Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN  (Luettu 38023 kertaa)

Kantripoi

  • Vieras
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.

Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...

Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.

Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.


http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html

Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?

Jutun  mukaan siis   metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai  kyselyssä tuntuvaa kannatusta....

Viimeksi muokattu: 29.02.08 - klo:20:50 kirjoittanut Kantripoi

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Marjanpoimijoiden ja metsästäjien tien käyttö OK jos eivät jätä roskasäkkejä jälkeensä. Mönkijät ja krossipyörät saa pysyä muualla. >:(

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.

Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...

Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.

Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.


http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html

Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?

Jutun  mukaan siis   metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai  kyselyssä tuntuvaa kannatusta....

Mää muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten tehtiin 10km latupohjaa eri omistajien maille. Silloin sai helposti luvan kun kyseessä oli kyläläisten oma latu (10km). Nyt taitais olla vaikeampaa kun pohjalla on pelko saada rasite vakiintuneesta reitistä...

Kantripoi

  • Vieras
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.

Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...

Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.

Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.


http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html

Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?

Jutun  mukaan siis   metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai  kyselyssä tuntuvaa kannatusta....

Mää muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten tehtiin 10km latupohjaa eri omistajien maille. Silloin sai helposti luvan kun kyseessä oli kyläläisten oma latu (10km). Nyt taitais olla vaikeampaa kun pohjalla on pelko saada rasite vakiintuneesta reitistä...


Kyllä minäkin poikasena hiihtelin kylän mailla kulkenutta hiihtoreittiä, silloin   riitti kun metsissä tehtiin sen verran uraa että moottorikelkan vetämällä latuhöylällä saatiin latu vedetyksi ja luntakin oli sen verran talvisin, että kannoista ja kivistä ei juuri ollut haittaa, mutta nykypäivän ulkoilijat ovat vaativia, reittien pitäisi olla leveitä ja tasaisia baanoja.

sutireme

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Itse kun olen ajanut lietettä pelloille toisten yksityisteillä, pyrin ajamaan tien reunassa niin että renkaat tallaa pientaretta ja tien keskustaa. Tie yleensä vain paranee näin ajaessa.
Minä oon huomannu tuon saman että kun tien keskus on korkealla niin matalien henkilöautojen on pakko ajaa vähän toisessa laijassa, mikä on hyvä asia ettei ajeta samoja raiteita aina.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Itse kun olen ajanut lietettä pelloille toisten yksityisteillä, pyrin ajamaan tien reunassa niin että renkaat tallaa pientaretta ja tien keskustaa. Tie yleensä vain paranee näin ajaessa.
Minä oon huomannu tuon saman että kun tien keskus on korkealla niin matalien henkilöautojen on pakko ajaa vähän toisessa laijassa, mikä on hyvä asia ettei ajeta samoja raiteita aina.

Niinpä, meillä viljelijöillä on paljon vuokrapeltoja, joten ei kannata pilata naapuruussuhteita pilaamalla toisten yksityisteitä, vaikka niihin onkin käyttöoikeus.

Viimeksi muokattu: 29.02.08 - klo:21:22 kirjoittanut Luomujussi

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.

Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...

Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.

Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.


http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html

Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?

Jutun  mukaan siis   metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai  kyselyssä tuntuvaa kannatusta....

yksityistielaissa on mainintoja vakiintuneen käytännön tuomista oikeuksista

onko tiekunnillanne vastuuvakuutukset kunnossa, jos marjastaja koloo tiellänne
autonsa, on tiekunta siitä vastuussa

tiekunnat eivät ole alv vähennyskelpoisia, joten kunnossapitomenoista
maksetaan aina 22 % tievero

harva tiekunta saa avustuksina takaisin edes tuota 22 %: summaa

paljon on myös teitä joita pidetään yllä talkootyöllä tai muutaman osakkaan
kökkätyöllä

mihin talkoisiin nämä ulkopuoliset tienkäyttäjät osallistuvat ?

metsästysvuokrasopimuksiin kuuluu yleensä oikeus käyttää vuokratun
metsäalueen teitä ellei maanomistaja sitä vuokrasopimuksessa kiellä

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Talvi on ollut lämmin. Tavallisesti tähän aikaan vuodesta on maa syvälti roudassa. Nyt ei ole näin . Siinä on varmaan eräs syy puupulaa. Leimikoita ei voida hakata.
Metsäautotiet ovat heikkorakenteisia sulan maan kuljetuksille. Niin ovat myös muutkin soratiet. Maaseudun tieverkosto rapistuu hyvää vauhtia. Jos on kaikilla käyttöoikeus teihin, niin silloin kuntien ja valtion tulee huolehtia tienpidosta ja avustuksista. Muutaman marjastajan liikkuminen kuivalla aikaa ei metsäteitä kovin paljon pahenna.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Täällä muutenki rällätään toisten mettissä kelkoilla. Jäljet vain jää, eikä lue telan jäljessä omistajan nimeä.
Mutta menkääpä Britteihin niin siellä niitä puomeja piisaa, saattaa olla kymmeniä jonku tien matkalla. Siellä pidetään omastansa huolta.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Läpikuljettavia metsäautoteitä on yllättävän paljon. Meillä on yksi sellainen. Kokonaan omalla kustannuksella rakennettu. Lenkkeilijöitä kulkee jonkun verran, eikä niistä ole haittaa. Autoja harvemmin, tie on kuitenkin aika huonokuntoinen, koska on suunniteltu traktorilla ajoa varten. Muutama vuosi sitten kysyttiin lupaa johonkin ulkoilureittikäyttöön. Ei annettu. Nykyisellään homma menettelee. Sen sijaan tiedän parempikuntoisia metsäautoteitä, jotka ovat kohtuullisen vilkkaassa ulkopuolisten käytössä. Näillä teillä olisin valmis siirtymään puomitukseen. Ensinnäkin tien ylläpitäminen ei ole halpa juttu. Sepeliä pitää ajaa ja ainakin tähän asti on luntakin jouduttu linkoamaan. Eräs ongelma on ollut myös varastelutapaukset. Eläkeläiset raahaavat polttopuita tienvarteen ja toiset käyvät ne siitä ystävällisesti korjaamassa. Ei hyvä. Olen sitä mieltä, että kyllä se tie vaan kuluu käyttäjien alla. Elikkä puomeja kehiin.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
...Ei hyvä. Olen sitä mieltä, että kyllä se tie vaan kuluu käyttäjien alla. Elikkä puomeja kehiin.

Juuri noin. Nähnyt ja kuullut monenlaista törkeyttä harjoitetun toisten mailla ja teillä: Roskaamista, luvattomien nuotioiden pitämistä, nuotiopuita otettu maanomistajan pinosta, nuotion sytyttämiseen revitty tuohta pystyssä olevista koivuista, kaapelinippuja poltettu, ralliharjoituksia pidetty ym. Joten puomeilla vain kuria törkimyksille. 

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.

Aulis Anttila

  • Vieras
Vitsi
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.

Olihan tää vitsi... olihan  ???  ???  ???

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: METSÄAUTOTIET MARJASTAJIEN KÄYTTÖÖN
Ei ollut vaan ihan totisinta totta. Miten muuten voidaan ylläpitää läpikuljettavia yksityisteitä. Ei ole lainkaan oikeudenmukaista, että joku maksaa ummet ja lammet tiemaksuja ja kuitenkin tiellä on "ilmaista" läpiliikennettä. Tsekkasin tässä aikani kuluksi erään yksityistien suurimman osakkaan tiemaksut viime vuodelta, 993e. Näistä kertyy vuosien saatossa aikamoisia summia.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Vitsi
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.

Olihan tää vitsi... olihan  ???  ???  ???

Ei ollut vitsi, kaupunkilaiset joutaisivat maksamaan huviajeluidensa aiheuttamat kustannukset. :P

Kylmiksen mainitsema tiemaksujen keräyssysteemi on jo käytössä mm. Saksassa. Googleen hakusanat toll collect