Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumen auraus  (Luettu 12184 kertaa)

Peura 6320

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Lumen auraus
Taas kun lunta tuli,  auraus urakoitsijat pääsivät liikkeelle
Jostain kumman syystä auraajat saavat oman tien/pihan aurattua, niin se lumi joka jää linkoon/perälevyyn/alueauraan jätetään yleiselle tielle kasaan vaikka kyseisellä tiellä on aura-auto mennyt.   Seuraavaa lunta ei sada viikkoon yleistä tietä ei tarvitse aurata      tielle tuotu lumi sotketaan piukaksi kasaksi jos sattuu olemaan vaikka plussa kelejä ja pakkasta >:(

osaisiko joku kertoa mitä urakoitsijoiden päässä liikkuu miksi se lumikasa tuodaan toisen urakointi alueelle?
voisihan se isojenteiden urakoitsija työntää ne lumet siihen tiehaaraan isoksi kasaksi mistä ne on tuotukin, ja kellään ei pitäisi olla mitään sanomista :D

Kuka korvaa jos sellaisesta tielle tuodusta lumikasasta ajaa esim. autonsa mettään?  ;D

X120

  • Vieras
Vs: Lumen auraus
meillä liittymän puhdistussuunta on aina yksityistielle päin, eli ei koskaan tulla linko tai kauha maassa valtatiehen. Itsekkään en voi ymmärtää niitä linkokasoja. ku itelläki kaupungin tietä aurattavana niin v'tuttaa ilmaseks lykkiä toisten pihoilta kolaamia lumia. On täälläpäin joku joskus muinoin auton etuhelmaa joutunu maksaan tommosen kasan takia. ja kumma ku joku valittaa tiehallinnolle kasoista niin puhelin soi aina ekaks mulla, syyttömällä miehellä. ???

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Lumen auraus
Oon syytön... Tuun yksityistieltä yleiselle tielle ja takaspäin lähtiessäni vien kasan mennessäni poiskin... Ja pihoja putsates lykkään kyllä läjät niin, ettei jää tielle toisten huoleksi.

Eikö kaikki sitten tee noin?
tethering holes to their concave windings

Peura 6320

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Lumen auraus
Oon syytön... Tuun yksityistieltä yleiselle tielle ja takaspäin lähtiessäni vien kasan mennessäni poiskin... Ja pihoja putsates lykkään kyllä läjät niin, ettei jää tielle toisten huoleksi.

Eikö kaikki sitten tee noin?

Ei tee!!
tulin tuossa iltapäivällä töistä kotiin, omakotitalon pihan aurausurakoitsija oli tuonut kummallekin tielle perälevyllään huomattavan määrän lunta, talo sijaitsee risteyksen kulmassa, urakoitsijalle ei ollut riittänyt toisen tien tukkiminen

Hetkeä myöhemmin samaisella tiellä oli työnnetty lunta tien yli, oli jäänyt kaksi lumikarhetta kysymyksessä eri urakoitsija

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Lumen auraus
Äsken syyllistyin itsekkin samaan jätin lunta tielle :) tosin 3 luokan tie ja ei ollut vielä se urakoitsija kerenny ajamaan puhtaaksi niin vedin loppukasan pysäkin reunaan....
 Yleensä vetelen lumet aina pihaan  ja yksityistielle päin ja siitä lingolla kauemmaksi niin ei tule näkemäesteitä.... Paljon näkee näitä oman pihan auraajia jotka jättää yleiselle tielle lumet, yleensä tiputan auran alas ja pöläytän takas pihalle vaikka aurausalue ei mulle kuluiskaan....

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Lingon perkeet keskellä tietä
Olen löytäny vastaavista lumikasoista vaikka mitä roinaa. Kun on lingottu oma tie niin nostetaan kylmästi yleisellä tiellä linko ylös ja kaikki lumi ja roina jää siihen liikenteen puhallettavaksi vaikka viikoksi.

Isot kivet ja sepelimurikat on tavallisia. Toissa talvena löysin ulkoillessani yhden kyläläisen lingonperkeistä valtatieltä mm. 25 mm paksun rautaplootun pätkän (ei ollu koneesta irronnu, oli tarttunu pajan pihalta mukaan). Toisella kerralla eräästä kasasta pilkotti saunaklapeja! Nämä kun sinkoilevat liikenteen seassa niin ei Hyvää Päivää!

Itse pidän huolen siitä että minkä tuon, sen vien. Karmivaa ajatella jos tämmöisten lumikasojen takia aiheutuisi turhia onnettomuuksia. Meitä on moneen junaan, joidenkin puupäihin ei järki mitenkään mene, vuodesta toiseen sama malli.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Lumen auraus
Hetkeä myöhemmin samaisella tiellä oli työnnetty lunta tien yli, oli jäänyt kaksi lumikarhetta kysymyksessä eri urakoitsija

Tien yli lykätes pökkään "karheetkin" pois...
tethering holes to their concave windings

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Lumen auraus
Pienillä traktoreilla ja lingoilla omia pihojaan hoitavat jättää tielle kasoja. Kyllä vahingon sattuessa syyllinen maksaa, pitää kyllä olla kiistaton tapaus, tiellähän pitää pystyä pysähtymään näkemämatkalla.

Ihan on ajattelussa vikaa, jos jää tielle kasa. Sopiva järjestys risteyksen tyhjennyksessä ja ei jää kasoja. Esko 3292-lingon kun nostaa vauhdissa ylös niin ei jää havaittavaa lunta tielle.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

oojee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
  • nothing runs like a deere
Vs: Lumen auraus
liikenteen vaarantamisen puolelle se menee jos vetää tielle lunta haittaavan paksulti vaikka tietä ei ois viel aurattukaan   :)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Lumen auraus
Entäs kun se tieurakoitsija sitten joskus aamulypsyn jälkeen vaivautuu auraushommiin ja työntää ne yleisen tien lumet isoksi palteeksi minun liittymääni jonka minä jo olen aurannut? Eikö senkin pitäisi siistiä jälkensä? Itse työnnän risteyslumet tien yli, siellä parin metrin putous johon lumet mahtuu, omalle pellolle.
Muutenkin tuon tien hoito retuperällä, auraus suoritetaan, jos suoritetaan, monta tuntia lumisateen jälkeen. Tehdään traktorilla ja kuski säästäkseen auraa jättää sellaisen 5-10 cm lunta tienpintaa. Näillä nykyisillä keleillä siitä tulee sohjoa jossa ei mitään pitoa. Aikansa sulattua jäätyy peilijääksi. Hiekotus tulee taas milloin tulee. Viimeksi ilmeisesti rekkakuski itse tilasi kun oli jäänyt mäkeen. Kun tulin takaisin kauppareissulta ajoi hiekoitustraktorin perässä. ??? Kyseessä valtion yhdystie, ei mikään tiehoitokunnan hoitama. Ilmeisesti urakoitsija saa ronttisumman tienhoidosta eikä suoritteista. Että tämmöistä urakointia.

Viimeksi muokattu: 07.03.08 - klo:18:11 kirjoittanut maanviljelija

Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppan

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
Vs: Lumen auraus
Tuosta kolmesta tunnista..... >:(

Itse urakoin noin 10h per ajo lenkki.. Ja lähden (jos mahdollista) vasta kun on satanut.. Eli viimeiset auraan 10h lumisateen loputtua.. Jos lähtisin aiemmin niin alueet pitäisi aurata 2 kertaan.. Ja onko siinen maksajia.. :o

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Lumen auraus
Entäs kun se tieurakoitsija sitten joskus aamulypsyn jälkeen vaivautuu auraushommiin ja työntää ne yleisen tien lumet isoksi palteeksi minun liittymääni jonka minä jo olen aurannut? Eikö senkin pitäisi siistiä jälkensä?

  *** No jaa,ei kai se joka liittymää voi alkaa putsaamaan. Itse jos olen ensin liikkeellä,aukaisen oman liittymän sen verta reilusti jo yleisentien puoleltakin,ettei enää sieltä rapatessa roisku. Ei jää niitä kasojakaan sinne ja eipä tuosta kukaan ole valittanutkaan  ;)

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Lumen auraus
Käytäntö on kuten Aimo tuossa totesi. Ei kuorma-auton auralla mitään risteyksiä siivota. Risteykset kuten postilaatikoiden edustatkin eivät kuulu yleisen tien hoitoon. Linja-autopysäkit, kohtaamis- ja kääntöpaikat kuuluu. Tätä linjaa käytämme omalla yksityistiellä. Yksityistiellä osakkaat voi sopia kyllä käytännön kuten halutaan, maksetaan yhteisesti tai jokainen erikseen työstä.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Lumen auraus
Käytäntö on kuten Aimo tuossa totesi. Ei kuorma-auton auralla mitään risteyksiä siivota. Risteykset kuten postilaatikoiden edustatkin eivät kuulu yleisen tien hoitoon. Linja-autopysäkit, kohtaamis- ja kääntöpaikat kuuluu. Tätä linjaa käytämme omalla yksityistiellä. Yksityistiellä osakkaat voi sopia kyllä käytännön kuten halutaan, maksetaan yhteisesti tai jokainen erikseen työstä.

Kun olisikin se kuorma-auto. Ennen sellaisella hoidettiin ja oli kunnolla aurattu. Pari vuotta sitten kun tie oli jätetty ihan törkeään kuntooon soitin ja valitin. Se reilu 10 cm:n loskakerros oli jäätynyt ja sitten 2:lla tiekarhulla jyystivät päivän saadakseen kuntooon. Että sellainen urakoitsija.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Lumen auraus
Käytäntö on kuten Aimo tuossa totesi. Ei kuorma-auton auralla mitään risteyksiä siivota. Risteykset kuten postilaatikoiden edustatkin eivät kuulu yleisen tien hoitoon.

Sama se on noissa taajamissakin. Lumia lykitään pihoista tielle ja urakoitsija taas tuuppaa samat lumet tietä auratessaan takas liittymään - täysin laillisesti.
tethering holes to their concave windings