Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan hinta oikealle tasolle  (Luettu 43544 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Kateus ja kauna on elämää ylläpitävä voima ;)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Työtunnit
Tilakokoja hehtaareissa ja eläinmäärissä ei löytynyt?. Onko maitotilojen työtunneissa myös peltoviljelyyn käytetyt työtunnit? Maidontuottajan tuntipalkka so palkka per TEHTY työtunti on 11-kertainen viljanviljelijän palkkaan nähden mot.

Mä tein vähä leikkauksia tohon teirän ketjuun... Ihan oikeen siinä tais olla kommunisminpunaisella noi sun kirjoitukses...

Ei voi muuta sanoo, että ***** mitä kitinää, vaikka viljan hinta on noussu takavuosiin verrattuna melkoisesti. Äläkä ala kitajaan lannoitteiden hinnannoususta, noussu se meille muillekin on. Edelleen... viljanviljelijällä töitä viikko keväällä, viikko syksyllä. Kyllä siinä melkoiseen tuntiansioon pääsee.

Tänään oli luokallinen sivutoimisia viljanviljelijöitä edessäni eikä ne ollu tommosia kitisijöitä.
tethering holes to their concave windings

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Työtunnit
Tilakokoja hehtaareissa ja eläinmäärissä ei löytynyt?. Onko maitotilojen työtunneissa myös peltoviljelyyn käytetyt työtunnit? Maidontuottajan tuntipalkka so palkka per TEHTY työtunti on 11-kertainen viljanviljelijän palkkaan nähden mot.

Mä tein vähä leikkauksia tohon teirän ketjuun... Ihan oikeen siinä tais olla kommunisminpunaisella noi sun kirjoitukses...

Ei voi muuta sanoo, että ***** mitä kitinää, vaikka viljan hinta on noussu takavuosiin verrattuna melkoisesti. Äläkä ala kitajaan lannoitteiden hinnannoususta, noussu se meille muillekin on. Edelleen... viljanviljelijällä töitä viikko keväällä, viikko syksyllä. Kyllä siinä melkoiseen tuntiansioon pääsee.

Tänään oli luokallinen sivutoimisia viljanviljelijöitä edessäni eikä ne ollu tommosia kitisijöitä.


Katso nyt ensin kuka tämän kitinäketjun aloitti, ei ollut viljanviljelijä. Ja tuon tuntiansion laitoin kun käskettiin katsoa "oikeaa tietoa". Relaa vähän, ei pidä aina ottaa niin vakavasti :P
Olen menossa kurssille ja tuskin siellä mitään kummempaa kitisen ::)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Työtunnit
Tilakokoja hehtaareissa ja eläinmäärissä ei löytynyt?. Onko maitotilojen työtunneissa myös peltoviljelyyn käytetyt työtunnit? Maidontuottajan tuntipalkka so palkka per TEHTY työtunti on 11-kertainen viljanviljelijän palkkaan nähden mot.

Mä tein vähä leikkauksia tohon teirän ketjuun... Ihan oikeen siinä tais olla kommunisminpunaisella noi sun kirjoitukses...

Ei voi muuta sanoo, että ***** mitä kitinää, vaikka viljan hinta on noussu takavuosiin verrattuna melkoisesti. Äläkä ala kitajaan lannoitteiden hinnannoususta, noussu se meille muillekin on. Edelleen... viljanviljelijällä töitä viikko keväällä, viikko syksyllä. Kyllä siinä melkoiseen tuntiansioon pääsee.

Tänään oli luokallinen sivutoimisia viljanviljelijöitä edessäni eikä ne ollu tommosia kitisijöitä.


Katso nyt ensin kuka tämän kitinäketjun aloitti, ei ollut viljanviljelijä. Ja tuon tuntiansion laitoin kun käskettiin katsoa "oikeaa tietoa". Relaa vähän, ei pidä aina ottaa niin vakavasti :P
Olen menossa kurssille ja tuskin siellä mitään kummempaa kitisen ::)
Sori... mä katoin alkuakin. Lopputulemahan on tietenkin se, että varsinainen oikea hinta pitäs saada läpi koko ketjun eikä niin kuin nykyään, että ketju katkeaa esim. kaupan ja lihantuottajan välis.  :)
tethering holes to their concave windings

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Työtunnit
Edelleen... viljanviljelijällä töitä viikko keväällä, viikko syksyllä. Kyllä siinä melkoiseen tuntiansioon pääsee.

Lyhyesti sanottuna vahvasti eri mieltä.

Tänään oli luokallinen sivutoimisia viljanviljelijöitä edessäni eikä ne ollu tommosia kitisijöitä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Työtunnit/kerro
Tilakokoja hehtaareissa ja eläinmäärissä ei löytynyt?. Onko maitotilojen työtunneissa myös peltoviljelyyn käytetyt työtunnit? Maidontuottajan tuntipalkka so palkka per TEHTY työtunti on 11-kertainen viljanviljelijän palkkaan nähden mot.

Mä tein vähä leikkauksia tohon teirän ketjuun... Ihan oikeen siinä tais olla kommunisminpunaisella noi sun kirjoitukses...

Ei voi muuta sanoo, että ***** mitä kitinää, vaikka viljan hinta on noussu takavuosiin verrattuna melkoisesti. Äläkä ala kitajaan lannoitteiden hinnannoususta, noussu se meille muillekin on. Edelleen... viljanviljelijällä töitä viikko keväällä, viikko syksyllä. Kyllä siinä melkoiseen tuntiansioon pääsee.

Tänään oli luokallinen sivutoimisia viljanviljelijöitä edessäni eikä ne ollu tommosia kitisijöitä.


Kukaan mitään kitise ;D. Perustelet vaan nyt millä matematiikalla karjatila voi maksaa maasta 3000e/ha enemän kuin viljatila ja 200e/ha vuokraa enemän? Ei kitinää, ei rutinaa, ei *****ilua, eikä viisastelua markkinataloudesta. Miten se onnistuu jos ei kannata ja tappioo tulee kun oven avaa....? Kerro.. !!  ???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Työtunnit/kerro
Kukaan mitään kitise ;D. Perustelet vaan nyt millä matematiikalla karjatila voi maksaa maasta 3000e/ha enemän kuin viljatila ja 200e/ha vuokraa enemän? Ei kitinää, ei rutinaa, ei *****ilua, eikä viisastelua markkinataloudesta. Miten se onnistuu jos ei kannata ja tappioo tulee kun oven avaa....? Kerro.. !!  ???

Tuota mun ei tarvi perustella, kun tääpäin sikatilalliset maksaa järjestään kovimpia hintoja maasta sekä ostaessaan, että vuokratessaan. Ei siis voi mennä huonosti... Eipä silti... en kadehdi. Tuntuu vaan trendinä olevan, että kaikki paskanlevitykseen tuleva pelto pitää olla omaa tai vähintään ittellä vuokralla...

Ainiin karjatilahan se sikatilakin vai? En juu käsitä miten voidaan ylihintoja maksaa... No mä en oo silti tommoseen kilpailuun syyllistyny ja jos on jotain peltoa ostettu, ei oo ollu viljatiloja sillä kertaa kisas mukana.
tethering holes to their concave windings

articla

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Osa-aikainen viljelijä tietysti joka joutuu käymään muissa töissä elättääkseen itsensä. Tuotantokulut on kuitenkin samat kuin pelkästä maataloudesta elantonsa saavilla. Lisäksi kotieläintilat saavat huomattavasti korkeampia tukia ja vieläpä tukea omalle viljalle jota syöttävät eläimilleeen. Osta lisää peltoa niin voit viljellä itse viljaa rehuksi tai vaikka myyntiin kun se kerran niin kannattavaa on.  ::)
Sika on viljan jatkojalostusta eli teollista toimintaa ei mitään alkutuotantoa. Tuet pitäisi olla vain alkutuotannolle, so viljanviljely,  joka on säiden armoilla. Muu toiminta hakekoot rahansa markkinoilta. :-\

Tuossa yläpuolella on kirjoitus joka nosti ja nostaa niskavillat pystyyn ainakin minulla.
Olen suunnalleen samankokoisen harrastetilan viljelijä itsekin ja pääosa tuloista tulee muualta, kuten hra maanviljelijallakin.
En ikipäivänä kehtaisi väittää että oisin ansainnut vielä lisää yhteiskunnan tukea harrastukselleni, vieläpä jopa enemmän kuin maataloudesta leipänsä kokonaan repivä. Enkä kehtaisi väittää mitään muutakaan mitä em. herra on koko ketjun ajan ilmoille heitellyt. Taitaa heppu vain tahallaan härnätä. Ei kai tommosia ajatuksia oikeasti kellään ole? Haukkuu naapurinsa yhteistyökyvyttömiksi m....ksi ym. Oispa mukava kuulla naapureittensa kommentit tästä maauskoisesta harrastesukutilan työnraskaan raatajasta. Mutta kova on jäpikkä painamaan hommia jos puheissa yhtään perää, palkkatyötä kapitalistin (kuten hän itse asian ilmaisi) leivissä 1700 tuntia+harrastetilan töitä 1000 tuntia. Tekee vuoden jokaiselle päivälle yli 7 tuntia työtä. Eikö kannattaisi alkaa vaikka automyyjäksi, kun nekin tienaa hänen mukaansa 50 tonnia vuodessa. Vai lieneekö olemassa asiaa johon tällä häiskällä ei kateutta olisi? Kaikilla muilla kuulostaa menevän paremmin.
Kerennyt vielä tälläkin keskustelupalstalla olemaan yli 4 vuorokautta lokakuun loppupuolelta lähtien. Kova jässi, mutta jaksaa vaan valittaa kohtaloaan.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Osa-aikainen viljelijä tietysti joka joutuu käymään muissa töissä elättääkseen itsensä. Tuotantokulut on kuitenkin samat kuin pelkästä maataloudesta elantonsa saavilla. Lisäksi kotieläintilat saavat huomattavasti korkeampia tukia ja vieläpä tukea omalle viljalle jota syöttävät eläimilleeen. Osta lisää peltoa niin voit viljellä itse viljaa rehuksi tai vaikka myyntiin kun se kerran niin kannattavaa on.  ::)
Sika on viljan jatkojalostusta eli teollista toimintaa ei mitään alkutuotantoa. Tuet pitäisi olla vain alkutuotannolle, so viljanviljely,  joka on säiden armoilla. Muu toiminta hakekoot rahansa markkinoilta. :-\

Tuossa yläpuolella on kirjoitus joka nosti ja nostaa niskavillat pystyyn ainakin minulla.
Olen suunnalleen samankokoisen harrastetilan viljelijä itsekin ja pääosa tuloista tulee muualta, kuten hra maanviljelijallakin.
En ikipäivänä kehtaisi väittää että oisin ansainnut vielä lisää yhteiskunnan tukea harrastukselleni, vieläpä jopa enemmän kuin maataloudesta leipänsä kokonaan repivä.

Kuka harrastuksesta on puhunut? Jos sinä harrastat niin minä en.

Enkä kehtaisi väittää mitään muutakaan mitä em. herra on koko ketjun ajan ilmoille heitellyt. Taitaa heppu vain tahallaan härnätä. Ei kai tommosia ajatuksia oikeasti kellään ole? Haukkuu naapurinsa yhteistyökyvyttömiksi m....ksi ym.

Minä en sitä m....u määritelmää antanut. Kysyin vain.

 Oispa mukava kuulla naapureittensa kommentit tästä maauskoisesta harrastesukutilan työnraskaan raatajasta. Mutta kova on jäpikkä painamaan hommia jos puheissa yhtään perää, palkkatyötä kapitalistin (kuten hän itse asian ilmaisi) leivissä 1700 tuntia+harrastetilan töitä 1000 tuntia. Tekee vuoden jokaiselle päivälle yli 7 tuntia työtä. Eikö kannattaisi alkaa vaikka automyyjäksi, kun nekin tienaa hänen mukaansa 50 tonnia vuodessa.

Sekin kaveri tekee 6-päiväistä viikkoa palkkansa eteen että en tiedä kadehdinko mutta oli vain esimerkkinä tavallisesta palkansaajasta. Maidontuottajat väittävät tekevänsä 12 tuntisia päiviä, pitäisikö sekin uskoa kun et usko 7 tuntisiin työpäiviin?

Vai lieneekö olemassa asiaa johon tällä häiskällä ei kateutta olisi? Kaikilla muilla kuulostaa menevän paremmin.
Kerennyt vielä tälläkin keskustelupalstalla olemaan yli 4 vuorokautta lokakuun loppupuolelta lähtien. Kova jässi, mutta jaksaa vaan valittaa kohtaloaan.

On täällä muitakin jotka on vielä enemmän olleet.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Kantripoi

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Kun täällä sikatilallisia haukutaan, niin pitää muistaa että on sikatilallisia ja sikatilallisia.
Maitomiehet kun ei ymmärrä sitä, että sikapuolella kaikki tuottajat eivät saa samaa hintaa lihasta. On näet käytössä ainakin osuustoiminnallisilla teurastamoilla määrälisät, eli mitä enemmän tuottaa, sitä enemmän saa hintaa/kilo. Tämä perustuu siis lihasikapuolella myytyyn sikamäärään per vuosi.  En tiedä onko porsaantuottajilla käytössä sama systeemi, ilmeisesti on.
Onko maitopuolella käytössä sama systeemi?, maksaako Valio kaikille saman litrahinnan tuotantomääristä riippumatta?

Suurimmillaan tämä hintalisä on  reippasti yli kymmenen senttiä per kilo, joten on turha joidenkin perushintojen perusteella miettiä sianlihantuotannon kannattavuutta.
 Itse pientuottajana B-alueella en saa kuin 4 senttiä lisää perushinnan päälle, en muita lisiä (paitsi 1 sentin webbilisän)
Joten kun ihmettelette sikamiesten maksukykyä, niin ne on niitä  suurtuottajia, jotka pellot vie muiden edestä ja kun ovat puoli-ilmaiseksi saaneet investointiukien avulla rakentaa hallinsa, niin kyllä rahaa riittää  isoihin maanvuokriin.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että nämä määrälisät ovat epäoikeudenmukaisia

Joo, kyllä tämä on ihan avoin hyökkäys suuria sianlihan tuottajia kohtaan, ainakin kansalliset tuet pitäisi poistaa niiltä, jotka ovat saaneet investointiavustusta ja ja ylittävät  tietyn tuotantomäärän, esim. vähintään 9000 lihasikaa  vuodessa tuottavilta voisi kansalliset tuet poistaa.

Viimeksi muokattu: 05.03.08 - klo:21:30 kirjoittanut Kantripoi

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Kun täällä sikatilallisia haukutaan, niin pitää muistaa että on sikatilallisia ja sikatilallisia.
Maitomiehet kun ei ymmärrä sitä, että sikapuolella kaikki tuottajat eivät saa samaa hintaa lihasta. On näet käytössä ainakin osuustoiminnallisilla teurastamoilla määrälisät, eli mitä enemmän tuottaa, sitä enemmän saa hintaa/kilo. Tämä perustuu siis lihasikapuolella myytyyn sikamäärään per vuosi.  En tiedä onko porsaantuottajilla käytössä sama systeemi, ilmeisesti on.
Onko maitopuolella käytössä sama systeemi?, maksaako Valio kaikille saman litrahinnan tuotantomääristä riippumatta?

Suurimmillaan tämä hintalisä on  reippasti yli kymmenen senttiä per kilo, joten on turha joidenkin perushintojen perusteella miettiä sianlihantuotannon kannattavuutta.
 Itse pientuottajana B-alueella en saa kuin 4 senttiä lisää perushinnan päälle, en muita lisiä (paitsi 1 sentin webbilisän)
Joten kun ihmettelette sikamiesten maksukykyä, niin ne on niitä  suurtuottajia, jotka pellot vie muiden edestä ja kun ovat puoli-ilmaiseksi saaneet tukien avulla rakentaa hallinsa, niin kyllä rahaa riittää  isoihin maanvuokriin.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että nämä määrälisät ovat epäoikeudenmukaisia

Joo, kyllä tämä on ihan avoin hyökkäys suuria sianlihan tuottajia kohtaan, ainakin kansalliset tuet pitäisi poistaa niiltä, jotka ovat saaneet investointiavustusta ja ja ylittävät  tietyn tuotantomäärän, esim. vähintään 9000 lihasikaa  vuodessa tuottavilta voisi kansalliset tuet poistaa.

Asiaa!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että nämä määrälisät ovat epäoikeudenmukaisia

Hmm. Mutta toisaalta taas erittäin kannustavia. Se joka on ottanut paljon riskiä ja on ollut valmis tekemään paljon töitä asiansa eteen saa nyt kiitosta rohkeudestaan. Maitopuolella pitäisi mennä samaan systeemiin. Olen hyväksymässä sen tosiasian, että sata hehtaaria peltoa on parempi asia kuin kymmenen hehtaaria. Joka meinaa tässä leikissä pysyä mukana, se investoikoon ja pysyköön kehityksessä mukana. Miksi pitäisi kehitellä kaikenlaisia leikkureita yms. rajoittavia tekijöitä. Koska kaikki investointituet yms. kuitenkin lopun viimein tähtäävät siihen, että tilakoko kasvaa jne. niin eikö ole parempi, että sitten mennään tämän maailmanjärjestyksen mukaan ja rakennetaan uusia kolhooseja. Jos homma ei toimi näin, niin eiköhän markkinatalous löydä uuden reitin jota pitkin mennään eteenpäin.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että nämä määrälisät ovat epäoikeudenmukaisia

Hmm. Mutta toisaalta taas erittäin kannustavia. Se joka on ottanut paljon riskiä ja on ollut valmis tekemään paljon töitä asiansa eteen saa nyt kiitosta rohkeudestaan. Maitopuolella pitäisi mennä samaan systeemiin. Olen hyväksymässä sen tosiasian, että sata hehtaaria peltoa on parempi asia kuin kymmenen hehtaaria. Joka meinaa tässä leikissä pysyä mukana, se investoikoon ja pysyköön kehityksessä mukana. Miksi pitäisi kehitellä kaikenlaisia leikkureita yms. rajoittavia tekijöitä. Koska kaikki investointituet yms. kuitenkin lopun viimein tähtäävät siihen, että tilakoko kasvaa jne. niin eikö ole parempi, että sitten mennään tämän maailmanjärjestyksen mukaan ja rakennetaan uusia kolhooseja. Jos homma ei toimi näin, niin eiköhän markkinatalous löydä uuden reitin jota pitkin mennään eteenpäin.

Eikö se kiitos pitäisi tulla laajennusten kautta markkinoilta? Tuki systeemi antaa kiitoksen lisäksi ylimääräisen kilpailuedun  kasvinviljelytiloja vastaan maanhankinnassa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Tuossa olet oikeassa. Peltopuolella kasvinviljelytilat ovat heikommilla. Mutta en äkkiseltään keksi kuinka tilanteen voisi korjata.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Toisaalta maanostolainojen hakukielto on ihan OK. Pysyy aisoissa se "ohi" maksaminen. Monet kun sitä harrastaa koska on ylimääräistä rahaa. Sovitaan myyjän kanssa lainoitus kelpoinen hinta ja laitetaan se kauppakirjaan. Loput maksetaan omasta pimeästä pussista.  ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159