Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran vetokoukun laukaisu  (Luettu 20182 kertaa)

Pillari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
100-sarjan MX Maxxumissa on hyvä koukku...hydraulisesti ulos työntyvä niin ei tarvi peilejä ja lukituksen avauksen vaijeri suht hyväs paikkaa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)

Aika lievä ilmaus tuo että lakritsia. Pitkät kierretangot mulla, lattatyyppiset nostotangot. Silloin tällöin pitää kiristää.

Jontikasta venyi se jenga, ei saanut edes sääätömutteria liikkumaan. Näppärä säätö, poikki ja uudestaan hitsaten. Hyvin on pelittänyt, säätö vain hiukan hankalahko seuraavallakin kerralla ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

velmatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Onko kukaan muuttanut yhtään käyttömukavammaksi advancen sähköisen vetokoukun laukaisun?? Tuo kahden keinukytkimen takana oleva käyttö on hivenen tympeä ja hidas käyttää. Huomattavasti näppärämpi olisi kun vetokoukun nostoa ja laskua voisi hallita nostolaitteen säätöpyörällä ja sitten kun vetovarret on nostettu ylös voisi koukun vain laukaista yhdestä keinukytkimestä painamalla. Siispä ehkä hivenen epäselvästi selvitettynä?? Mutta onko kukaan perehtynyt kuinka koukun laukaisu on oikein kytkettynä?? ainakaan äkkinäinen ei saa mitään tolkkua kytkennästä!??  ???
Siispä jos joku on jotain viritellyt, niin vinkkiä tulemaan!!

Olethan huomannut että nosto/lasku -kytkimen ollessa kuljetusasennossa (ylhäällä) pakkolaskunapilla saa vetovarret ylös niin kauan kuin nappia pitää pohjassa?

http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf sivu 61 kappale "Nostotoiminto"

haba

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
näkee

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)

Aika lievä ilmaus tuo että lakritsia. Pitkät kierretangot mulla, lattatyyppiset nostotangot. Silloin tällöin pitää kiristää.

Jontikasta venyi se jenga, ei saanut edes sääätömutteria liikkumaan. Näppärä säätö, poikki ja uudestaan hitsaten. Hyvin on pelittänyt, säätö vain hiukan hankalahko seuraavallakin kerralla ;D

Lienee turha kysyä, mutta osoitanpa tyhmyyteni taas:
Pidättehän nostokorkeuden säädön yleensä pikkusen alle maksimin, sillä tavalla ettei joka kerran vetovarret ylhäällä kisko koukun nostotankoja kireälle?
Nimittäin minun ei tarvinnut säätää deutsin koukun tankoja kuin yhden kerran. Ennen ensimmäistä kärryn koukkuun nostamista. Sen jälkeen toimi moitteettomasti ilman säätöä.


No, ne tangothan täytyy olla säädettynä sopiviksi ja sitten tietenkin kun kärry on kiinni niin laskea koukkujen varaan ettei jää tangot venytykseen. Ei sitä sillä nostokorkeuden säädyllä kannata kikkailla vaan säätää tangot siten että tangot eivät venyisi?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Lienee turha kysyä, mutta osoitanpa tyhmyyteni taas:
Pidättehän nostokorkeuden säädön yleensä pikkusen alle maksimin, sillä tavalla ettei joka kerran vetovarret ylhäällä kisko koukun nostotankoja kireälle?
Nimittäin minun ei tarvinnut säätää deutsin koukun tankoja kuin yhden kerran. Ennen ensimmäistä kärryn koukkuun nostamista. Sen jälkeen toimi moitteettomasti ilman säätöä.


Tottakai. Venyttää, ja rasittaa turhaan, jos jatkuvasti nostolaite ääriasennossa ylhäällä. Voi jäädä venttiilikin huutamaan, ja sitten siinä hajoaa, jo muutakin.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
 No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo:18:37 kirjoittanut hvinnamo

Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
. Eli koukku makaa lukituskoukkujen päällä omalla painollaan aina.
Oisko sulla sitten raskaampi aisapaino että venyvät?

Erittäin harvoin tarvii nostolaitetta ihan ylös nostaa, yleensä rajoitin päällä.Aikoinaan taisi olla ensimmäinen opetus että kärry perään ja koukun varaan, nostolaitteita alas että tangot löystyy.

Vaikka kysymys ei mulle ollutkaan, ilman etupainoja ei kaikilla kärryillä pysy nokka maassa. Lavetilta saa just sen verran painoa kuin haluaa, ja yleensä reilumpi koukkupaino plussaa näin talvikeleillä, kunhan ohjattavuus säilyy. Täyden ka. peräisen kärryn tai lavetin koukkuun/koukusta ottaminen joskus siinä ja siinä,  "kaupan" kärryt kivutta.

Mieluummin pidän nostotankoja lähellä "rajaa", kuin kiristän turhan tiukalle,venyvät suotta kun nostolaitteessa pänninkiä vaikka katkaista tangot ::) Likaa/pölyä kertyy koukkuun ja sen putsaaminen tärkeää venymisen ehkäisyä. Ihan perusjuttuja, kuten hytin siivoaminen ::)

Koukun rakenteissa hiukan varaa nostaa yli lukituksen, ts. oikein säädetyt tangot ei veny vaikka nostolaitteen nostaa aina yläasentoonsa esim. perälevyn kanssa.



Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo:19:05 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)

 Mä oon joskus käyttäny ruuvimeisseliä tai jakoavainta! Ja samalla nostaa toisella kädellä lokarin napista ylös ja toisella pitää "työkalua" siellä välissä. Tuttua puuhaa.  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Melkein voisin vaikka vannoa että kyllä venyy.  ;D Natikassa kartiopäiset putket, minkä sisällä nostotanko liikkuu. Lisäksi kaikki pultin reiät ja hahlot ihan merkkiin katsomatta, kyllä suurenee ajan kanssa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)

 Mä oon joskus käyttäny ruuvimeisseliä tai jakoavainta! Ja samalla nostaa toisella kädellä lokarin napista ylös ja toisella pitää "työkalua" siellä välissä. Tuttua puuhaa.  ;)

Joku varmaan loukkaa itsensä näillä meidän ohjeilla, huolellisuutta ja järkeä saa sitten käyttää ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
näkee

Sulla ei vissiin oo paineilmalaitteita? Ne paineilmaventtiilit on siinä hydelohkojen päällä pelliliparees kiinni. Ei ainakaan tällaanen keskenkasvuunen 175cm näe niitten yli koukkua...

Teroman

Vs: Valtran vetokoukun laukaisu

Valtun koukun vois laukaista Dynamiitilla ?

;;;;;;Å

velmatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Onko kukaan muuttanut yhtään käyttömukavammaksi advancen sähköisen vetokoukun laukaisun?? Tuo kahden keinukytkimen takana oleva käyttö on hivenen tympeä ja hidas käyttää. Huomattavasti näppärämpi olisi kun vetokoukun nostoa ja laskua voisi hallita nostolaitteen säätöpyörällä ja sitten kun vetovarret on nostettu ylös voisi koukun vain laukaista yhdestä keinukytkimestä painamalla. Siispä ehkä hivenen epäselvästi selvitettynä?? Mutta onko kukaan perehtynyt kuinka koukun laukaisu on oikein kytkettynä?? ainakaan äkkinäinen ei saa mitään tolkkua kytkennästä!??  ???
Siispä jos joku on jotain viritellyt, niin vinkkiä tulemaan!!

Olethan huomannut että nosto/lasku -kytkimen ollessa kuljetusasennossa (ylhäällä) pakkolaskunapilla saa vetovarret ylös niin kauan kuin nappia pitää pohjassa?

http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf sivu 61 kappale "Nostotoiminto"

... niin tämä koskee ainoastaan Advancea/Versua/Directiä.