Onpas Helunalla hyvä ajankäyttö
Meillä kaks roboa ja nyt 103 lypsyssä. Aamulla menee n 4-5 h ja illalla 5 h. Siemennykset, nuoriso, valvottavat lehmät (n 8 yleensä) vasikat... Mulla menee robojen pesussa pelkästään kolme varttia kerran päiväs. Kerran viikossa pestään kunnolla vasujen juottoautomaatti. Tuohon tuntimäärään lisätään sitten iltarkistus, poikimiset, lääkinnät.
Siemennykset hoituu kätevästi, kun hoitotöiden aluks nakkaa lehmän erotteluosastolle ja kääntää aidan lukkoasentoon. Hetken päästä lehmä on kiinni ja sen voi käydä siementämässä. Vielä helpompaa on antaa se sonnille, jolloin yksi työvaihe jää multa pois... Valvottavia lehmiä ei ole, muutama ajettava on, niihin menee se aika kun haen osastolta, puhdistan samalla parret. Aidat alas ja ne menee omine aikonensa robottien läpi. Roboja en sen kummemmin pese, ainoostaan lattiat ja letkut. Lääkittäviäkään ei just nyt oo, ja jos on, niin nekin hoidan robossa ollessa, niin ei tartte erikseen jahdata kiinni. Vasikat juo melassipöntöstä, joten sen pesuun ei mee oleellisesti aikaa...
Iltatarkin jätin pois, annetaan koneiden hoitaa hommat, sitä varten ne on sinne hankittu ja kyllä ne sitten ilmoittaa, jos eivät urakkaansa saa jostakin syystä tehtyä...
Poikineetkin ovat ihan itse, erikseen en niitä valvo, paitsi alkiopoikimiset.
Aamutyöt 7-9 ja iltatyöt 15-17. Tosin lehmiä vasta 140, joten tavoitteeseen ollaan vasta matkalla...
Heluna on kyllä poikkeuksellisen taitava.
Vähän mun käy kyllä sääliksi klo 17.01 syntyvää vasikkaa, jonka imeminen ei onnistukaan. 14 pitkää tuntia odotella ihmisen apua ternimaidon saantiin...
Jos lehmä poikii iltatöitten jälkeen, niin en sitä lypsä ennenkuin seuraavana aamuna, yön saavat olla karsinassa ja jos siellä juo, niin hyvä. Ja hengissä ovat pysyneet tälläkin menetelmällä, sekä emät että vasikat.