Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: EU PELASTAA - 29.02.08 - klo:06:28
-
Ei taida arvon raatia kiinnostaa uutinen joka oli keskiviikon maastullissa, että metsäautotiet joissa on käytetty valtion varoja olisi sallittava jokamiesliikenne/virkistysliikenne. Tieliikennelakiahan on tulkittu nykyisin niin että tien saa sulkea, vaikka onkin saanut valtiolta metsänparannusvaroja. Näyttäisi tulevan metsäautoteistä kelkkareittejä ja mönkijäuria! Ei näyttäisi olevan maastoliikennelailla enään mitään käyttöä. >:(
-
Ei taida arvon raatia kiinnostaa uutinen joka oli keskiviikon maastullissa, että metsäautotiet joissa on käytetty valtion varoja olisi sallittava jokamiesliikenne/virkistysliikenne.
Onkos jokamiesmarjastajan metsätien käyttö sinulta pois?
-
Ei taida arvon raatia kiinnostaa uutinen joka oli keskiviikon maastullissa, että metsäautotiet joissa on käytetty valtion varoja olisi sallittava jokamiesliikenne/virkistysliikenne. Tieliikennelakiahan on tulkittu nykyisin niin että tien saa sulkea, vaikka onkin saanut valtiolta metsänparannusvaroja. Näyttäisi tulevan metsäautoteistä kelkkareittejä ja mönkijäuria! Ei näyttäisi olevan maastoliikennelailla enään mitään käyttöä. >:(
Koskeeko myös ennen EU-jäsenyyttä tehtyjä teitä?
-
Ei taida arvon raatia kiinnostaa uutinen joka oli keskiviikon maastullissa, että metsäautotiet joissa on käytetty valtion varoja olisi sallittava jokamiesliikenne/virkistysliikenne.
Onkos jokamiesmarjastajan metsätien käyttö sinulta pois?
Ei ole, jos kävelee.
Ainakin täälläpäin suljetut metsäautotiet ovat heikkoja perusrakenteeltaan, vain muutama sentti soraa pinnassa. Tien saa edelleenkin sulkea "kelirikko-ongelmien" vuoksi...ja niitähän riittää 365 vrk/v.
-
Ei taida arvon raatia kiinnostaa uutinen joka oli keskiviikon maastullissa, että metsäautotiet joissa on käytetty valtion varoja olisi sallittava jokamiesliikenne/virkistysliikenne. Tieliikennelakiahan on tulkittu nykyisin niin että tien saa sulkea, vaikka onkin saanut valtiolta metsänparannusvaroja. Näyttäisi tulevan metsäautoteistä kelkkareittejä ja mönkijäuria! Ei näyttäisi olevan maastoliikennelailla enään mitään käyttöä. >:(
Mielestäni sen voi sulkea, kun hankkeeseen liittyvät metsänparannuslainat on maksettu pois. Toisaalta henkilöautoliikenne ei tietä riko, jos pahimpaan kelirikkoaikaan ei liikennöidä. Tosin ei silloin ole marjojakaan. Henkilöautoliikenne päin vastoin pitää vähäliikenteisellä tiellä ruohottumista kurissa.
-
Aulis varmaan kohta esittää että kaupunkilaisten pitäisi vapaasti saada käyttää maatilojen koneita ja maita kun niitä kerran verovaroilla on tuettu. Aika harvassa taitaa olla asiat joihin ei verovaroja jossain muodossa ole käytetty.
-
tämmönen tulkinta aiheesta löyty, sivulta http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=42
Yksityistie ja jokamiehen oikeudet
01.01.2007
Yksityisteiden varrella asuu Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi noin 160 000 kesämökille kulku tapahtuu yksityisteitä pitkin.Yksityisteitä saavat satunnaisesti käyttää jokamiehen oikeuden nojalla muutkin kuin tieosakkaat. Jokamiehen oikeudet sallivat liikkumisen tiellä kävellen ja pyöräillen.
Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Siksi tieosakkaat tai tiekunta voivat yleisesti kieltää moottoriajoneuvoilla tapahtuvan tiekäytön niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Lakimuutoksen myötä kielto voidaan kohdistaa myös ratsastajiin ja hevosajoneuvoihin.
Tien tilapäiseen käyttämiseen toimitsija tai hoitokunta voi antaa luvan. Säännöllisen käyttämiseen luvan antaa tiekunnan kokous tai osakkaat yhdessä. Luvan myöntämisestä voidaan periä maksu.
Yksityistien käyttämistä ei saa rajoittaa, jos sen rakentamiseen tai kunnossapitoon on käytetty julkisia varoja. Säännölliseen tai selvästi kustannuksia lisäävään toimintaan tarvitaan kuitenkin tässäkin tapauksessa erillinen lupa.
-
Aulis varmaan kohta esittää että kaupunkilaisten pitäisi vapaasti saada käyttää maatilojen koneita ja maita kun niitä kerran verovaroilla on tuettu. Aika harvassa taitaa olla asiat joihin ei verovaroja jossain muodossa ole käytetty.
***** Toi oli tosi hyvä. :D :D :D :D :D
-
Kyl mää nii kauhiasti ihmettelen. Kuka jaksaa valvoa ja miettiä, et saako marjamummot mennä oikeen tiätä pitkin mettään vai miten. ??? Eihän henkilöautoliikenne kuluta tietä (paitsi jos ajetaan rallia) nimeksikään, toiseksi onhan se ollut jo pitkään selvää, että jos tien kunnossa pitoon on annettu valtion tai kunnan määrä rahoja, niin sitä ei saa sulkea liikenteeltä... Tämä taitaa olla näitä aiheita, että jos ei muuten riitaa saada niin tietä kuitenkin. Miettikää nyt hyvät ihmiset jotain muuta!
P.S omistan metsäautotien ja tiedän mitä sen kunnossa pito maksaa... 8)
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
-
Kanaattaako nuin pikuassiesta kovin issoa halloota, itellä on semmonen parin kilsan tie, jossa kurraa autoa taemaalaesista lähtien, enkä oo poes ajellu. Pahinta ruuhka on syssyllä linnunmehtuuaekaan, vaen kummasti rajottuu kun vahinkossa tippuu lehemänpaskaa tielle itepurkavasta..
Eikö se aenaski ennen ollu, että jos on saatu tiehen yhteiskunnan rahoja alta kymmenen vujen, niin ei saa panna puomie. Muutenki nuista puomiista on itelle enempi haettaa ku hyötyö.
-
Eikö se aenaski ennen ollu, että jos on saatu tiehen yhteiskunnan rahoja alta kymmenen vujen, niin ei saa panna puomie.
Noinhan se on niin kauan kun lakia muutetaan. Me on tuossa porukan tiellä pantu kelirikkoaikaan semmoinen kevytpuomi, kummasti vähentää ajelua.
-
Eikö se aenaski ennen ollu, että jos on saatu tiehen yhteiskunnan rahoja alta kymmenen vujen, niin ei saa panna puomie.
Noinhan se on niin kauan kun lakia muutetaan. Me on tuossa porukan tiellä pantu kelirikkoaikaan semmoinen kevytpuomi, kummasti vähentää ajelua.
Onhan se noinkin mutta säännölliseen tien käyttämiseen tarvitaan aina tieoikeus tai lupa tien käyttöön.
Yksityistielaki 96 § :"Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama on voimassa tiestä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa samoin kuin tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla. "
Yksityistien käyttö voidaan kieltää sellaisilta, jotka eivät ole tien osakkaita.
80§ : "Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa eikä estä tieosakasta taikka, jos osakkaat muodostavat tiekunnan, toimitsijamiestä tai hoitokuntaa antamasta edellä tarkoitettua lupaa tien tilapäiseen käyttämiseen, jos siihen on painavia syitä. Valtion tai kunnan avustamien teiden osalta on kuitenkin voimassa, mitä 96 §:ssä säädetään."
-
Niin että jää jokaisen tietä hallinnassaan pitävän oma asia, mitä liikennettä tiellään sallii. Itse olen sitä mieltä, että pienimuotoinen hevosliikenne keskellä tietä ja lisänä maltillinen henkilöautoliikenne ovat lähes laskettavissa tien kunnossapitämiseksi. Paljon tietenkin riippuu tien laadusta ja liikenteen määrästä.
-
Niin että jää jokaisen tietä hallinnassaan pitävän oma asia, mitä liikennettä tiellään sallii. Itse olen sitä mieltä, että pienimuotoinen hevosliikenne keskellä tietä ja lisänä maltillinen henkilöautoliikenne ovat lähes laskettavissa tien kunnossapitämiseksi. Paljon tietenkin riippuu tien laadusta ja liikenteen määrästä.
Niin ja on se kuskistakin kiinni, mihin kuntoon tie jää käytön jälkeen. Itse kun olen ajanut lietettä pelloille toisten yksityisteillä, pyrin ajamaan tien reunassa niin että renkaat tallaa pientaretta ja tien keskustaa. Tie yleensä vain paranee näin ajaessa. On siis helpompi hieman pudottaa ajonopeutta ja ajaa tarkasti kuin korjailla toisten teitä. Näissä hommissa tulee aina sanomista jos tunaroi.
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html
Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?
Jutun mukaan siis metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai kyselyssä tuntuvaa kannatusta....
-
Marjanpoimijoiden ja metsästäjien tien käyttö OK jos eivät jätä roskasäkkejä jälkeensä. Mönkijät ja krossipyörät saa pysyä muualla. >:(
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html
Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?
Jutun mukaan siis metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai kyselyssä tuntuvaa kannatusta....
Mää muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten tehtiin 10km latupohjaa eri omistajien maille. Silloin sai helposti luvan kun kyseessä oli kyläläisten oma latu (10km). Nyt taitais olla vaikeampaa kun pohjalla on pelko saada rasite vakiintuneesta reitistä...
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html
Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?
Jutun mukaan siis metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai kyselyssä tuntuvaa kannatusta....
Mää muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten tehtiin 10km latupohjaa eri omistajien maille. Silloin sai helposti luvan kun kyseessä oli kyläläisten oma latu (10km). Nyt taitais olla vaikeampaa kun pohjalla on pelko saada rasite vakiintuneesta reitistä...
Kyllä minäkin poikasena hiihtelin kylän mailla kulkenutta hiihtoreittiä, silloin riitti kun metsissä tehtiin sen verran uraa että moottorikelkan vetämällä latuhöylällä saatiin latu vedetyksi ja luntakin oli sen verran talvisin, että kannoista ja kivistä ei juuri ollut haittaa, mutta nykypäivän ulkoilijat ovat vaativia, reittien pitäisi olla leveitä ja tasaisia baanoja.
-
Itse kun olen ajanut lietettä pelloille toisten yksityisteillä, pyrin ajamaan tien reunassa niin että renkaat tallaa pientaretta ja tien keskustaa. Tie yleensä vain paranee näin ajaessa.
Minä oon huomannu tuon saman että kun tien keskus on korkealla niin matalien henkilöautojen on pakko ajaa vähän toisessa laijassa, mikä on hyvä asia ettei ajeta samoja raiteita aina.
-
Itse kun olen ajanut lietettä pelloille toisten yksityisteillä, pyrin ajamaan tien reunassa niin että renkaat tallaa pientaretta ja tien keskustaa. Tie yleensä vain paranee näin ajaessa.
Minä oon huomannu tuon saman että kun tien keskus on korkealla niin matalien henkilöautojen on pakko ajaa vähän toisessa laijassa, mikä on hyvä asia ettei ajeta samoja raiteita aina.
Niinpä, meillä viljelijöillä on paljon vuokrapeltoja, joten ei kannata pilata naapuruussuhteita pilaamalla toisten yksityisteitä, vaikka niihin onkin käyttöoikeus.
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html
Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?
Jutun mukaan siis metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai kyselyssä tuntuvaa kannatusta....
yksityistielaissa on mainintoja vakiintuneen käytännön tuomista oikeuksista
onko tiekunnillanne vastuuvakuutukset kunnossa, jos marjastaja koloo tiellänne
autonsa, on tiekunta siitä vastuussa
tiekunnat eivät ole alv vähennyskelpoisia, joten kunnossapitomenoista
maksetaan aina 22 % tievero
harva tiekunta saa avustuksina takaisin edes tuota 22 %: summaa
paljon on myös teitä joita pidetään yllä talkootyöllä tai muutaman osakkaan
kökkätyöllä
mihin talkoisiin nämä ulkopuoliset tienkäyttäjät osallistuvat ?
metsästysvuokrasopimuksiin kuuluu yleensä oikeus käyttää vuokratun
metsäalueen teitä ellei maanomistaja sitä vuokrasopimuksessa kiellä
-
Talvi on ollut lämmin. Tavallisesti tähän aikaan vuodesta on maa syvälti roudassa. Nyt ei ole näin . Siinä on varmaan eräs syy puupulaa. Leimikoita ei voida hakata.
Metsäautotiet ovat heikkorakenteisia sulan maan kuljetuksille. Niin ovat myös muutkin soratiet. Maaseudun tieverkosto rapistuu hyvää vauhtia. Jos on kaikilla käyttöoikeus teihin, niin silloin kuntien ja valtion tulee huolehtia tienpidosta ja avustuksista. Muutaman marjastajan liikkuminen kuivalla aikaa ei metsäteitä kovin paljon pahenna.
-
Täällä muutenki rällätään toisten mettissä kelkoilla. Jäljet vain jää, eikä lue telan jäljessä omistajan nimeä.
Mutta menkääpä Britteihin niin siellä niitä puomeja piisaa, saattaa olla kymmeniä jonku tien matkalla. Siellä pidetään omastansa huolta.
-
Läpikuljettavia metsäautoteitä on yllättävän paljon. Meillä on yksi sellainen. Kokonaan omalla kustannuksella rakennettu. Lenkkeilijöitä kulkee jonkun verran, eikä niistä ole haittaa. Autoja harvemmin, tie on kuitenkin aika huonokuntoinen, koska on suunniteltu traktorilla ajoa varten. Muutama vuosi sitten kysyttiin lupaa johonkin ulkoilureittikäyttöön. Ei annettu. Nykyisellään homma menettelee. Sen sijaan tiedän parempikuntoisia metsäautoteitä, jotka ovat kohtuullisen vilkkaassa ulkopuolisten käytössä. Näillä teillä olisin valmis siirtymään puomitukseen. Ensinnäkin tien ylläpitäminen ei ole halpa juttu. Sepeliä pitää ajaa ja ainakin tähän asti on luntakin jouduttu linkoamaan. Eräs ongelma on ollut myös varastelutapaukset. Eläkeläiset raahaavat polttopuita tienvarteen ja toiset käyvät ne siitä ystävällisesti korjaamassa. Ei hyvä. Olen sitä mieltä, että kyllä se tie vaan kuluu käyttäjien alla. Elikkä puomeja kehiin.
-
...Ei hyvä. Olen sitä mieltä, että kyllä se tie vaan kuluu käyttäjien alla. Elikkä puomeja kehiin.
Juuri noin. Nähnyt ja kuullut monenlaista törkeyttä harjoitetun toisten mailla ja teillä: Roskaamista, luvattomien nuotioiden pitämistä, nuotiopuita otettu maanomistajan pinosta, nuotion sytyttämiseen revitty tuohta pystyssä olevista koivuista, kaapelinippuja poltettu, ralliharjoituksia pidetty ym. Joten puomeilla vain kuria törkimyksille.
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
Olihan tää vitsi... olihan ??? ??? ???
-
Ei ollut vaan ihan totisinta totta. Miten muuten voidaan ylläpitää läpikuljettavia yksityisteitä. Ei ole lainkaan oikeudenmukaista, että joku maksaa ummet ja lammet tiemaksuja ja kuitenkin tiellä on "ilmaista" läpiliikennettä. Tsekkasin tässä aikani kuluksi erään yksityistien suurimman osakkaan tiemaksut viime vuodelta, 993e. Näistä kertyy vuosien saatossa aikamoisia summia.
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
Olihan tää vitsi... olihan ??? ??? ???
Ei ollut vitsi, kaupunkilaiset joutaisivat maksamaan huviajeluidensa aiheuttamat kustannukset. :P
Kylmiksen mainitsema tiemaksujen keräyssysteemi on jo käytössä mm. Saksassa. Googleen hakusanat toll collect
-
Valtateitten läheisyydessä on ongelmana se, että ohikulkijat heittelevät tien oheen mitä sattuu.
Meillä on metsäpalsta kakkostien läheisyydessä. Muutama vuosi sitten sinne oli kipattu yli 40 käytettyä henkilöauton rengasta. Poliisi kävi tutkimassa tilanteen, mutta roskaajaa ei saatu kiinni.
Silloin kun näin käy joutuu maanomistaja aina korjaamaan jätteet pois. Onneksi omassa kunnassa oli silloin vielä kaatopaikka. Ympäristösihteeri tuli sen verran vastaan, että kaatopaikkamaksua ei peritty.
Todellinen ongelma täälläpäin ovat ne, jotka vievät roskia luontoon. Erityisesti hiekkakuopille laahataan kaikenlaista rojua. Joskus on roskaajia saatu kiinni ja he ovat saaneet siitä melkoiset rapsut.
-
Mikäs siinä jos osallistuvat ylläpitokustannuksiin. Avaimesta 1000€ pantti ja käytöstä 50€/henkilöauto/d ja 10€/hlö/d...
-
...niin ja vielä: Samalla periaattellahan narkkareille pitäis antaa vapaat oikeudet päästä kaikkien niitten hissien käyttäjäksi (matkalla kerrostalon ullakkokomeroita tyhjntämään) joihin yhteiskunta on antanut avustusta! ???
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
Olihan tää vitsi... olihan ??? ??? ???
Ei ollut vitsi, kaupunkilaiset joutaisivat maksamaan huviajeluidensa aiheuttamat kustannukset. :P
Kylmiksen mainitsema tiemaksujen keräyssysteemi on jo käytössä mm. Saksassa. Googleen hakusanat toll collect
Ongelma vain on se että niistä kaupunkilaisten huviajeluista ei kuitenkaan kerry niin paljon kilometrejä kuin esim joka päivä pitkän työmatkan autolla tekevältä maaseudun asukkaalta. Vielä varmaan pisteyttävät ruuhka-alueella ajelun kalliimmaksi.
Olen seurannut hesarin yleisönosastopalstalla parin pääkaupunkiseutulaisen valittelua kesämökkien sähkön siirtomaksuista. Haluaisivat vain maksaa siitä ajasta kun ovat mökillä ja maalaiset saisivat kustantaa infran.
-
...niin ja vielä: Samalla periaattellahan narkkareille pitäis antaa vapaat oikeudet päästä kaikkien niitten hissien käyttäjäksi (matkalla kerrostalon ullakkokomeroita tyhjntämään) joihin yhteiskunta on antanut avustusta! ???
tapu tapu :)
-
Ei ollut vaan ihan totisinta totta. Miten muuten voidaan ylläpitää läpikuljettavia yksityisteitä. Ei ole lainkaan oikeudenmukaista, että joku maksaa ummet ja lammet tiemaksuja ja kuitenkin tiellä on "ilmaista" läpiliikennettä. Tsekkasin tässä aikani kuluksi erään yksityistien suurimman osakkaan tiemaksut viime vuodelta, 993e. Näistä kertyy vuosien saatossa aikamoisia summia.
Samalla logiikalla saavat sitten myös maatalous"yrittäjät" harrastaa hommeleitaan... omilla rahoillaan...
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
Olihan tää vitsi... olihan ??? ??? ???
Ei ollut vitsi, kaupunkilaiset joutaisivat maksamaan huviajeluidensa aiheuttamat kustannukset. :P
Kylmiksen mainitsema tiemaksujen keräyssysteemi on jo käytössä mm. Saksassa. Googleen hakusanat toll collect
Ongelma vain on se että niistä kaupunkilaisten huviajeluista ei kuitenkaan kerry niin paljon kilometrejä kuin esim joka päivä pitkän työmatkan autolla tekevältä maaseudun asukkaalta. Vielä varmaan pisteyttävät ruuhka-alueella ajelun kalliimmaksi.
Olen seurannut hesarin yleisönosastopalstalla parin pääkaupunkiseutulaisen valittelua kesämökkien sähkön siirtomaksuista. Haluaisivat vain maksaa siitä ajasta kun ovat mökillä ja maalaiset saisivat kustantaa infran.
Kylmiksen ajatusleikissähän oli kyse yksityisteiden käytön seurannasta ja rahastamisesta. Tieliikenteessä teiden kustannukset katetaan polttoaine ym. veroilla. Kesämökkien sähkölämmityksestä pitäisi kyllä periä jotain ylimääräistä veroa.
-
Kaikista parhaiten paikallisten asiat tietää muualla asuvat. Miten alkuasukkaiden pitäisi elää ja olla, ainakin silloin kun ollaan vaikkapa mökillä käymässä.
UPM:n lehdessä sanoi eräs traktoriurakoitsija, joka lanailee teitä, että eniten tieriitoja käydään mökkiläisten kanssa. Paikalliset ymmärtävät mettävirmoja ja kuljetuksia, mutta mökkiläisten kans on tar***** poliisiakin kun eivät salli läpikulkua ollenkaan. Renkaanjälkiäkään ei saisi jäädä, kohta pitää ilmatyynyllä kulkea.
Tämä on saksalaisten juonta koko juttu. Pitäähän heidän päästä virkistyäkseen kulkemaan missä vain Suomessa.
-
Kaikista parhaiten paikallisten asiat tietää muualla asuvat. Miten alkuasukkaiden pitäisi elää ja olla, ainakin silloin kun ollaan vaikkapa mökillä käymässä.
UPM:n lehdessä sanoi eräs traktoriurakoitsija, joka lanailee teitä, että eniten tieriitoja käydään mökkiläisten kanssa. Paikalliset ymmärtävät mettävirmoja ja kuljetuksia, mutta mökkiläisten kans on tar***** poliisiakin kun eivät salli läpikulkua ollenkaan. Renkaanjälkiäkään ei saisi jäädä, kohta pitää ilmatyynyllä kulkea.
Tämä on saksalaisten juonta koko juttu. Pitäähän heidän päästä virkistyäkseen kulkemaan missä vain Suomessa.
Loppuviimeksi jäljet taitavat johtaa ihan näihin omiin viherpipertäjiin....niin petoasioissa kuin tieasioissakin.
-
Joskus tulevaisuudessa päästään varmaan siihen, että GPS:llä pystytään seuraamaan ajoneuvoja ja reittivalintojen mukaan kertyy tiemaksuja siitä missä on ajanut. Tämä olisi minusta toimiessaan aika hyvä systeemi. Siellä missä kulkee, siitä myös maksaa.
Olihan tää vitsi... olihan ??? ??? ???
Ei ollut vitsi, kaupunkilaiset joutaisivat maksamaan huviajeluidensa aiheuttamat kustannukset. :P
Kylmiksen mainitsema tiemaksujen keräyssysteemi on jo käytössä mm. Saksassa. Googleen hakusanat toll collect
Ongelma vain on se että niistä kaupunkilaisten huviajeluista ei kuitenkaan kerry niin paljon kilometrejä kuin esim joka päivä pitkän työmatkan autolla tekevältä maaseudun asukkaalta. Vielä varmaan pisteyttävät ruuhka-alueella ajelun kalliimmaksi.
Olen seurannut hesarin yleisönosastopalstalla parin pääkaupunkiseutulaisen valittelua kesämökkien sähkön siirtomaksuista. Haluaisivat vain maksaa siitä ajasta kun ovat mökillä ja maalaiset saisivat kustantaa infran.
Kylmiksen ajatusleikissähän oli kyse yksityisteiden käytön seurannasta ja rahastamisesta. Tieliikenteessä teiden kustannukset katetaan polttoaine ym. veroilla. Kesämökkien sähkölämmityksestä pitäisi kyllä periä jotain ylimääräistä veroa.
Taitaa olla vähän kallis järjestelmä satelliitteineen kaikkineen jollekin tiehoitokunnalle ja valvontakin vaikeaa :o
-
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki."
Hellaakoski se tiesi jo nämä tieasiat.
-
Pientä solidaarisuutta maailmaan! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mitä siitä seuraa jos kaikki jotka vähänkin jotain omistavat ovat heti sen käytön kieltämässä tai perimässä rahaa.
Kukaan ei saa ajaa minun tietäni (vaikka ko. käyttäjän matkaa lyhentäisi monta kilometriä), kukaan ei saa metsästää minun metsissäni, kukaan ei saa poimia minun marjojani (mädäntykööt sinne), kukaan ei saa lainata minun ruuvimeisseliä (kärsiköön naapuri kun hukkasi omansa), minä, minä, minä...
Juuri tämän tyylinen asenne vituttaa supersammakkoa suunnattomasti.
Elämä on sosiaalista toimintaa, halusit tai et.
http://yle.fi/uutiset/24h/id84017.html
Ihmiset haluavat nykyistä parempia, ja todennäköisesti myös enemmän ulkoilureittejä.
Mitäs sitten jos kunta tai valtio hamuaa sinun maitasi ulkoilureittiä varten?
Jutun mukaan siis metsien ja ulkoilumaastojen kehittäminen sai kyselyssä tuntuvaa kannatusta....
Nyt lipsuit hiukan aiheesta, aloituksessa kun oli kyse metsäautoteiden jokamiesliikenteestä jota vastaan minulla ei ole mitään. Raskaat kuljetukset, jatkuva käyttö, rällääminen ja mönkijän crossirata eivät ole jokamisliikennettä, vaan jotain muuta.
Ulkoilureitti on eri asia, sen mukana tulee usien myös maanomistajalle velvoitteita ja käyttörajoituksia. Kyse on nimenomaan jokamiehenoikeuksista. Jos joku tahtoo parkkeerata autonsa marja-apajan viereen tai tehdä metsäautotien varteen jokamiesluokan ladun tai ulkoilureitin joka ei häiritse sen tavanomaista käyttöä, tehköön, kyllä me samalle tielle mahdutaan. Sellaisesta tuskin muodostuu mitään ilvesreittiä.
Jos toi kylmiksen mainitsema gps-juttu joskus toteutuu, niin minä muutan Samoalle, alkaa näitä kontrollikeinoja olemaan muutenkin jo ihan riittämiin..
-
Mielestäni kaikkien yksityisteiden säännöllisten käyttäjien tulisi osallistua tien ylläpitokustannusten maksamiseen. Itse asiassa yksityistielaki antaa tähän mahdollisuudet, tien käyttö voidaan kieltää asiattomilta. Kun kaikki maksavat, tie pysyy kunnossa. Yhden oman tien sain kuntoon kun eräs osakas myi soraa. Ajot olivat talvella ja tietä piti tietysti hiekottaa rankasti ja nyt pintaa riittää lanattavaksi kymmeniä vuosia.
-
Kalliita on marjat tien osakkaille, kilohinta nousee kuin raakaöljy. Huonolla uralla harva henkilöautolla viittii rysytä, jos ei ole pakko, mutta kun laitat tien priimakuntoon niin johan alkaa trafiikki yötä päivää.
Tapahtui jossain päin Suomea:
Erkki Euronen on tullut mökkikuntaansa ja päättää oikaista pienempää tietä pitkin. Hän hiljentää kun tutun tien varteen on ilmestynyt kapean liittymän tilalle uudennäköinen tienreikä. "Enpä ole huomannutkaan, että tuossa pajukon seassa olisi ennen mitään tientapaista ollutkaan. Tänne tulen kyllä huomenna katselemaan paikkoja."
-Seuraavana päivänä uudella sileällä tiellä Erkki pääsee kulkemaan nykyautollaakin, jossa maavara on muuten aivan surkea. "Asvaltin ulkopuolelle ei ole ennen tahtonut uskaltaa ajaa. Kyläkaupan parkkipaikkakin on jo uhkarohkeaa aluetta". Siinä sitä mukavasti virkistyy kun nättiä tietä kulkee ihan ilimaseksi! "-Eikä tartte miettiä koska kolahtaa pohjassa ja raapiiko pajukko nyt kumpaa kylkeä naarmuille."
Pysyypä katsekin maisemassa eikä kytätessä seuraavaa maakiveä ja savimonttua... Helpottaa tähystystäkin, "niin, missäs taas olikaan se marjapaikka?"
Palatessa voikin rentoutuneena ja virkistyneenä nostaa hymyillen kättä vastaan tulevalle lanurille, joka näyttää oudon tylyltä. "-Onpa kumma kun noin yrmeänä on, tämä tiekin tuntuu kuin silkiltä Audin alla, eikä kulku kustanna kyllä mitään tuolle traktorimiehellekään. Puomiakaan kun ei missään näy." ajattelee Erkki... "Ensi syksynä tullaankin porukalla ihan muuten vaan."
-
Kalliita on marjat tien osakkaille, kilohinta nousee kuin raakaöljy.
Ei marjastajia koskaan tiellä näe.
Mutta yrmeän näköisiä pyssymiehiä on joka syksy 50 m välein ja keskellä tietä.
Kummaa, kun eivät uskaltaudu edes pyssyn kanssa tieltä metsän puolelle. ;D ;D ;D
Tieltä käsin metsästämisen voisi kieltää, jos sitä ei ole jo kielletty :-\
Sellaisille metsätiloille, joiden metsästysoikeus on vuokrattu pitäisi yksiköinnissä lisätä reilusti tiemaksua.
-
Tieltä käsin metsästämisen voisi kieltää, jos sitä ei ole jo kielletty :-\
Sellaisille metsätiloille, joiden metsästysoikeus on vuokrattu pitäisi yksiköinnissä lisätä reilusti tiemaksua.
Yleisen tien yli ampuminen on kielletty. Toisaalta metsästys ei saa aiheuttaa vaaraa tai vahinkoa, tämä rajoittaa metsästystä yksityisteillä, jos siellä on muita liikkujia. Täällä päin metsästysseurat ovat maksaneet vuotuista käyttömaksua yksityisteiden käytöstä.
-
Täällä päin metsästysseurat ovat maksaneet vuotuista käyttömaksua yksityisteiden käytöstä.
Tuohon pitäsi minunkin mielestä pyrkiä, mutta eivät oo täälläpäin oikein olleet myötämielisiä kun oon ehottanu.
-
Täällä päin metsästysseurat ovat maksaneet vuotuista käyttömaksua yksityisteiden käytöstä.
Tuohon pitäsi minunkin mielestä pyrkiä, mutta eivät oo täälläpäin oikein olleet myötämielisiä kun oon ehottanu.
Teillä päin metsästysseuroissa jäsenet ovat sitten pääosin maanomistajia tai maanomistajat ovat vain taitamattomia. Hyvä ajankohta aloittaa käyttömaksujen periminen on silloin kun tien kunnossapito aiheuttaa kustannuksia, kuten pinnan/murskeen laittaminen.
-
Marjanpoimijat alkaa olla tässä maassa sen verran harvassa, että jos joku vielä viitsii mennä metsään niin eipä siitä paljon metsäautotiet kulu.
Olin just kotipuolessa hiihtelemässä ja vanhat metsäautotiet on kerrasaan erinomaisia ladunpohjia. On tosi hienoa, että kyläyhdistys pitää yllä latuja. Eipä olisi tainnut tulla vahalle äitimuorilleni mieleenkään kieltää latujen tekoa sen paremmin kuin marjastus ja metsästys hommaa omilla maillaan. Oli kiva hiihdellä vahoissa tutuissa maisemsissa ja huomata, että kyllä se metsä vaan kasvaa.
Moorotikelkka reitit ja rallinajo on ihan eriasia ja ne saa kyllä minulta jyrkän ein metsäautoteiden uusiokäyttönä.
-
Marjanpoimijat alkaa olla tässä maassa sen verran harvassa, että jos joku vielä viitsii mennä metsään niin eipä siitä paljon metsäautotiet kulu.
Olin just kotipuolessa hiihtelemässä ja vanhat metsäautotiet on kerrasaan erinomaisia ladunpohjia. On tosi hienoa, että kyläyhdistys pitää yllä latuja. Eipä olisi tainnut tulla vahalle äitimuorilleni mieleenkään kieltää latujen tekoa sen paremmin kuin marjastus ja metsästys hommaa omilla maillaan. Oli kiva hiihdellä vahoissa tutuissa maisemsissa ja huomata, että kyllä se metsä vaan kasvaa.
Moorotikelkka reitit ja rallinajo on ihan eriasia ja ne saa kyllä minulta jyrkän ein metsäautoteiden uusiokäyttönä.
Kyl sää Punikki olet sitte lutunen, toi "Moorotikelkka" pisti naaman ihan "Hangon keksiksi". :-*
No onhan se tuo kelkkailu aivan järjettömän hauskaa pohojalaasille.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1496234
-
Onneksi savolaaset on nyhtyriä ja kuuliaasia.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/poliisilla-hengenvaaralliset-puukotusvammat-kuopiossa(83705).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaavilaisnaiselle-elinkautinen-murhasta(84560).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/m%C3%B6kkimurtaja-vei-viinaa-ja-soppakulhoja(84370).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/nainen-ajoi-autoa-l%C3%A4%C3%A4kep%C3%B6pper%C3%B6ss%C3%A4(84626).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaljavaras-potkaisi-poliisia(84043).ece
-
Onneksi savolaaset on nyhtyriä ja kuuliaasia.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/poliisilla-hengenvaaralliset-puukotusvammat-kuopiossa(83705).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaavilaisnaiselle-elinkautinen-murhasta(84560).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/m%C3%B6kkimurtaja-vei-viinaa-ja-soppakulhoja(84370).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/nainen-ajoi-autoa-l%C3%A4%C3%A4kep%C3%B6pper%C3%B6ss%C3%A4(84626).ece
Ei löytynyt yhtään moottorikelkkaa noista jutusta. Siis savolaaset on viisahia :D
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaljavaras-potkaisi-poliisia(84043).ece
-
Onneksi savolaaset on nyhtyriä ja kuuliaasia.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/poliisilla-hengenvaaralliset-puukotusvammat-kuopiossa(83705).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaavilaisnaiselle-elinkautinen-murhasta(84560).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/m%C3%B6kkimurtaja-vei-viinaa-ja-soppakulhoja(84370).ece
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/nainen-ajoi-autoa-l%C3%A4%C3%A4kep%C3%B6pper%C3%B6ss%C3%A4(84626).ece
Ei löytynyt yhtään moottorikelkkaa noista jutusta. Siis savolaaset on viisahia :D
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kaljavaras-potkaisi-poliisia(84043).ece
Ihan hullunlailla viisahia.
-
Marjanpoimijat alkaa olla tässä maassa sen verran harvassa, että jos joku vielä viitsii mennä metsään niin eipä siitä paljon metsäautotiet kulu.
Olin just kotipuolessa hiihtelemässä ja vanhat metsäautotiet on kerrasaan erinomaisia ladunpohjia. On tosi hienoa, että kyläyhdistys pitää yllä latuja. Eipä olisi tainnut tulla vahalle äitimuorilleni mieleenkään kieltää latujen tekoa sen paremmin kuin marjastus ja metsästys hommaa omilla maillaan. Oli kiva hiihdellä vahoissa tutuissa maisemsissa ja huomata, että kyllä se metsä vaan kasvaa.
Moorotikelkka reitit ja rallinajo on ihan eriasia ja ne saa kyllä minulta jyrkän ein metsäautoteiden uusiokäyttönä.
Kyl sää Punikki olet sitte lutunen, toi "Moorotikelkka" pisti naaman ihan "Hangon keksiksi". :-*
No onhan se tuo kelkkailu aivan järjettömän hauskaa pohojalaasille.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1496234
Sepe taitaa ajella sillä kelkan esi-isällä, "ummenajokilla" vielä......Ainakin ummet ja lammet taas selittää....
-
Marjanpoimijat alkaa olla tässä maassa sen verran harvassa, että jos joku vielä viitsii mennä metsään niin eipä siitä paljon metsäautotiet kulu.
Olin just kotipuolessa hiihtelemässä ja vanhat metsäautotiet on kerrasaan erinomaisia ladunpohjia. On tosi hienoa, että kyläyhdistys pitää yllä latuja. Eipä olisi tainnut tulla vahalle äitimuorilleni mieleenkään kieltää latujen tekoa sen paremmin kuin marjastus ja metsästys hommaa omilla maillaan. Oli kiva hiihdellä vahoissa tutuissa maisemsissa ja huomata, että kyllä se metsä vaan kasvaa.
Moorotikelkka reitit ja rallinajo on ihan eriasia ja ne saa kyllä minulta jyrkän ein metsäautoteiden uusiokäyttönä.
Kyl sää Punikki olet sitte lutunen, toi "Moorotikelkka" pisti naaman ihan "Hangon keksiksi". :-*
No onhan se tuo kelkkailu aivan järjettömän hauskaa pohojalaasille.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1496234
Sepe taitaa ajella sillä kelkan esi-isällä, "ummenajokilla" vielä......Ainakin ummet ja lammet taas selittää....
Aikas monta on taas kuollut kelkan sarvissa tänä talvena. Järjetöntä,,,sanoisin. Tosin koti on suomessa turvattomin paikka. 2000 ihmistä kuolee suomessa vuosittain kotitapaturmissa.
http://www.kotitapaturma.fi/
-
Kaiken kukkuraksi viime vuonna moottorikelkalla hukkuneista oli kaikki ylt ympäri päissään. Ei yhen selvää ruumista naarattu ylös!
Oli kuitenkin ketuttaa kun olivat kelkkamiehet polkeneet taannoin oman mettätien kunnon polanteelle. Tämä kun piti aukasta lingolla puutavaran kuljetusta varten niin ei oiken linko purrut tienpohjaan...maastoliikennelakia saisi hieman kunnioittaa sentään.
-
[/quote]
Kyl sää Punikki olet sitte lutunen, toi "Moorotikelkka" pisti naaman ihan "Hangon keksiksi". :-*
[/quote]
Onkohan mun näppäimistössä vikaa ;), vai pitäisikö mennä oikeikirjoituskursille, no itse asia kumminkin tuli selväksi ja nauru tunnetusti pidentää ikää :D
-
Kyl sää Punikki olet sitte lutunen, toi "Moorotikelkka" pisti naaman ihan "Hangon keksiksi". :-*
Onkohan mun näppäimistössä vikaa ;), vai pitäisikö mennä oikeikirjoituskursille, no itse asia kumminkin tuli selväksi ja nauru tunnetusti pidentää ikää :D
[/quote]
Hyvä ystävä, ei missään tapauksessa millekään kurssille.
Näin on oikein hyvä. Noi pienet lyöntivirheet tekee vain hauskan lisämausteen sun mukaviin kirjoituksiisi, ja sitä paitsi hyvin niistä selvän saa. :-*
[/quote]
Jeps, eikä haittaa vaikka ottaa pikkuisen punaviintä välillä :D
-
Yksityistie: Yksityistien käyttö ja tieosakkaiden vastuu kunnossapidosta
Kuka saa käyttää yksityisiä teitä? Kuka niistä vastaa?
Yksityistiet ovat teitä, joita ei ylläpidetä yleisten teiden tavoin valtion varoin. Yksityisteitä voivat kuitenkin käyttää muutkin kuin maanomistaja. Pääosa yksityisistä teistä on kiinteistölle toisen kiinteistön kautta johtavia teitä. Tällöin tien käyttö perustuu kiinteistötoimituksessa perustettuun pysyvään tieoikeuteen. Yksityistielainsäädäntö ei koske sellaisia yksityisiä teitä, joita vain maa-alueen omistajalla on oikeus käyttää.
Yksityisteiden rakentamisesta ja kunnossapidosta huolehtivat tieosakkaat. Jos tietä tarvitaan useamman kiinteistön hyväksi, kaikki tiestä hyötyvät kiinteistöt voidaan velvoittaa osallistumaan tien kunnossapitoon. Osakkaat voivat muodostaa tiekunnan, joka vastaa tien hoitoon liittyvistä asioista.
eli lain henki on se että joka tiestä/tienhoidosta ole maksanut niin EI saa sitä käyttää..
ja lisää aiheesta
Yksityistie ja jokamiehen oikeudet
01.01.2007
Yksityisteiden varrella asuu Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi noin 160 000 kesämökille kulku tapahtuu yksityisteitä pitkin.Yksityisteitä saavat satunnaisesti käyttää jokamiehen oikeuden nojalla muutkin kuin tieosakkaat. Jokamiehen oikeudet sallivat liikkumisen tiellä kävellen ja pyöräillen.
Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Siksi tieosakkaat tai tiekunta voivat yleisesti kieltää moottoriajoneuvoilla tapahtuvan tiekäytön niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Lakimuutoksen myötä kielto voidaan kohdistaa myös ratsastajiin ja hevosajoneuvoihin.
Tien tilapäiseen käyttämiseen toimitsija tai hoitokunta voi antaa luvan. Säännöllisen käyttämiseen luvan antaa tiekunnan kokous tai osakkaat yhdessä. Luvan myöntämisestä voidaan periä maksu.
Yksityistien käyttämistä ei saa rajoittaa, jos sen rakentamiseen tai kunnossapitoon on käytetty julkisia varoja. Säännölliseen tai selvästi kustannuksia lisäävään toimintaan tarvitaan kuitenkin tässäkin tapauksessa erillinen lupa.
-
KETÄ tunnustaa? ..."Maanpuolustustoiminta" voimissaan ja jokakesäiset kertausharjoitukset taas alkaneet. ;)
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194756022389/artikkeli/thaipoimijoita+ahdistellaan+metsissa+koirien+ja+aseiden+kanssa.html
-
Missä karjalainen vieraanvaraisuus? ;)
http://yle.fi/uutiset/marjanpoimijoita_haadetaan_metsista/6228118
-
Missä karjalainen vieraanvaraisuus? ;)
http://yle.fi/uutiset/marjanpoimijoita_haadetaan_metsista/6228118
Jäi paistit ja sultsinat tarjoamatta.
Kyllä kävi tääläkin päin sellainen kotkotus kun viime kesänä tuli thaikut kerään marjoja "minun" paikalta. Kyllä siinä tulee liikettä kateellisiin suomalaisiin kun ne kiirehtii metsään että ei thaimaalaiset keräisi_minun_marjoja.
Hyvä vaan että keräävät.
-
http://yle.fi/uutiset/lainsaataja_ja_yrittaja_erimielisia_jokamiehenoikeuksista/6229007
http://yle.fi/uutiset/puomi_vaatii_kunnan_luvan/6228516
-
http://yle.fi/uutiset/lainsaataja_ja_yrittaja_erimielisia_jokamiehenoikeuksista/6229007
http://yle.fi/uutiset/puomi_vaatii_kunnan_luvan/6228516
Huonosti muotoiltu ton viimesen uutisen otsikko. Puomi ei todellakaan vaadi kunnan lupaa läheskään aina.
-
"Nääntyneitä marjanpoimijoita on saapunut kuntiin eri puolilla Ruotsia. Muun muassa pieni Svabensverkin kylä Hälsinglandissa sai eilen kuutisenkymmentä asukasta lisää.
– He sanoivat, että eivät ole syöneet päiviin ja vaikuttivat epätoivoisilta, kertoi kylän asukas Maria Hällpeters Bergström.
Marjanpoimijat saivat ruokaa ja yöpaikan kirkosta. He sanoivat tulleensa 300 hengen telttaleiristä."
http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/sadat-bulgarialaiset-marjanpoimijat-jumissa-ruotsissa/600545/
-
"Nääntyneitä marjanpoimijoita on saapunut kuntiin eri puolilla Ruotsia. Muun muassa pieni Svabensverkin kylä Hälsinglandissa sai eilen kuutisenkymmentä asukasta lisää.
– He sanoivat, että eivät ole syöneet päiviin ja vaikuttivat epätoivoisilta, kertoi kylän asukas Maria Hällpeters Bergström.
Marjanpoimijat saivat ruokaa ja yöpaikan kirkosta. He sanoivat tulleensa 300 hengen telttaleiristä."
http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/sadat-bulgarialaiset-marjanpoimijat-jumissa-ruotsissa/600545/
Varnar för kaos
Bäruppköpare varnar nu för kaos i skogen med fler bärplockare. Migrationsverket har fram till förra veckan beviljat 5 556 personer tillstånd att plocka bär.
– Med den infrastruktur vi har i dag klarar vi av runt 4 000 bärplockare. Men nu när vi kommer få uppemot 6 000 plockare så ökar risken otroligt mycket att missförhållanden uppstår då det kanske inte finns tillräckligt med vare sig godkända bostäder, bilar eller bär, säger Tommy Innala som är vd på bäruppköparföretaget Polarica AB till TT.
Kaaosta pelkäävät. Lähes kuudelletuhannelle poimijalle ei löydy hyväksyttäviä asuntoja, autoja, eikä marjoja.
Viittaako tuo Tommy Innala suomalaisiin sukujuuriin? ::)
eikö ruåttisa ole kukkahattutätejä ???