Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Marginaalit  (Luettu 16476 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Marginaalit
jaa meinaakko ettei noihin yllä oleviin marginaalilukuihin olekaan uskomista?? että pistävät vain pienet luvut ja naureskelevat karvaisten kämmeniensä suojissa hyväuskoisille...

Kyl mää uskon, että tuo ijasja2:n tapaus on lähimpänä totuutta.

"Tiedä sitten mutta ite en saanut kilpailuttamallakaan hintaa kovinkaan paljoa alle yhden prosentin,kovalla lainalla. Korkotukilainassa marginaali 1.5%,hyvät selitykset pankilla miksi noin. Kumpaakin lähes tasan samanverran."
Kui mää ain olen paras?

Mortti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Marginaalit
joo ei kai se likviditeetin puute voi olla kun en koskaan ole hankkinu lykkäyksiä lainoihin tai poikennu maksusuunnitelmasta...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Marginaalit
Ijasja maksaa kyllä liikaa marginaalia, mutta kuten joku totesi, marginaaliin saattaa vaikuttaa moni asia. Kannattaisi ehkä vielä kiertää vähän laajempi pankkikierros.

Itselläni korkotukilaina 0.85% marginaalilla osuuspankista. Itkin korkeaa marginaalia ja vertasin sitä asuntolainaan, joka on halvempaa. Mulle sanottiin, että maatilalainaa käsitellään yrityslainana, jossa on korkeampi riski ja sen takia korko on kovempi. Uskokoon ken tahtoo, vakuudet on kyllä kunnossa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Marginaalit
Ijasja maksaa kyllä liikaa marginaalia, mutta kuten joku totesi, marginaaliin saattaa vaikuttaa moni asia. Kannattaisi ehkä vielä kiertää vähän laajempi pankkikierros.

Itselläni korkotukilaina 0.85% marginaalilla osuuspankista. Itkin korkeaa marginaalia ja vertasin sitä asuntolainaan, joka on halvempaa. Mulle sanottiin, että maatilalainaa käsitellään yrityslainana, jossa on korkeampi riski ja sen takia korko on kovempi. Uskokoon ken tahtoo, vakuudet on kyllä kunnossa.

Tottakai maksan liikaa,kaikki yli nollan on liikaa ;D Enempää pyysivät aluksi,ja pankkia vaihtamalla olisi ollut vielä enemmän ???
Ihmeelliseltä kyllä tuntuu,kuitenkin koskaan ei ole ollu mitään maksuhäiriöitä tms. ei mulla eikä tilallakaan,vakuudet riittää mennen tullen.

Kyseessä siis SPV lainat,tuo korkotukilainan 0.85% tuntuu loistavalta,korkotuki riittäisi huomattavasti kauemmin kuin nykyisellä marginaalilla. Tapin kertoma totta,korkotuki kuluu loppuun ennen lainan loppumista. Korkotukilainoja muutenkaan ole järkevää maksaa jos kumpaakin,pankkilainaa pois senkin edestä.

Muuten pankin toiminta kyllä loistavaa,kaikki kaupat ym. onnistuu pankilla ja siellä maatalousasioista ollaan oikeasti perillä. Pankkia vaihtamalla nämä palvelut heikkenisi takuulla,ja palvelut menisivät pahimmassa tapauksessa todella kaus. Näiden arvoa voi vain arvioida rahassa,vaikkapa 0.2% marginaaliero esim. 200 000€:n lainassa on ainoastaan 400€ vuodessa.
Se on vähän jos palvelut tosissaan pelaa. Saman summan saan esim. noin 4% korolla olevalla "käyttö/säästötilillä" 10000€ summalla. Korko päivittäinen eikä joidenkin pankkien maksama korko kuukauden alimmalle saldolle.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Marginaalit
Sen takia minäkin otin lainan OP:stä kun se on täällä(kin) maatalouspankki. Eli "pitäisi" löytyä asiantuntemusta maatilaan liittyvissä kysymyksissä. Ehkä olisin löytänyt halvemmankin vaihtoehdon, mutta ajattelin, että pelataan nyt varman päälle, koska ei ole takeita löytyykö ns. liikepankeista asiantuntemusta maataloudesta.

Tällä hetkellä on taas sellainen tilanne, että kannattaisi tarkistaa missä rahojaan säilyttää. Tuo mainitsemasi päivittäinen korko on kova juttu. Lisäksi joillakin pankeilla on aika hyvä korko jo peruskäyttelytilille. Ekana tulee mieleen S-pankki, 2,5%.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Marginaalit
Sen takia minäkin otin lainan OP:stä kun se on täällä(kin) maatalouspankki. Eli "pitäisi" löytyä asiantuntemusta maatilaan liittyvissä kysymyksissä. Ehkä olisin löytänyt halvemmankin vaihtoehdon, mutta ajattelin, että pelataan nyt varman päälle, koska ei ole takeita löytyykö ns. liikepankeista asiantuntemusta maataloudesta.

Tällä hetkellä on taas sellainen tilanne, että kannattaisi tarkistaa missä rahojaan säilyttää. Tuo mainitsemasi päivittäinen korko on kova juttu. Lisäksi joillakin pankeilla on aika hyvä korko jo peruskäyttelytilille. Ekana tulee mieleen S-pankki, 2,5%.

Minä taas valitsin kaupunkipankin, tai kai se oikeastaan on saaristopankki :-\, koska eivät ymmärrä maataloudesta mitään eli eivät tajua  ettei tällaista pikkutilaa kannattaisi lainoittaa. Katsoivat vain vakuuksia mitkä 10-kertaiset lainaan nähden. Eivät pyytäneet mitään toimeentuloselvitystä kuten esim Nordeassa jossa olisi pitänyt melkein vessapaperirullan tarkkuudella selvittää tulot ja menot ja sehän ei meikäläisen tapauksessa olisi mennyt läpi ::)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Tappi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Marginaalit


  Itse olen kanssa todennäköisimmin valitsemassa kaupunkipankkia. Palvelu on ollut toistaiseksi paras ja asioiden käsittely on hiukan etempänä kuin paikallispankissa täällä käpykylällä.
That´s the way I wanna rock n roll

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Marginaalit

Minä taas valitsin kaupunkipankin, tai kai se oikeastaan on saaristopankki :-\,
Minäkin olen ollut joskus saaristopankin asiakas.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Marginaalit

Minä taas valitsin kaupunkipankin, tai kai se oikeastaan on saaristopankki :-\,
Minäkin olen ollut joskus saaristopankin asiakas.

Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

cappi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[
[/quote]

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)
[/quote]

Likviditeetin puute. Jos ostaa uuden traktorin niin kyllä se meikäläisen käyttötuntimäärällä sen 15v kestää. Hyvä jos silloin 4000 h mittarissa. Muut traktorit jo yli 25 v vanhoja ja tämä uusin ostettu silloin kun uusin niistäkin oli yli 20 v vanha. Kai nyt taloon kerran sukupolvessa pitäisi yksi uusikin kone pystyä ostamaan? Ostin melkein 20 vuotta sitten uuden peräkärryn, että siinä ne pakasta otetut onkin :(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)

Likviditeetin puute. Jos ostaa uuden traktorin niin kyllä se meikäläisen käyttötuntimäärällä sen 15v kestää. Hyvä jos silloin 4000 h mittarissa. Muut traktorit jo yli 25 v vanhoja ja tämä uusin ostettu silloin kun uusin niistäkin oli yli 20 v vanha. Kai nyt taloon kerran sukupolvessa pitäisi yksi uusikin kone pystyä ostamaan? Ostin melkein 20 vuotta sitten uuden peräkärryn, että siinä ne pakasta otetut onkin :(
[/quote]

Mitä järkeä on mennä ostamaan uutta traktoria, jos jo muutenkin kärsii likviditeetin puutteesta?

Ja sitä kun pankinjohtaja varmasti ihmettelee, niin taas on vaihdettava pankkia?
Vai?



Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)

Likviditeetin puute. Jos ostaa uuden traktorin niin kyllä se meikäläisen käyttötuntimäärällä sen 15v kestää. Hyvä jos silloin 4000 h mittarissa. Muut traktorit jo yli 25 v vanhoja ja tämä uusin ostettu silloin kun uusin niistäkin oli yli 20 v vanha. Kai nyt taloon kerran sukupolvessa pitäisi yksi uusikin kone pystyä ostamaan? Ostin melkein 20 vuotta sitten uuden peräkärryn, että siinä ne pakasta otetut onkin :(

Mitä järkeä on mennä ostamaan uutta traktoria, jos jo muutenkin kärsii likviditeetin puutteesta?

Ja sitä kun pankinjohtaja varmasti ihmettelee, niin taas on vaihdettava pankkia?
Vai?
[/quote]
Hiukan semmonen vaikutelma että noissa maanviljelijän kirjoituksissa on pieni peikko kätkettynä. ???

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)

Likviditeetin puute. Jos ostaa uuden traktorin niin kyllä se meikäläisen käyttötuntimäärällä sen 15v kestää. Hyvä jos silloin 4000 h mittarissa. Muut traktorit jo yli 25 v vanhoja ja tämä uusin ostettu silloin kun uusin niistäkin oli yli 20 v vanha. Kai nyt taloon kerran sukupolvessa pitäisi yksi uusikin kone pystyä ostamaan? Ostin melkein 20 vuotta sitten uuden peräkärryn, että siinä ne pakasta otetut onkin :(

Mitä järkeä on mennä ostamaan uutta traktoria, jos jo muutenkin kärsii likviditeetin puutteesta?

Ja sitä kun pankinjohtaja varmasti ihmettelee, niin taas on vaihdettava pankkia?
Vai?
 
No jaa, silloin kun tuon ostin tuntui siltä että vähän käytetty ei ollut kovin paljon halvempi ainakaan suoralla kaupalla. Romuja oli omasta takaa nurkissa riittävästi.



[/quote]
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

articla

  • Vieras
Vs: Marginaalit


Mikset enää? No marginaalit on kyllä tänäpäivänä korkealla muihin verrattuna. Viimeksi kun vaihdoin pankkia oli Suupohjan Osuuspankki toinen vaihtoehto mutta hävisi luotollisen tilin koroissa ja laina-aikojen pituudessa. Tämä nykyinen antoi traktorilainaankin 15 v maksuaikaa + vapaavuoden :-[

Mitä järkeä on vapaa vuosien pidossa . Taitaa olla kova kalusto jos 15 vuotta pystyy traktori lainaa lyhentämään.  Ei mun romut niin kauvan kestä joten laina aikakin täytyy olla lyhyenpi  ::)

Likviditeetin puute. Jos ostaa uuden traktorin niin kyllä se meikäläisen käyttötuntimäärällä sen 15v kestää. Hyvä jos silloin 4000 h mittarissa. Muut traktorit jo yli 25 v vanhoja ja tämä uusin ostettu silloin kun uusin niistäkin oli yli 20 v vanha. Kai nyt taloon kerran sukupolvessa pitäisi yksi uusikin kone pystyä ostamaan? Ostin melkein 20 vuotta sitten uuden peräkärryn, että siinä ne pakasta otetut onkin :(
[/quote]

Mitä sinä puuhailet siellä harrastetilallasi loput 700-800 tuntia vuodessa jos ykköstraktoriin tulee max. 270 tuntia/vuosi? Etkös kehunutkin painavasi viljelyhommia vähintään 1000 tuntia/vuosi?

Niin ja sitten itse aiheeseen, marginaali 0,7%, 12kk eurib. OP.
Toinen laina kiinteä 4,9%/10 vuotta.

Viimeksi muokattu: 07.03.08 - klo:17:31 kirjoittanut articla