Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehut jäässä  (Luettu 10745 kertaa)

cosmic_cowboy

• Vieras
Vs: Rehut jäässä
panona olevat sahanpurut ovat jäässä. ei muuten.

Tästä ei sitten mielellään yksityiskohtia!  :-X

TS

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Moni hajoittaa paalinsa nostelemalla niitä pihdeillä 2-24 h käärinnästä. Sisäinen paine paalissa on korkeimmillaan ja pihdeillä saadaan muovien liimasaumat aukeamaan.

Tota minä oon miettinytkin, kun olen paaleja ajanut paalain-käärin yhistelmän jälestä. Monesti joutuu piheillä litistämään paalit muodottomaksi että saa vietyä pellon reunaa. Ei tee varmasti hyvää.

Juu, ei tee. Siirto täytyy tehdä ihan heti paalauksen jälkeen tai sitten paljon myöhemmin. Sellainen altakantava putkikuljetin säästää kuulemma paaleja merkittävästi.

Jos juuri valmistunutta paalia pitää puristaa muodottomaksi että sen saa nostettua pihdeillä niin paalaimmessa on pahasti säätövirhettä tai sitten kuskilla on liian kiire. Ja pihdit pitää olla quicke flexigrip tyyliset, eli tarpeeks pitkillä käpälillä jotei tarvi puristella niin lujaa. Esim tämänpäivän Elhoissa on aivan liian pienet käpälät.

Kontuveikko

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei ole paalit jäässä, kohmeessa vain. Hyvä kesä täälläpäin, saatiin liki kaikki kuivina paaliin. Syyssato jopa osin kuivempi kuin kevätsato. Syyssadon näytteiden kuiva-aineet vaihtelivat välillä 38-50%. Keväällä muutama lohko hätäyksissä paalattiin kosteana, siispä syötettiin sulan maan aikana.

Mikasep: Miten ihmeessä saat paalit homehtumaan? Ylivuotisia?

Muutamia puoliksi homeisia on 1-sadossa tänä talvena ollut (vaikka muovi näyttää ehjältä), liekö helle hautonut kesällä auringossa. AIV2:ta käytetään. Muovia 6 kerrosta, paaleja ei siirrelty käärimestä tiputtamisen jälkeen. Urakoitsijan paalit ei ole parhaita mahdollisia tiukkuudeltaan eikä käärimessä ole pystyynkääntöä. Jostain syystä parivuotiaan Welgerin paaleissa on huomattavia tiukkuusvaihteluita.

Mika

Welger-urakoitsija ei haluakaan tehdä tiukkoja paaleja. Hän selvästi arpoo paalatessaan, millon uskaltaa pudottaa löysän möllykän asiakasta suututtamatta.

Pari vuotta vanhalla welgerillä saa tiukat paalit, oli se mallia mitä tahansa.

Maalaispoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Nothing runs like a deere
painona olevat sahanpurut ovat jäässä. ei muuten.

Eikä oo nekään jäässä, kun on katto päällä. :D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Husokki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Se Welger-urakoitsija tekee varmaan tahallaan löysiä paaleja, että niitä tulee enemmän, jos kappale hinnalla paalaa. Paalaa itselle sitten tiukkoja paaleja.
Käteinen ratkasee

tilaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Moni hajoittaa paalinsa nostelemalla niitä pihdeillä 2-24 h käärinnästä. Sisäinen paine paalissa on korkeimmillaan ja pihdeillä saadaan muovien liimasaumat aukeamaan.

Tota minä oon miettinytkin, kun olen paaleja ajanut paalain-käärin yhistelmän jälestä. Monesti joutuu piheillä litistämään paalit muodottomaksi että saa vietyä pellon reunaa. Ei tee varmasti hyvää.

Juu, ei tee. Siirto täytyy tehdä ihan heti paalauksen jälkeen tai sitten paljon myöhemmin. Sellainen altakantava putkikuljetin säästää kuulemma paaleja merkittävästi.

Tuota putkikuljetinta oon miettinyt, mutta sitä käyttäissä paalit pitää jättää kylelleen. Tai enpä ole koskaan kokeillut, mutta näin arvelen.