Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö  (Luettu 10106 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
http://www.dairyreporter.com/Financial/Arab-Revolt-underlines-the-need-for-action-to-remedy-high-food-prices

Kun kanta muuttuu joko perustellusti tai sitten yleisen mielipideilmaston muutoksen takia, puhutaan takinkäännöstä. Tässä on yksi vähän siihen suuntaan, kirjoittaja on aiemmin mun mielestäni ollut huomattavasti vapaakauppamyönteisempi. Nyt on näkökulma muuttunut, mun mielestäni ihan perustellusti. Oma kantani noin vapaisiin markkinoihin on tiukentunut pikkuhiljaa koko ajan.

Tämähän on tietysti mannaa kototilan koivujatähti-puuhastelijoille. "Ainahan son tieretty, jotta noin on" ;D Mukava olla oikeassa, vaikka siihen olis päätynyt vaan oman touhaamisen suojelusyitä hakiessa. Markkinakontrolli ei voi kuitenkaan tarkoittaa sitä, että lisätään vaan tukea ja tuotetaan tuotetaan. Itse asiassa koko ongelmahan juontuu siitä, että maailmanmarkkinoille tuotetaan jatkuvasti ruokaa alle tuotantokustannusten ja tämän mahdollistaa ainoastaan tukiaiset lähtömaassa ja siellä juuri tuotantoonsidotut tuet vientiluottoineen päivineen. Maat, jotka eivät saa ruuantuotantoaan järjestykseen halvan tuonnin takia, jäävät jalkoihin, aloittavat sitten oman uuskolonialistisen ohjelman hankkimalla maata hallintaansa vielä köyhemmistä maista.

Täällä tuottajat puhuu "oikeasta" hintatasosta viljalle. Mukava nähdä, miten rauhan- ja hyväntahtoisia on ruuan tuottajat. "kun tulis ihmisille oikea nälkä...."
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Niinno näitä rähinöitä on tällä hetkellä noin 17 maassa ja ilmeisesti uusia tulee mukaan sitä mukaa kun tieto leviää ...
Osa syystä varmaan menee senpiikkiin, että elintarvikkeiden hinnat on nousseet noin 40 %:tia maailmalla kolmessa kuukaudessa.
Ei varmaan ole ainoa syy, mutta kyllä jokainen palo jonkunlaisen sytykkeen tarvitsee.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö


juu oli myös täälä vapaampi suhtautuminen vapaisiin markkinoihin,Mut silloin ei ollut oikeaa tietoa käytettävissä saatikka kykyä ajatella itsenäisesti ;D

nyt on netti ja maailma väärällään tietoa wto:sta ja muista maailman vääryyksistä sinne vain kaivamaan ;D

saa tietenkin puuhastella koivu ja tähti jos vain siihen pystyy laskevilla tuilla ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö

Täällä tuottajat puhuu "oikeasta" hintatasosta viljalle. Mukava nähdä, miten rauhan- ja hyväntahtoisia on ruuan tuottajat. "kun tulis ihmisille oikea nälkä...."


.... tämä on mielenkiintoinen ajatus... Luulisin itse, että jos tuollainen oikea nälkä tulisi niin rahalla ei kaupanteossa olisi suurtakaan arvoa. Ehkä vehnäsiilon vartijalle voisi maksaa 10 kiloa päivässä ja sitten vehnäsiilon vartijan vartijalle 15 kiloa  ::)

Mutta. Tuollaisessa tilanteessa valtio pakkolunastaisi varastot ja laittaisi omat miehensä vartioimaan, joten ei tätä tarvitse pohtia pidemmälle. Ja tuotantokiintiöt muutettaisiin tuotantovelvotteiksi  ::)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö

Täällä tuottajat puhuu "oikeasta" hintatasosta viljalle. Mukava nähdä, miten rauhan- ja hyväntahtoisia on ruuan tuottajat. "kun tulis ihmisille oikea nälkä...."


.... tämä on mielenkiintoinen ajatus... Luulisin itse, että jos tuollainen oikea nälkä tulisi niin rahalla ei kaupanteossa olisi suurtakaan arvoa. Ehkä vehnäsiilon vartijalle voisi maksaa 10 kiloa päivässä ja sitten vehnäsiilon vartijan vartijalle 15 kiloa  ::)

Mutta. Tuollaisessa tilanteessa valtio pakkolunastaisi varastot ja laittaisi omat miehensä vartioimaan, joten ei tätä tarvitse pohtia pidemmälle. Ja tuotantokiintiöt muutettaisiin tuotantovelvotteiksi  ::)


  Noinhan se menee,minullakin on tallessa noita viljan pakkoluovutus ja-inventariokuitteja sodanjälkeiseltä ajalta..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5913
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö



.... tämä on mielenkiintoinen ajatus... Luulisin itse, että jos tuollainen oikea nälkä tulisi niin rahalla ei kaupanteossa olisi suurtakaan arvoa. Ehkä vehnäsiilon vartijalle voisi maksaa 10 kiloa päivässä ja sitten vehnäsiilon vartijan vartijalle 15 kiloa  ::)

Mutta. Tuollaisessa tilanteessa valtio pakkolunastaisi varastot ja laittaisi omat miehensä vartioimaan, joten ei tätä tarvitse pohtia pidemmälle. Ja tuotantokiintiöt muutettaisiin tuotantovelvotteiksi  ::)

Joo, näin mäkin luulen.
Jos ja kun se iso nälkä ihmisille tulisi homma otettaisiin tiukasti "kansanhuoltoministeriön" tms. valvontaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Onx tää vapaa markkinatalous sama asia kuin kommunismi, että paperilla toimii, mutta käytännössä menee kiville.

Mää olen silti niin idealistinen, että koitan tehdä töitä sen eteen, että täällä olisi toimiva markkinatalous, joka tarvitsisi mahdollisimman vähän tukia.

Kakkosvaihtoehtona meillä olisi kepun miesten miehittämä politbyroo, joka päättäisi, kuka saa tehdä mitäkin. Se olisi kauheaa ;D :D

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö



.... tämä on mielenkiintoinen ajatus... Luulisin itse, että jos tuollainen oikea nälkä tulisi niin rahalla ei kaupanteossa olisi suurtakaan arvoa. Ehkä vehnäsiilon vartijalle voisi maksaa 10 kiloa päivässä ja sitten vehnäsiilon vartijan vartijalle 15 kiloa  ::)

Mutta. Tuollaisessa tilanteessa valtio pakkolunastaisi varastot ja laittaisi omat miehensä vartioimaan, joten ei tätä tarvitse pohtia pidemmälle. Ja tuotantokiintiöt muutettaisiin tuotantovelvotteiksi  ::)

Joo, näin mäkin luulen.
Jos ja kun se iso nälkä ihmisille tulisi homma otettaisiin tiukasti "kansanhuoltoministeriön" tms. valvontaan.

Näinhän se varmaan onkin että pakkolunastetaan elintarvike raakaineet valtiolle. Siinä on vain se huonopuoli että siinä häviää äkkiä mielenkiinto tuottaa tehokkaasti ruokaa kun se kuitenkin pilkkahinnalla lunastetaan.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Kakkosvaihtoehtona meillä olisi kepun miesten miehittämä politbyroo, joka päättäisi, kuka saa tehdä mitäkin. Se olisi kauheaa ;D :D

Miten niin olisi? Meillähän on kepun miesten miehittämä politbyroo joka mm sanelee että maidontuotannon pitää kannattaa reilusti pohjoisessa mutta etelässä sillä kannattavuudella ei oo niin väliä.



 ;Dtotta tuokin :'(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Siinä on vain se huonopuoli että siinä häviää äkkiä mielenkiinto tuottaa tehokkaasti ruokaa kun se kuitenkin pilkkahinnalla lunastetaan.

Niin että parempi on tää nykyinen systeemi jossa pohjoisen tehokkaat tukihaikkulat tuottavat kustannustehokkaasti ruokaa? Laskekaas joskus paljonko tukieuroja menee per tuotettu lihakilo...

Muistaako kukaan minkä takia mahtoi tulla se karitsointivelvoite joku vuosi sitten? Tuotettiin liian tehokkaasti?


Missähän minä vertasin etelän ja pohjoisen maataloutta kommentissani.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

minä-itte

  • Vieras
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
http://www.dairyreporter.com/Financial/Arab-Revolt-underlines-the-need-for-action-to-remedy-high-food-prices

Kun kanta muuttuu joko perustellusti tai sitten yleisen mielipideilmaston muutoksen takia, puhutaan takinkäännöstä. Tässä on yksi vähän siihen suuntaan, kirjoittaja on aiemmin mun mielestäni ollut huomattavasti vapaakauppamyönteisempi. Nyt on näkökulma muuttunut, mun mielestäni ihan perustellusti. Oma kantani noin vapaisiin markkinoihin on tiukentunut pikkuhiljaa koko ajan.

Tämähän on tietysti mannaa kototilan koivujatähti-puuhastelijoille. "Ainahan son tieretty, jotta noin on" ;D Mukava olla oikeassa, vaikka siihen olis päätynyt vaan oman touhaamisen suojelusyitä hakiessa. Markkinakontrolli ei voi kuitenkaan tarkoittaa sitä, että lisätään vaan tukea ja tuotetaan tuotetaan. Itse asiassa koko ongelmahan juontuu siitä, että maailmanmarkkinoille tuotetaan jatkuvasti ruokaa alle tuotantokustannusten ja tämän mahdollistaa ainoastaan tukiaiset lähtömaassa ja siellä juuri tuotantoonsidotut tuet vientiluottoineen päivineen. Maat, jotka eivät saa ruuantuotantoaan järjestykseen halvan tuonnin takia, jäävät jalkoihin, aloittavat sitten oman uuskolonialistisen ohjelman hankkimalla maata hallintaansa vielä köyhemmistä maista.

Täällä tuottajat puhuu "oikeasta" hintatasosta viljalle. Mukava nähdä, miten rauhan- ja hyväntahtoisia on ruuan tuottajat. "kun tulis ihmisille oikea nälkä...."


Menkää joskus seisomaan kaupan kassan viereen  ja arvioikaa, paljonko asiakkaitten ruokaostosten loppusummassa on (maatalous-) maaka-aineen  osuus. Ei paljon paskaakaan.  

Aamulehden mielipidesivulla joku isäntämies laskeskeli kahden hengen 57 € ravitolalaskuaan: laskeskeli, että tuosta summasta  maatilan osuus oli 3 €, tuottajan "palkan" osuus alle euron.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Miten te puupäät saatte mun aloitukseni käännettyä tukialueiden väliseksi pöljäilyksi. Muujussilla on kyllä lelut pahemman kerran patterin välis.....

Mutta oikea vastaus ei ole järjestelmä vs. another, vaan siinä toimivat ihmiset ja niiden eetos. Systeemiuskovaiset syntyy vastuunpakoilusta, mää saan tehrä niinkun haluan ja mikä mulle on parasta, ku systeemi huolehtii. Vastuunpakoilu näkyy myös näissä kannanotoissa, joissa keskitytään siihen kuka hyötyy ja kuka ei ja miten kenenkin mielestä kakkua pitäis jakaa. Näitä Oikeudenmukaisen kakun jakajia on aivan liikaa suhteessa sen leipureihin, suomalainen "hyvinvointi"yhteiskunta on oikein malliesimerkki siitä. Joka asialle on edunvalvojansa ja valvotaan vaan sen yhden ryhmän etuja, viis siitä mikä on vaikutus vähänkään kauempana.

Ennenkuin tämä asia ihmisenemmistölle sisäistyy, voidaan rauhassa muuvata systeemistä toiseen ilman tuloksia.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Mä en näin äkkiseltään keksi yhtään hyvää syytä asettua vastustamaan vapaakauppaa. Tuet pois ja rajat auki sassiin. Saataisiin tänne perähikiällekin hiukan uusia tuulia. Pari kepulaista viljelijää varmaan jättäisi leikin kesken, mutta tuottaja-asenne ja sisun puute on myrkkyä rehdissä kilpailussa...  :P
Nothing is Something Worth Doing

minä-itte

  • Vieras
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Miten te puupäät saatte mun aloitukseni käännettyä tukialueiden väliseksi pöljäilyksi. Muujussilla on kyllä lelut pahemman kerran patterin välis.....

Mutta oikea vastaus ei ole järjestelmä vs. another, vaan siinä toimivat ihmiset ja niiden eetos. Systeemiuskovaiset syntyy vastuunpakoilusta, mää saan tehrä niinkun haluan ja mikä mulle on parasta, ku systeemi huolehtii. Vastuunpakoilu näkyy myös näissä kannanotoissa, joissa keskitytään siihen kuka hyötyy ja kuka ei ja miten kenenkin mielestä kakkua pitäis jakaa. Näitä Oikeudenmukaisen kakun jakajia on aivan liikaa suhteessa sen leipureihin, suomalainen "hyvinvointi"yhteiskunta on oikein malliesimerkki siitä. Joka asialle on edunvalvojansa ja valvotaan vaan sen yhden ryhmän etuja, viis siitä mikä on vaikutus vähänkään kauempana.

Ennenkuin tämä asia ihmisenemmistölle sisäistyy, voidaan rauhassa muuvata systeemistä toiseen ilman tuloksia.


Ahlmannin maatalousoppilaitos Tampereella joutuu lopettamaan tinkimaidon suoramyynnin kiristyvien määräysten takia: tuottajan ja kuluttajan väliin laitetaan  tarpeeton väliporras.

Nyt kaupan työntekijät ovat irtisanoneet työehtosopimuksen vaatiessaan lisää osuuteensa ihmisten ruokalaskusta.  

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Vapaan kaupan kannattajien takinkääntö
Ahlmannin maatalousoppilaitos Tampereella joutuu lopettamaan tinkimaidon suoramyynnin kiristyvien määräysten takia: tuottajan ja kuluttajan väliin laitetaan  tarpeeton väliporras.

Nyt kaupan työntekijät ovat irtisanoneet työehtosopimuksen vaatiessaan lisää osuuteensa ihmisten ruokalaskusta.  
Suoramyynnin kieltämisessä on näennäisesti kyse "ruokaturvallisuudesta", tosiasiassa kaikesta muusta. Luulisin, että mtk ja valio ovat kaikessa hiljaisuudessa suoramyyntiä vastaan. Se kun antaa mahdollisuuden rusinoiden poimimiseen kaupunkien lähistöllä....

Kaikkia alan työnantajia sitovat työehtosopimukset on matkansa päässä, samoin suomalainen työnteko. Jokainen tämmönen irtisanominen ja lisäpalkan kerjuu vapauttaa työpaikkoja joko muualtatuleville tai siirtää tuotantoa muualle, mahdollisuuksien mukaan. Rakennusliittokin hakee 3% korotusta, eihän sitä 19 euron keskituntipalkalla elä. Ja kohta taas ihmetellään, kun ei suomalainen työvoima kelpaa. Asiakkaina nämä kaikki ostavat kuitenkin halvinta mahdollista tuotantomaasta ja -menetelmästa riippumatta. Vastuuta ei ole, se on systeemin tehtävä......
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.