Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe suomesta tullut vitsi isossa britanniassa  (Luettu 13192 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Kukaan mistään palkkavaatimuksesta puhunut, vastasin vain kun kysyttiin mikä mielestäni paskapalkka. Suomalaisten keskipalkka on kai jotain vähän vajaa 3000€/kk. Tappiota en ole koskaan näyttänyt. Viime vuonnakin jäi 5K€ verotettavaa maataloudesta. :o
Onko syytä tänä päivänä myydä pois maata varsinkin jos se vielä sijaitsee metropolialueen liepeillä eikä jossain Vuotoksessa? Tilan arvo 10-kertaistunut minun isännyyteni aikana! :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Kukaan mistään palkkavaatimuksesta puhunut, vastasin vain kun kysyttiin mikä mielestäni paskapalkka. Suomalaisten keskipalkka on kai jotain vähän vajaa 3000€/kk. Tappiota en ole koskaan näyttänyt. Viime vuonnakin jäi 5K€ verotettavaa maataloudesta. :o
Onko syytä tänä päivänä myydä pois maata varsinkin jos se vielä sijaitsee metropolialueen liepeillä eikä jossain Vuotoksessa? Tilan arvo 10-kertaistunut minun isännyyteni aikana! :-\
Ja silti valitat että vakuudet ei riitä...

Aulis Anttila

  • Vieras
Passeli liksa
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?

Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Passeli liksa
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?

Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...

Matalapalkan raja lienee 2000 €. AuA:lla lienee tähänkin oikeaa tietoa.

Aulis Anttila

  • Vieras
Tietoa on
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?
Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...

Matalapalkan raja lienee 2000 €. AuA:lla lienee tähänkin oikeaa tietoa.

Toi termi "matalapalkka" on hyvin kiistanalainen - SAK:lla, ja Akavalla ymmärrettävästi on siitä eri käsitys ja mielipide... mediaanipalkka on "aika hyvä" mittari... ainakin alakohtaisesti... ja mediaanipalkka tarkoittaa summaa, jota sekä pienempää että suurempaa palkkaa saa yhtä moni henkilö vastanneista.

articla

  • Vieras
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote

Luultavasti tuossa maitokuski on se riistetty, paskapalkalla jakelee niitä maitoja ei se muuten voi lyödä leiville. Etkä vastannut siihen mitä järkeä on saada portaalle kun muut tavarat kuitenkin joutuu hakemaan kaupasta?
Minä olen maanviljelijä, sukutilan jatkaja! :o

Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?

alle 2500€/kk

Minulla ja yli 400 muulla saman työnantajan palveluksessa olevalla 500 euroa alle "paskapalkka" rajan.
Jostain kumman syystä ei ihmeemmin valitella. Pääasia että terveyttä ja työtä/toimeentuloa riittää. Liian monella asiat huonommin.


Minulla kaveri saa paskaa palkaksi ihan konkreettisesti. Ajaa toisen kaverin lietesäiliön sisällön keväisin pelloilleen. Saa palkakseen ajamansa tavaran.
Hänkin muuten harrastaa maanviljelyä, samoin kuin minä. Pinta-alat molemmilla 40 ha paikkeilla. Pääasiallinen työ ja toimeentulo muualta. Joten harrastusta tämä viljely täällä on. Vapaa-ajalla tapahtuvaa harrastusta. Tosin siitä harvinainen harrastus että kustantaa itsensä.

Niinhän se minullakin, aina on "voittoa" näytetty. Teetkö täysipäiväistä työtä eli 40h/viikko 48 viikkoa vuodessa?

25 vuotta palkkatyöuraa takana. Täysipäiväisesti.
Onneksi on vapaat viikonloput viikkokausien vuosilomien lisäksi. Toisin kuin suurimmalla osalla eläintilallisista. Ehtii hyvin harrastamaan maanviljelyä ja muutakin kivaa.
Miten siellä teidän suunnalla tuntuu melkein kaikki asiat olevan niin hiivatin huonosti? Vai onkohan sekin yksilökohtainen asia. Toiset on parempia löytämään oman surkeutensa muihin verraten. Onneksi ei moista luonteenpiirrettä ole geeneissä juurikaan siirtynyt omalla kohdalla.


Ammattina maanviljelijä tarkoittaa täälläpäin ihan jotain muuta kuin 40 ha alalla tapahtuvaa hupiviljelyä. Teillä näemmä harrastuskin luokitellaan ammatiksi.

Itse tiedän työn määrän enkä voi pelkästäään sanoa harrastukseksi jos se vie kaikki lomat. Kuulun ns köyhiin työtätekeviin jotka joutuvat haalimaan toimeentulon kahdesta työstä koska kummastakaan ei saa säällistä toimeentuloa. Kuka mielestäsi saa käyttää titteliä maanviljelijä? 100 000 broilerin kasvattaja?

Käykö teillä rouva/emäntä kaupassa pääasiassa? Vai käytkö itse? Mikä mahtaa painaa kauppakassissa eniten? Ohragebardia ei lueta mukaan.

Maitoa tulee ostettua kerralla keskimäärin 4-5 l eli kai se painavinta on. Lasten mehut ja limut kyllä painaa ihan samanverran.

Oikein mieluusti meillä otettaisiin moinen palvelu vastaan kuin Briteillä. Jäisi eräskin litra maitoa raahaamatta muiden tavaroiden ohessa vuoden mittaan.

Kuitenkin aika turhaa kun ei niitä muita tavaroita saisi samalla. Mitähän briteissä maksaa maito supermarketissa tähän kotiintuotuun verrattuna?

Niin ja minä olen yrittänyt toimia suvunjatkajana parhaani mukaan.
Paljon mukavampaa kuin sukutilaa jatkaa. Vaikka mukava harrastus tuo viljelykin on.

On tässä sukuakin jatkettu :-*

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Kukaan mistään palkkavaatimuksesta puhunut, vastasin vain kun kysyttiin mikä mielestäni paskapalkka. Suomalaisten keskipalkka on kai jotain vähän vajaa 3000€/kk. Tappiota en ole koskaan näyttänyt. Viime vuonnakin jäi 5K€ verotettavaa maataloudesta. :o
Onko syytä tänä päivänä myydä pois maata varsinkin jos se vielä sijaitsee metropolialueen liepeillä eikä jossain Vuotoksessa? Tilan arvo 10-kertaistunut minun isännyyteni aikana! :-\
Ja silti valitat että vakuudet ei riitä...

Vakuudet kyllä riittää mutta ei ole likviditettiä eli maksukykyä. :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Passeli liksa
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?

Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...

Mutta kuitenkin olet sitä mieltä että on töitä joista ei kuulu maksaa sellaista palkkaa että sillä tulee toimeen?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Aulis Anttila

  • Vieras
Koska ja missä...???
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?
Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...
Mutta kuitenkin olet sitä mieltä että on töitä joista ei kuulu maksaa sellaista palkkaa että sillä tulee toimeen?

Koska, ja missä, olen noin sanonut/kirjoittanut...  ???  ???  ???

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Koska ja missä...???
Paljonko on mielestäsi Suomessa palkka jota voi sanoa paskapalkaksi?
Keskiansiot sukupuolen mukaan, 2005, Kuukausiansio, €
Miehet    Naiset
2 813    2 275
=
...eli tota vähemmän...

Tuossa kun keskusteltiin hoitsujen palkoista taannoin. Ainakin siivoojat olivat mielestäsi sellaisia aliihmisiä että heille ei kuulu maksaa palkkaa jolla tulee toimeen vaan voivat asustaa vaikka viemäreissä ja sieltä yön tullen raahautua palvelemaan kaltaisiasi.
Mutta kuitenkin olet sitä mieltä että on töitä joista ei kuulu maksaa sellaista palkkaa että sillä tulee toimeen?

Koska, ja missä, olen noin sanonut/kirjoittanut...  ???  ???  ???
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote

25 vuotta palkkatyöuraa takana. Täysipäiväisesti.
Onneksi on vapaat viikonloput viikkokausien vuosilomien lisäksi. Toisin kuin suurimmalla osalla eläintilallisista. Ehtii hyvin harrastamaan maanviljelyä ja muutakin kivaa.
Miten siellä teidän suunnalla tuntuu melkein kaikki asiat olevan niin hiivatin huonosti? Vai onkohan sekin yksilökohtainen asia. Toiset on parempia löytämään oman surkeutensa muihin verraten. Onneksi ei moista luonteenpiirrettä ole geeneissä juurikaan siirtynyt omalla kohdalla.


Taidat olla joku herra joka lähtee kylvöille kun huvittaa? Minulla ei ole kuin 4 viikkoa kesäloma ja suurimman osan viikonlopuista olen töissä. Lisäksi ne lomat on ilmoitettava riistäjäkapitalistille puoli vuotta etukäteen joten  esim kylvöihin menee varmuusmarginaaleilla jo melkein koko loma. Toukokuu nyt muuten mikään erityinen lomakuukausi ole, lapsetkin koulussa. Hyvässä lykyssä voi sitten heinäkuussa saada viikon lomaa jos saa kun kaikki muutkin haluaa silloin lomansa.  Onkin ainoa kuukausi jolloin viljatilalla ei ole suuremmin peltotöitä. Syksyllä sitten jotenkin töiden välissä täytyy yrittää jaksaa. Sen verran verenmaku suussa ettei nyt ihan harrastuksesta viitsi puhua.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

KT

  • Vieras
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote

25 vuotta palkkatyöuraa takana. Täysipäiväisesti.
Onneksi on vapaat viikonloput viikkokausien vuosilomien lisäksi. Toisin kuin suurimmalla osalla eläintilallisista. Ehtii hyvin harrastamaan maanviljelyä ja muutakin kivaa.
Miten siellä teidän suunnalla tuntuu melkein kaikki asiat olevan niin hiivatin huonosti? Vai onkohan sekin yksilökohtainen asia. Toiset on parempia löytämään oman surkeutensa muihin verraten. Onneksi ei moista luonteenpiirrettä ole geeneissä juurikaan siirtynyt omalla kohdalla.


Taidat olla joku herra joka lähtee kylvöille kun huvittaa? Minulla ei ole kuin 4 viikkoa kesäloma ja suurimman osan viikonlopuista olen töissä. Lisäksi ne lomat on ilmoitettava riistäjäkapitalistille puoli vuotta etukäteen joten  esim kylvöihin menee varmuusmarginaaleilla jo melkein koko loma. Toukokuu nyt muuten mikään erityinen lomakuukausi ole, lapsetkin koulussa. Hyvässä lykyssä voi sitten heinäkuussa saada viikon lomaa jos saa kun kaikki muutkin haluaa silloin lomansa.  Onkin ainoa kuukausi jolloin viljatilalla ei ole suuremmin peltotöitä. Syksyllä sitten jotenkin töiden välissä täytyy yrittää jaksaa. Sen verran verenmaku suussa ettei nyt ihan harrastuksesta viitsi puhua.
Kylläpä meidän kitisijää maailma kaltoin kohtelee. Maanviljely ei kannata ja työkin on perseestä. Voi voi. Vuokraa ne pellot pois, niin ehkä saat paremman tuoton tai rakenna investointituilla "kylmäpihatto" lypsylehmille ja tuota maito: rahaa tulee, että ranteita pakottaa. Tosin sillon joutuu tekemään vähän enemmän töitä, kuin 40 tuntia viikossa. Jäähän sulla keväällä illat painaa peltotöitä. Kaverini käy muualla töissä ja pyörittää siinä sivussa 60 hehtaarin viljatilaa enkä oo kyllä kertaakaan kuullu, että raskaaksi käy. Saankos udella, että minkä ikänen olet ? Ja paljonko sulla oli niitä hehtaareita ?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote

25 vuotta palkkatyöuraa takana. Täysipäiväisesti.
Onneksi on vapaat viikonloput viikkokausien vuosilomien lisäksi. Toisin kuin suurimmalla osalla eläintilallisista. Ehtii hyvin harrastamaan maanviljelyä ja muutakin kivaa.
Miten siellä teidän suunnalla tuntuu melkein kaikki asiat olevan niin hiivatin huonosti? Vai onkohan sekin yksilökohtainen asia. Toiset on parempia löytämään oman surkeutensa muihin verraten. Onneksi ei moista luonteenpiirrettä ole geeneissä juurikaan siirtynyt omalla kohdalla.


Taidat olla joku herra joka lähtee kylvöille kun huvittaa? Minulla ei ole kuin 4 viikkoa kesäloma ja suurimman osan viikonlopuista olen töissä. Lisäksi ne lomat on ilmoitettava riistäjäkapitalistille puoli vuotta etukäteen joten  esim kylvöihin menee varmuusmarginaaleilla jo melkein koko loma. Toukokuu nyt muuten mikään erityinen lomakuukausi ole, lapsetkin koulussa. Hyvässä lykyssä voi sitten heinäkuussa saada viikon lomaa jos saa kun kaikki muutkin haluaa silloin lomansa.  Onkin ainoa kuukausi jolloin viljatilalla ei ole suuremmin peltotöitä. Syksyllä sitten jotenkin töiden välissä täytyy yrittää jaksaa. Sen verran verenmaku suussa ettei nyt ihan harrastuksesta viitsi puhua.
Kylläpä meidän kitisijää maailma kaltoin kohtelee. Maanviljely ei kannata ja työkin on perseestä. Voi voi. Vuokraa ne pellot pois, niin ehkä saat paremman tuoton tai rakenna investointituilla "kylmäpihatto" lypsylehmille ja tuota maito: rahaa tulee, että ranteita pakottaa. Tosin sillon joutuu tekemään vähän enemmän töitä, kuin 40 tuntia viikossa. Jäähän sulla keväällä illat painaa peltotöitä. Kaverini käy muualla töissä ja pyörittää siinä sivussa 60 hehtaarin viljatilaa enkä oo kyllä kertaakaan kuullu, että raskaaksi käy. Saankos udella, että minkä ikänen olet ? Ja paljonko sulla oli niitä hehtaareita ?

Sillä onkin varmaan talous kunnossa ja hyvä palkka.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

articla

  • Vieras
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote

25 vuotta palkkatyöuraa takana. Täysipäiväisesti.
Onneksi on vapaat viikonloput viikkokausien vuosilomien lisäksi. Toisin kuin suurimmalla osalla eläintilallisista. Ehtii hyvin harrastamaan maanviljelyä ja muutakin kivaa.
Miten siellä teidän suunnalla tuntuu melkein kaikki asiat olevan niin hiivatin huonosti? Vai onkohan sekin yksilökohtainen asia. Toiset on parempia löytämään oman surkeutensa muihin verraten. Onneksi ei moista luonteenpiirrettä ole geeneissä juurikaan siirtynyt omalla kohdalla.


Taidat olla joku herra joka lähtee kylvöille kun huvittaa? Minulla ei ole kuin 4 viikkoa kesäloma ja suurimman osan viikonlopuista olen töissä. Lisäksi ne lomat on ilmoitettava riistäjäkapitalistille puoli vuotta etukäteen joten  esim kylvöihin menee varmuusmarginaaleilla jo melkein koko loma. Toukokuu nyt muuten mikään erityinen lomakuukausi ole, lapsetkin koulussa. Hyvässä lykyssä voi sitten heinäkuussa saada viikon lomaa jos saa kun kaikki muutkin haluaa silloin lomansa.  Onkin ainoa kuukausi jolloin viljatilalla ei ole suuremmin peltotöitä. Syksyllä sitten jotenkin töiden välissä täytyy yrittää jaksaa. Sen verran verenmaku suussa ettei nyt ihan harrastuksesta viitsi puhua.

Lueppas aikaisemmat kirjoitukseni tuon herra-asian suhteen. Montako herraa tiedät vajaan 2000 euron kk-palkalla olevan? Teilläpäin kun mielestäsi autonmyyjäkin tienaa 5000 kuukaudessa. Vai onko autonmyyjä oikein herrojen herra?
Ikävää myöntää kaltaisellesi että minun 40 ha aiheuttaa näemmä paljon vähemmän työtä ja stressiä kuin sinun 40 ha. Kateuskin eläintilallisia kohtaan on nollassa minulla.
Mutta joo, ei mun tarvikaan vahtia sitä kuivuria 300 tuntia joka syksy. Oisko siinä syy tähän kaikkeen. Pääsen liian helpolla. ;)
Ai niin meinasi unohtua; heinäkuussa on parhaat kuivaheinän teko kelit ja heinäkin kasvuvaiheeltaan sopivaa. On se vaan mukavaa hommaa sekin. Siinä unohtuu palkkatyö kokonaan kun pistää heinikkoa nurin ja pöyhii parina-kolmena päivänä ja sitten pikkupaaleihin. Sopivaa hommaa meidän koululaisille tuo pikkupaalien keruu ja latoon laitto. Mellevänä ottavat tilin vastaan kun ostaja käy rekkakuorman hakemassa. 2-3 tuhatta paalia/kesä. Onneksi on vapaat viikonloput ja TES:in mukaiset lomat niin joutaa heinääkin tekemään.
Sääli ettet saa edes heinäntekolomaa!

Viimeksi muokattu: 24.03.08 - klo:13:23 kirjoittanut articla

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: suomesta tullut vitsi isossa britanniassa
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2786.msg37001#msg37001
[/quote



Lueppas aikaisemmat kirjoitukseni tuon herra-asian suhteen. Montako herraa tiedät vajaan 2000 euron kk-palkalla olevan? Teilläpäin kun mielestäsi autonmyyjäkin tienaa 5000 kuukaudessa. Vai onko autonmyyjä oikein herrojen herra?

Kaulusköyhälistöä? Saat kuitenkin näköjään lomasi kuin huvittaa ja vielä viikonloputkin vapaat, onneksi olkoon. Minunkin kk-palkka alle 2000€ että silleen.

Ikävää myöntää kaltaisellesi että minun 40 ha aiheuttaa näemmä paljon vähemmän työtä ja stressiä kuin sinun 40 ha. Kateuskin eläintilallisia kohtaan on nollassa minulla.
Mutta joo, ei mun tarvikaan vahtia sitä kuivuria 300 tuntia joka syksy. Oisko siinä syy tähän kaikkeen. Pääsen liian helpolla. ;)

Luepas su-hesarista taloussivuilta se juttu masennuksesta. :-\

Ai niin meinasi unohtua; heinäkuussa on parhaat kuivaheinän teko kelit ja heinäkin kasvuvaiheeltaan sopivaa. On se vaan mukavaa hommaa sekin. Siinä unohtuu palkkatyö kokonaan kun pistää heinikkoa nurin ja pöyhii parina-kolmena päivänä ja sitten pikkupaaleihin. Sopivaa hommaa meidän koululaisille tuo pikkupaalien keruu ja latoon laitto. Mellevänä ottavat tilin vastaan kun ostaja käy rekkakuorman hakemassa. 2-3 tuhatta paalia/kesä. Onneksi on vapaat viikonloput ja TES:in mukaiset lomat niin joutaa heinääkin tekemään.
Sääli ettet saa edes heinäntekolomaa!


Niinpä vaikka ei ne heinähommat ole niinkuin ennen kun seipäille laitettiin, sitäkin tullut jonkin verran tehtyä. :P Silloin vielä hevosellakin tehtiin töitä, mutta niitä hevosia ei kylläkään ole ikävä. Ihan yhtä tyhmiä elukoita kuin lehmät  :-X
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.