Meillä taksikuskit laatii itse ne aikataulut ja on kyllä tehty logistisesti järkeviksi, ehkä heidän kannaltaan. Kakarat haetaan kotoa 1 h 10 min ennen koulun alkua ja torpataa sinne pihalle 10 minuutin päästä kun matkaa on se 7 kilometriä. Sitte haetaan seuraava satsi. Pykälät saadaan juuri täytettyä kun koulumatkaan ei kulu päivässä enempää kuin 2,5 tuntia. Käytännössä viedään lapset aamuisin itse, saavat nukkua tunnin pitempään. Alle 5 kilometrin koulumatkoihin ei täällä enää saa edes alakoululaiset kuljetusta. Kuka aikuinen kävelisi 10 km päivässä työpaikalle?
Suurin piirtein sama systeemi täällä. Kahdeksan kilometriä on alakoululle matka noin. Eskarilaiset haettiin kotoa. Ekaluokkalaisesta lähtien klo 7.40 tienvarteen, koululla klo 8, koulu alkaa klo 9. Kotiopäin matka kestää vähän vähemmän, noin tunti päivän päättymisen jälkeen on ipana kotona. Keskustaan ylemmille luokille matka toimii paremmin: matkaa 12 km, aika aamulla 50 min, illalla 30 min.
Käveltävää/pyöräiltävää/mopoiltavaa on molemmissa tapauksissa tosin vain noin 1.5 km /päivässä.
Ei liity asiaan, mutta kerronpa silti: niin kiire on autoilijalla, että tempaisi tuossa joulun alla lievässä risteyksessä pikkubussin ulkokurvin puolelle kyljelleen ojaan. Ei ollut syynä huono keli vaan liian suuri tilannenopeus. Oli lapset HIUKAN pelästyneet, mutta kuski vissiin vielä enemmän. Eikä lasten järkytystä helpottanut kuskin valtava sadattelu puhumattakaan, että olisi hommannut toisen kyydin. Lapset kävelivät koteihinsa. Puolison poika soitti mulle, et tuu traktorilla vetämään, mutta en ollut kotona. En olis kyl yrittänytkään, sen verran syvällä oli. HUOM! Koululle ja koulutoimistoon tieto tapahtuneesta meni vasta vanhempien kautta, autoilija EI ilmoittanut. Kuljettaja on nyttemmin kuulemma vaihtunut