Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vaahtomerkitsin  (Luettu 25848 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Vaahtomerkitsin
palosammutusvaahto on huomattavasti halvempaa ja vähintään yhtä hyvää ku hardin vaahdot, ite ostin 5v takaperin turun rauplanista 20l kanisterin tiivistettä. Ne vaahtopallot näky parhaimmillaan viel seuraavanakin aamuna.  Mut sit siirryin gpsään kolme vuotta sitten ja lahjoitin tiivisteet naapuriin.
  Täällähän on joku vaahtosammuttimiin erikoistunutkin kaveri aina välillä, joka tykkää sumutella. Sellaselle olis hyvä kesätyöpaikka kun istuis levittimen kyydissä ja aina tietyin välein ruiskauttais vaahtoa peltoon.. ;D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Vaahtomerkitsin
palosammutusvaahto on huomattavasti halvempaa ja vähintään yhtä hyvää ku hardin vaahdot, ite ostin 5v takaperin turun rauplanista 20l kanisterin tiivistettä. Ne vaahtopallot näky parhaimmillaan viel seuraavanakin aamuna.  Mut sit siirryin gpsään kolme vuotta sitten ja lahjoitin tiivisteet naapuriin.
  Täällähän on joku vaahtosammuttimiin erikoistunutkin kaveri aina välillä, joka tykkää sumutella. Sellaselle olis hyvä kesätyöpaikka kun istuis levittimen kyydissä ja aina tietyin välein ruiskauttais vaahtoa peltoon.. ;D


Se on keskittynyt paremminkin JAUHEsammuttimiin...... mutta jos se harjoittelis myös vaahtosammuttimen käyttöä. Se vois sopia siellä koululla vaikka opetussuunnitelmaankin, "vaahtosammuttimen käyttö maatilalla teoriassa ja käytännössä", nythän se on ollut vapaaehtoisella "jauhesammutin vapaa-ajalla" kurssilla.... ;D

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Vaahtomerkitsin
Pönttöön menevän ilmaletkun päähän kannattaa laittaa jokin kuplakokoa pienentävä filtteri. Pelkkä letkunpää tuottaa liian suurta kuplaa, joka puhkeaa jo pöntössä. Pienemmiätä reiästä tuleva ilma tekee vaahtoa, joka menee puomin päähän saakka. Itse laitoin Lynxin bensatankissa olevan imusiivilän letkun päähän, ja toimii hyvin.

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: Vaahtomerkitsin
ojalalla on vaahtomerkitsin omasta takaa.. suupielet vaahdossa "ylivoima" hurmoksessa messuaa puhelimeensa pellon reunalla  ;D
ja pohjoiset päälle..

Farmari Arttu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 230
Vs: Vaahtomerkitsin
Tuli sellainen olo, että lapset ovat terveitä kun leikkivät.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Vaahtomerkitsin
Tuli sellainen olo, että lapset ovat terveitä kun leikkivät.
Tosikko!  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

viljelu10

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Vaahtomerkitsin
Olen kokeillut Fairiakin,kunnollisia vaahtopalloja sillä ei synny.tai sitten käyttömäärä pitää olla aivan tolkuton,
Keskon vaahtomerkitsin aine on hyvä.Mutta paras on ehdottomasti palontorjunta vaahto Rauplan Turku,20 litran kannu
riittää vuosiksi ja on myös kaikkeiin halvin vaahtotiiviste.
Itse olen myös rakentanut vaahtomerkijän.Tarvitaan sähkökäyttöinen kompura,joka kestää jatkuvaa käyttöä,20 litran muovisäiliö.
Letku kompurasta säiliön pohjalle ja toinen puomin päähän,halkaisija vähintään 20 mm ja sen päähän kastelukannun hajoittaja-
sihti.Letku ei tarvitse olla kuin toisella puolella,sulkuventtiiliä ei tarvitse.Sammutat vain virran kompurasta,minutin päästä ei
vaahtopalloja tule.
Kestävyys ongelmia tulee komporan suhteen ajastaan varsinkin ruiskukäytössä,koska tuo kostea sumu leviää kaikkialle.
Minkään vaahtomerkitsimen kompura ei tahdo kestää 3-5 vuotta pitempään.

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Vaahtomerkitsin
Onko kompura siis jatkuvasti päällä, ja missä kohtaa sitten syntyy ne vaahtopallot niin, että tuutista ei tule vain yhtä jöötiä?

Minkä suuruista painetta ja ilmamäärää nuo kompurat yleensä lykkää? Kävisiköhän Zetorissa vakiona oleva kompura sellaisenaan, jos vaan laittaisi ilmahanat hyttiin ja letkut pikaliittimillä ruiskuun.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Vaahtomerkitsin
Pönttöön menevän ilmaletkun päähän kannattaa laittaa jokin kuplakokoa pienentävä filtteri. Pelkkä letkunpää tuottaa liian suurta kuplaa, joka puhkeaa jo pöntössä. Pienemmiätä reiästä tuleva ilma tekee vaahtoa, joka menee puomin päähän saakka. Itse laitoin Lynxin bensatankissa olevan imusiivilän letkun päähän, ja toimii hyvin.

Riittää kun säiliössä olevan letkun pään tulppaa esim. klemmarilla kiinnitetyllä pultilla tms. ja pultin yläpuolelle letkuun painaa pienellä poralla reikiä mistä ilma pääse säiliöön.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Vaahtomerkitsin
Olen kokeillut Fairiakin,kunnollisia vaahtopalloja sillä ei synny.tai sitten käyttömäärä pitää olla aivan tolkuton,
Keskon vaahtomerkitsin aine on hyvä.Mutta paras on ehdottomasti palontorjunta vaahto Rauplan Turku,20 litran kannu
riittää vuosiksi ja on myös kaikkeiin halvin vaahtotiiviste.
Itse olen myös rakentanut vaahtomerkijän.Tarvitaan sähkökäyttöinen kompura,joka kestää jatkuvaa käyttöä,20 litran muovisäiliö.
Letku kompurasta säiliön pohjalle ja toinen puomin päähän,halkaisija vähintään 20 mm ja sen päähän kastelukannun hajoittaja-
sihti.Letku ei tarvitse olla kuin toisella puolella,sulkuventtiiliä ei tarvitse.Sammutat vain virran kompurasta,minutin päästä ei
vaahtopalloja tule.
Kestävyys ongelmia tulee komporan suhteen ajastaan varsinkin ruiskukäytössä,koska tuo kostea sumu leviää kaikkialle.
Minkään vaahtomerkitsimen kompura ei tahdo kestää 3-5 vuotta pitempään.

  Ajatko sitten ympyrää kun ei tarvitse olla kun toisella puolella?
 Itsellä oli myös noi kastelukannun sihdit,pelasivat kyllä mielestäni ihan hyvin,  nehän voi lainata vaikka emännän kastelukannusta siksi aikaa.
  Luulishan sen pelaavan traktorin omallakin painesysteemillä,luulen että siinä tarvitaan joku paineenalennusventtiili ettei litkut ole hetkessä ulkona, kaks pyttyä ja jakohana josta saa ohjattua paineen tarvittavale sivulle.

 Jos kompura on hytissä miten se sumu sinne pääsee?..

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Vaahtomerkitsin
Junkkarin kompura olis maksanu liki 400 euroa (kesti kyllä 15 vuotta). Hain halpakaupasta 14 euron renkaantäyttölelun joka on kestäny jo useamman vuoden. Ei sitä kompuraa viitti kyllä hytissä pitää metelin takia ja noilla kuluilla voi vaihtaa vaikka syksyin keväin.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Vaahtomerkitsin
Olen kokeillut Fairiakin,kunnollisia vaahtopalloja sillä ei synny.tai sitten käyttömäärä pitää olla aivan tolkuton,
Keskon vaahtomerkitsin aine on hyvä.Mutta paras on ehdottomasti palontorjunta vaahto Rauplan Turku,20 litran kannu
riittää vuosiksi ja on myös kaikkeiin halvin vaahtotiiviste.
Itse olen myös rakentanut vaahtomerkijän.Tarvitaan sähkökäyttöinen kompura,joka kestää jatkuvaa käyttöä,20 litran muovisäiliö.
Letku kompurasta säiliön pohjalle ja toinen puomin päähän,halkaisija vähintään 20 mm ja sen päähän kastelukannun hajoittaja-
sihti.Letku ei tarvitse olla kuin toisella puolella,sulkuventtiiliä ei tarvitse.Sammutat vain virran kompurasta,minutin päästä ei
vaahtopalloja tule.
Kestävyys ongelmia tulee komporan suhteen ajastaan varsinkin ruiskukäytössä,koska tuo kostea sumu leviää kaikkialle.
Minkään vaahtomerkitsimen kompura ei tahdo kestää 3-5 vuotta pitempään.

Elhon apulannan levittimessä siirretty vanhasta koneesta uuteen aikoinaan, vaahtomerkkari vuosimallia n.-88.
Eli kestää kun huoltaa, talvet lämpöisessä ja kesällä tarvittavaa huoltoa. Viime kesänäkin tarkoitti pura ja kokoa atomeiksi, oli hiukka jumissa ja poltti sulakkeita;D

Sillä tuo noin pitkäikäinen, kun on oikeasti toimiva vaahtomerkitsin. Ruiskussa Aragin hifi merkkari ja se pska vekoitin verrattuna tuohon Elhon versioon.

Vaahtomerkkarilla kiva merkata päisteitä tai kiiloja, mutta eipä tuo enää mikään pakollinen kun tässäkin ketjussa mainittu ajo-opastin (automaattiohjaus) hoitaa homman luotettavasti.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Vaahtomerkitsin

Vaahtomerkkarilla kiva merkata päisteitä tai kiiloja, mutta eipä tuo enää mikään pakollinen kun tässäkin ketjussa mainittu ajo-opastin (automaattiohjaus) hoitaa homman luotettavasti.

Jotkut ruiskuttaa ilman vaahtomerkkaria ja ajo-opastinta. Kylvökoneen leveyksistä laskee ja siitä suoralinja kylvöriviä seuraten ;)
Käteinen ratkasee

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Vaahtomerkitsin

Vaahtomerkkarilla kiva merkata päisteitä tai kiiloja, mutta eipä tuo enää mikään pakollinen kun tässäkin ketjussa mainittu ajo-opastin (automaattiohjaus) hoitaa homman luotettavasti.

Jotkut ruiskuttaa ilman vaahtomerkkaria ja ajo-opastinta. Kylvökoneen leveyksistä laskee ja siitä suoralinja kylvöriviä seuraten ;)

Kyllä, hyvät suorat kylvörivit helpottaa ruiskuttamista paljonkin. Sama vaikka käyttäskin muitakin apuvälineita. Araggia käytän vielä pienillä lohkoilla ja päisteissä. Muuten tahti taivaalta ajouraan.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

grainfarmer76

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Vaahtomerkitsin
Onko kellään kokemuksia tälläisestä vaahtomerkkarista? http://www.agropoint.fi/vaahtomerkitsin.html
Pitäisi hommata uusi ja vanha Arag toimi aina helkkarin huonosti.
Tuossa olisi ainakin kuvan mukaan pitemmän malliset suuttimet kuin Aragissani oli -vaahdon muodostus parempi?
Itse en kyllä alkaisi merkitsijää rakentamaan, varsinkin jos pitäisi ruiskuttaa eikä vaan leikkiä jonkun tekeleen kanssa.
Toki voihan siitä saada toimivankin?