" On puhuttu myös "koira-ajokortista" jolla voidaan tarkoittaa kahta asiaa. Toinen niistä on luvan varainen koiranpito ja toinen koiranomistajan opettaminen koiranpitoon liittyvissä asioissa. Edellinen vaihtoehto kuuluu "poliisivaltioon" jollaisena en maatamme pidä. Toinen vaihtoehto on hyvinkin suotavaa toteuttaa, mutta ei pakollisena vaatimuksena.
"Suomalaiset koiraharrastajat ovat räätälöineet itse itselleen pakkopaidan", sanoi prof. Saki Paatsama.
Vallitseeko harrastuksemme piirissä vapaus tehdä itsenäisiä ratkaisuja, kuitenkin niin ettemme loukkaa toistemme oikeuksia ja hyvää koirien pitoa ratkaisuissamme, joista kannamme itse täydellisen vastuun ? Vai holhoammeko toisiamme pakkomääräyksillä ?
Tämä kaikki riippuu siitä uskommeko toistemme kykyihin ja uskallammeko luottaa toisiimme. Jos olemme epäileviä ja pelkäämme, rupeamme herkästi itse kukin, toinen toistemme pakkopaita räätäleiksi. Jotta riittävä vapaus voisi vallita yhteiskunnassamme sen kaikilla osa-alueilla vaatii se aina rohkeuden ja luottamuksen vallitsemista ja tinkimätöntä demokratian, ei vain näennäisdemokratian noudattamista päätösten teossa."
Lähde: ERILAINEN KOIRAKIRJA
J.A.U. Yrjölä, Suomen Kennelliiton Kunniapuheenjohtaja.