt vielä keskimääräinen viljatila saa hyvälaatuista kalustoa edes jonkinmoisella rahalla, mutta kymmenen vuoden päästä tuo vanhan miljoonan puimuri on tavoittamattomissa

Tämän paremmin ei voi 130000e puimuria perustella"
 
Eli vähän kun tähän tyyliin:

Ostan velaks helvetin kalliin UUDEN auton ja otan käsirahan pankista, lopun liikkeestä rahoitusyhtiön kautta. Ajan auton ulos kaupasta ja hinnasta häviää 5000euroa. Maksan koko paskaa 60kk pankkiin ja rahoitusyhtiöön.

Mutta:
Onhan tässä autoo mulle vuosikausiks (kymmeniks) ja kun lopulta auto loppuu, maksaa jobbari tai kuusankoski siitä mulle 200euroa. Ja remontteihin ei menny ku jokunen tuhannen aeuroa koko aikana....

 :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Kuivurissa ei voi peitata, koska peitattua viljaa saataa sekaantua myyntiviljan joukkoon ja siten  peitattua viljaa ei voi siirrellä kuivurin putkistoissa ja siiloissa juuri tämän sekaantumisvaaran takia.

Mitään betonimyllypeittausta en ala puuhastelemaan, se on hidasta, vaivalloista ja epäterveellistä.

jos sitä jää yli, ei sekään ole hyvä, joutuu pussittelemaan, pusseja säilyttämään ladon nurkissa, hiiret ja rotat syö...yms. hankaluuksia peitatun siemenen kanssa puljaamisessa.

Lajittelijoita piisaa, niin kuin edellä jo todettiin. Eikä se lajittelijan ikä ratkaise, vaan kunto.

Kyllä kuivurissa voi peitata, jos tilaa riittävästi. Peitattua tavaraa ei tietenkään siirretä puhtaan viljan putkistoilla tai puhtaan viljan siiloihin, vaan esim. kierukalla suursäkkeihin. Neljän tuuman kierukka riittää oikein hyvin. Niitäkin on pilvin pimein ylimääräisinä Suomen maassa eivätkä maksa paljoa. Jos vahingossa onnistuu sotkemaan peitatut ja puhtaat jyvät, on kyllä aika soppakoura...  ::)

Siinä olen samaa mieltä, että ei betonimyllyä. Jokin nestepeittain.

Jää sertifioidustakin siemenestä ylimääräisiä siemeniä säilytettäväksi. Aivan samoin kuin itse peitaten. Maalis-huhtikuussa kun peittaa, niin hiirualiset eivät kovin suuria ehdi saamaan aikaan.

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Tohon puimurijuttuun oma kantani. Toiset sijoittaa osakkeisiin/eläkesäästöihin tai nautintoaineisiin. Toiset tresittömämpään työhön kunnollisilla koneilla. Ota siitä sitten selvää mikä on se oikea toimintatapa

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Kuivurissa ei voi peitata, koska peitattua viljaa saataa sekaantua myyntiviljan joukkoon ja siten  peitattua viljaa ei voi siirrellä kuivurin putkistoissa ja siiloissa juuri tämän sekaantumisvaaran takia.

Mitään betonimyllypeittausta en ala puuhastelemaan, se on hidasta, vaivalloista ja epäterveellistä.

jos sitä jää yli, ei sekään ole hyvä, joutuu pussittelemaan, pusseja säilyttämään ladon nurkissa, hiiret ja rotat syö...yms. hankaluuksia peitatun siemenen kanssa puljaamisessa.

Lajittelijoita piisaa, niin kuin edellä jo todettiin. Eikä se lajittelijan ikä ratkaise, vaan kunto.

Kyllä kuivurissa voi peitata, jos tilaa riittävästi. Peitattua tavaraa ei tietenkään siirretä puhtaan viljan putkistoilla tai puhtaan viljan siiloihin, vaan esim. kierukalla suursäkkeihin. Neljän tuuman kierukka riittää oikein hyvin. Niitäkin on pilvin pimein ylimääräisinä Suomen maassa eivätkä maksa paljoa. Jos vahingossa onnistuu sotkemaan peitatut ja puhtaat jyvät, on kyllä aika soppakoura...  ::)

Siinä olen samaa mieltä, että ei betonimyllyä. Jokin nestepeittain.

Jää sertifioidustakin siemenestä ylimääräisiä siemeniä säilytettäväksi. Aivan samoin kuin itse peitaten. Maalis-huhtikuussa kun peittaa, niin hiirualiset eivät kovin suuria ehdi saamaan aikaan.

Tai näin:

Kärryillä kuivurin kaappiin "raaka" tavara, sieltä elevaattorilla lajittelijalle, lajittelijasta ruuviin jossa nestepeittain ja siitä ruuvilla säkkiin joka roikkuu trukin/rattorin etukuormaajassa jossa on vaaka. Säkki täyteen ja kiinni, ja eikun uutte suoleen.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Miksei ny kukaan selitä ja perustele sitä 130000euron puimuri-investointia??
No kun tää on sen verran yksinkertainen juttu, että ei tätä tarvitse sen kummemmin tavata, mutta käydään tämä nyt sitten läpi.

Elikkä, tolla rahalla saa mielestäni 5000-sarjan nyykkärin. Itse ainakin ottaisin sellaisen. Hinta on verollinen. Vaihdossa mulla olisi tarjota kymmenen vuotta vanha Sampo, reilu 500 tuntia ajettu, jonka arvo on 55000e. Verollinen erotus 75000e, alvi 0% 61000e.

Sitten miettimään mitä tolla 61000 tonnilla saa. Ensinnäkin kaikki naapurit kateelliseksi->aivan parasta :D
Mutta sen jälkeen, mulla on käytännössä vuosikymmeniksi OIKEA PUIMURI, joka kestää ja säilyttää arvonsa ja on puintiteholtaan erittäin hyvä. Ja kaikki tämä vain 61000:lla. Mun mielestäni erittäin hyvä kauppa.

Pitää muistaa, että jos ei nyt osta tuolla hintaa konetta, niin väliraha kasvaa ja siirtyminen nyykkäriin käy aina vain hankalammaksi. Kyllä yksi suurimmista virheistä meidän tilalla on ollut se, ettei kymmenen vuotta sitten investoitu kunnolliseen puimuriin. Tommosen nyykkärin mikä nyt maksaa 130000e, olisi saanut 500000mk:lla. Nyt jos taas odottaa kymmenen vuotta, niin toi puimuri maksaa 176000e. Nyt vielä keskimääräinen viljatila saa hyvälaatuista kalustoa edes jonkinmoisella rahalla, mutta kymmenen vuoden päästä tuo vanhan miljoonan puimuri on tavoittamattomissa :'(

Tämän paremmin ei voi 130000e puimuria perustella ;D

mutta ei kannata urakoida, ettei se kulu.. :D
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Miksei ny kukaan selitä ja perustele sitä 130000euron puimuri-investointia??
No kun tää on sen verran yksinkertainen juttu, että ei tätä tarvitse sen kummemmin tavata, mutta käydään tämä nyt sitten läpi.

Elikkä, tolla rahalla saa mielestäni 5000-sarjan nyykkärin. Itse ainakin ottaisin sellaisen. Hinta on verollinen. Vaihdossa mulla olisi tarjota kymmenen vuotta vanha Sampo, reilu 500 tuntia ajettu, jonka arvo on 55000e. Verollinen erotus 75000e, alvi 0% 61000e.

Sitten miettimään mitä tolla 61000 tonnilla saa. Ensinnäkin kaikki naapurit kateelliseksi->aivan parasta :D
Mutta sen jälkeen, mulla on käytännössä vuosikymmeniksi OIKEA PUIMURI, joka kestää ja säilyttää arvonsa ja on puintiteholtaan erittäin hyvä. Ja kaikki tämä vain 61000:lla. Mun mielestäni erittäin hyvä kauppa.

Pitää muistaa, että jos ei nyt osta tuolla hintaa konetta, niin väliraha kasvaa ja siirtyminen nyykkäriin käy aina vain hankalammaksi. Kyllä yksi suurimmista virheistä meidän tilalla on ollut se, ettei kymmenen vuotta sitten investoitu kunnolliseen puimuriin. Tommosen nyykkärin mikä nyt maksaa 130000e, olisi saanut 500000mk:lla. Nyt jos taas odottaa kymmenen vuotta, niin toi puimuri maksaa 176000e. Nyt vielä keskimääräinen viljatila saa hyvälaatuista kalustoa edes jonkinmoisella rahalla, mutta kymmenen vuoden päästä tuo vanhan miljoonan puimuri on tavoittamattomissa :'(

Tämän paremmin ei voi 130000e puimuria perustella ;D

mutta ei kannata urakoida, ettei se kulu.. :D
:D :D,
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Tuolla tapaa minäkin peittailen eli jussi-2000:lla ruuvin kautta suursäkkeihin. Mun mielestäni aika kohtuullinen investointi ja kylvöaikana erittäin nopea tapa täyttää kylvinkone. Sillä peitatulla viljalla ei tosiaan aleta kuivurin siiloja ja putkistoja sotkemaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Semmoinen kyssäri tuli vielä mieleen, että minkä takia siihen puimurin vaihtoon pitäisi ottaa velkaa ???

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Tohon puimurijuttuun oma kantani. Toiset sijoittaa osakkeisiin/eläkesäästöihin tai nautintoaineisiin. Toiset tresittömämpään työhön kunnollisilla koneilla. Ota siitä sitten selvää mikä on se oikea toimintatapa
Satakolkyttuhatta bisooshoohveniin ja sätkiin? Jummi, kova on tahti jos laskee vaikka sen 20 vuotta aikaa tissutella ja pössytellä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Semmoinen kyssäri tuli vielä mieleen, että minkä takia siihen puimurin vaihtoon pitäisi ottaa velkaa ???


Harvalla on tilillä odottamassa se 130 000€
Käteinen ratkasee

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
 ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Semmoinen kyssäri tuli vielä mieleen, että minkä takia siihen puimurin vaihtoon pitäisi ottaa velkaa ???


Ei sihen tarvikka velkaa ottaa, riittää kun on absolutisti vanha-poika jossakin korven kätkössä ja saanu tilukset sopivalla hinnalla. Sillon voi heittää Agritekin tiskiin 130000euroo ja juoda kupposellisen kuumaa konemyyjän kans. :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Piti vielä lisätä listaan se, että omalla siemenelläkin on arvo, eli se hinta minkä olisit saanut jyvistä, kun myyt ne kauppaan. Joskus laskin, että sertisiemen maksaisi koko viljelyalalle viisi tonnia ja omista siemenistä kylväessä, siemenviljan arvo oli parin tonnin luokkaa. Erotus ei siis ole vallan mahdoton, kun laskee kunnollisen määrän peittausainetta mukaan. Plus nämä muut kulut.

5000-2000=3000. Ei ole mahdoton ero...

 :D :D

Eihän tuo, jos sen pieneksi mieltää. Mutta minäkin jakaisin tuon ns. pikkurahan mielelläni verottajan kanssa  ::)

Yhden vuoden erotuksella saa jo ihan oikeasti toimivan peittauslaitteen, parin-kolmen vuoden summalla saa jo valita aika vapaasti minkä haluaa (poislukien siemenpakkamolaitteet). Niitä muita kuluja.... ??? Äkkiä tulee mieleen säkit. Jos serfioituja siemeniä on käyttänyt, niin nurkkiin pitäisi olla kertynyt uudelleen käytettäviä säkkejä. Eikä uudetkaan, monta kertaa käytettävät säkit maltaita maksa. Peittauslaite vie vähän sähköä ja sen säilyttäminen maksaa sekä pääomakulut, mutta niitä miettikööt ken haluaa. Kyllä itse peittaamalla kohtuu tuntipalkan saa. Ja pystyy tietyissä rajoissa vapaammin muuttamaan kylvösuunnitelmia myöhemmin kuin ostosiemenellä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Semmoinen kyssäri tuli vielä mieleen, että minkä takia siihen puimurin vaihtoon pitäisi ottaa velkaa ???


Harvalla on tilillä odottamassa se 130 000€

Totta.

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kasvitaudit ja sadon laatu 2011
Tarteeko se aivan pakasta vedetty olla? Saahan niitä uudehkoja etuusemmallakin ???
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9