Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sonnin pito  (Luettu 5641 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Sonnin pito
Onko jollain sonnia lehmien seassa siten että lehmä pääsee heti poikimisen jälkeen sen kanssa tekemisiin. Tuleeko näitä 10 kk poikimavälejä vai hoitaako biologia asian paremmin. Itteä kiinnostaa sonnin pito kovasti mutta Tilat ja rakenteet ei anna myöden pitää kahta ryhmää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lypsikki

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
Sonniahan usein tavataan pitää hiehojen kanssa joko siemennysikäisten tai tiineiden. Jos lehmiä halutaan käyttää sonnilla niin kiimassa oleva (ja sopivan lepotauon jälkeen) lehmä päästetään hieholaumaan esim. päiväksi tai yöksi. Etuna on että on sulkuaita ruokintapaikalla niin lehmä saa sujuvasti sieltä lypsylle. Sonnin pitäminen lehmien kanssa voi olla aika extremeä, en kyllä uskaltaisi edes kokeilla.

Aikasemmin itsekin olin kans valmiina tilasonnin pitoon, mutta ei ollut tiloja sille. Jos vaikka tulevaisuudessa olisi sellaiset paikat että sonnia vois käyttää niin olen silti keinosiemennyksen kannalla. Syitä on monia, mutta etenkin jalostuksen kannalta paras edistyminen on mahdollista ks-sonneilla, nykyäänhän ks-sonneja on mahdollista saada jokaisen makuun ja tavoitteisiin. Vaikka vois kuvitella että on se sitten helppoa kun sonni hoitaa hommat eikä ole siementäjän soittamista ym. Mutta sitten se tarkkailu vasta lisääntyy kun täytyy seurata mitä lehmää sonni millonkin astuu että tietää millon poikiminen on lähellä. Ainakin lypsylehmillä aika tähteellinen tieto että umpeenlaitto osuus oikeaan aikaan. Jos sonni tekee hommat sillon kun ihmiset eivät ole paikalla niin teillä ei ole poikimisista mitään tietoa. Tiineystarkastuksissakaan ei voida antaa kuin karkea arvio. Kyllä keinosiemennys on kuitenkin niin varma hyväksi todettu tapa ja sonnivalikoimaa riittää kyllä, siitä ei voi olla kiinni.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Sonnin pito
Iso sonni on ihan hyvä olla olemassa joko omassa karsinassa tai jos hiehot on lehmien kanssa samassa tilassa niin siellä. Parantaa kiimojen näkyvyyttä ja tarkkailua. Kiimaset löytyy heti navettaan tullessa portilta haikailemassa pojan perään.

Minä oon siementäny hiehoja minkä oon ja sitten heittäny pojan perään laumaan paikkailemaan tyhjäksi jääneet. Hiehoja ei viittisi kauheasti yli-ikäisiksi kasvattaa ja kovin montaa kertaa siemennellä. Ajankäyttökysymys.

hepsankeikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
  • näillä mennään mitä on
Vs: Sonnin pito
Minä olen "testaamassa" tätä tilannetta että sonni on vapaasti lehmien kanssa. Myöskin hiehojen kanssa.
Itse mietin pitkään miten toimisin ja päätin sitten kokeilla miten käy. Huhtikuun lopulta olen nyt tilannetta seuraillut. On ollut useampikin poikinut. Nyt näyttäisi menevän kyllä niin että tuo ns. kuuden viikon kiiman huomioi, muttei astu. Seuraavaan sitten. Mielenkiinnolla odottelen "hormoonihirviön" kiimaa. Tällä on tuo kuuden viikon kiima ollut poikkeuksetta erittäin hyvä, vaikka tuotostason huomioonottaen voisi kuvitella ettei ihan just jaksa kiimaan tulla... Eikä ikäkään näytä hillitsevän, poiki seitsemännen kerran..
Ja hiehot.. Olen pudotellut niitä tuonne laumaan vuoden ja kuukauden ikäisenä. Ja osa asustelikin jo ryhmäkarsinassa sonnin kanssa. Näyttäisi siltä että luonto hoitelee jonkin verran asioita tuollakin puolella. Ne jotka ovat "valmiita" tulevat kantaviksi, ne jotka eivät, eivät tule. Valmiilla tarkoitan oikeastaan noita pahnanpohjaisia, joita valitettavasti ryhmässä joku aina näyttäisi olevan... Eikä tällä haavaa ole kuin yksi jonka on ns. alaikäisenä astunut kantavaksi.
En tiedä onko sonnin iällä mitään merkitystä asiassa, mutta mulla on tuo puolitoistavuotias. Siis poikanen vasta, mutta hyvin se on asiansa hoidellu  ;D
Lehmien kanssa on sit tosiaan oltava tarkkana, jos sen lehmän haluat siementää olis oltava sonniakin nopeampi  ;) Ja toki muutenkin. Ihan hyvä se on tietää milloin se poikii. Tarkistutan sonnilla astutetut kuuden viikon jälkeen, jolloin helpoin varmistaa tiineyden kesto. Näin sanoi semmari..

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Sonnin pito
Minä olen "testaamassa" tätä tilannetta että sonni on vapaasti lehmien kanssa. Myöskin hiehojen kanssa.
Itse mietin pitkään miten toimisin ja päätin sitten kokeilla miten käy. Huhtikuun lopulta olen nyt tilannetta seuraillut. On ollut useampikin poikinut. Nyt näyttäisi menevän kyllä niin että tuo ns. kuuden viikon kiiman huomioi, muttei astu. Seuraavaan sitten. Mielenkiinnolla odottelen "hormoonihirviön" kiimaa. Tällä on tuo kuuden viikon kiima ollut poikkeuksetta erittäin hyvä, vaikka tuotostason huomioonottaen voisi kuvitella ettei ihan just jaksa kiimaan tulla... Eikä ikäkään näytä hillitsevän, poiki seitsemännen kerran..
Ja hiehot.. Olen pudotellut niitä tuonne laumaan vuoden ja kuukauden ikäisenä. Ja osa asustelikin jo ryhmäkarsinassa sonnin kanssa. Näyttäisi siltä että luonto hoitelee jonkin verran asioita tuollakin puolella. Ne jotka ovat "valmiita" tulevat kantaviksi, ne jotka eivät, eivät tule. Valmiilla tarkoitan oikeastaan noita pahnanpohjaisia, joita valitettavasti ryhmässä joku aina näyttäisi olevan... Eikä tällä haavaa ole kuin yksi jonka on ns. alaikäisenä astunut kantavaksi.
En tiedä onko sonnin iällä mitään merkitystä asiassa, mutta mulla on tuo puolitoistavuotias. Siis poikanen vasta, mutta hyvin se on asiansa hoidellu  ;D
Lehmien kanssa on sit tosiaan oltava tarkkana, jos sen lehmän haluat siementää olis oltava sonniakin nopeampi  ;) Ja toki muutenkin. Ihan hyvä se on tietää milloin se poikii. Tarkistutan sonnilla astutetut kuuden viikon jälkeen, jolloin helpoin varmistaa tiineyden kesto. Näin sanoi semmari..
Vähän ohi aiheen, näillä"hormoonihirviöillä" ikä pahentaa ongelmaa,usein loppujen lopuksi pukkaavat rakkulat.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
Meillä oli yhdellä demolehmällä poikimavälinä 301 päivää, sen alle on kyllä vaikea päästä  ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
Kyllä se poikimaväli lyhenee, eli siirtyy keväällä yhä aikaisemmaksi, noin kuukauden vuodessa.

Mutta sen voi tasata takaisin, parin vuoden välein, kun vaihtaa sonnin laumaan.

LIONHEAD

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
Vs: Sonnin pito
sonni ollut viime kesästä lähtiin lehmillä kaverina ja aika harvoin ekaan kiimaan tulee kantavaksi.
mutta sonni on psk niin rakenteet kyllä kestää  ;D mutta tahtoo tulla häijyi 4v iässä 8)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
sonni ollut viime kesästä lähtiin lehmillä kaverina ja aika harvoin ekaan kiimaan tulee kantavaksi.
mutta sonni on psk niin rakenteet kyllä kestää  ;D mutta tahtoo tulla häijyi 4v iässä 8)

Se käy kato mustasukkaseksi niistä lehmistään ????

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Sonnin pito
miten olette toiimineet sonnin kanssa jos se osoittaa pienintäkään äksyilyn merkkiä. Kannattaako näpäyttää turpaan vai pitääkö humauttaa oikein olan takaa vai onko parempi vaan väistyä vai onko se kyselemättä autoon heti. Kun tarkoitus olisi että sonneillakin olisi kunnioitus hoitajaansa kohtaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hepsankeikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
  • näillä mennään mitä on
Vs: Sonnin pito
mä olen "seurustellu" ton kanssa samaan tapaan kun lehmienkin kanssa. seurallinen se onkin, tosin niin on noi mun kampuratkin. tulevat mielellään rapsuteltavaksi, jos annetaan tulla. näille kuten sonnillekin on riittänyt kun kieltää topakasti. minusta on hyvä jos oppivat olla tulematta jos kielletään. on tuo joskus rapsutusten välissä kokeillut josko nujuttas. minä alun pitäen nappasin nenille ja komensin. nyt on riittänyt sanominen..
olen kuullut että pari vuotiaana alkaisivat enemmän vahtia laumaansa. siinä voipi olla vissi perä, enkä tämän kanssa tuudittaudu ruusunpunaisiin uniin. katsotaan päivä kerrallaan ja tilanne kerrallaan. ei tulis kuitenkaan mielenkään mennä häräkehtimään kun se kosiskelee. yksin kun työskentelen, ei minua kukaan kaipaile ihan just kukaan jos jotain sattuu...
varovainen pitää olla eikä haittaa jos oppii tuntemaan elukkansa, silloin osaa vähän ennakoidakin..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
miten olette toiimineet sonnin kanssa jos se osoittaa pienintäkään äksyilyn merkkiä. Kannattaako näpäyttää turpaan vai pitääkö humauttaa oikein olan takaa vai onko parempi vaan väistyä vai onko se kyselemättä autoon heti. Kun tarkoitus olisi että sonneillakin olisi kunnioitus hoitajaansa kohtaan.

Semmosta sonnia ei kannata käyttää siitokseen, luonne periytyy kuten muutkin ominaisuudet.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
miten olette toiimineet sonnin kanssa jos se osoittaa pienintäkään äksyilyn merkkiä. Kannattaako näpäyttää turpaan vai pitääkö humauttaa oikein olan takaa vai onko parempi vaan väistyä vai onko se kyselemättä autoon heti. Kun tarkoitus olisi että sonneillakin olisi kunnioitus hoitajaansa kohtaan.

Semmosta sonnia ei kannata käyttää siitokseen, luonne periytyy kuten muutkin ominaisuudet.

90% "luonnehäiriöistä" on hoidon syytä. Esim. se että vasikoita taputellaan päähän aiheuttaa vihaista luonnetta takuuvarmasti. Tutkittu mm. Ruotsissa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
miten olette toiimineet sonnin kanssa jos se osoittaa pienintäkään äksyilyn merkkiä. Kannattaako näpäyttää turpaan vai pitääkö humauttaa oikein olan takaa vai onko parempi vaan väistyä vai onko se kyselemättä autoon heti. Kun tarkoitus olisi että sonneillakin olisi kunnioitus hoitajaansa kohtaan.

Semmosta sonnia ei kannata käyttää siitokseen, luonne periytyy kuten muutkin ominaisuudet.

90% "luonnehäiriöistä" on hoidon syytä. Esim. se että vasikoita taputellaan päähän aiheuttaa vihaista luonnetta takuuvarmasti. Tutkittu mm. Ruotsissa.

No ilimanko nää on niin rauhallisia, saavat olla ihan itekseen, ensimmäisen neljä vuotta ????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sonnin pito
miten olette toiimineet sonnin kanssa jos se osoittaa pienintäkään äksyilyn merkkiä. Kannattaako näpäyttää turpaan vai pitääkö humauttaa oikein olan takaa vai onko parempi vaan väistyä vai onko se kyselemättä autoon heti. Kun tarkoitus olisi että sonneillakin olisi kunnioitus hoitajaansa kohtaan.

Semmosta sonnia ei kannata käyttää siitokseen, luonne periytyy kuten muutkin ominaisuudet.

90% "luonnehäiriöistä" on hoidon syytä. Esim. se että vasikoita taputellaan päähän aiheuttaa vihaista luonnetta takuuvarmasti. Tutkittu mm. Ruotsissa.

No ilimanko nää on niin rauhallisia, saavat olla ihan itekseen, ensimmäisen neljä vuotta ????

Tuo auttaa!!!