Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pientä kuorma-autoa hankkimassa.  (Luettu 17318 kertaa)

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Ja on helppo ottaa pois rekisteristä jos tietää ettei tarvi esim, seuraavaan pariin kuukauteen. Netissä vaan ilmoitus ja kun haluaa takas niin netissä vaan ilmoitus käyttöönotosta.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Kolme akselisella pääsee pahempaan paikkaan ja pois. Kaksi akselinen on aika onneton huonoissa olosuhteissa. Kaikenlaisia sähkövikoja yms.niihin tulee ja huolto korjaamossa maksaa äkkiä monta tuhatta.

2 akselisella Volvo FL7:lla ainakin tuntuu pääsevän aika pehmosiin paikkoihin ja vielä poiskin. Johtuen varmaankin kyseisen ajokin iänikuisesta 5 vaihteisesta automaattilootasta (Morse?) joka venyy kuin kuminauha eikä päästä ihan helpolla muutenkin tehottoman auton pyörää kuopasemaan 8) 6*2 114 Scania sen sijaan jää helposti kiinni, mutta muutenhan noista ei voi puhua samana päivänäkään.

Verku

Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Kypsä tapaus

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5919
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Tässä olisi "munaa". 
0:50 eteenpäin paaleja lavalla.

http://www.youtube.com/watch?v=IRevMSZPrTA&feature=related

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Mitäs jos harkitsisit samalla vaihtolavalaittein varustettua, voisit esim. umpikaapilla viedä tarpeen tullen huonommallakin kelillä, sekä sitten saat lavan alas, monessa hommassa hyvä. Käyttökulut ovat kaksiakselisella kutakuinkn samat, kolmiakselisella on sitten rankemmat verot, mutta kantavuus heiniin riittää hyvin kaksiakselisella.


En oikein tiedä vaihtolavalaitteiden tarpeellisuudesta, nostaa lavakorkeutta ja omapainoa jonkun verran. Tossa esimerkkiautossa olis takalaitanostin jonka kautta vois purkaa kuormaa jopa Roclalla. Umpikoppi oli kyllä monesti kiva, tosin pääasiassa tulee kuskattua muovitettuja, joten keli ei sinänsä haittaa. Ja tollaseen avolavaan sopii kaksi paalia rinnakkain, umpikoppiin ei välttämättä sovi. Lava pitäis aina vaihtaa sitten. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/81ED2E7E-4DA5-4799-977C-FF777CE3DD0D/7359/Kuormaautojenkyttvoimavero.pdf  Ton mukaan käyttövoimavero laskisi vuoden päästä. 12 tonnissa näköjään aika iso porras...
Itse hommasin pari vuotta sitten vanhan MANnin, jossa koknaispaino 12500 kg. Se verohan kiristyy siinä 12 tonnin kohdalla, mutta se kalliimpi maksu menee vain siitä ylimenevästä osasta, eli ei paljon lisää kustannuksia. 470e muistaakseni tuo vero vuodessa, omassa autossa. Ei tuota kyllä pois antaisi, ei tule yhtään ikävä traktorilla ajelua... :)

 Jaa, toihan on ihan hyvä tieto toi että vero menee vain yli menevästä osuudesta! No, sittenhän se myyjä puhu totta kun hän sanoi että se on siinä 500-600 euroa vuodessa. Ja tosiaan laskee vuoden päästä n. 40%. Kiitos tiedosta! :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Tässä olisi "munaa".  
0:50 eteenpäin paaleja lavalla.

http://www.youtube.com/watch?v=IRevMSZPrTA&feature=related

Aika näppärästi purkaantu kuorma. Sanoiskohan Suomessa poliisisetä mitään tuollaisen kuorman kuljettamisesta tiellä niinkuin oli n. 1:25 kohdalla ::)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Kyllähän volvo osaa kuormurin tehdä ja on hyvä ajaa, on aina ollut. Itselläni oli pari vuotta ajossa f12 koukkulaitteella. En tiedä vaikka joskus laittaisin vielä ajoon tuon auton, koukkulaitteesta aion rekentaa kärryt traktorikäyttöön. Vaan isoja eroja ei ole noissa autoissa, vähempään käyttöön ei voi ehkä hienoimpia sähköjuttuja suositella. Tuossa ikäluokassa ehkä iveco voisi olla vaihtoehto. Tai kyllä varmaan muutkin.
  Jos vaihtolava-auto mietityttää niin tyollainen koukkuauto pystyy auttamaan itseään eteenpäin vaikka pyörät ei pitäisi yhtään. Miinuksena se että lava nousee melko pystyyn vedettäessä kyytiin.
 Olen kaksi kertaa käynyt tuolla koukkulaitteella  "koukkaamassa" traktorikärryt ojasta, kyllä nostaa :)

brotofobia

  • Vieras
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Noi FL6:set tais olla Renun kanssa suunniteltuja ja yhteisiä osia, hytti ainakin. Lähipiirissä oli niitä joskus pari: 615 ja 614 , ja vanhemmiten niissä oli todella paljon murhetta, varsinkin ne jarrut. Kalliit varaosat. Isommat aidot volvot lienee parempia...

Itte kattelisin 93 - sarjan scaniaa. Ja jos tulee pyörittyä ahtaissa paikoissa, niin akselinväliin kannattaa kiinnittää tosissaan huomiota, joku 4 metrinen on näppärä, mutta hiukan kun pitenee niin on sitten ikävä peruutella nurkkien taa yms kapeita teitä pitkin.

Mönkkäristi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.

3070 E

  • Vieras
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Tommonen pienehkö vaihtolavalaitteilla ja Hiabilla varustettu kuorma-auto olisi kyllä kätevä kun tuonne Itä-Suomeenkin niitä koneita välillä tulisi saada, kun 29 asteen helteellä 17 tuntia ilmastointilaitteettomassa traktorissa ei ole mitään herkkua..

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.


kyllähän sinä ilman vöitäkin siinä penkissä pysyt  ::) ja voihan sitä aina "muokata"

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.

Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.

Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.

ainakin Mesen sprintteri bussissa on ihan penkissä kiinni.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän  ;D

Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?

"Ammattimies"

;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.

Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.

ainakin Mesen sprintteri bussissa on ihan penkissä kiinni.
Kuormuri sprinterissä myös.

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Pientä kuorma-autoa hankkimassa.
viesti oli hätiköity, unohtui painottaa että tuolla ajalla.

itse olen ajanut ensimmäisen kerran 1998 valmistettua penkkivöistä
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.