Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumikauhan koko  (Luettu 19341 kertaa)

teuturi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Lumikauhan koko
Tuossa kattellu lumikauhaa niin minkäs kokoinen siis tilavuudeltaan olisi sopiva valtran 110 hv neloskoneeseen jossa on 970 quicke ja linko perässä,linko painaa noin950 kg.
Kauhan valmistajista liperin kauhat vaikuttais asiallisilta ja jämeriltä, jos joillain on käytössä tuomoinen urakointimallin lumikauha niin kiinnostaa kokemukset siitä.
Tarkoitus olisi laittaa kunnon kauha ettei tartte myötään olla parsimassa ja sepittämässä.
Asiallisia vastauksia kiitos.

erik

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Lumikauhan koko
quicken lumikauhalla olisko ollu 220 levee ni on mätetty paskaa, lunta, haketta
rikki ei olla saatu vaikka käyttö on ollu aika säälimätöntä

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa

Lumikauha siinä harvemmin antautuukin, kun soraa kahmasee täyteen  ;D

erik

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
ei vaan nouse enään maasta ylös kun soraa täynnä  ;D

teuturi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kuinka on huulilevy kestäny?
Nykyisestä kauhasta kului huulilevy tosi nopiasti eka talven aikana, mitä lie pata rautaa.
Ja muutenki alkaa kuluminen näkymään, kauha ollu muutaman vuoden lumitöissä.
Liperiläisiin saa 25x200 huulen tilauksesta ja siihen reijjityksen jääteriä varten.

Jumi

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Roses are red and Tractors are Blue
Mulla on ollut nyt vuoden verran Hyväkoneen ammattimallinen 220 leveä kauha.Tilavuutta 1,7-1,8 m3
Eipä voi moittia. Eniten käytetty kauha meillä.

Mäksä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
En minä ainakaan noihin raktorien rimpulakuormaimiin kovin suuria kauhoja viitsi hommata, kun kuitenkin tulee sitten kokeiltua niitä rajoja ja vaikka kauha kestäisi niin kuormaaja sanoo riks, raks, poks, tai raktori. Tietysti jos mättää vaan irtonaista pakkaslunta, niin mikäs siinä :) Mulla on yleiskauha nimikkeellä tuossa 960Q:ssa n.1,1m3 220 leveä ja sillä hoituu lumityöt. Kunhan on renkaiden ulkosyrjän mitan levyinen, tai vähän leveämpi kauha niin hyvä ompi.

Viimetalvena oli lainassa, kun olin ilman omaa kauhaa sellainen varmaan 3m3 kuuppa lumitöissä ja olihan se aika kohlo tommosen reilu sataheppasen neloskone raktorin edessä. Ja saihan sillä toisen kauhan kallistajan sylinterin varsista poikki ja en tiedä oliko sillä vaikutusta myös myöhemmin keväällä tulleeseen etunapavaurioon ::)

maraani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
...Kunhan on renkaiden ulkosyrjän mitan levyinen, tai vähän leveämpi kauha niin hyvä ompi.
Tätä mieltä minäkin olen. Lumitöitä olen tänään tehnyt lusikkahaarukalla, kun siinä on koneen levyinen kauha ja muutenkin joutilaampi kuormain ryskätä. Etukuormaajaan ei oo kuin kapea monitoimikauha (olisko vaan 160 cm) ja se on Maxxumin kanssa vähän liian kapea  :o Tosin traktorissa olis se etu, et siinä on valot :)

Autolla kun normaalisti auraan, niin tämmöisenä lumitalvena pitää välillä joistain paikoista tuuppailla kasoja kauemmaksi/korkeammiksi.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

teuturi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
...Kunhan on renkaiden ulkosyrjän mitan levyinen, tai vähän leveämpi kauha niin hyvä ompi.
Joo samaa mieltä, nykynen kauha noin 2,4m leviä.
Tuo tilavuus vain mietityttää, tuo on kyllä tosi että turha alkaa hulluttelemaan isolla kauhalla, varmasti alkaa käymään etuakselin kestävyyden päälle.
Perää sais jo nyt painottaa lisää vannepainolla.

rookie

• Vieras
Mulla on ollut nyt vuoden verran Hyväkoneen ammattimallinen 220 leveä kauha.Tilavuutta 1,7-1,8 m3

mikä erottaa ammattimallisen ja harrastelijamallisen ??  ;)

Mäksä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Joo samaa mieltä, nykynen kauha noin 2,4m leviä.
Tuo tilavuus vain mietityttää, tuo on kyllä tosi että turha alkaa hulluttelemaan isolla kauhalla, varmasti alkaa käymään etuakselin kestävyyden päälle.
Perää sais jo nyt painottaa lisää vannepainolla.

Saahan se tietty olla vähän tilavampikin, kun vaan muistaa sen, että tämä on nyt se köykäsen materiaalin kauha eikä yritä pyöräkuormaajan hommia hoitaa raksvaattorilla. Ja riippuu vähän missä niitä lumitöitä/kuormaamista.. tekee. Mulle tuo kauha riittää hyvin näiden omien pihojen ja ym. nurkkien ja risteysalueiden putsaamiseen sekä pieni tienpätkä kaluvajalle. Joskus työntäny pidemmänkin lenkin tuolla metsätiellä kauhalla, kun ei ole perälevyllä enää saanut aukastua, mutta siellä nyt pitäis olla jo aura, tai linko ettei ihan hermot mene.

erik

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kuinka on huulilevy kestäny?
Nykyisestä kauhasta kului huulilevy tosi nopiasti eka talven aikana, mitä lie pata rautaa.
Ja muutenki alkaa kuluminen näkymään, kauha ollu muutaman vuoden lumitöissä.
Liperiläisiin saa 25x200 huulen tilauksesta ja siihen reijjityksen jääteriä varten.

Huulilevy on kulunu aika reipasta tahtia mutta johtuu suurimmaks osaks siitä että sillä kolataan paljon paskaa betonilattialta mikä on tosi kuluttavaa

Jumi

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Roses are red and Tractors are Blue

Ammattimalli on isooompi,parempi ja kalliimpi  ;)
Oikeasti, syvempi ja korkeampi+verkko takaseinän korokkeena.Taisi olla vahvemmasta värkistäki.

realisti

• Vieras
ittellä se mp-liftin lk 1,8 eli 1,8m3 ja 2,6m. just sopiva dyna-vt:n keulaan pihan putsauksessa sekä viljan ja turpeen kuormaamisessa. Pienemmässä kuormainkoneessa tuntuu välillä vähän kohlolta, mutta aika äkkiä tottuu. Yhteenvetona voisi sanoa että oikea lumikauha tulee olla traktorin leveys +- 10cm kokoa 5tn luokassa n.1,5m3 ja 8tn luokassa n.2m3. mp-liftin kauha muuten hieman peltisen oloinen mutta hyvin se on toistaiseksi kestänyt.

zetor8045

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Toisessa lukee professional  ;D