Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe asfalttia  (Luettu 13037 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
asfalttia
Tossa saksalaisten kanssaveljien touhua kattellessa varsin usein tulee huomanneeksi että heillä on tiet asfaltissa. Miten olis jos tökkäiis piiriojiin salaojat ja vähän muotoilis, täyttäis murskeella ja vetäis vaikka 3 metriä asfalttia päälle. Samoiten tietenkin peltotiet. Sitten muuttais työtapoja niin että aina mentäis tieltä tielle ja vasta tien päällä käänneltäis. Saisko edes lastenlastenlapset takaisin tien kustannukset tehostuneena työnä. Aika paljon tulevaisuuden karjatilalla kuitenkin liikutaan pellolla ja tiellä raskaalla kalustolla jos mietitään vaikka 2 lieterallia ja 3 noukkarikierrosta vuodessa kaikkine niittoine ja karhotuksineen. Oishan se kivaa kun tiet olisi oikeasti siinä kunnossa että niillä sais vauhtia pidettyä yllä. Vai vaatiiko se jonkun maatalousmyönteisen diktaattorin että saisi tiet ilmaiseksi orjatyövoimalla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: asfalttia
3 metriä asfalttia kuullostaa paksuudelta suurelta, mutta leveydeltä pieneltä  :D Saattaa olla, että tie murtuisi isojen painojen alla noin kapeana. Hyvän asfalttitien tekeminen maksaa todella paljon.

talutehnika

  • Vieras
Vs: asfalttia
"Lappeenrannan ja Imatran välinen 48 kilometrin osuus rakennetaan kokonaisuudessan nelikaistaiseksi eritasoliittymin varustetuksi sekaliikennetieksi. Hankkeen kustannusarvio on 177 miljoonaa euroa, ja sen aloittamisesta on tehty päätös Valtion talousarviossa vuodelle 2007. Hankkeesta on aiemmin toteutettu vuonna 2003 valmistunut Muukon ja Ahvenlammen välinen 4,5 kilometriä pitkä osuus"

Maksaa se.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: asfalttia
"Lappeenrannan ja Imatran välinen 48 kilometrin osuus rakennetaan kokonaisuudessan nelikaistaiseksi eritasoliittymin varustetuksi sekaliikennetieksi. Hankkeen kustannusarvio on 177 miljoonaa euroa, ja sen aloittamisesta on tehty päätös Valtion talousarviossa vuodelle 2007. Hankkeesta on aiemmin toteutettu vuonna 2003 valmistunut Muukon ja Ahvenlammen välinen 4,5 kilometriä pitkä osuus"

Maksaa se.

Meinaatko että Vemssiykkönen pykää tuollaisen 4-kaistaisen tiluksilleen  :D Mut kallista näkyy olevan, 3,5 tonnia/metri  ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: asfalttia
Saksassa ja englannissa ei taida tarvita pohjatöitä ja routa ei silti vaurioita yhtään.  Englannissa kyllä ihmettelin kun maaseudulla ei soratien pätkääkään juuri näkynyt, kolmimetrisiä asfalttiteitä risteili sinne tänne. Täytyy perustua siihen että mitään ei tarvitse tielle tehdä sen jälkeen kun on asfaltti vedetty.
  Kyllä suomessakin vauhtia saa teillä pidettyä kun joskus ripistää viiskymppistä mursketta ja joskus taas vetää lanalla tasaiseksi.
 Hyvää tietä olen saanut kun olen levitellyt maan pintaan paalimuovia ja vetänyt siihen 100mm mursketta juuri peittävän kerroksen. Kuivalla kelillä ensin tielanalla paikka tasaiseksi ja sitten muovi ja murske. Yli kymmenen vuotta sitten on tuollainen tehty ja  joka päivä rallattu. :D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: asfalttia
kun asia nyt rupes hiukan mietityttämään niin laskin äkkiseltään että betonista 10 kilometriä ja 3 metriä leveä tie missä olisi 0,5 metrin 20 cm reunavahvistukset ja muuten 10 cm niin maksais 4 tonnia kilometri eli 40000€. Siihen tietenkin raudat päälle ja se puolenmetrin murskekerros. Mutta ei ehkä kuitenkaan niin tähtitieteellinen mitä oletin. Asfaltin hintaa en nyt ihan varmana tiedä. Tulee siitäkin kustannuksia vuosien varrella kun niitä vesiurilla olevia epätasaisia peltoteitä koluaa kerta toisensa jälkeen.

Eikun sori tuli sittenki pilkkuvirhe eli kilometri maksais 40000 ja 10 sitten jo 400000. Eli ihanan kallista olis ainakin betonista.

Viimeksi muokattu: 02.01.11 - klo:10:34 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: asfalttia
Kunnon laadukas murskekerros ja tienhoito pitää tilustiet lyönnissä ja joskus kun muistaa tilata mursketta lisääkin. Toki tien runko pitää saada pysymään kuivana. Varmasti piisaa kaikelle peltoliikenteelle.  8)

Tuotantopihat on sitten erijuttu, kun siellä pyöritään 365 pv vuodessa kelillä kun kelillä. Siellä pinnoite puoltaa paikkansa. Kun urakoitsijat ynnä muut tekee työtä tuntiveloituksella, asiakkaallakin on motivaatio laittaa infra kondikseen.  8)
Kepulainen ha veloitus sucks!  ;D

On muuten jännää kun taloooooossa on viimeisen päälle traktorit ja noukkarit omastatakaa pihassa seisoskelemassa tyhjänpantteina ja tilustiet ovat kuin Raatteen tien kopiota!  ;D

Viimeksi muokattu: 02.01.11 - klo:10:46 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: asfalttia
kun asia nyt rupes hiukan mietityttämään niin laskin äkkiseltään että betonista 10 kilometriä ja 3 metriä leveä tie missä olisi 0,5 metrin 20 cm reunavahvistukset ja muuten 10 cm niin maksais 4 tonnia kilometri eli 40000€. Siihen tietenkin raudat päälle ja se puolenmetrin murskekerros. Mutta ei ehkä kuitenkaan niin tähtitieteellinen mitä oletin. Asfaltin hintaa en nyt ihan varmana tiedä. Tulee siitäkin kustannuksia vuosien varrella kun niitä vesiurilla olevia epätasaisia peltoteitä koluaa kerta toisensa jälkeen.

Eikun sori tuli sittenki pilkkuvirhe eli kilometri maksais 40000 ja 10 sitten jo 400000. Eli ihanan kallista olis ainakin betonista.
Muistaisin että jollakulla oli taannoin tieto kympistä neliö tehtynä asfaltti.   Sillä lukua kilsa tietä olisi 30 000€ ja sen korko tuottovaatimuksesta riippuen tonnista ylöspäin joka tapauksessa vuodessa. Lisäksi täällä suomessa on pakko olettaa että paljon yli kymmentä vuotta ei tuollainen tie kestä vaikka pohjatyöt olisikin tehty hyvin.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: asfalttia
Täälläpäin asfaltoinnin hinta, siis pelkkä pintaus, on kuulemma 7-11 euroo neliö. Pikainen laskutoimitus: 3m*1000m*7eur = 21000 euroa kilometri, ilman siis minkäänlaisia reunavahvistuksia ja pohjatöitä.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: asfalttia

On muuten jännää kun taloooooossa on viimeisen päälle traktorit ja noukkarit omastatakaa pihassa seisoskelemassa tyhjänpantteina ja tilustiet ovat kuin Raatteen tien kopiota!  ;D



Se on jännä juttu juu, ja kun nämä muutamat ei edes ymmärrä vaikka asiasta sanois, että jos nyt edes vetäisit perälevyllä pari kertaa, ja muutaman kauhallisen voisit soraa tai edes jotain niihin isoihin kuoppiin laittaa, niin ei. Ja jos sitten joskus sen yhden kauhallisen sitä rompoolia siihen pahimpaan kuoppaan se käy kippaamassa, niin ei sitäkään vähää voi edes sen kauhan selkäpuolella tasoittaa, vaan siihen jää sitten sen kauhan levyinen kasa sen kuopan kohdalle. Että aivan sama neuvooko vai ei.....
Kyllä peltotien pitää olla sellainen, että ei tarvii kaasusta himmata ainakaan kuoppien takia.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: asfalttia
Jos tekee betonista niin se täytyy valaa laattoina  :D

talutehnika

  • Vieras
Vs: asfalttia
"Lappeenrannan ja Imatran välinen 48 kilometrin osuus rakennetaan kokonaisuudessan nelikaistaiseksi eritasoliittymin varustetuksi sekaliikennetieksi. Hankkeen kustannusarvio on 177 miljoonaa euroa, ja sen aloittamisesta on tehty päätös Valtion talousarviossa vuodelle 2007. Hankkeesta on aiemmin toteutettu vuonna 2003 valmistunut Muukon ja Ahvenlammen välinen 4,5 kilometriä pitkä osuus"

Maksaa se.

Meinaatko että Vemssiykkönen pykää tuollaisen 4-kaistaisen tiluksilleen  :D Mut kallista näkyy olevan, 3,5 tonnia/metri  ;D

Jos haluaa 2 kaistaisen niin jakolaskuhan on helppo suorittaa. Tuossa tiessä kustannuksia toki lisää esim. Saimaan kanavan ylitys ihan hitosti. Ettei nyt ihan totena pidä niitä peltotien kustannuksia laskea  ;)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: asfalttia
3m peltotie liian kapea, lietekärryt, puimurit junttaa tien ulkopuolella osittain. Kaikki muu liikenne samaa raidetta noin kapealla tiellä. Pihatietkään ole noin kapeita mikäli asfaltoitu. Nelimetristä pihatietä itse suunnitellu, toteutus sitten toinen juttu kun pitäs hieman pihaakin asfaltoida -> 20-25 000€ ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: asfalttia
noin niinkun perjaatteessa jos tekee vaikka 5 metrisen tien ihan kunnon täytöllä ja matolla niin siihen on tapana ajanmittaan kerääntyä kuraa ja muuta ainesta mikä estää veden pääsyn alas ja kun tällainen hieman painuu urista niin muodostuu lätäköitä. Siitä kun muutaman kerran sohasee yli jollain 5 akselisella yhdistelmällä niin se heittää pintahiekat mäkeen ja homma vaan pahenee. Tällaiseen kun vetäis vaan kolmemetriä asfalttia ja tie jatkuis kantavalla murskeella vähintään metri molemmilla puolilla niin ei tulis sitä ongelmaa että vesi seisois tiellä ja kostuttais pintaa ja pohjakerroksia. Suurin osa koneista kuitenkin kulkee alle kolmen metrin kantopinnalla vaikka paripyörät ja jotkut leveet kärryt ja puimurit saattaa yltää leveämmälle. Eikä sitä nyt mitään kohtaamaan tartte mahtua kun harvalla peltotiellä nytkään mahtuu.

Miksi muuten se asfaltti ei kestä 10 vuotta kauempaa.

Pellon laita olis sitten haasteellisempi jos aina liityttäis tielle siitä kohtaa mistä satutaan tulemaan laitaan. Vois reuna ruveta ajanmittaan murenemaan.


Onko jollain tiedossa halvempaa ainetta mistä saatais suhtkoht kantava kerros eikä seisova vesi varsinkaan kuluttais pintaa.l
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: asfalttia
Kyllä se vaan talvi tekee tuhoja. Kymmenen vuotta kun sulaajäätyysulaajäätyy niin aikalailla on halkeamilla. Se vielä rassaa pintaa lisää kun joihinkin paikkoihin paistaa aurinko niin vain ne kohdat lämpenee. Routiminen on sitten vielä oma lukunsa.   Sellainen tie jossa on vahvasti lunta ja jota ei talvella käytetä niin ei niinkään kärsine vaurioita.