Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Odottamaton avaus  (Luettu 2323 kertaa)

ristoreipas

  • Vieras

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Odottamaton avaus
Oho, onpas siellä fiksuakin porukkaa.  ;D
Keskustelu ns. pakkoruotsista on saamassa uutta suuntaa, kun liki 40 prosenttia suomenruotsalaisistakin on valmiita luopumaan pakollisesta ruotsin kielen opetuksesta. Samaan aikaan myös RKP:n johdossa on alettu epäröidä pakkoruotsin tarpeellisuutta. Puolueen varapuheenjohtaja Nils Torvalds olisi valmis kuoppaamaan koko pakkoruotsin.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus
Tuohan on ERITTÄIN nokkela avaus RKP:lta. Kuten olen ennenkin sanonut: RKP on kaikista fiksuin puolue tässä maassa.

Ja miksi: Suomessa on ruotsinkielinen, hyvin ansiokas, vähemmistö. Populaatio on vielä jopa kasvussa! JOS suomenkieliset puhuvat vielä huonompaa ruotsia kuin nykyään, niin ruotsinkielisten alueiden virkamiehistö yms. on pakko täyttää alueen omista ehdokkaista. Pakkoruotsi on uhka näille seuduille, kielitaidon hiipuminen sisämaasta pelkästään vahvistaa vähemmistökielisten asemaa. Myöskään ummikkosuomalaiset eivät halua muuttaa näihin kuntiin -> kaksikielisiä koiluja ja päiväkoteja ei tarvitse perustaa...

Hyvin nokkelaa  :D Nuo ovat neroja! Meillä pitäisi olla pressa ja pm RKP:stä!!! Oikeesti  :o

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus
Tuohan on ERITTÄIN nokkela avaus RKP:lta. Kuten olen ennenkin sanonut: RKP on kaikista fiksuin puolue tässä maassa.

Ja miksi: Suomessa on ruotsinkielinen, hyvin ansiokas, vähemmistö. Populaatio on vielä jopa kasvussa! JOS suomenkieliset puhuvat vielä huonompaa ruotsia kuin nykyään, niin ruotsinkielisten alueiden virkamiehistö yms. on pakko täyttää alueen omista ehdokkaista. Pakkoruotsi on uhka näille seuduille, kielitaidon hiipuminen sisämaasta pelkästään vahvistaa vähemmistökielisten asemaa. Myöskään ummikkosuomalaiset eivät halua muuttaa näihin kuntiin -> kaksikielisiä koiluja ja päiväkoteja ei tarvitse perustaa...

Hyvin nokkelaa  :D Nuo ovat neroja! Meillä pitäisi olla pressa ja pm RKP:stä!!! Oikeesti  :o

Eihän tätä noin voi ajatella, ei tietenkään ole tarkoitus muuttaa suomen kielellistä rakennetta, tottakai valtio myös jatkossa takaa sen että alueet missä puhutaan ruotsia myös säilyvät ruotsinkielisinä ja se tarkoittaa sitä, että virkamiehistö on ruotsinkielistä näillä alueilla.
Pakkoruotsi ja siihen tulevat muutokset koskee vain suomenkielisiä, eli niille ruotsin opiskelu muuttuisi vapaaehtoiseksi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Odottamaton avaus
Pakkoruotsi ja siihen tulevat muutokset koskee vain suomenkielisiä, eli niille ruotsin opiskelu muuttuisi vapaaehtoiseksi.

***Parantaa vain ruåttinkielisten/-taitoisten asemaa suomessa. Vievät parhaat työpaikat ummikkojen edestä.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus
Pakkoruotsi ja siihen tulevat muutokset koskee vain suomenkielisiä, eli niille ruotsin opiskelu muuttuisi vapaaehtoiseksi.

***Parantaa vain ruåttinkielisten/-taitoisten asemaa suomessa. Vievät parhaat työpaikat ummikkojen edestä.

 ;D

Eihän mikään estä opiskelua, jos se on vapaaehtoista ...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Odottamaton avaus
Eihän mikään estä opiskelua, jos se on vapaaehtoista ...
[/quote]

Suurin osa ei lapsena tajua että voi tulevaisuudessa tarvita ruåttia.

Englannillakin pärjää vallan hyvin mutta määrätty etulyöntiasema on ruåttinkielen
taitoisella.
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus
Eihän mikään estä opiskelua, jos se on vapaaehtoista ...

Suurin osa ei lapsena tajua että voi tulevaisuudessa tarvita ruåttia.

Englannillakin pärjää vallan hyvin mutta määrätty etulyöntiasema on ruåttinkielen
taitoisella.
[/quote]

Eiköhän en vanhemmat sen valinnan kumminkin tee ...
En usko että ruotsintaitoisten määrä maassa vähenisi, vaikka opiskelu olisikin vapaaehtoista, ei ne nytkään kaikki sitä oikeasti osaa, vaikka peruskoulun päästötodistus olisikin kourassa, ehkä se jopa lisääntyisi kun olisi oikea motivaatio ...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus
Tuohan on ERITTÄIN nokkela avaus RKP:lta. Kuten olen ennenkin sanonut: RKP on kaikista fiksuin puolue tässä maassa.

Ja miksi: Suomessa on ruotsinkielinen, hyvin ansiokas, vähemmistö. Populaatio on vielä jopa kasvussa! JOS suomenkieliset puhuvat vielä huonompaa ruotsia kuin nykyään, niin ruotsinkielisten alueiden virkamiehistö yms. on pakko täyttää alueen omista ehdokkaista. Pakkoruotsi on uhka näille seuduille, kielitaidon hiipuminen sisämaasta pelkästään vahvistaa vähemmistökielisten asemaa. Myöskään ummikkosuomalaiset eivät halua muuttaa näihin kuntiin -> kaksikielisiä koiluja ja päiväkoteja ei tarvitse perustaa...

Hyvin nokkelaa  :D Nuo ovat neroja! Meillä pitäisi olla pressa ja pm RKP:stä!!! Oikeesti  :o

Eihän tätä noin voi ajatella, ei tietenkään ole tarkoitus muuttaa suomen kielellistä rakennetta, tottakai valtio myös jatkossa takaa sen että alueet missä puhutaan ruotsia myös säilyvät ruotsinkielisinä ja se tarkoittaa sitä, että virkamiehistö on ruotsinkielistä näillä alueilla.
Pakkoruotsi ja siihen tulevat muutokset koskee vain suomenkielisiä, eli niille ruotsin opiskelu muuttuisi vapaaehtoiseksi.

Niin  ??? Juuri tuostahan minä kirjoitin...

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Odottamaton avaus
Tuohan on ERITTÄIN nokkela avaus RKP:lta. Kuten olen ennenkin sanonut: RKP on kaikista fiksuin puolue tässä maassa.

Ja miksi: Suomessa on ruotsinkielinen, hyvin ansiokas, vähemmistö. Populaatio on vielä jopa kasvussa! JOS suomenkieliset puhuvat vielä huonompaa ruotsia kuin nykyään, niin ruotsinkielisten alueiden virkamiehistö yms. on pakko täyttää alueen omista ehdokkaista. Pakkoruotsi on uhka näille seuduille, kielitaidon hiipuminen sisämaasta pelkästään vahvistaa vähemmistökielisten asemaa. Myöskään ummikkosuomalaiset eivät halua muuttaa näihin kuntiin -> kaksikielisiä koiluja ja päiväkoteja ei tarvitse perustaa...

Hyvin nokkelaa  :D Nuo ovat neroja! Meillä pitäisi olla pressa ja pm RKP:stä!!! Oikeesti  :o

Minä vaan en jaksa ola hämmästelemättä, minkä takia kaikille muille kelpaa palvelu englanniksi, ja venäläiset jopa vaivautuvat opettelemaan suomea, mutta näiden rantahurrien perseen nuolemiseksi pitää puhua heidän kieltään.  ;D Okei, he ovat toki suomalaisia, mutta kun tarkemmin funtsii niin eikö suomalaisen tulisi osata suomea? Minusta on järjetöntä tämmösen pikkuvähemmistön takia, pitää suomessa pakollinen kieli. Minun puolestani he muuten saavat muodostaa vaikka hallituksen.  :D

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Odottamaton avaus
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/12/pakkoruotsi_repii_jo_rkptakin_2239156.html

Ja keskustelu jatkuu varmasti
Mutta miten on: jos pakkosuomalainen SDPede saa Närpeksessä saunoessaan herpeksen, niin saako hän siellä sairaalapalvelut suomeksi...?     ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: Odottamaton avaus

Eiköhän en vanhemmat sen valinnan kumminkin tee ...
En usko että ruotsintaitoisten määrä maassa vähenisi, vaikka opiskelu olisikin vapaaehtoista, ei ne nytkään kaikki sitä oikeasti osaa, vaikka peruskoulun päästötodistus olisikin kourassa, ehkä se jopa lisääntyisi kun olisi oikea motivaatio ...
En mä ainakaan ruotsia osaa, vaikka C:n joskus olen kirjoittanut.  :-[ Riikinruotsalaisten kanssa on tullut englannilla toimeen ja suomenruotsalaisten kanssa tulee vallan puhuttua suomea.
Mystinen kesälaatumies

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Odottamaton avaus

Eiköhän en vanhemmat sen valinnan kumminkin tee ...
En usko että ruotsintaitoisten määrä maassa vähenisi, vaikka opiskelu olisikin vapaaehtoista, ei ne nytkään kaikki sitä oikeasti osaa, vaikka peruskoulun päästötodistus olisikin kourassa, ehkä se jopa lisääntyisi kun olisi oikea motivaatio ...
En mä ainakaan ruotsia osaa, vaikka C:n joskus olen kirjoittanut.  :-[ Riikinruotsalaisten kanssa on tullut englannilla toimeen ja suomenruotsalaisten kanssa tulee vallan puhuttua suomea.

Samajuttu täällä, ruotsia on muka joskus opeteltu, vaikka en mitään lukiota olekkaan käynyt, mutta en minä sitä osaa huonostikkaan, silloin harvoin kun olen ruotsalaisten kanssa yrittänyt ruotsiksi jotain kysyä, niin ne on aina vastaneet englanniksi tai suomeksi ...