Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rattoriista  (Luettu 4626 kertaa)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
rattoriista
Onko nämä nykyhevoset lauhkeampia ko ennenvanhaan, ko ennen samassa työssä piisas 100hv, ny pitää olla minimissään 170hv? 
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Jakari

  • Vieras
Vs: rattoriista
Onko nämä nykyhevoset lauhkeampia ko ennenvanhaan, ko ennen samassa työssä piisas 100hv, ny pitää olla minimissään 170hv? 
Kuskien itsetunnon puutteesta se johtuu; sama kuin maantiellä nämä "möhköfantit". ;D

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: rattoriista
Itselle riittää viljelyhommissa mainiosti 70-80 heppanen. Lohkojen koko ei salli mitään suuria työkoneita, niin eipä työt siitä nopeudu traktoria isontamallakaan. 3,5 metrinen äes, 2,5m kylvökone, 2,5m niittomusrkain jne. Esimerkiksi 10t kärri viljaa täynnä kulkee hämmästyttävää kylllä, myös pienellä natikalla, vaikka sitä jotkut vetää T-sarjan valmetilla.

Viimeksi muokattu: 08.12.10 - klo:20:29 kirjoittanut pötsjölööm

realisti

  • Vieras
Vs: rattoriista
noissa omissa n. 100 ha puuhasteluissa riittää vallan hyvin nuo vanhat vakiotehoiltaan 92hv ja 130hv hieman piristetyt pikku-kutoset, mutta urakkahommissa lähinnä perhosen edessä kysytään sitten voimaa. Siihen on sitten eteen tuo parisataa heppainen, ja tulee sillä mukavuuden vuoksi muutakin tehtyä johon pikkukoneiden voimatkin riittäisi.
Monella tilalla on kyllä turhaan monta uutta 150-200hv traktoria seisomassa, no näyttää edes hienolta.

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: rattoriista
Tuossa asias realistia komppaan, aikas hyvin ite on pärjänny 130 heppasella kutosella ja 110+ek nelosella. Apukoneina sitten pari 90 heppasta, nelikko+ek ja takatuuppari. Mutta ens kevääks pitää varmaan järkeillä systeemejä uusiks, takatuuppari ei enää kylvökonetta taija kiskoa, niin joutuu ton kutosen irrottaa siihen ja lantavaunun eteen miettii jotain uutta palettia. Varmaan käy niin et toi 90 nelikko vaihtuu johonkin voimakoneeseen, luokkaa 140-160 hummaa. Mutta se nyt on viel kovin hautumisasteella.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: rattoriista
Kyllä isolla tekee pienenkin työt,mutta laitas poni hevosen hommiin  ;D

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: rattoriista
Kyllä ne nykypollet on erilaisia, muttei noin erilaisia. Se on nousukausi noussut joillekkin nuppiin, mutta alas tullaan uskokaa vain. Säästöjä sitten haetaankin, perämettistä, jos niitä on vielä tallella silloin.

Kesällä samalla tehopenkillä, samana päivänä mitattuja polleja: Minun 1964 mallinen Nuffield 460 kirmaisi mittariin lukeman 66,8 hevosvoimaa tapista (tehdas lupaa 60 hv koneesta, vakola mittasi brännyystä v. 61: 55 hv tapista) ja 2009 mallisesta Valtra A92:sta (tehtaan ilm. 101 hv) löytyi 82 heppaa tapista. Ero paperilla: 41 hv, todellisuudessa: 15,2 hv  ;D
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52080
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: rattoriista
Kai ne tieri-normit vei kaakkeja.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: rattoriista
nyky hummat on vähä ku purukummia? korjatkaa jos oon vääräs?

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: rattoriista
Kai ne tieri-normit vei kaakkeja.

eikö se savu oo voiman merkki? tierit vei savut mennessään,nyt niitä pitää sytytellä uudestaan. ;D
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: rattoriista
Tuossa valtussa kyllä liian iso hukka, menee vähä eri kastiin ku tuo meijän natikan 844. Ilmoottaakoha konedata sille sen 83 ja ilman ruuvausta pekissä tapilla oli 91 hepoa. Mutta olihan tuo saanu kolmevuot enne sitä kesäsin karstanpolttokuurin ptu 10 ees.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rattoriista
Kai ne tieri-normit vei kaakkeja.

Ei täällä nyt keskustella moottori-, perä- ja vaihdelaatikkoremonteista!  ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7188
Vs: rattoriista
ISO hepat ja DIN hepat eriasia, sillä erot isoja. Kuin ennen vanhaan SAE ja DIN hevoset. Valtrallakin ilmoitetaan suunnilleen DIN hepat konepellissä, paperilla sitten huttua...
Äkkiä on isännät unohtaneet nämä totuudet ???
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: rattoriista
Onko nämä nykyhevoset lauhkeampia ko ennenvanhaan, ko ennen samassa työssä piisas 100hv, ny pitää olla minimissään 170hv? 

*** Riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee. Päästönormien vuoksi tehot on yläkierroksilla aika surkeita ja "säätimen" toiminta pirun hidasta --> kuminauhamainen. Kyllä noissa nykykoneissakin tehoa löytyy, mutta se on siellä 1500 r/min paikkeilla, 2000 kiekan jälkeen ei kiihdy kuin kuski.

Yksi hyvä esimerkki takavuosilta löytyy parista Valtra 6600 vs. 8450. Sopivalla viljakuormalla ylämäkeen vedettäessä 6600:n jättää 8450:n mennen tullen, arvaa mahtaako kutosen kuskia vituttaa. Selitys, moottorin tehokäyrät tyystin erilaiset, maksimikierroksilla 6600 antaa jopa suuremman tehon kuin 8450 (tarkistettu Valtran käyristä).

Toi mitä ijasja2 kertoi, on myös täyttä totta, sekin täytyy muistaa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: rattoriista
Ennen oli Jonnut rautaa,
miehet oli muovia hiio`hoi

Muovia on Jonnut nyt ja miehet,
ne on rautaa, hiio`hoi, hiio`hoi, hiio`hoi