Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka ihminen tekisi töitä minimipalkalla, niin sille täytyy jäädä käteen kumminkin tuplasti se, mitä jää työttömälle käteen koko sillä sosiaaliturvalla, mihin sillä on mahdolisuus.
Minä uskon siihen, että hyvinvointi syntyy työnteosta ja hyvinvointi yhteiskunta säilyy, jos työnteko on aina kannattavaa, tai ainakin kannattavampaa kuin työttömänä oleminen
?
Tukipuolelle on rakennettu maataloustukiviidakkoa vastaava kaaos. Onko sielläkin totuus se, että yksi ihminen hallitsi koko systeemin, mutta kukaan ei enää muista, kuka se oli.
Työllistymisen pitäisi aina parantaa ihmisen toimeentuloa. Osaa tukiviidakosta voisi ilm. raivata: mm. kunnallisen kotihoitolisän mielekkyydestä esitettiin kovaa kritiikkiä.
Jotenkin systeemillä pitäisi saada heikoimmat pysymään yhteiskunnassa mukana, mutta saatava lusmuilu kitkettyä.
Kannustinloukut pois. Tästä olen jo monesti kirjoittanut. Aamulehdessä eräs opiskelija kertoi saamstaan 250 e:n stipendistä, joka vähensi hänen opintotukeaan yli 400 euroa. Olisiko Kelassa aika tuulettaa.