Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varaston kattoristikot  (Luettu 29869 kertaa)

Mikra

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Varaston kattoristikot
Olen aikeissa rakentaa 10m leveän varaston. Olisi tarkoitus tehdä kattoristikot omatoimisesti, jotkut väittävät ettei se touhu kannata, vaan olisi parempi ostaa valmiit.
Onko kuinka moni tehnyt ristikot itse, ja jos, niin onko se ollut niin iso työ ettei olisi kannattanut tehdä?
Minkälainen alusta naulaamisessa pitäisi olla?
Tietenkin minulla on valmiina kuvat rakennusmestarin piirtäminä, ja omaa puutavaraa tarkoitukseen.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Varaston kattoristikot
Olen aikeissa rakentaa 10m leveän varaston. Olisi tarkoitus tehdä kattoristikot omatoimisesti, jotkut väittävät ettei se touhu kannata, vaan olisi parempi ostaa valmiit.
Onko kuinka moni tehnyt ristikot itse, ja jos, niin onko se ollut niin iso työ ettei olisi kannattanut tehdä?
Minkälainen alusta naulaamisessa pitäisi olla?
Tietenkin minulla on valmiina kuvat rakennusmestarin piirtäminä, ja omaa puutavaraa tarkoitukseen.

1980-luvulla tehtiin konehalli. Parille pikkupojalle annettiin lupa naulata ne ristikot.

Sapluuna tehtiin sopivalle korkeudelle tolppien nokkaan.

Hyvin on halli pystys pysynny.
Kui mää ain olen paras?

JaskaR

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 126
Vs: Varaston kattoristikot
"Eläkeläinen" höpisi kerran, että nyt kait se vasta helppoa olisi tuo ristikoiden teko kun on naulapyssyt ja kaikki. Ennen kun oli kuullemma joutunu vasaralla hakkaamaan. Taloon tuli parvekkeen ristikot tehtyä, eikä menny kauaa. Tosin eihän niitä monta ollu, mutta periaate sama. Ensin tehtiin yksi sapluunaksi ja sen päällä sitten naulattiin loput.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Varaston kattoristikot
Itekkin takonut joskus kakarana nauloja ristikkoihin,silloin tais olla kannattavaa touhua tai sitten ei laskettu niin tarkkaan. Nykyään en ole kenenkään kuullut ristikoita tekevän,ellei pienestä rakennuksesta kyse. Jollei itsekantavaa peltiä,sitten ostoristikot. Edullisia kunhan kysyy riittävän monesta paikasta,hinnoissa suuria eroja.
 Kannattaa ottaa huomioon että omatekoiset ristikot on sitten omatekoisia,vaikka varmasti ovat yhtähyviä kuin ostetut. Niillä ostosilla on takuu,ja vastuukysymyksissä helppo kääntyä heidän puoleensa esim. lumi tai tuulivahingoissa. Vakuutusyhtiö pesee varmuudelle kätensä mikäli ristikot omatekoisia,vaikkei niistä korvattava vahinko olisikaan suoranaisesti ristikoiden aiheuttama?

Samoin olen kuullut että liimapuupalkki kallista mutta kyseltyäni,halvempaa ja käyttötarkoitukseen soveltuvampaa kuin I-palkki.


"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Maitopoika

  • Vieras
Vs: Varaston kattoristikot
Mut jos katselee noita tehdasvalmisteisia ristikoita ja niitä prässättyja naulalevyjä niissä ovat ne melkoisen tohjona siitä liitoksen kohdalta ja aikas heikookin peltiä se levy.Varmaan itse tehden saa yhtä lujat,tietysti se puutavara pitää kans valita ettei ole läpioksaista ym.

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: Varaston kattoristikot
Olen aikeissa rakentaa 10m leveän varaston. Olisi tarkoitus tehdä kattoristikot omatoimisesti, jotkut väittävät ettei se touhu kannata, vaan olisi parempi ostaa valmiit.
Onko kuinka moni tehnyt ristikot itse, ja jos, niin onko se ollut niin iso työ ettei olisi kannattanut tehdä?
Minkälainen alusta naulaamisessa pitäisi olla?
Tietenkin minulla on valmiina kuvat rakennusmestarin piirtäminä, ja omaa puutavaraa tarkoitukseen.

Tottakai kannattaa ite naulata ristikot, jos kerta puutavarakin omasta takaa. Naulapyssyllä joutusa nykyään tehdä ja omasta työstä ei tarvi maksaa rahaa ulos vaikka aikaa vähän meneekin  ;)
Eikö toi ristikot piirtäny rakennusmestari osaa tehdä sulle penkin missä naulata ristikot  ???

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Varaston kattoristikot
Parisen vuotta sitten tein autotalliin ristikon itte naputellen (eiku naulapyssyllä...) jännevälille 8m, tais olla 7kpl vain. en edes kyselly hintoja, kun laskeskelin mitä tulee laudasta naputetuna hintaa. Toki toi 10m on vähä isompi, mut jos sulla piirustukset on valmiina, ei pitäs olla kovin kummonen homma.
tethering holes to their concave windings

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Varaston kattoristikot


Samoin olen kuullut että liimapuupalkki kallista mutta kyseltyäni,halvempaa ja käyttötarkoitukseen soveltuvampaa kuin I-palkki.


Joo, sama kokemus. Varsinkin kakkoslaatu missä esim. värivirhe niin hyvinkin edullista.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Varaston kattoristikot
ootko kysyny mitä valmiit maksaa? henk.koht. en alkais tekeen..

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Varaston kattoristikot
Kantsiiko tehdä ite mulla tarjous 12,5m jänne väliin 116E+alv/kpl kotiin tuotuna !!

Mikra

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Varaston kattoristikot
Olen kysellyt valmiiden hintoja, 125e/kpl, kotiin tuotuna. Siis 20kpl maksaisi 2500€, jos itse tekee ei siihen puuta mene kuin arviolta jotain 15kiintoa, jäisihän siinä jonkinlainen tekopalkka, kun muutakaan tuloa ei siltä ajalta ole.
Aion tehdä ne 25x150 laudasta (ylä ja alapaarre) ja diagonaalit 25x125 laudasta, kuvissa on 25x125, ja 25x100, mutta ajattelin tehdä vähän tukevammat varmuuden vuolsi.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Varaston kattoristikot
meillä ainakin kävi niin että jos olisi tehnyt 12 m ristikoita omasta tavarasta niin suunnilleen puun myynti hinnalla sai ostoristikot. toki noihin jo tarvi olla varsin järeää puuta.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Varaston kattoristikot
Ei kai ristikoiden tekeminen ongelma ole,taloudellisesti vähän katteeton,mutta suurin ongelma on natkerrustarkastaja.Ainakin semmoinen joka kattelee pykäliä..Omatekemäthän kestää yleensä vaikka kyljellään,mutta milläs toristat... ???

ranabbi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Varaston kattoristikot
Tuos puun myyntihinalla riskot saaneella on sattunu laskuvirhe, mutta pääasihan on että oston kannattavuus on perusteltu hyvin itselle. Vaikka päätös onkin tehty aivan tunneperusteella.
Meillä ei ole ollut kertaakaan rakennustarkastajan kans ongelmia ristikoista, kun vaan on ins.piirustukset/laskelmat ja tehty niiden mukaisesti. Vain 300 ristikon kokemus mutta ainakin tähän saakka on kelvanneet.

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Varaston kattoristikot
Jos virallisesti tehdään niin eipä kyllä pahemmin kannata, jos tehdään omasta tavarasta joka luokittelematonta pitää tavaran olla älyttömän rajua ostoristikoihin verrattuna, jos taas ostaa leimattua tavaraa on sekin kallista ja siltikin pitää tehdä vahvemmin mitä viralliset valmistajat tekevät, lisäksi maksaa piirustukset.