Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maastullin luomusuomivisio  (Luettu 38052 kertaa)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maastullin luomusuomivisio


Nytpä teen aloitteen, jonka avulla tulevaisuuden luomuvisio saattaisi jopa toteutua: geenimanipulaation avulla voisi rakentaa sellaisen sienijuuren, joka pystyisi vapauttamaan riittävät fosforit kasvien käyttöön.
[/quote]

  Ei siinä mitään manipulointiakaan tarvitse,Ahokas Jokioisilla on tutkinut erilaisten ohralajikkeitten kykyä irroitaa  maasta fosforia ja niissä on ollut suuria eroja,nää nykyiset lajikkeet ovat niin jalostuneita tuohon helppoon ravinteitten saantiin etteivät ne tahdo pärjätä jolleivät saa niitä helppoliukoisena.
 Mutta eihän se ole kaupan intresseissä sellaisten lajikkeitten kehittäminen joka ei vaatisi kunnolla ostopanoksia.
 Enkä ymmärä vieläkään miten ne kustannukset ovat vähäisempiä tuossa gm-touhussa tavanomaiseenkin verrattuna.
 
Onkohan niitä tutkimuksia julkaistu kuinka monta vuotta kuluu kunnes ne rikkaruohotkin tulevat glyfolle kestäviksi,no saattaahan siellä sylttytehtaalla olla jo valmiina seuraavat muunnokset myrkkyineen kun nää nykyiset alkavat olla tehottomia..

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Itse olen sitä mieltä, että menneisyydestä ei löydy vastausta tulevaisuuden haasteisiin, toisin kuin luomuväki kovasti yrittää uskotella.

Toki menneisyyden keinoista voidaan ottaa käyttökelpoisimmat, mutta itse uskon että tieteen ja teknologian keinoin voidaan viljelytapoja uudistaa.

Ongelmana on liika fundamentaalisuus. Luomuväki putkinäköisesti tuijottaa omiin uskonkappaleisiinsa, eikä suostu vastaanottamaan mitään uutta, torjuen kaiken uuden kategorisesti pahana, sen sijaan luomuväki kääntää katseen menneisyyden menetelmiin, uskoen sieltä löytyvän ratkaisun tulevaisuuden haasteisiin. Luomuväki on kuin hurmahenkiset uskovaiset, heillä on se oma puhdasoppineisuutensa, jota minkään uuden tiedon eikä  teknologian anneta järkyttää.

MYöskin kaiken kemiallisen ja synteettisen torjuminen "luonnottomana" on yksinkertaisesti hölmöä, sitä ei voi perustella millään järkisyyllä, luonnnonmukaisuus on loppujen lopuksi aika ongelmallinen ja ristiriitainen käsite.
Sanoo teknouskovainen, kemiahumalassa!  ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Itse olen sitä mieltä, että menneisyydestä ei löydy vastausta tulevaisuuden haasteisiin, toisin kuin luomuväki kovasti yrittää uskotella.

Toki menneisyyden keinoista voidaan ottaa käyttökelpoisimmat, mutta itse uskon että tieteen ja teknologian keinoin voidaan viljelytapoja uudistaa.

Ongelmana on liika fundamentaalisuus. Luomuväki putkinäköisesti tuijottaa omiin uskonkappaleisiinsa, eikä suostu vastaanottamaan mitään uutta, torjuen kaiken uuden kategorisesti pahana, sen sijaan luomuväki kääntää katseen menneisyyden menetelmiin, uskoen sieltä löytyvän ratkaisun tulevaisuuden haasteisiin. Luomuväki on kuin hurmahenkiset uskovaiset, heillä on se oma puhdasoppineisuutensa, jota minkään uuden tiedon eikä  teknologian anneta järkyttää.

MYöskin kaiken kemiallisen ja synteettisen torjuminen "luonnottomana" on yksinkertaisesti hölmöä, sitä ei voi perustella millään järkisyyllä, luonnnonmukaisuus on loppujen lopuksi aika ongelmallinen ja ristiriitainen käsite.
Sanoo teknouskovainen, kemiahumalassa!  ;D

http://urbaanisanakirja.com/word/ankyra/


Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Itse olen sitä mieltä, että menneisyydestä ei löydy vastausta tulevaisuuden haasteisiin, toisin kuin luomuväki kovasti yrittää uskotella.

Toki menneisyyden keinoista voidaan ottaa käyttökelpoisimmat, mutta itse uskon että tieteen ja teknologian keinoin voidaan viljelytapoja uudistaa.

Ongelmana on liika fundamentaalisuus. Luomuväki putkinäköisesti tuijottaa omiin uskonkappaleisiinsa, eikä suostu vastaanottamaan mitään uutta, torjuen kaiken uuden kategorisesti pahana, sen sijaan luomuväki kääntää katseen menneisyyden menetelmiin, uskoen sieltä löytyvän ratkaisun tulevaisuuden haasteisiin. Luomuväki on kuin hurmahenkiset uskovaiset, heillä on se oma puhdasoppineisuutensa, jota minkään uuden tiedon eikä  teknologian anneta järkyttää.

MYöskin kaiken kemiallisen ja synteettisen torjuminen "luonnottomana" on yksinkertaisesti hölmöä, sitä ei voi perustella millään järkisyyllä, luonnnonmukaisuus on loppujen lopuksi aika ongelmallinen ja ristiriitainen käsite.
Kyllä se on molemminpuolista. Luomuväessä on poikkeuksensa, mutta meidän tavan viljelijöiden porukasta on vaikeampi löytää ennakkoluulottomuutta. Benttikin tietää, ettei tavanomaisessa viljelyssä käytetä paljoa biologista typensidontaa eikä viljelykiertoa, vaikka niistä on selkeästi mitattava €taloudellinen hyöty tarjolla. Ennen tulevaisuuden tekniikoiden omaksumista pitäisi osata hyödyntää jo olemassaolevat.....


Niin, tarkoitus olikin jatkaa samasta teemasta, eli tehoviljelypuolella esiintyy samaa  puhdasoppisuutta, eli luotetaan kaikkeen siihen, mitä panosteollisuus  tyrkyttää, itsekin aion tulevina vuosina ottaa käyttöön "pehmeämpiä" menetelmiä,  eli viljelykiertoa lisää,  viherlannoitusnurmea nyt ensi alkuun ainakin, ja monipuolistaa muutenkin kasvivalikoimaa.  

Miten luulet saavasi viherlannoituksen toimimaan tehokkaasti jos et anna maatasi puhdistua torjunta-aineista. Biologinen toiminta on kovin vaatimatonta kun kemia ohjailee vuosia pieneliötoimintaa peltomaassa?   Olen sitä mieltä, että kymmenen vuotta on realismia siirtymäkautena luonnonmukaiseen viljelyyn tehoviljelyn jälkeen. Toki maan rakennetta apiloiden juuriston kanssa voidaan voidaan parantaa edellyttäen, että kasvustoa ei lannoiteta ja juuristo kehittyy luontaisesti suureksi. Apulannoitus pienentää juuristoa. Sekä biomassaa murskattuna syntyy jos se sitten kunnolla maatuisi. Mykoritsasienistö, joka on tärkein luontainen ravinteiden irroitussysteemi   (vert metsäekosysteemi), palautuu myrkkykauden jälkeen varsin hitaasti. Puhdasoppisuus on tarpeen luomuviljelyssä. Se on viljelyn tekniikkaa, ei uskontoa. Puoliluomussa ei ole elementtejä, joissa täysimääräisesti saadaan molempien hyödyt käyttöön.
Luonnonmukaisen viljelyn biologia ja kemia tunnetaan varsin hyvin. Sensijaan kemialliseen viljelyyn syydetään aineita ''silmät kiinni'' ja annetaan eliökunnan olla testilaboratooriona. Kaikki tähän mennessä tuotetut kasvinsuojeluaineet ovat ennemmin tai myöhemmin kielletyt.  DDT:n keksiä sai aikoinaan nobelpalkinnon. Niin voivat alan ns oppineet mennä vipuun keksiessään aineita ja sitten palkitsijat perässä.
Ihamuotilatkin.

Viimeksi muokattu: 30.12.10 - klo:07:32 kirjoittanut landehande

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Itse olen sitä mieltä, että menneisyydestä ei löydy vastausta tulevaisuuden haasteisiin, toisin kuin luomuväki kovasti yrittää uskotella.

Toki menneisyyden keinoista voidaan ottaa käyttökelpoisimmat, mutta itse uskon että tieteen ja teknologian keinoin voidaan viljelytapoja uudistaa.

Ongelmana on liika fundamentaalisuus. Luomuväki putkinäköisesti tuijottaa omiin uskonkappaleisiinsa, eikä suostu vastaanottamaan mitään uutta, torjuen kaiken uuden kategorisesti pahana, sen sijaan luomuväki kääntää katseen menneisyyden menetelmiin, uskoen sieltä löytyvän ratkaisun tulevaisuuden haasteisiin. Luomuväki on kuin hurmahenkiset uskovaiset, heillä on se oma puhdasoppineisuutensa, jota minkään uuden tiedon eikä  teknologian anneta järkyttää.

MYöskin kaiken kemiallisen ja synteettisen torjuminen "luonnottomana" on yksinkertaisesti hölmöä, sitä ei voi perustella millään järkisyyllä, luonnnonmukaisuus on loppujen lopuksi aika ongelmallinen ja ristiriitainen käsite.

Näistä asenteellisuuksista pakko sanoa, että useimmissa keskusteluissa luomu-kemiallinen-aiheesta huomaa sellaisen eron keskustelun osapuolissa, että suurimmalla osalla luomuviljelijöistä on takana myös pitkä ura ns. kemiallisen viljelyn puolella kun taas toisella osapuolella useinkaan ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta vastapuolen viljelytavasta. Ja siitä seuraa helposti kummallinen epäsymmetrinen keskustelu, jossa vallitsee selvä tiedon epätasapaino, ja toisen osapuolen näkemyksistä keskustelu vääntyy lähinnä väärien tietojen ja ennakkoluulojen kanssa painimiseksi.

Sitten tuosta "fundamentaalisuudesta", sehän nyt on aika kummallista, jos keskustelussa aletaan vaatia luomulta "vastaantuloa" kemiallisen viljelyn suuntaan, kun koko homman idea on erottua juuri tässä suhteessa bulkkituotannosta.

"Kaiken torjuminen" ja luonnonmukaisuuden käsitteen ristiriitaisuus ei minun näkökulmastani pidä kuitenkaan paikkansa . Luomussa on käytössä monia kemiallisen viljelyn tutkimuksessa esiin noussutta innovaatioita, jotka on pystytty ottamaan käyttöön soveltamalla itse ideaa, mutta toteuttamalla se ilman synteettisiä luonnossa esiintymättömiä valmisteita.

Luonnonmukaisuuden käsite ei ole kovinkaan vaikea ja ristiriitainen. Jos ajatellaan ihan ainetasolla niin kyse on tuotteista joita esiintyy luonnossa. Niiden tuottaminen jopa teollisesti on mahdollista (esim. aiv-happo) kunhan aineen kemiallinen olomuoto on sellainen, että se esiintyy sellaisenaan myös luonnossa. Menetelmätasolla luonnonmukaisuudella tarkoitetaan lähinnä toimintojen tarkastelua maan elävyyden ja pieneliötoiminnan ehdoilla. Eläinpuolella tarkastelussa on eläinten käyttäytymistutkimuksiin nojautuva lajinmukaisen käyttäytymisen huomioiminen.

Itse pidän luomua tärkeänä vastapainona yhä pidemmälle menevän kemiallisen viljelyn keinoille, siis nimenomaan tulevaisuuden kannalta ja tutkimuksen näkökulmien avartajana. Juuri tähän tutkimustoiminnan painotuksiin toivoisin tulevan enemmänkin resursseja, jotta kaikkien "uusien" innovaatioiden tarkastelu tehtäisiin myös luomun näkökulmasta - vaikka menetelmät eivät koskaan luomuun soveltuisikaan, tällä voisi olla tärkeä merkitys sekä ko. menetelmän pitkäaikaisvaikutusten arvioinnissa ja myös sen vuoksi, että kartoitettaisiin vastaavien tulosten saaminen "luomumenetelmin".

em. taitaa kuitenkin jäädä haaveeksi julkisen rahoituksen yhä pienentyessä tutkimukseen - kemiallisen menetelmän markkinoille haluavan tahon intressissä tuskin on vaihtoehtoisen luomumenetelmän tutkiminen.....

Teroman

Vs: Maastullin luomusuomivisio

Luomu tulee kasvamaan kovaa vauhtia kaikissa tuotteissaan,,,,

Kanada, Saksa on hyviä malleja toteutukselle

Afrikan nälkä ilmeisesti ei poistu DDT llä eikä Luomullakaan mutta kestävänpää kehitystä on kuitenkin.

,,,,Å,,,

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maastullin luomusuomivisio
>>>>Itse olen sitä mieltä, että menneisyydestä ei löydy vastausta tulevaisuuden haasteisiin, toisin kuin luomuväki kovasti yrittää uskotella.

***Joka ei tunne historiaa, ei ymmärrä nykyaikaa ja tulevaisuuden hahmottaminen on puolinaista.  Ihmiskunnan, pysytäkseen elossa, on opittava kestävän kehityksen elämäntavat. Menneisyydestä oppia ottaen ja nykytekniikkaan hyväksi käyttäen on mahdollista jatkaa elämää pallollamme.  Elämää so biologiaa vierailla aineilla tuhoamalla ei päästä kestävään kehitykseen.  Luomu ei ole uskonto. Se haastaa viljelijän ottamaan osansa luonnollisen riittävyyden rajoissa.  Weijolla on hyvät näkökulmat asian ytimeen.

Monella teistä on pieniä lapsia, joiden biomassaa te kasvatatte aikuisen mittoihin. Nuorella ihmisellä joka vuosi tuo
biomassa vaihdetaan uudeksi monilta osin kokonaan. Itse en kasvattaisi tuota biomassaa glyfosaatti- ja muilla kasvinsuojeluaineiden jäämillä, E-, stabilointi-, emulgointi-,  happamuudensäätö-, yms aineilla höystettynä. Väkisinkin noilta ei pääse kokonaan välttymään, mutta  kaiken mitä luomuna kaupasta saa, kannattaa valita ostoskoriin sekä itse viljellä. Lisäksi saa kaupanpäälle hyvää, muuntelematonta makua.

Kannattaa lukea kirja:  ''Aitoa Ruokaa''.

Viimeksi muokattu: 30.12.10 - klo:10:40 kirjoittanut landehande

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Oliks tää si täsä vai?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Maastullin luomusuomivisio

Luomu tulee kasvamaan kovaa vauhtia kaikissa tuotteissaan,,,,

Kanada, Saksa on hyviä malleja toteutukselle

Afrikan nälkä ilmeisesti ei poistu DDT llä eikä Luomullakaan mutta kestävänpää kehitystä on kuitenkin.

,,,,Å,,,

afrikan nälkä ois poistunu ajat sitte jos siihen ois ollu poliittista tahtoa..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

Teroman

Vs: Maastullin luomusuomivisio

Niinpä sama siis Luomua tai EI
 :'(

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maastullin luomusuomivisio

Niinpä sama siis Luomua tai EI
 :'(


 Jostain luin juuri äskettäin että joka viidennellä afrikkalisella on kännykkä,keskihinta 20 euroa.

  Nää ruokamarkkinat pelaavat kai vähän toiselta pohjalta,on futuureja ja kaikenlaista vienti-tuontikeplottelua johon ei alkutuottajalla ole mitään osuutta,puhelimet pitää saada kaupaksi vähän suorempaa reittiä,no, eipähän ne kyllä pilaannukaan ihan niin helposti kuin joku tuoremaito...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maastullin luomusuomivisio

Niinpä sama siis Luomua tai EI
 :'(


 Jostain luin juuri äskettäin että joka viidennellä afrikkalisella on kännykkä,keskihinta 20 euroa.

  Nää ruokamarkkinat pelaavat kai vähän toiselta pohjalta,on futuureja ja kaikenlaista vienti-tuontikeplottelua johon ei alkutuottajalla ole mitään osuutta,puhelimet pitää saada kaupaksi vähän suorempaa reittiä,no, eipähän ne kyllä pilaannukaan ihan niin helposti kuin joku tuoremaito...

Viidakkorumpujen aikaan niillä kaikilla oli ruokaa.  :)

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Maastullin luomusuomivisio

Niinpä sama siis Luomua tai EI
 :'(


 Jostain luin juuri äskettäin että joka viidennellä afrikkalisella on kännykkä,keskihinta 20 euroa.

  Nää ruokamarkkinat pelaavat kai vähän toiselta pohjalta,on futuureja ja kaikenlaista vienti-tuontikeplottelua johon ei alkutuottajalla ole mitään osuutta,puhelimet pitää saada kaupaksi vähän suorempaa reittiä,no, eipähän ne kyllä pilaannukaan ihan niin helposti kuin joku tuoremaito...

Viidakkorumpujen aikaan niillä kaikilla oli ruokaa.  :)


Kyllä ja söivät toisiaan nälkäänsä. Todellista luomuruokaa ;D , eikä ollut liikakansoitusta.


iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maastullin luomusuomivisio


Viidakkorumpujen aikaan niillä kaikilla oli ruokaa.  :)
[/quote]


Kyllä ja söivät toisiaan nälkäänsä. Todellista luomuruokaa ;D , eikä ollut liikakansoitusta.
[/quote]

 Häviäisköhän se niitä vaivaava virus keittämisellä?

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Maastullin luomusuomivisio
Mää oikeen hiljentysin ko mää ton Weijon kirjotuksen luin. Ja nymmää olen juur niinko klapil päähä lyäty. Kui joku voi ton noin viisaaste olenka sannookka? Mää paan ny konneen kiinni, tohon on hyvä lopettaa tämä vuasi.
Terve si vaa ja hyvvää tulevaa vuat kaikil!
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!