Meneehän ne ensiharvennuskohteetkin hinnallaan kaupaksi, mutta ei aina eräissä osin Suomea. Kyllä MHY:en toimintaa tarvitaan. Tuossa jokunen viikko sitten näin muutaman puukaupan, jotka oli tehty suoraan metsäfirman kanssa, edes metsätaloussuunnitelmaa ei ollut. Olisi ulkopuolista arviota metsäkauppaan pitänyt olla...Tämä oli niitä "huippuhinnan" aikaan tehtyjä kauppoja. Todella hyvistä tukkipuuvaltaisista päätehakkuuleimikoista ei ollut kertynyt puunmyyntituloa yhtään enempää kuin puolentoista vuoden takaisista kaupoista, jopa huononpilaatuisessa leimikossa, määrältään samankokoisessa kaupassa....Alkaa olla katetta erään metsänhoitaja/metsänomistaja/metsäkonealan kouluttajan lehtiartikkelilla puukaupan valvonnasta. Ja nämä kaupat oli tehty aktiivisesti metsäpalvelusopimuksia tarjoavan firman kanssa. Eli puutavaran apteeraus ja eri lajien käyttö avainasemassa....
Piti laittaa tuo hymiö tuohon jo ensimmäiseksi. Jos sä luulet että metsäfirmat on jotain hyväintekeväisyyslaitoksia niin omapa on luulos.
Mutta jos metsä on tukkipuuasennossa ,niin vaikee siitä on sellupuuta tehdä. Kannattaa aina hieman pitää ostajia varpaillaan. Esim. vaadin tarkistusmittauksen koneelle. Käyn päivittäin katsomassa itse kuinka hakkuu sujuu. Pyydän kuskilta listan hakatuista puista välillä.
MHY ei tee mitään näistä toimista, ellet itse niitä vaadi. Viimeinen hakkuu mikä tehtiin MHY:n suunnitelman mukaan meni mielestäni petsiilleen. MHY:n "toimihenkilön" mukaan kyllä se siitä toipuu.
No se jäi viimeiseksi, koska mä osittain elän metsistä. Mulla ei oo varaa sellaiseen asenteeseen, kyllä se siitä
En minä hyväntekeväisyysfirmoina näitä pidäkään....Kyse onkin just siitä tuudittautumisesta, että kun olen tämä sopimusmetsänmyyjä, minua ei kuseteta yhtään...Muistan yhden entisen firman metsätalousinssin, joka ei ollut edes puunmyyjänä uskollinen firmalle, jossa oli töissä...
Pahimmalta näytti kerrankin entisen metsurin metsässä, kun tukkirunkoja tehtiin surutta kakkoskuusilahoksi, vaikka tarvetta ei olisi ollut kuin parin 30 cm tyvipölkyn sahaukseeen ja kallista tyvirunkoa sekä latvaosaa olisi ollut hyödynnettävissä yhä enempi tukiksi. Se oli entisen työnantajan yleinen tapa toimia. Koneyrittäjillä homma on yleensä mittauksen osalta kunnossa, ei mittaamattomista kuutioista tuloa tule. Mutta lajivalikoimalla, apteerauksella ja laatuvaatimuksilla tehdään tänä päivänä päätehakkuuleimikon tili. Paremmat hinnat kauppasopimuksessa ei kerro edes kaikkea...Eli kyse ei ole pelkästään mistään tarkistusmitasta, vaan tietämättömille kaupunkilaismetsänomistajille arviotietoa eri puulajien saannosta puukaupassa. Eihän se totuus ole, mutta suuntaa antavaa tietoa...En kiellä Sepe, etteikö Mhy tekisi virheitä....