Hyvä esimerkki Suomi-ilmiöstä on muuten Suomen ja EU:n väliset maataloustukineuvottelut.
Syy on aina vieritetty pahan EU:n syyksi tai syytelty edellistä hallitusta siitä, että maanviljelijöiden tukia ollaan alentamassa.
Tätä kirjoittaessa osui käteen l
ehtileike Ilta-Sanomista 5.8.1998, jolloin edellisen kerran väännettiin kättä Suomen kansallisista maataloustuista. Silloinen maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilä vastasi MTK:lle ”Härmälä itse sopi kansallisen tuen alennuksen”.
Eli suomeksi sanottuna MTK:n nykyinen puheenjohtaja
Esa Härmälä oli itse sopimassa ennen EU:hun liittymistä siitä, että Suomen kansalliset tuet ovat alenevia siirtymäkauden tukia. Nyt MTK-puheenjohtaja moittii taas toisia, vaikka itse on sopan aiheuttaja.
Sanatarkasti Hemilä sanoi
”Hallituksen ministerit yksitellen viimeksi Halikossa haukkunut Härmälä ei kertonut taustoja. Hän itse oli virkamiehenä Suomen EU:n jäsenneuvotteluissa sopimassa siirtymäkauden kansallisen maataloustuen alenemisesta”Edellä oleva on sitaatti SataSeutulehden pääkirjoituksesta Suomi-ilmiö,
http://satanen.com/sataseutu/paa/paa_243_2004.html--
EU:n syyttäminen on Suomi-ilmiö...Minä en kuitenkaan syytä EU:ta. Enkä kritisoi EU:ta.
Syyllisiä nimittäin ovat Suomen korkea valtiojohto Mauno Koivistosta lähtien.
Niin ja Manun ja muiden demareiden juoksupojat, ... kuten esimerkiksi Esa Härmälä!