Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pakkoruotsi ?  (Luettu 14032 kertaa)

senjoriitta

• Vieras
Vs: Pakkoruotsi ?
Minä tykkään reissata Saksassa ja Itävallassa! Saksan kieli on minullekin tärkeämpi, ku Ruotsi.   :D   ps. venäjän suuntaan ainoastaan pyllistän!    ;D

Courtney1

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Minä tykkään reissata Saksassa ja Itävallassa! Saksan kieli on minullekin tärkeämpi, ku Ruotsi.   :D   ps. venäjän suuntaan ainoastaan pyllistän!    ;D
Äkkiä hitsauslasit päähän siellä itärajan tuntumassa!!!!!!  :o
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sepä on veteraaniemme ja osaksi myös isä aurinkoisen ansiota, ettei tuo venättä ole pääkielenämme.

Aurinkoisen, niin sanovat jonkun ryssän aikoinaan mananneen Stalinia, kun oli tutustunut tuohon vallattuun alueeseen että Suomi on niin kaunis ja puhdas maa, Stalin oli hölmö kun ei ottanut koko maata meille..

senjoriitta

• Vieras
   Onhan mulla silloin tietysti farkut tiukasti jalassa!    8)

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa

Ei meinaa mitään.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=h7wzDkOBWnU

senjoriitta

• Vieras

Ei meinaa mitään.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=h7wzDkOBWnU

Tuo ei ollut kyl yhtään naisellinen temppu!     :P

:D

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.
Bwuahaahaaaaa!!!!!!
Senkus luette, tai itkette ja luette.   :P :P :P :P :P
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

senjoriitta

• Vieras
Bwuahaahaaaaa!!!!!!
Senkus luette, tai itkette ja luette.   :P :P :P :P :P
   Nauratkohan sitten, jos Soini.....   ???

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Soiniko? Heko, heko....... ;D

senjoriitta

• Vieras
Soiniko? Heko, heko....... ;D

16 ja risat     :o

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei riitä. Pitäis olla 50.  :D

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kielitaitohan on hyvä juttu ja kuuluu sivistykseen, ei siinä mitään. Ruotsalaiset ovat kuihtuva kansanosa, joten miksi sitä pakolla pitäisi oppia? Jos suomenruotsilla pärjäisi Ruotsissa, olisi opiskelulle jonkinlaisia perusteita.
Jos Suomessa pitäisi opiskella kieliä, joita Suomesa puhutaan, pitäisi valikoimaa laajentaa ainakin saamen, venäjän, somalian ja mustalaisten kielille.

Saame on niin pienen, marginaalisen väestön kieli, ettei sitä kaikkien tarvi opetella....venäjä ei ole toinen kotimainen...paitsi sitten, jos ne uusrikkaat valtaavat tämän pikku maan ostelemalla sen pikkuhiljaa, talo- ja metsä kerrallaan itselleen.    :D :D ;D

Ei Ruotsikaan oikeasti ole toinen kotimainen, ei esim. Lapissa ole koskaan asunut väestöä, joka puhuisi kotikielenään Ruotsia tai edes ymmärtäisi sitä ( Saamen kanssa on toisin ), kuten ei muissakaan maakunnissa ole tälläistä väestöä ollut, kuin joku promille porukasta.

Suomessa on kyllä Ruotsinkielisiä maakuntia ja alueita, joita pitääkin ylläpitää valtion varoin, mutta ei pidä liitoitella näitä juttuja, homma voidaan hoitaa paikallisesti.

Sveitsissä on neljä kieltä, eikä siellä ole mitään "pakko" kieliä, joita jonkun pitää pakosta opiskella, jokainen opiskelee niitä kieliä mitä haluaa ja mitä kouluissa opetetaan.
Italian rajalla opiskellaan Italiaa, Ranskassa taas Ranskaa, Saksahan siellä valtakieli on, jotkut puhuu sitten Retoromaniaa ????
Eikös tuo Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvikin ole ehdolla RKP:n listalta. Väittää ymmärtävänsä vaikkei kovin hyvin puhu ruotsia. Saamelaiset kai voi käsittää omana kansana jolloin suurin osa heistä ymmärtää ruotsia ehkä paremmin kuin suomea koska valtaosa asuu Norjan ja Ruotsin alueella. Eli siinäkin mielessä heidän kanssaan kommunikointi edellyttää ennemmin ruotsin opiskelua. Kukaan kai jotain saamen kieltä edellytä kenenkään opiskelevan jonkun n. 60 0000 ihmistä käsittävän häviävän heimon takia. Lisäksi näitä Saamen murrteitakin on kymmenkunta eikä ne itsekään ymmärrä toistensa murteita. Kirjakielestä en tiedä mutta suomen kirjakielen loi ruotsalainen. Muutenkin sivistys on tänne tullut sieltä päin. Lars Levi Laestadiuskin oli ruotsalainen. Kuten olen monesti todennut niin meillä asuu lähialueilla melkein 20 miljoonaa ihmistä joiden kanssa kommunikointi onnistuu ruotsilla ja on vieläpä suuren osan äidinkieli.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

emo-heikki

• Vieras
Eiköhän Saamelaiset kommunikoi keskenään Saameksi ????
Asuivat sitten Norjassa, Ruotsissa tai Suomessa ...
Toi valinta että ne liittyy RKP:n jäseniksi, on aika perusteltu ratkaisu alueella, jossa kepu on valtapuolue.
RKP on ajanut erittäin hyvin omien ryhmiensä etuja, paljon paremmin kuin kepu.
Kokoomus tai demarit, sammuttaa valot Lapista hetin kun pääsevät valtaan ...

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Saksassa pärjää verraten hyvin lontoon murteella.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Tuulia

• Vieras

Saksassa pärjää verraten hyvin lontoon murteella.

Sawo ja viittomakielikin ovat hyviä avuja.   

::)