Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidontuottajat hoi..  (Luettu 12929 kertaa)

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
Vs: Maidontuottajat hoi..
Minusta maidontuotannolla juuri nyt on Suomessa hyvä tulevaisuus, Tuottajien vähentyminen on taas vauhdittumassa joten maidon kysyntä on kova sille maidolle jota jäljelläöjevat tuottaa. Valiolla Venäjän kaupassa menee hyvin- raaka-ainetta tarvitaan ja pakottaa huolehtimaan tuottjahinnasta. Ne jotka jatkaa on onnen poikia.

venäjällä satsataan tosissaan maidontuotantoon,suomesa satsataan vain maidon tuottajan kurittamiseen järjettömällä byrokratialla >:(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
En tiedä liittyyko suoraan tähän mutta yhtä asiaa olen ihmetellyt; vain kahdenlaista maidontuotanto-"tapaa" pidetään hyväksyttävänä: joko lopettaminen tai hirvittävän kokoisen nautapalatsin rakennuttaminen - mitään muuta vaihtoehtoa ei ole? Samaan aikaan joukko keskikokoisia ja sitä pienempiä maitotiloja porskuttaa hyvin eteenpäin kustannustehokkaasti niin että maitolitrasta jää kuitenkin suhteessa isompi voitto kun laajentajalla. Kuinka tämän tyyppistä maidontuotantoa ei pidetä järkevänä vaikka se sitä eniten on? Toki vanhat pimeät ja kolkot navetan rähjät on poistettava käytöstä joko niin että karjanpito lopetetaan tai rakennetaan uusi, mutta tarviiko sen uuden maksaa 2 milj. euroa? Mihinkä hävisi 90-lvun innovatiivinen "kevyempi" rakentaminen jolloin kylmäpihatot ja muut edullisemmat ratkaisut otettiin käyttöön, mitä näille tiloille kuuluu? Minä ja lehmät kyllä valitisisin raikkasilmaisen työympäristön kun huonon navettailman jossa sairastuu niin lehmät kuin hoitajat ja eikö lämpöhaalarit ole keksitty ja lisäksi ainakin itselle tulee aina lämmin töitä tehdessä?

yleisellä kustannustason nousulla on saatu se aikaan mikä oli ennen halpaa ei ole sitä enää :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Täpinäreiska

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
En tiedä liittyyko suoraan tähän mutta yhtä asiaa olen ihmetellyt; vain kahdenlaista maidontuotanto-"tapaa" pidetään hyväksyttävänä: joko lopettaminen tai hirvittävän kokoisen nautapalatsin rakennuttaminen - mitään muuta vaihtoehtoa ei ole? Samaan aikaan joukko keskikokoisia ja sitä pienempiä maitotiloja porskuttaa hyvin eteenpäin kustannustehokkaasti niin että maitolitrasta jää kuitenkin suhteessa isompi voitto kun laajentajalla. Kuinka tämän tyyppistä maidontuotantoa ei pidetä järkevänä vaikka se sitä eniten on? Toki vanhat pimeät ja kolkot navetan rähjät on poistettava käytöstä joko niin että karjanpito lopetetaan tai rakennetaan uusi, mutta tarviiko sen uuden maksaa 2 milj. euroa? Mihinkä hävisi 90-lvun innovatiivinen "kevyempi" rakentaminen jolloin kylmäpihatot ja muut edullisemmat ratkaisut otettiin käyttöön, mitä näille tiloille kuuluu? Minä ja lehmät kyllä valitisisin raikkasilmaisen työympäristön kun huonon navettailman jossa sairastuu niin lehmät kuin hoitajat ja eikö lämpöhaalarit ole keksitty ja lisäksi ainakin itselle tulee aina lämmin töitä tehdessä?

En ota sinänsä kantaa maitopuoleen mutta näin yleisesti.
Sehän on kiva kun on mukava pienehkö/keskikokoinen tila jolla velattomana elelee ihan mukavasti. MUTTA mitäs sitten kun väännetään se sukupolvenvaihdos ja siitä samasta tilistä pitäiskin ruveta lyhentelemään esim. 300 000€ lainaa. Jatkajilla vois olla haluja kehittää tilaa, mutta ei välttämättä mahdollisuuksia kun velkamäärä kasvaa liian isoksi. En tarkoita sitä että pitäis ostaa kaikki maat mitä myyntiin tulee tai rakentaa se 200 lehmän navetta/6000 sian sikala, mutta maltillinenkin tilan kehitys vois monta kertaa olla tulevaisuutta ajatellen järkevää.

Ei ongelmaa. Myydään tila sisarussarjan tyhmimmälle halvimpaan mahdolliseen hintaan ja jäädään syytingillä asumaan nurkkiin. Samalla on hyvä vahtia ettei nuori yrittäjä kuvittele liikaa ittestään.  ;D
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Wivi

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
^ tunnet ilmeiseti mut....  ;D

Täpinäreiska

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ei voi yhden viestin perusteella tietää..   ;)
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Olen uusi palstalla kirjoittaja, mutta jo pidemmän aikaa palstaa seurannut. Niin mieleeni juolahti ajatus siitä että kuinka moni maitotilallinen aikoo olla maidontuottaja vielä 5 vuoden päästä? Ja MIKSI, varsinkin jos ajatuksena on jatkaa maidon lähettämistä vielä silloin? Vai johtuuko jatkaminen siitä että  navetan velan määrä ylittää vuotuisen liikevaihdon?
Anteeksi lievä provosointi.
Mutta vaikka talouspuoli olisi kunnossa niin miten jaksamisen laita, uskotteko jaksavanne vielä 5 vuoden päästä vuodesta toiseen samaa pyöritystä?
Johtuuko velan määrä siitä, että on suunnitelmallisesti investoinut vai jostain muusta? 
Itse olen aikoinut jatkaa maidontuotantoa vielä vuosikymmenenkin jälkeen, asiat tosin tietysti muuttuvat tuona aikana. Mutta tulevaisuuden tuntemattomuus ei voi eikä saa olla esteenä, jos muuten visiot ja ammattitaito pelaa. Maailma sitten tuomitsee tai palkitsee visiot ja toteutuksen....

Jaksaminen oli ja on yksi perussyy investoimiseen. Takki oli jo yksinrypemistä täynnä... ;)

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

gutiguti

• Vieras

yleisellä kustannustason nousulla on saatu se aikaan mikä oli ennen halpaa ei ole sitä enää :o
Suomen olosuhteissa kustannustaso nousee väkisinkin todella korkeaksi.

luomuviljelijä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Suomen olosuhteissa kustannustaso nousee väkisinkin todella korkeaksi.

Uskon vahvasti että kustannustason nousuun vaikuttaa myös nykyinen investointituki. Delavalit sun muut ottaa "oman osansa" kun tietää tarkkaan kuinka paljon mistäkin maksetaan tukea.

Tuotan luultavasti maitoa vielä 5 vuoden päästä. Pihattoa en ala laajentamaan. Ennemmin vaikka lisää lihakarjaa.

Laajentamista suunnitteleville kehottaisin miettimään myös muita vaihtoehtoja. Esim maidon jatkojalostuksella saa kannattavuutta paremmaksi ilman että pitää lisätä eläinmäärää ja investoida miljoonia. Kokemusta on.

rainmaker

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Tottakai jatketaan. Nasta homma, hyvä liksa;)

Ei vaines - vaativaa ja sopivan haastavaa työtähän tämä on. Tuskin muillakaan pienyrittäjillä tässä maassa irtoaa leipä helpolla.

Uskon vakaasti, että perhetila pärjää jatkossakin, jos on 5 vuoden kuluttua pellot luomulla, lehmämäärä min. 60 (mieluiten lähemmäs 100) ja ennenkaikkea omaa peltoa riittävästi suhteessa eläinmäärään. Velkaa max. puolet liikevaihdosta. Mikäli korvausinvestointeja aletaan tehdä metsästä niin on aika lopettaa maidontuotanto.

karvankasvattaja

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Minkälaista jatkojalostusta? Jugurttia ja jäätelöö? Juustoa?
Maitoa saa joskus myytyä suoraan tankista ja hinta on hyvä, taskurahoja ne silti vain on.
Uuttamaitoo varmaan menis jos jonkun kuntosalin nurkalle lähtis kaupitteleen:)

luomuviljelijä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Minkälaista jatkojalostusta? Jugurttia ja jäätelöö? Juustoa?
Maitoa saa joskus myytyä suoraan tankista ja hinta on hyvä, taskurahoja ne silti vain on.
Uuttamaitoo varmaan menis jos jonkun kuntosalin nurkalle lähtis kaupitteleen:)

Juustoa.

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä olen sitä mieltä, että pitäis keskittyä siihen ydinosaamiseen. Jos puolestaan haluaa tehdä juustoa, jättää ne lypsyhommat muille. Toki jos homma toimii, niin se on jo poikkeuksellisen hieno juttu.

Tuota velan ja liikevaihdon suhdetta en ole ikinä oikein ymmärtänyt. Yksi hoitelee kaksinkertaisen määrän helposti ja toinen ei pärjää edes puolikkaalla.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

antti-x

• Vieras
Minä olen sitä mieltä, että pitäis keskittyä siihen ydinosaamiseen. Jos puolestaan haluaa tehdä juustoa, jättää ne lypsyhommat muille. Toki jos homma toimii, niin se on jo poikkeuksellisen hieno juttu.

Itsellä voisi olla vähän niin kuin pitkän aikavälin haaveena se, että ensin saadaan se 2 robon navetta pystyyn, sitten saadaan se luomuun ja sitten ruvetaan nostamaan jalostusastetta ellei lopputuotteesta (varsinkin liha) saa kuin taskurahoja. Lähiluomulypsylehmää, eettisempää lihaa saa hakea ;)

nänninnyplääjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Itsellä voisi olla vähän niin kuin pitkän aikavälin haaveena se, että ensin saadaan se 2 robon navetta pystyyn, sitten saadaan se luomuun ja sitten ruvetaan nostamaan jalostusastetta ellei lopputuotteesta (varsinkin liha) saa kuin taskurahoja. Lähiluomulypsylehmää, eettisempää lihaa saa hakea ;)

korkeintaan lähiluomulypsylehmän jauhelihaa, muuhun siitä ei oo.. :D
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

samppaj76

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
jos terveys ei petä tai muuta ikävää tapahdu, niin tarkoitus on olla mukana. toivottavasti uudemmilla navetoilla, elukoille pitäisi pystyä tarjoamaan parempaa kuin loppuun ajettu parsinavetta. pääsisi itsekkin vähän helpommalla. harkitusti ja vähän kerrassan eteenpäin mennään.