Minä olen "testaamassa" tätä tilannetta että sonni on vapaasti lehmien kanssa. Myöskin hiehojen kanssa.
Itse mietin pitkään miten toimisin ja päätin sitten kokeilla miten käy. Huhtikuun lopulta olen nyt tilannetta seuraillut. On ollut useampikin poikinut. Nyt näyttäisi menevän kyllä niin että tuo ns. kuuden viikon kiiman huomioi, muttei astu. Seuraavaan sitten. Mielenkiinnolla odottelen "hormoonihirviön" kiimaa. Tällä on tuo kuuden viikon kiima ollut poikkeuksetta erittäin hyvä, vaikka tuotostason huomioonottaen voisi kuvitella ettei ihan just jaksa kiimaan tulla... Eikä ikäkään näytä hillitsevän, poiki seitsemännen kerran..
Ja hiehot.. Olen pudotellut niitä tuonne laumaan vuoden ja kuukauden ikäisenä. Ja osa asustelikin jo ryhmäkarsinassa sonnin kanssa. Näyttäisi siltä että luonto hoitelee jonkin verran asioita tuollakin puolella. Ne jotka ovat "valmiita" tulevat kantaviksi, ne jotka eivät, eivät tule. Valmiilla tarkoitan oikeastaan noita pahnanpohjaisia, joita valitettavasti ryhmässä joku aina näyttäisi olevan... Eikä tällä haavaa ole kuin yksi jonka on ns. alaikäisenä astunut kantavaksi.
En tiedä onko sonnin iällä mitään merkitystä asiassa, mutta mulla on tuo puolitoistavuotias. Siis poikanen vasta, mutta hyvin se on asiansa hoidellu
Lehmien kanssa on sit tosiaan oltava tarkkana, jos sen lehmän haluat siementää olis oltava sonniakin nopeampi
Ja toki muutenkin. Ihan hyvä se on tietää milloin se poikii. Tarkistutan sonnilla astutetut kuuden viikon jälkeen, jolloin helpoin varmistaa tiineyden kesto. Näin sanoi semmari..