Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?  (Luettu 133445 kertaa)

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Eli kysymys kuuluu kannattaako moottorisahaan laittaa (ohjeissa suositellun) 4% 2T-öljyseoksen sijasta 2,5% 2-T öljyä bensan sekaan?

Ennen olen aina sekottanut 10 litran kanisteriin 4 desiä 2T öljyä ja hyvin on pelannut. Öljymerkkejä en ole sen enempää jaksanut vertailla.

Kysymys heräsi mieleeni, kun hain 2-tahtiseen moottorikelkkaan bensaa, ja huoltamon omistaja selitti väen vänkään, että kelkkaan ei enää tarvita aikaisemmin käytettyä 4% seosta, vaan nykyiset 2T-öljyt ovat niin hyviä, että ne voitelevat jo 2,5% seoksena. Sitten kyseinen kaveri teki valmiiksi jerrykannullisen kelkkabensaa, eikä ainakaan toistaiseksi ole Lynxi vielä leikannut kiinni.  ;D

Eli sahaan 2,5% vai 4% seos?

Ja sekoitus tietysti 98 oktaaniseen?

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Omissa sahoissa Stihlin raivuri, Dolmarin saha 2,5% käytössä.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Omissa sahoissa Stihlin raivuri, Dolmarin saha 2,5% käytössä.
Eikös Stihl suosittele omalla öljyllä 2%? Ainakin itse käyttänyt 2% vähän reilusti. Ei ole vielä hajonnut mutta ei käyttökään niin suurta ole ollut.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Moottorisahaan aakkosnuemoainetta
Joku kehui entisessä agronetissä

http://www.x1r.fi/

Mutta laitettiinko tuota 2T öljyn lisäksi vai sijasta? Ja paljonko, vähiä määriä muisatn kehutun.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?

  *** Joskus kultaisella -70 luvulla taisin viimeksi 4% seosta laittaa sahaan,joka oli aikansa tuote. Eikös se 2% seos ole se yleisin suositus. Itse ainakin olen sillä pärjännyt ja 95 on bensanakin toiminut. Sahailen vuodessa moista sekoitusta jonkun 300 l. ja hyvin on pelit kestäneet. Ja miksei Huskut kestäisi  ;).

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?

  *** Joskus kultaisella -70 luvulla taisin viimeksi 4% seosta laittaa sahaan,joka oli aikansa tuote. Eikös se 2% seos ole se yleisin suositus. Itse ainakin olen sillä pärjännyt ja 95 on bensanakin toiminut. Sahailen vuodessa moista sekoitusta jonkun 300 l. ja hyvin on pelit kestäneet. Ja miksei Huskut kestäisi  ;).

Sama käytäntö meillä. "hyvä laatuista" 2-T -öljyä 2 % sekoituksena 95 -oktaaniseen sekä moottorisahassa että raivurissa. Ja vanhassa mopossakin! Siimaleikkurissa yleensä valmista "ecobensaa" niin haisee vähemmän...
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

sutireme

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?

  *** Joskus kultaisella -70 luvulla taisin viimeksi 4% seosta laittaa sahaan,joka oli aikansa tuote. Eikös se 2% seos ole se yleisin suositus. Itse ainakin olen sillä pärjännyt ja 95 on bensanakin toiminut. Sahailen vuodessa moista sekoitusta jonkun 300 l. ja hyvin on pelit kestäneet. Ja miksei Huskut kestäisi  ;).
Sammaa mielipuolta oon.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?

  *** Joskus kultaisella -70 luvulla taisin viimeksi 4% seosta laittaa sahaan,joka oli aikansa tuote. Eikös se 2% seos ole se yleisin suositus. Itse ainakin olen sillä pärjännyt ja 95 on bensanakin toiminut. Sahailen vuodessa moista sekoitusta jonkun 300 l. ja hyvin on pelit kestäneet. Ja miksei Huskut kestäisi  ;).
Sammaa mielipuolta oon.

Näinpä. Ja ostaa ihan muuta kuin maatalouskauppojen tms. myymää Mobilin lowsmoke öljyä.  Kunnon synteettistä 2-T öljyä,kattelee vaikka netistä hakusanalla jonkin tuoreen testin käryttömästä öljystä.

Nyt on käytössä bell rayn öljyä ,aiemmin oli motulin synteettistä 2T öljyä mutta vaihtui paikallisessa kaupassa nykyiseen.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

josef

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
10l 95 pensaa 2 dl Husqvarna 2-tahtiöljyä. 4l kanussa halvempaa kuin 1l pullossa. Tankataan sekä raivuriin että sahaan,

EU PELASTAA

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
  • Lomakkeidentäyttökeliä on pidellyt!
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Saa laittaa enemmänkin, jos pystyy hengittämään sitä käryä! ;D
EU PELASTAA!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Kaveri osti sahaa muutama viikko takaperin ja myyjä oli kertonut että huskvarnan tehtaalta on välätetty mahdollisuutta että ensi vuodesta alkaen takuu ei ole voimassa mikäli moottorissa on käytetty muuta kuin pienkonebensiiniä..

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?

Näinpä. Ja ostaa ihan muuta kuin maatalouskauppojen tms. myymää Mobilin lowsmoke öljyä.  Kunnon synteettistä 2-T öljyä,kattelee vaikka netistä hakusanalla jonkin tuoreen testin käryttömästä öljystä.

Nyt on käytössä bell rayn öljyä ,aiemmin oli motulin synteettistä 2T öljyä mutta vaihtui paikallisessa kaupassa nykyiseen.


Onko kokemuksia tällaisesta 2-T öljystä: "STIHL HP Super 2-T seosöljy"

http://www.elfving.fi/index.asp?products.asp?rid=52&sid=1059

Vaikka taitaa tuo Stihlinkin 2-T öljy olla jotain Mobilin purkittamaa, jossa on vain Stihlin tarrat päällä?

Olisi vaan kauppa tuossa lähellä josta tuota saa...mutta näyttää olevan vain osasynteettistä tuo öljy.


Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Mulle tuli Stihlin sahakaupan mukana niitä Stihlin merkillä olevia pikkupulloja, mitkä saa sekoittaa 5 litraan bensaa. Kuulemma itse sekoittamalla saa joka tapauksessa parempaa, mitä tulee esimerkiksi huoltoasemien 2T-mittareista.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Olen käyttänyt Husqvarnan "omaa" öljyä, onkohan se pullon ylänurkka nyt 2% jos oikein muistan. Ei ongelmia, savua tai käynnsityshäiriöitä.

Just katselin veroilmoitusta tehdessä ettei kovinkaan paljon vähennyksiä saanut: hakkasin kevättalvella reilut 1003 ja meni neljä 10L bensakanisteria ja jäi vielä kanisteriin... :D. Pihisti käy saha.

tuottaja

  • Vieras
Vs: Moottorisahaan 2,5% vai 4% bensaa?
Hyvä kaks-tahtiöljy, 2.5% seos ja 98 ! -kannattaa kysyä vaikka sahaliikkeestä- ja huom. valmiiksi sekoitettua bensaa kevät-talven viimeinen tankillinen- nii syksyllä on saha hyvässä vireessä heti.