Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Auton huollosta  (Luettu 9044 kertaa)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Auton huollosta
Ei ravinteliinkaan viedä omia juominkeja, niin miksi korjaamoille pitäisi viedä omat tarvikkeet.


joskus nuorempana taskumatti mukana ;D

Ravintelliin ei tuu omaa pulloa vietyä, mut pajalle tietty, eikai autoa selvinpäin viitti ropata  :D
ilta kuuren ja aamu kuuren välillä voi ajaa sen auton kotiin korjaamolta "darras" (kotikunnan alueella) ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Auton huollosta
Mää käytin joskus takavuosina autoa muutaman kerran suurkaupungin merkkihuollossa. Ekan kerran jälkeen pyörryin laskun nähtyäni. Siihen huoltoneuvoja sitten vinkkasi, että hintaa saa vähän alaspäin jos tuo itse öljyt. Näin kai teinkin kertaalleen, mutta silti huolto oli paljon kalliimpi kuin maalaiskaupungin merkkihuollossa. Vaihdoin sitten sinne takaisin ja siellä on pysytty aina näihin päiviin asti.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Auton huollosta
Isä ukko oli käynyt autonsa kanssa merkkiliikkeen huollossa.

Normaalisti huoltoonhan ei kauaa kulu niin oli jäänyt odottamaan liikkeeseen. Eikä aikaakaan kun oli huoltopäällikkö tullut sanomaan että homma venyy hieman. Huoltoa varten ei ollut muistettu tilata tai on jäänyt tulematta sytytystulpat.. Parin korttelin päässä olevasta tarvikeliikkeestä lähtee kaveri tuomaan sopivia..

Isä oli hieman hämmentyneenä asiaa ihmetellyt ja huoltopäällikkö oli sitten selvittänyt että liikkeessä ei ole lainkaan varaosa varastoa. Ihan perushuoltoihinkin tilataan keskusvarastolta autokohtaisesti tarvittavat määrät tarvikkeita, mitään ylimääräistä ei hyllyssä ole...  :o  :o


käytin kans autoo merkkihuolossa ja makso1000€ aikalailla vitutti ko oli tuotu karkkilaatikko autoon (mahto olla kallis laatikko) >:(



eihän oikeesti tonnilla tehä autoon vielä mittän. ainoastaan normi huolto on alle tonnin..

Paskat! Tonnilla saa hyvän elimenluovuttajan ja tarvitsemiensa osien jälkeen lopuista saa melkein vielä omansa pois...  :D

Aimut oliki huollosta, ei korjaamisesta kyse...
tethering holes to their concave windings

pavo heskanen

  • Vieras
Vs: Auton huollosta
...kielen huollostakin...laiskan läksyjä tuli joillekkin rutosti...kööpingin  ( Kauppala  )vaihdeloota tehtaalle..

G90 on mittojen absoluuttinen ohjelmointitapa
G91 on mittojen inkrementaalinen ohjelmointitapa
G99 on paluu R-pistetasolle. Kun tämä on ohjelmoitu, työkalu palaa reiän pohjalta R-pistetasolle ja siirtyy tässä asemassa pikaliikkeellä seuraavan reiän koordinaatteihin.
G98 on paluu alkupistetasolle. Kun tämä on ohjelmoitu, työkalu palaa pikaliikkeellä R-pistetasolta alkupistetasolle.
G73 – G89 on työkierron valinta ja kutsu, näiden esittely on erikseen.
X__ Y__ on reiän paikka XY-tasossa.
R__ ilmoittaa R-pistetason aseman. Absoluuttisessa ohjelmoinnissa se ilmoittaa etäisyyden ohjelman Z-nollapisteestä ja inkrementaalisessa ohjelmoinnissa etäisyyden alkupistetasosta.
Z__ on Z-pistetaso. Absoluuttisessa ohjelmoinnissa se ilmoittaa etäisyyden ohjelman Z-nollapisteestä ja inkrementaalisessa ohjelmoinnissa etäisyyden R-pistetasosta.
Q__ kertalastun pituus G73 ja G83 työkierroissa. Arvo on ohjelmointitavan valinnasta riippumatta aina inkrementaalinen ja etumerkki positiivinen.
P__ on viivekäsky reiän pohjassa mm. G82, G84, G88 ja G89 työkierroissa, esim. 1 sekunti ohjelmoidaan P1000. Jos osoite P jätetään pois, oletus on nolla (0) sekuntia.
F__ on syöttönopeus.
L__ on toistojen lukumäärä, oletus on yksi (1). Jos L on nolla (0), luetaan työstötiedot muistiin, mutta niitä ei suoriteta, Yleensä L0 käytetään aliohjelmakäskyn (M98) kanssa. Kts. esimerkki.
 


Tapasimme ruottinlaivalla nörttejä
he olliit onkinneet mörttejä
ostivatko vaan  norttia
pelasivat  korttia jos jonkin sorttia..
  

Viimeksi muokattu: 26.03.11 - klo:11:01 kirjoittanut pavo heskanen

pavo heskanen

  • Vieras
Vs: Auton huollosta
..rollihättanin suunalta kuuluu kummia taasen saapin veetee  virkaa toimittava toimitusjohotaja on eroamassa ei ennää ole talkoopuuhan kannalla kerrottiin tuolla
piällyshousu .-ukkojen kokkouksessa..vihtori mylleri on myynyt urheilu auttosa venäjälle ja kiinassa kaine niitä vanahempija saappi auttoja kokoaa..
heinän kokkuupuuhia harrastelemme kun lakat kypsyy..

VD55

  • Vieras
Vs: Auton huollosta
Huoltoa varten ei ollut muistettu tilata tai on jäänyt tulematta sytytystulpat.. Parin korttelin päässä olevasta tarvikeliikkeestä lähtee kaveri tuomaan sopivia..

Ihan hyvähän tuo on jos saa tarvikeliikkeen hinnoilla ne tulpat eikä tarvitse maksaa merkkiliikelisää.

Itse olen käynyt hakemassa vähintään öljyt tarvikeliikkeestä merkkihuoltoon mennessä. Huoltofirmoissa on yleensä aika kallista öljyä, tarvikeosista ja niiden sopivuudesta voi huollossa tulla sanomista mutta öljy on ihan samaa tavaraa.


Auris taitaa olla melkonen kiljaani.. oikeen nuukapussi.... :D Paikalliseen pubiin omilla eväillä? :D
Ei tuo vielä mitää, täälä yksi visukinttukitupiikki ottaa tyhjän öljypänikän mukaan pyytää huoltomiestä päästään vanhat öljyt pänikkään ettei tarvitte maksaa öljystä jätemaksua. Mahtaa huoltomiestä vituttaa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Auton huollosta
Haha, ***** tumpelot, mitäs maksatte äärettömiä summia huolloista, no niin kun TE ITTE ETTE VAIN OSAA! :D


miksi sitä pitäs ite kätensä sotkea? eikä kaikilla ole mielenkiintoa/aikaa tuhertaa autojen kans..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5913
Vs: Auton huollosta
Haha, ***** tumpelot, mitäs maksatte äärettömiä summia huolloista, no niin kun TE ITTE ETTE VAIN OSAA! :D


miksi sitä pitäs ite kätensä sotkea? eikä kaikilla ole mielenkiintoa/aikaa tuhertaa autojen kans..

Niinpä.

Terveisin nimimerkillä ammattikoulun autonasentajan tutkinnon suorittanut joka ei ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen ole tehnyt ainuttakaan huoltoa autoonsa itse...

Juhta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Auton huollosta
Isä ukko oli käynyt autonsa kanssa merkkiliikkeen huollossa.

Normaalisti huoltoonhan ei kauaa kulu niin oli jäänyt odottamaan liikkeeseen. Eikä aikaakaan kun oli huoltopäällikkö tullut sanomaan että homma venyy hieman. Huoltoa varten ei ollut muistettu tilata tai on jäänyt tulematta sytytystulpat.. Parin korttelin päässä olevasta tarvikeliikkeestä lähtee kaveri tuomaan sopivia..

Isä oli hieman hämmentyneenä asiaa ihmetellyt ja huoltopäällikkö oli sitten selvittänyt että liikkeessä ei ole lainkaan varaosa varastoa. Ihan perushuoltoihinkin tilataan keskusvarastolta autokohtaisesti tarvittavat määrät tarvikkeita, mitään ylimääräistä ei hyllyssä ole...  :o  :o

Varastojen hallintaahan se vaan on, ei ne tavarat siellä korjaamon varaston hyllyssäkään ilmaiseksi makaa. Niissä on raha kiinni ja korot juoksee. Halvemmaksi tulee tilata ne keskusvarastolta päivittäin. Kaikenlisäksi jos jotkut tiivisteet yms. seisovat pitkiä aikoja varastossa, niin voivat menä käyttökelvottomiksikin. Tulee hävikkiä ja sekin taas maksaa.

käytin kans autoo merkkihuolossa ja makso1000€ aikalailla vitutti ko oli tuotu karkkilaatikko autoon (mahto olla kallis laatikko) >:(

Eikö ne sitten sitä autoa ollenkaan huoltaneet, vai mikä siinä karkkilaatikossa nyt niin harmitti? Jotkut ei vaan ole mihinkään tyytyväisiä  ???

eihän oikeesti tonnilla tehä autoon vielä mittän. ainoastaan normi huolto on alle tonnin..

Aika paljonkin alle tonnin. Audin käytin merkkihuollossa ja 30tkm LL-huolto maksoi n. 300€. Ei minun mielestä hirveän kova huoltokustannus yhdelle vuodelle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65866
Vs: Auton huollosta
vaikka ajelenkin noilla liki museokoslilla niin teetän huollot ammatilaisilla, koska se on sitä työllistämistä ja siitä yleensä hyötyy molemmat!   ei se osien hakeminenkaan ilmaista ole ja aikani voin käyttää paremmin siihen mitä osaan/jaksan/pystyn!                                     sain tuossa pertaina kuulla että on uusi paja seudulla jossa taks 50/h ja nyt vain kerään rojut sinne vietäviks, -kunhan hanget hieman hellittää!

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Auton huollosta
Siis ootteko te nyt ihan tosissanne että ette itse vaihda auton moottoriöljyjä?
HEI HALOO, se ei ole mitään rakettitiedettä, jos auton alle ei mahdu, eikä ole pukkia, niin pari kaks viitosta päällekkän kummankin pyörän kohdalle, se 10 sentinkin korotus tekee jo ihmeitä, ei se ole vaikeaa aukaista sitä pohjaproppua ja tyhjentää öljyjä, laittaa uusi suodatin ja täyttää moottori uudella öljyllä,  tarvikeliikkeestä kun hakee suodattimen ja öljyt, niin että ne on valmiina, niin öljynvaihto ei ole vaikeaa.

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Auton huollosta
Miksi muuten ei enää valmisteta yksinkertaisia perusautoja ilman  kaikenmaailman elektroniikahöttöä?
Itse ainakin ostaisin heti sellaisen, vielä 80-luvulla niitä tehtiin, mutta ei enää sen jälkeen.  Liikaa elektroniikkaa nykyautoissa.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Auton huollosta
Autot tulee vietyä öljynvaihtoon ja muuhun remonttiin lähi pajalle. Öljy maksaa melkein saman siinä kuin kaupassakin ja jos omalle työlle laskee hinnan, ei paljoa säästä. Ammattimies katsoo samalla vähän muutenkin autoa, meneekö katsastuksesta läpi yms.

Traktoreihin vaihdetaan itse öljyt yms. Jos jotain isompaa niin viedään huoltoon.
Käteinen ratkasee

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Auton huollosta
En vaihda itse, kahdesta syystä.
Vanhempaan kalustoon saa varsinaisesta öljynvaihtoliikkeestä tarjouksella (kannattaa tarkkailla lehtiä/postia) suotimen+öölit, sis.vaihtotyön, siihen hintaan pakettina, ettei kannata itseään liata.  ;D Ja uudemmalla kalustolla vuosihuolto on kuitenkin käytävä kuittaamassa pois kummittelemasta auton kompuutterista, merkkiliikkeessä/sivistyneemmässä korjaamossa.

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: Auton huollosta
Siis ootteko te nyt ihan tosissanne että ette itse vaihda auton moottoriöljyjä?
HEI HALOO, se ei ole mitään rakettitiedettä, jos auton alle ei mahdu, eikä ole pukkia, niin pari kaks viitosta päällekkän kummankin pyörän kohdalle, se 10 sentinkin korotus tekee jo ihmeitä, ei se ole vaikeaa aukaista sitä pohjaproppua ja tyhjentää öljyjä, laittaa uusi suodatin ja täyttää moottori uudella öljyllä,  tarvikeliikkeestä kun hakee suodattimen ja öljyt, niin että ne on valmiina, niin öljynvaihto ei ole vaikeaa.

Monenkosmerkkiseen nykyautoon olet öljyjä ja suodattimia vaihdellut parin lankunpätkän päältä. 
Muutaman vuosikymmenen olen autonasentajan hommista leipäni saanut ja todella useasti tulee kiiteltyä että on olemassa kunnolliset autonostimet työpaikalla. Tahtovat monessakin merkissä olla alusta niin hyvin muoveilla suojattu että jopa 10-20 ruuvia pitää ensin irroittaa että saa paneelit pois. Öljynsuodatin on usein niin ahtaassa paikassa ettei sitä saa auki kuin merkkiin tarkoitetulla omalla avaimella. Varsinkin ns. sisäpatruunalla olevat joiden suodatinkotelon kansi on muovia jonka saa väärillä työkaluilla helposti rikki.