Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kaivinkoneen kuljetuslavetti  (Luettu 24709 kertaa)

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Siis kun hurautan 3,4 metriä leveän koneen oman 2,6 metriä leveän vankkurilavetin päälle (perusketjut reunan päällä) kaikki on kunnossa, lain kirjaimenkin mukaan?

Ei oo kun siihen saa laittaa vain 260 leveän koneen.

weki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Mittarajat kuormanylityksille, traktori ja traktoriperävaunu, kun kuormana on työkone.
kork. 4,40m   lev. 3,50m   pit. 20m.
Tämmöset löytyy Maa-ja metsätalouden harjoittajan pikaopas konepuolen lainsäädäntöön 15.3.2008

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Mittarajat kuormanylityksille, traktori ja traktoriperävaunu, kun kuormana on työkone.
kork. 4,40m   lev. 3,50m   pit. 20m.
Tämmöset löytyy Maa-ja metsätalouden harjoittajan pikaopas konepuolen lainsäädäntöön 15.3.2008
vankkurimalli ei ole traktoriperävaunu.traktoriperävaunu on ns keskiakseliperävaunu.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Siis kun hurautan 3,4 metriä leveän koneen oman 2,6 metriä leveän vankkurilavetin päälle (perusketjut reunan päällä) kaikki on kunnossa, lain kirjaimenkin mukaan?

Ei oo kun siihen saa laittaa vain 260 leveän koneen.
Jos sepittää kolmiakselisen "traktoriperävaunun", luokitellaanko se joksikin muuksi jos ensimmäinen akseli on painopisteen etupuolella?

Joskus minulle selvitettiin että saan kytkeä traktorinperävaunun välivaunulla traktoriin jos kolmasosa välivaunulle tulevasta painosta siirtyy edelleen traktoriin = vankkuri. Tästä traktoriperävaunujen katsastamattomuudesta seuraa kyllä todella mielenkiintoisia yhdistelmiä ja tulkintoja :D

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Nuo mettälavetit tahtoo rajoottua kantavuudeltaan sinne reiluhun kymppitonnihin.

3-akselin lavetti nousevalla etuakselilla on jo aika hyvä kompromissi. Helepottaa ainakin talavella ja kuivalla asfaltilla kääntymistä. Lisäksi saa aisapainoa lisättyä tarpeen tullen. Toki siinä pitää vähä muistaa jottei 2-akselilla jatkuvasti ajettaes oo 3-akselisen täyttä rakenteellista kantavuutta käytös.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Jos sepittää kolmiakselisen "traktoriperävaunun", luokitellaanko se joksikin muuksi jos ensimmäinen akseli on painopisteen etupuolella?

Joskus minulle selvitettiin että saan kytkeä traktorinperävaunun välivaunulla traktoriin jos kolmasosa välivaunulle tulevasta painosta siirtyy edelleen traktoriin = vankkuri. Tästä traktoriperävaunujen katsastamattomuudesta seuraa kyllä todella mielenkiintoisia yhdistelmiä ja tulkintoja :D

Ratkaisevin juttu kai on se että osa painosta tulee vetokoukulle.

Välivaunu olisi muuten hyvä idea, ja kaksi perävaunua saa kytkeä peräkkäin, mutta kun sen etummaisen vaunun kytkentämassan pitäisi olla isompi kuin jälkimmäisen, niin jälkimmäiseen ei käytännössä voi kaivinkonetta lastata:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531)

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Nyt on tulossa suomeen reippaan kuukauden sisällä herbstin 3-akselisia kaivinkoneen kuljetus lavetteja, jossa on kääntyvä akseli (takimmainen) No nyt tuollainen lavetti alkaa mennä heittoihin sun muihin mutkiin sinne minne pitää kuormallakin ;D Ja lähtöhinta on 17000e plus alavi ;)

Ja sama koskee myös näitä muita merkkejä, tiedä sitte onko niihinkin tulossa tämä sama ominaisuus ehkä... 

Onhan tällääsiä akselia jo kuorma-autopuolella ollu käytössä jo ties vaikka kuinka kauan ;D

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Omien kokemuksien mukaan tuntuu olevan nämä 3 akseliset "huonoja" vetää kaikilla muilla paitsi valmetiilla eli kun koukku on ylempänä niin painottaa enempi raktoria ja on turhat "välykset" pystysuunnas pois, alempikoukkuusilla tosiaan kolkkaa ja nostelee koukusta jopa kone kyytillä.

Muuten kokemukset herbstistä hyvät 4 vuoden kokemuksella, pääsääntöösesti 23tn konetta viety mutta 28tn konekkin ollu satunnaisia keikkoja kyytis. Jarruakselien rasvaus ominaisuuden puuttuminen miinusta, vähän työläät rakentaa sinne mutta saa toki.. (kokemusta on)

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Omien kokemuksien mukaan tuntuu olevan nämä 3 akseliset "huonoja" vetää kaikilla muilla paitsi valmetiilla eli kun koukku on ylempänä niin painottaa enempi raktoria ja on turhat "välykset" pystysuunnas pois, alempikoukkuusilla tosiaan kolkkaa ja nostelee koukusta jopa kone kyytillä.

Muuten kokemukset herbstistä hyvät 4 vuoden kokemuksella, pääsääntöösesti 23tn konetta viety mutta 28tn konekkin ollu satunnaisia keikkoja kyytis. Jarruakselien rasvaus ominaisuuden puuttuminen miinusta, vähän työläät rakentaa sinne mutta saa toki.. (kokemusta on)


Ei meillä ainakaan ole ikinää kone kyytillä niin käyny et koukkua olis nostellu... Vaan sivusuunnassa se heilauttelee veemäisesti ku tiessä on painaumia niin se lähtee ohjaamaan raktorin perää ja samoin kaarteissa se yrittää mennä suoraa kone kyytillä eli ei tuu helposti sinne minne traktori haluaa vaikka olis traktorin renkaat kunnolla kasassa painon vuoksi, niin ei auta asiaa paljookaan, mut ku tuo kääntyvä taka-akseli tulee nyt näihin 3-akselisiin niin sen jälkeen se tulee ihan niinku 2 akselinen maakärry perässä ;D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Omien kokemuksien mukaan tuntuu olevan nämä 3 akseliset "huonoja" vetää kaikilla muilla paitsi valmetiilla eli kun koukku on ylempänä niin painottaa enempi raktoria ja on turhat "välykset" pystysuunnas pois, alempikoukkuusilla tosiaan kolkkaa ja nostelee koukusta jopa kone kyytillä.

Muuten kokemukset herbstistä hyvät 4 vuoden kokemuksella, pääsääntöösesti 23tn konetta viety mutta 28tn konekkin ollu satunnaisia keikkoja kyytis. Jarruakselien rasvaus ominaisuuden puuttuminen miinusta, vähän työläät rakentaa sinne mutta saa toki.. (kokemusta on)


Ei meillä ainakaan ole ikinää kone kyytillä niin käyny et koukkua olis nostellu... Vaan sivusuunnassa se heilauttelee veemäisesti ku tiessä on painaumia niin se lähtee ohjaamaan raktorin perää ja samoin kaarteissa se yrittää mennä suoraa kone kyytillä eli ei tuu helposti sinne minne traktori haluaa vaikka olis traktorin renkaat kunnolla kasassa painon vuoksi, niin ei auta asiaa paljookaan, mut ku tuo kääntyvä taka-akseli tulee nyt näihin 3-akselisiin niin sen jälkeen se tulee ihan niinku 2 akselinen maakärry perässä ;D
Mutta onko se niinku vapaasti vai aktiivisesti-ohjaava?? Tuo vapaasti ohjattuhan täytyy pistää lukkoon yli 20km/h nopeuksissa  :P

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Omien kokemuksien mukaan tuntuu olevan nämä 3 akseliset "huonoja" vetää kaikilla muilla paitsi valmetiilla eli kun koukku on ylempänä niin painottaa enempi raktoria ja on turhat "välykset" pystysuunnas pois, alempikoukkuusilla tosiaan kolkkaa ja nostelee koukusta jopa kone kyytillä.

Muuten kokemukset herbstistä hyvät 4 vuoden kokemuksella, pääsääntöösesti 23tn konetta viety mutta 28tn konekkin ollu satunnaisia keikkoja kyytis. Jarruakselien rasvaus ominaisuuden puuttuminen miinusta, vähän työläät rakentaa sinne mutta saa toki.. (kokemusta on)


Ei meillä ainakaan ole ikinää kone kyytillä niin käyny et koukkua olis nostellu... Vaan sivusuunnassa se heilauttelee veemäisesti ku tiessä on painaumia niin se lähtee ohjaamaan raktorin perää ja samoin kaarteissa se yrittää mennä suoraa kone kyytillä eli ei tuu helposti sinne minne traktori haluaa vaikka olis traktorin renkaat kunnolla kasassa painon vuoksi, niin ei auta asiaa paljookaan, mut ku tuo kääntyvä taka-akseli tulee nyt näihin 3-akselisiin niin sen jälkeen se tulee ihan niinku 2 akselinen maakärry perässä ;D
Mutta onko se niinku vapaasti vai aktiivisesti-ohjaava?? Tuo vapaasti ohjattuhan täytyy pistää lukkoon yli 20km/h nopeuksissa  :P


Mun käsittääkseni se on aktiivisesti-ohjaava!

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Muutaman reissun olen heittänyt Herbstin 3 aks.lavetilla.Sekä kesällä,että talvella.Mielestäni puskutaipumus on pienempi kuin oletin.Tosin koneiden painotkin olleet 'vain' johnain 13-16 tn paikkeilla.

Elmia näyttelyssä katseltiin kääntyväakselista lavettia.eipä vaan tullu edes kuvaa otettua.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
Onkos kenelläkään kokemusta NC-trailers merkkisestä lavetista? Nämä on kuulemma tehty vielä isommille massoille ku nämä herbstit, jpm, chieftainit ja sun muut mitä näitä ny on... Kokonais kantavuudeltaan 3 akselista saa jopa 28 tonniin asti.

http://www.nc-engineering.com/products_low_loaders_pic3.htm   

Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:17:19 kirjoittanut Cornfarmer

realisti

  • Vieras
Vs: kaivinkoneen kuljetuslavetti
eivät ole olleet järin innokkaita myymään yksittäiskappaleita. Viron myyjältä kyllä saa, mutta hinta nousee... Kattos tällanen: http://universegroup.lt/en/statybine-technika/ Näillä pojilla ainakin myynti luonaa, ja tavara on kanssa tosi asiallista. En sitten tiedä tollasen hintaa.