Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minkä firman kinkkua vetelette?  (Luettu 161675 kertaa)

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Minkä firman kinkkua vetelette?
Nyt kun tuota atrialaista on syöty kunnolla yhtenä päivänä, niin täytyy sanoa, että todella rasvainen möltsykkä oli. Kattilallinen (3l)  tuli sulaa rasvaa paistettaessa ja sitä on alaosassa ainakin tuuman vahvuudelta vieläkin. Nyt sanon että olipa täysin surkea esitys. Oli pakastealtaan pienimpiä perinteisiä kinkkuja. Toki voi johtua ostopaikastakin. K-  supermarketin Atria käristeet on ihan eri makuisia kuin keskisen saman moiset. Siinä toki on hinnassakin eroa, mutta nyt ei ole, mutta ehkä keskisellä on kattet paremmat ja katoaa ne "sekunda" kinkut sieltä varmuudella (jos noin on). Ens jouluna pitää ostaa jostain muualta ja ehkä pitkin hampain ostaa jonkun muun teurastamon kinkku. Nyt ei kyllä kinkku parantanut mieltä, mutta ei se hyvä kinkku ollutkaan.
Atrian kinkku on meillä, jotain 4 kilonen, mun makuuni vähäsuolainen. Liemi kyllä oli suolaista kun on tapana siihen kuumaan rasvaliemeen leipää kastella. Nii mikään muun virman kinkku ei meillä tulekysymykseen kuin atrian ja ostopaikka on S kauppa. Hinta on mitä on, mut ei ole miään kallista. Jos katselee kylkisiivujen tai kyljysten hintaa kilohinta on kaksinkertanen niissä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Isoo luinen läskiperse oli ollut tuo yksilö, joka meille toisen kinkkunsa luovutti. Maussa nyt ei niinkään valittamista, mutta syötävää todella vähän. Syyttääkö tuosta nyt sitten sikatilaa vai viljan viljelijää vai sitä teurastajaa. Minä oon syytöön  ;D

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
vieläkö on atrialla tapana kinkku lahjoa ...   ei kun kinkulla lahjoa tuottajia?     miustelen aikoinaan et sai tuollasen pienen kinkun joulun alla...      ainakin jotkut sai...   saarioiselta sai paketin makkaroita joinain vuosina..    nykyään ei taija olla paljon lahjuksia..   valiolta net juustot..

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
vieläkö on atrialla tapana kinkku lahjoa ...   ei kun kinkulla lahjoa tuottajia?     miustelen aikoinaan et sai tuollasen pienen kinkun joulun alla...      ainakin jotkut sai...   saarioiselta sai paketin makkaroita joinain vuosina..    nykyään ei taija olla paljon lahjuksia..   valiolta net juustot..

Vastaan minimaalisen pienten tuottajien puolesta, että ei lahjo ( ainakaan meitä). "Tarjouksia" pukkaa sähköpostiin tasaisin välein, mutta niiden päälle en ymmärrä mitään, kun en oo meidän perheen ruokavastaava. Ja hinnat nyt on mitä on, mun mielestä kalliita, toki en nyt muutenkaan noiden laatu fileiden hinnoista mitään tiedä. MUTTA joidenkin tuttujen kersat on olleet atrialla töissä ja ovat ostaneet sitten vähän kotiin tuomista työntekijöille tarkoitetusta myymälästä. Oon joissakin pippaloissa noita sitten saanut maistella ja hinta on kuulemma todella halpa. Mutta sehän on työntekijöille tarkoitettu lahjus , ei tuottajille.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Meillä joskus historiassa otettiin aina semmoisesta 120-kiloisesta obeesista possusta kinkku. Rasvakerros oli hyvinkin vaaksan paksuinen. Eikä se uunissa liemeksi sulanut. Itse en tykännyt valkosiivuista leivän päällä, mutta vanha väki tykkäsi. Nykyisissä possuissa ei ole siihen verrattuna rasvaa kovinkaan paljon.

Jos lientä tulee paistossa ulos kovasti paljon, onko pumpattu suolavettä sisään sinne kinkkuun ?

-SS-

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
itellä ei noista pikkukinkuista ja rullista ole irronnu kovinkaan paljoa lientä...  toissa vuonna ei muistaaksein päässy etes kunnolla leipää kastamaan..    mut yleensä ei nestehukka merkittävä.   

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Meillä joskus historiassa otettiin aina semmoisesta 120-kiloisesta obeesista possusta kinkku. Rasvakerros oli hyvinkin vaaksan paksuinen. Eikä se uunissa liemeksi sulanut. Itse en tykännyt valkosiivuista leivän päällä, mutta vanha väki tykkäsi. Nykyisissä possuissa ei ole siihen verrattuna rasvaa kovinkaan paljon.

Jos lientä tulee paistossa ulos kovasti paljon, onko pumpattu suolavettä sisään sinne kinkkuun ?

-SS-
keroppa miten kinkku ruiskusuolataan ilman suolavettä. Liene ainut tapa saada myös sisään suolaa. Jos kinkut suolattaisiin ns. vanhalla liotusmenetelmällä se ei lihateollisuuden mittakaavassa toimi, eikä sitä hommaa monikaan kotihommina enää tee eikä edes osaa.Taitolaji.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford

-SS-
keroppa miten kinkku ruiskusuolataan ilman suolavettä. Liene ainut tapa saada myös sisään suolaa. Jos kinkut suolattaisiin ns. vanhalla liotusmenetelmällä se ei lihateollisuuden mittakaavassa toimi, eikä sitä hommaa monikaan kotihommina enää tee eikä edes osaa.Taitolaji.

Näinhän se on, että sota-ajan sukupolvi suolasi kinkkunsa itse. Usein johti siihen, että keskellä kinkkua oli vähemmän suolaista lihaa ja reunoilla kirpeämpää. Pari viikkoa kellarissa saavissa aika väkevässä suolaliemessä pidettiin uppeluksissa. Karkeaa suolaa säkissä taisi olla, josta kousalla pistettiin isoon keittokattilaan sulamaan. Meillä virutettiin pinta suolattomalla vedellä ehkä puolen päivän ajan ennen uunitusta. Vanha väki tykkäsi enemmän suolaisesta kuin me nuoremmat. Fläski ei suolaantunut yhtä helposti, harvoin ylisuolaiseksi tuli.

Kinkku tulee tällä tavalla melko värittömän harmaaksi kypsänä, punainen väri saadaan nitriitillä.

-SS-

Eläkelläisviljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

-SS-

Näinhän se on, että sota-ajan sukupolvi suolasi kinkkunsa itse. Usein johti siihen, että keskellä kinkkua oli vähemmän suolaista lihaa ja reunoilla kirpeämpää. Pari viikkoa kellarissa saavissa aika väkevässä suolaliemessä pidettiin uppeluksissa. Karkeaa suolaa säkissä taisi olla, josta kousalla pistettiin isoon keittokattilaan sulamaan. Meillä virutettiin pinta suolattomalla vedellä ehkä puolen päivän ajan ennen uunitusta. Vanha väki tykkäsi enemmän suolaisesta kuin me nuoremmat. Fläski ei suolaantunut yhtä helposti, harvoin ylisuolaiseksi tuli.

Kinkku tulee tällä tavalla melko värittömän harmaaksi kypsänä, punainen väri saadaan nitriitillä.

-SS-

On tuota tullut kokeiltua, kun oli kesäpossuja. Suolavesi sen verran tiukkaa että peruna pysyi pinnalla.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ja siitäkö on se kammo joka estää lihan syönnin?    aika moni lopettannu lihan moisesta syystä kun joskus teurastuksen nähny...      nooo, on ihan luvallista mut pikkasen miun mielestä naismaista...