Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe investoinnin minimi koko  (Luettu 24389 kertaa)

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: investoinnin minimi koko
Ei tuo pitkin nokanvartta kattominen niin kauheen yleistä oo.

Mutta kyllä usein tälläkin palstalla tulee riveillä ja niiden välistä kommentteja, jossa 80-luvun traktorilla ajelevaa toivotetaan masinistien joukkoon "harrastamaan" tai jonkun uuden jutun (puhumattakan maatilan) aloittajan ongelmiin tuhahdellaan tyyliin "käyttäisit urakoitsijaa" tai "vuokraisit ammattilaiselle". Voi olla ihan fiksukin ehdotus, mutta jokainen meistä on joskus ollut pieni, heikko ja tietämätön...

Joo, itsehän olen tieni valinnut ja ehdoton enemmistö jaksaa kompata myös näitä pienten ongelmia. Ja ainahan voi lukea valikoivasti.

Mutta totta on, että lähes kaikki kokorajat ovat hallinnon keksimiä ja siellä rajoilla aiheuttavat ongelmia. Mielestäni kaikkiin investointitukiin tarvitaan kuitenkin omaa rahaa ja toiminnan pitää jatkua X vuotta investoinnin jälkeen: eiköhän tässä ne tärkeimmät kokoa rajoittavat kriteerit. Jos joku haluaa investoida pieneen JA on valmis sitoutumaan projektiinsa takaisinmaksumääräysten uhallakin, niin en lähtis rajoittamaan.

Petri

Näinhän se kaikesta huolimatta on. Esimerkkinä voi mainita hyvin toteutetun navettaprojektin hiukan yli kolmellekymmenelle lehmälle ja uutta tekniikkaa tuli ennenkaikkea helpottamaan työtä. Ja sitten se lehmäpaikanhinta, noin 3700 euroa ( uskomatonta vielä 2 vuotta sittenkin ) kun toiset alkavat saamaan yli kaksinkertaisia summia. Mutta talousmies on muutenkin kyseessä ja mikä estää laajentamasta edelleen kun kerran valmiudet siihenkin on olemassa.......Mutta nyt vielä rajoitteita pelto, lannanlevitysala jne.
***kyllä parsinavetan käytetyillä tarvikkeilla on voinut saadakin tuohon hintaan. Lisäksi jos aikataulua venyttää ja jaksaa itse painaa, niin mikä ettei.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: investoinnin minimi koko
Ei tuo pitkin nokanvartta kattominen niin kauheen yleistä oo.

Mutta kyllä usein tälläkin palstalla tulee riveillä ja niiden välistä kommentteja, jossa 80-luvun traktorilla ajelevaa toivotetaan masinistien joukkoon "harrastamaan" tai jonkun uuden jutun (puhumattakan maatilan) aloittajan ongelmiin tuhahdellaan tyyliin "käyttäisit urakoitsijaa" tai "vuokraisit ammattilaiselle". Voi olla ihan fiksukin ehdotus, mutta jokainen meistä on joskus ollut pieni, heikko ja tietämätön...

Joo, itsehän olen tieni valinnut ja ehdoton enemmistö jaksaa kompata myös näitä pienten ongelmia. Ja ainahan voi lukea valikoivasti.

Mutta totta on, että lähes kaikki kokorajat ovat hallinnon keksimiä ja siellä rajoilla aiheuttavat ongelmia. Mielestäni kaikkiin investointitukiin tarvitaan kuitenkin omaa rahaa ja toiminnan pitää jatkua X vuotta investoinnin jälkeen: eiköhän tässä ne tärkeimmät kokoa rajoittavat kriteerit. Jos joku haluaa investoida pieneen JA on valmis sitoutumaan projektiinsa takaisinmaksumääräysten uhallakin, niin en lähtis rajoittamaan.

Petri

Näinhän se kaikesta huolimatta on. Esimerkkinä voi mainita hyvin toteutetun navettaprojektin hiukan yli kolmellekymmenelle lehmälle ja uutta tekniikkaa tuli ennenkaikkea helpottamaan työtä. Ja sitten se lehmäpaikanhinta, noin 3700 euroa ( uskomatonta vielä 2 vuotta sittenkin ) kun toiset alkavat saamaan yli kaksinkertaisia summia. Mutta talousmies on muutenkin kyseessä ja mikä estää laajentamasta edelleen kun kerran valmiudet siihenkin on olemassa.......Mutta nyt vielä rajoitteita pelto, lannanlevitysala jne.
***kyllä parsinavetan käytetyillä tarvikkeilla on voinut saadakin tuohon hintaan. Lisäksi jos aikataulua venyttää ja jaksaa itse painaa, niin mikä ettei.

Mutta ei silti, melko edulliseen lehmäpaikan hintaan oli näköjään päästy tässä eräässä Robora-pihatossakin...       ( Olikohan 4700 € / lehmäpaikka ? ) .

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: investoinnin minimi koko
Ei tuo pitkin nokanvartta kattominen niin kauheen yleistä oo.

Mutta kyllä usein tälläkin palstalla tulee riveillä ja niiden välistä kommentteja, jossa 80-luvun traktorilla ajelevaa toivotetaan masinistien joukkoon "harrastamaan" tai jonkun uuden jutun (puhumattakan maatilan) aloittajan ongelmiin tuhahdellaan tyyliin "käyttäisit urakoitsijaa" tai "vuokraisit ammattilaiselle". Voi olla ihan fiksukin ehdotus, mutta jokainen meistä on joskus ollut pieni, heikko ja tietämätön...

Joo, itsehän olen tieni valinnut ja ehdoton enemmistö jaksaa kompata myös näitä pienten ongelmia. Ja ainahan voi lukea valikoivasti.

Mutta totta on, että lähes kaikki kokorajat ovat hallinnon keksimiä ja siellä rajoilla aiheuttavat ongelmia. Mielestäni kaikkiin investointitukiin tarvitaan kuitenkin omaa rahaa ja toiminnan pitää jatkua X vuotta investoinnin jälkeen: eiköhän tässä ne tärkeimmät kokoa rajoittavat kriteerit. Jos joku haluaa investoida pieneen JA on valmis sitoutumaan projektiinsa takaisinmaksumääräysten uhallakin, niin en lähtis rajoittamaan.

Petri

Näinhän se kaikesta huolimatta on. Esimerkkinä voi mainita hyvin toteutetun navettaprojektin hiukan yli kolmellekymmenelle lehmälle ja uutta tekniikkaa tuli ennenkaikkea helpottamaan työtä. Ja sitten se lehmäpaikanhinta, noin 3700 euroa ( uskomatonta vielä 2 vuotta sittenkin ) kun toiset alkavat saamaan yli kaksinkertaisia summia. Mutta talousmies on muutenkin kyseessä ja mikä estää laajentamasta edelleen kun kerran valmiudet siihenkin on olemassa.......Mutta nyt vielä rajoitteita pelto, lannanlevitysala jne.
***kyllä parsinavetan käytetyillä tarvikkeilla on voinut saadakin tuohon hintaan. Lisäksi jos aikataulua venyttää ja jaksaa itse painaa, niin mikä ettei.

Mutta ei silti, melko edulliseen lehmäpaikan hintaan oli näköjään päästy tässä eräässä Robora-pihatossakin...       ( Olikohan 4700 € / lehmäpaikka ? ) .
***kyllä pääsee kunhan "unohtaa" jotakin olennaista kertomatta. Oikeasti, jätkät hei, joulupukki asuu korvatunturilla ;D

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: investoinnin minimi koko
Niin ne ajat muuttuu... Meillä edellinen isäntä laajensi vuonna -72 alle 10:stä lehmästä 30:een ja -78 40:een lehmään ja siitä sai hullun maineen. Konkurssia kuulemma kylällä odotettiin, mutta eipä tullut, vaikka korotkin oli välillä hiukan koholla. :D

On niitä hullun maeneen hommaamisen helepompieki konstie ;D
Elämä on parasta kometiijjaa

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: investoinnin minimi koko
Niin..... 30 lehmää pitää olla mutta paljonko pitää jäädä liikevoittoa vuodessa? Tietysti vain likvissä.

Ei taida päästä rahoituksen piiriin kovin pienellä määrällä tai pitää olla hyvä laskelmantekijä  ;D

Tämä uudistus taas meni ihan.... (piip)... piip

***Kuka uutta rakentamaan lähtevä rakentaa vielä nykypäivänä 30 lehmän yksikön, kun kiintiötkään ei enää jarruta?

Joku, jolla on toistaiseksi ollut vaikka 14 lehmää? Niitäkin on yllättävän paljon.

En mä vaan tiedä, mutta hintaero 30 ja 50 lehmän navetan välillä ei ole mahdotoon, mutta 50 lehmän karjasta irtoaa lähes puolet enempi maitoa maksamaan lainan lyhennykset.

Peruskorjaus/osalaajennus-hankkeet ovat tietysti eri asia.

Joo, sehän on heleppo nakata paperille 50 lehemää 30:nen sijjaan, se vaen tahtoopi olla, aenaski näellä selekosilla, että tukikeleposta peltoa ei yksinkertasesti oo tarjolla ja jos 30 kantturaan riittäsi nurmiallaa joku 40 ha, niin viijellekymmenelle yli kuuskyt.
Elämä on parasta kometiijjaa

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: investoinnin minimi koko
oo, sehän on heleppo nakata paperille 50 lehemää 30:nen sijjaan, se vaen tahtoopi olla, aenaski näellä selekosilla, että tukikeleposta peltoa ei yksinkertasesti oo tarjolla ja jos 30 kantturaan riittäsi nurmiallaa joku 40 ha, niin viijellekymmenelle yli kuuskyt.

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: investoinnin minimi koko
oo, sehän on heleppo nakata paperille 50 lehemää 30:nen sijjaan, se vaen tahtoopi olla, aenaski näellä selekosilla, että tukikeleposta peltoa ei yksinkertasesti oo tarjolla ja jos 30 kantturaan riittäsi nurmiallaa joku 40 ha, niin viijellekymmenelle yli kuuskyt.

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Ja eihän siihen tarvi kuin 25000 kg rehua / ha

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: investoinnin minimi koko

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Riittääkö myös nuorisolle  ???

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: investoinnin minimi koko

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Riittääkö myös nuorisolle  ???

***Nuorisolle annetaan laakasiilon pinta-ja reunakerros säilörehuista ja sen lisäksi kokoviljasäilö-/vihantarehua+perunarehua+olkea+(mäskiä huonona rehuvuonna)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: investoinnin minimi koko
***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Samoin mä ruokin 30 ha alalla 60 lehmää + nuorison. Suojavilja tosin tehdään myös rehuksi ja 3 satoa nurmista.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: investoinnin minimi koko

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Riittääkö myös nuorisolle  ???

***Nuorisolle annetaan laakasiilon pinta-ja reunakerros säilörehuista ja sen lisäksi kokoviljasäilö-/vihantarehua+perunarehua+olkea+(mäskiä huonona rehuvuonna)

ja niitä peltojako ei sitte lasketa pinta-allaan
Elämä on parasta kometiijjaa

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: investoinnin minimi koko

***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Riittääkö myös nuorisolle  ???

***Nuorisolle annetaan laakasiilon pinta-ja reunakerros säilörehuista ja sen lisäksi kokoviljasäilö-/vihantarehua+perunarehua+olkea+(mäskiä huonona rehuvuonna)

ja niitä peltojako ei sitte lasketa pinta-allaan

Totta maar lasketaan eli nurmen uudistuksen verran lisää. Ideana oli osoittaa ettei se 50 lehmää ihan 60 hehtaari tarvitse peltoalaa.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: investoinnin minimi koko
joo, ja mulla, että täällä pittää olla yli hehtaari lehemä kohti, jos meinaa nuorkarjanki ruokkie ja vielä laijjuntaa
Elämä on parasta kometiijjaa

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: investoinnin minimi koko
60lehmää+nuoret ja sonnit= 60ha

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: investoinnin minimi koko
***Mä ainaski ruokin tuolla 60 hehtaarin säilörehualalla 120 lehmää...

Toisilla on elintarviketeollisuuden komponentteja apevaunuun läheltä tarjolla, toisilla ei. Tekee helposti aikamoisen eron.

Petri
täältä mäskinhajun läheltä